Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vad anser du om råd i TV?, om "Sommartorpets" rabatt
          Eva Swahn
          Inlägg 17-07-2003, 13:12
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem nr: 300

Om du såg "Sommartorpets" senaste program så gjorde Ernst Kirchsteiger en rabatt framför huset - med kvinnliga former. Nåväl, vad man än må tycka om rabattförslaget så var en av de första åtgärderna att "ta bort den gamla jorden för den hade gjort sitt" istället fylldes på med ny jord som var "nästan oanständigt fet" eller hur han nu uttryckte sig. Hm?

Skulle vi gått så tillväga? Byta ut jorden alldeles? Är det inte bättre (och billigare) att bättra på den jord som redan finns? Det måste väl finnas ett mikrobiologiskt liv i den befintliga jorden som man bör ta tillvara? Någon som har synpunkter? Programmet går i repris kl 18.00 idag (om jag läste tablån för rätt dag, det är så varmt att hjärnan går på sparlåga).

Har du möjlighet att se BBC Prime kommer ett trädgårdsprogram kl 19.00.

Home front in the garden
          Episode 5. The maverick gardening master, Diarmuid Gavin, returns to transform six ordinary gardens into eight extraordinary outdoor spaces. Diarmuid tries to makeover a garden in Eltham, south-east London, that is on such a steep slope it is virtually unusable. (HePoHu) (19948630)

--------------------
          Eva i zon I

Citera
          Ewa L
          Inlägg 17-07-2003, 13:29
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem nr: 579

Har inte så stora synpunkter på Sommartorpets program, däremot föregående Gröna rum, dvs det som var förra veckan – med trädgården de gjorde om någonstans i Skåne.

Tyvärr var jag ensam i rummet så det är svårt att bevisa men mycket av vad de här experterna gjorde protesterade jag emot men tänkte OK, det kanske blir bra. Och visst det såg bra ut när de gick.
          Nu gjorde de alltså nästa reportage 3 år senare och jag hade rätt!! Precis det jag hade protesterat mot hade blivit en flopp. Det kändes ungefär som om jag hade sparat de 28.000,- kunderna hade betalat. De stoppar jag i egen ficka och lägger någon/-ra lusentappar på det som är roligt: Växterna.
          Vad jag menar är att en glad och påläst amatör gör nog ett bättre jobb än proffsen — som ju inte skall leva med det sedan — dock tar det längre tid.
          Speciellt som vi har tillgång till detta underbara forum och kan rådfråga varandra.
          wub.gif

--------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!

Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.

Elton, 10 veckor

Citera
          Hannele
          Inlägg 17-07-2003, 15:31
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

De 28.000 kr i GrönaRum var inte helt bortkastade... mycket av grävmaskinarbete, stenar och plattarbete ingick. Det var bara några perenner som hade förvuxit - man får ju ändå göra om sina perennrabatter vart 5:e år ungefär.

Med jorden gör jag lite olika. Det händer, att jag gräver en grop för en växt och fyller på med helt ny jordblanding. Jag slänger dock inget, använder den gamla jorden någon annanstans.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Virgo
          Inlägg 18-07-2003, 00:49
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem nr: 17

hej,

Tycker oxå det var bortkastade pengar och dessutom var det bara växter för 4000 spänn om jag inte minns fel.

Men vem betalade kalaset? Våra TV-licenspengar??

Men till ursprungsfrågan.
          Visst hade det varit bättre att jordförbättra o låtit den gamla vara kvar. Men det kanske bara var sand o grus. (Var svårt att se)
          Sen vetefaan om det var nån vidare kvinnlig form på den rabatten.

--------------------
          mvh
          Virgo

Den som hittar stavfel får behålla dessa!

Citera
          Posse
          Inlägg 18-07-2003, 09:58
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem nr: 432

Jag känner mig lite skeptisk överhuvudtaget till verksamheterna i Sommartorpet... jag menar typ det tar sisådär 5 minuter att byta panel på hela huset. Ungefär lika lång tid att att lägga helt nytt golv i köket osv. Och aldrig verkar det kosta något heller.... wink.gif

Citera
          Hannele
          Inlägg 18-07-2003, 11:18
          Länk hit: #6

Medlem

Hur roligt är det att titta 15 timmar på hur man byter panel i hela huset...?? sad.gif wacko.gif blink.gif
          Ofta berättar dom, vad materialet har kostat.
          Dom använder dessutom mycket återvinningsmaterial.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Citera
          Virgo
          Inlägg 18-07-2003, 11:24
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem nr: 17

CITAT (Hannele @ 18-07-2003, 12:18)
          Och hur roligt är det att titta  15 timmar på hur man byter panet  huset...??  :(  :wacko:   blink.gif
          Och ofta berättar dom, vad materialet har kostat.
          Dom använder dessutom mycket återvinningsmaterial.

hej,

Skulle njuta av att sitta i en skön soffa med drinkar inom räckhåll och njuta av att se dig slita med panel i 15 timmar tongue.gif laugh.gif tongue.gif

Intressant vore det att få veta vems torpet är och om denne får betala för upprustningen.

--------------------
          mvh
          Virgo

Den som hittar stavfel får behålla dessa!

Citera
          Posse
          Inlägg 18-07-2003, 11:33
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem nr: 432

Åsså tycker jag inte att de föregår med gott exempel, som när Ernst Kirchsteiger låtsades handknacka/hacka ren en hel, tidigare putsad, tegelvägg; vad jag minns använde han varken skyddsglasögon eller inandningsskydd... blink.gif wacko.gif

Citera
          Hannele
          Inlägg 18-07-2003, 11:37
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT
          Skulle njuta av att sitta i en skön soffa med drinkar inom räckhåll och njuta av att se dig slita med panel i 15 timmar    

Värt att vänta på reprisen! Unikt - ingen har sett de rförr... tongue.gif

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Citera
          chrdro
          Inlägg 18-07-2003, 13:04
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 13
          Medlem nr: 1 246

Angående att anlita proffs för ny trädgård så kan jag bara anse att programmet var en besvikelse. Visst, kostnaden för "underarbetet" jord stenar mm finns ju där. Resultatet tre år senare tilltalade inte alls och tydligen inte heller de berörda. Verkar som om det enda lyckade i hela operationen var den stora stenen.

--------------------
          Christer Drotth

Där det finns en vilja, där finns en väg.

Citera
          Ewa L
          Inlägg 18-07-2003, 13:26
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem nr: 579

CITAT (chrdro @ 18-07-2003, 14:04)
          Angående att anlita proffs för ny trädgård så kan jag bara anse att programmet var en besvikelse. Visst, kostnaden för "underarbetet" jord stenar mm finns ju där. Resultatet tre år senare tilltalade inte alls och tydligen inte heller de berörda. Verkar som om det enda lyckade i hela operationen var den stora stenen.

Precis det mente jag. Har gjort en rykande färsk skiss i mitt album. Tror att den är strängt taget lika bra och noggrant gjord som proffsens.
          Tidsåtgång: ca 3 dagar, med mätningar etc.

Nu får jag gräva själv, men jag skulle kunna leja för det.
          Priset för växterna är 2.400,- (Då är ändå några dyra med ex.vis Buxbom, Järnek och Lagerhägg.)
          Jorden har jag visserligen själv.
          Men jag har framför allt kärlektsfullt valt varenda liten planta — rätt eller fel — det är hur jag än vänder på det jag som skall leva med det.

Orkar inte räkna ut i huvudet i värmen, men jag landar inte på de summorna. rolleyes.gif huh.gif

--------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!

Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.

Elton, 10 veckor

Citera
          Hannele
          Inlägg 18-07-2003, 13:42
          Länk hit: #12

Medlem

"jag har framför allt kärlektsfullt valt varenda liten planta"
          Rätt! Viktigt det där, tycker jag. wub.gif

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Citera
          katti
          Inlägg 18-07-2003, 21:10
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 185
          Medlem nr: 607

Jag tycker att det blev en himla fin rabatt faktiskt (sommartorpets). Det var ju faktiskt smart att sätta rabatten en bit från huset, så det tänker jag anamma nästa år... Jag vill nämligen inte ha rabatter mot husväggen pga fukten. Det där med jorden blev jag lite tveksam till, det är klart om jag hade obegränsad tillgång till fin jord hade jag nog också bytt ut allt, eftersom det besparar lite jobb då man slipper "röra om".

Citera
          Pher
          Inlägg 18-07-2003, 21:33
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 140
          Medlem nr: 1 649

Snygg ritning du gjort Ewa L!

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 19-07-2003, 18:35
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Rabatter runt huset är ju meningslösa -då de inte gläder trädgårdsinnehavaren utan bara de som går förbi ..dessutom dålig miljö för växter .
          Man ska väl kunna titta på sin trädgård även inifrån huset o njuta av den .
          fast nåt nytt grepp är ju inte det precis laugh.gif
          Ny jord -var det från påse så innehåller den ju inte något alls.. om inte påsen kostar 70 kr st eller så.
          gammal jord med kodynga mm blir ju perfekt rabatt jord -

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Lena N
          Inlägg 19-07-2003, 19:21
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 807
          Medlem nr: 361

CITAT (kerstin z5-6 @ 19-07-2003, 19:35)
          Rabatter runt huset är ju meningslösa -då de inte gläder trädgårdsinnehavaren utan bara de som går förbi ..dessutom dålig miljö för växter .

Den rabatt jag tittar allra mest på är den intill huset, mellan entrédörren och garaget. Speciellt på våren stannar jag och kollar både morgon och kväll. rolleyes.gif

--------------------
          Lena
          Norra Skåne, zon 2-3

"Jordens frukter tillhör alla, men jorden tillhör ingen" Rousseau.

Citera
          Ralf
          Inlägg 19-07-2003, 22:10
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

Sommar torpet o Äntligen Hemma eller vad det nu heter i TV4 är ju inga seriösa undervisningsprogram, snarare underhållsningsprogram.

I Äntligen hemma så sätter dom kakel i badrummen men hoppar över dom viktiga bitarna som anslutningen till golvbrunnen. Att det blir djupare till eldosorn när man sätter kakel märker dom inte heller, allt e lätt som en plätt. Klinkergolv har dom oxå lagt på ett sätt som är som gjort för att få katastrofala vattenskador. Det är inte så konstigt att försäkringsbolagen pratar om en timell-effekt.

I sommartorpet borrar o hackar o river dom utan tvekan. Hur dom kan göra det? Ja huset har ju inget elsystem och inga vattenledningar som man måste ta hänsyn till.

Tänk om allt var så enkelt som på TV.

Planteringar längs med husväggar är annars en styggelse. För det första så är dom ju under tak, kommer inte alls så mkt regnvatten på dem. För det andra är ju huset konstruerat så att man har en dränerings längs med grunden. Den fyller flera funktioner. Ofta gör man på¨fel sätt o förstör denna funktion.

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          katti
          Inlägg 19-07-2003, 22:28
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 185
          Medlem nr: 607

[QUOTE]Rabatter runt huset är ju meningslösa -då de inte gläder trädgårdsinnehavaren utan bara de som går förbi ..dessutom dålig miljö för växter .
          [QUOTE]

Jag vet inte jag, min kommande rabatt kommer inte att synas för förbigående och på sommaren är jag sällan inomhus utan befinner mig faktiskt oftast i trädgården rolleyes.gif smile.gif

Citera
          Lena N
          Inlägg 20-07-2003, 11:37
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 807
          Medlem nr: 361

CITAT (Ralf @ 19-07-2003, 23:10)
          Planteringar längs med husväggar är annars en styggelse. För det första så är dom ju under tak, kommer inte alls så mkt regnvatten på dem. För det andra är ju huset konstruerat så att man har en dränerings längs med grunden. Den fyller flera funktioner. Ofta gör man på¨fel sätt o förstör denna funktion.

Självklart ligger inte rabattjorden ända intill husväggen. Där finns en remsa på 25 cm med kullersten. Plattor eller grus längs väggen är andra vanliga alternativ. Detta avstånd mellan huset och rabatten behövs både för huset och för att underlätta skötseln av rabatten. rolleyes.gif

--------------------
          Lena
          Norra Skåne, zon 2-3

"Jordens frukter tillhör alla, men jorden tillhör ingen" Rousseau.

Citera
          Monica M zon 4
          Inlägg 20-07-2003, 18:31
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 3 070
          Medlem nr: 21

Jag har flera rabatter ända in till huset. Tror att det beror lite på hur huset ser ut och hur grunden ser ut ifall det är lämpligt eller ej. Jag har en hög stengrund på ca 1,5 meter på 2 sidor av huset och där stortrivs många växter. Clematis, löjtnantshjärta, iris, liljor, Mose brinnande buske och mycket mer. Och källaren tar ingen skada heller eftersom det är väldränerat. Stenväggarna är väldigt tjocka och lagrar massor av värme åt växterna. Det kan möjligtvis bli lite för torrt i ena landet men trots att jag inte vattnar överlever växterna ändå och är jättefina. biggrin.gif

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-06-2025, 01:25

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon