Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Feng Shui..., tror ni på sådant?
          Tezzla
          Inlägg 27-09-2007, 11:37
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

http://www.expressen.se/levabo/1.857407/feng-shui-bluffen

Jag har aldrig gjort det och kommer definitivt aldrig att göra. Jag placerar mina möbler där JAG vill ha dem. Råkar jag sedan ut för magproblem eller får ett olyckligt äktenskap så har det knappast med soffbordets placering att göra giggle.gif

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          Sailor Pluto
          Inlägg 27-09-2007, 11:44
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 982
          Medlem nr: 8 942

Jag vet inte om det ligger något i det hela, men jag tycker om att det verkar vara så framkomligt i feng shui-rum smile.gif . Alltså, möbler och andra otympliga sker hamnar på så bra ställen att man både kan ta sej fram ordentligt och får en öppen känsla. Det blir sällan gyttrigt. Det har jag haft stora problem med förut blush.gif . Så länge man har det trivsamt och hyfsat städat tror jag att man mår bra!

--------------------

Stolt HBT-kompis
          Angelica i zon 4-5, sambo med en karl och ett halvt zoo

Citera
          Bee
          Inlägg 27-09-2007, 12:32
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

CITAT (Sailor Pluto @ 27-09-2007, 12:44) *
          Jag vet inte om det ligger något i det hela, men jag tycker om att det verkar vara så framkomligt i feng shui-rum smile.gif . Alltså, möbler och andra otympliga sker hamnar på så bra ställen att man både kan ta sej fram ordentligt och får en öppen känsla. Det blir sällan gyttrigt. Det har jag haft stora problem med förut blush.gif . Så länge man har det trivsamt och hyfsat städat tror jag att man mår bra!

Jag tror du har helt rätt. Man ser sällan japanska rum med stora bulliga möbler "hopkletade" (i brist på bättre ord) i ett rum så som man tex kan se i engelska inredningstidningar. Sparsmakat med fria rena ytor verkar vara favoriserat av japaner.
          Nu är ju Feng Shui japanskt och japanerna känner inte till den svenska skepticismen. Därför tror jag det funkar fint för dom. Feng Shui har ju funnits där sen långt innan Jesus gick i kortbyxor. Där granskas husritningar av Feng Shui-experter innan man sätter grävskopan i marken.
          Hos oss är det nytt däremot och begreppen blandas friskt. Inte minst i artikeln i Expressen. En sån geggamoja!
          För det första, om man skall vara petnoga: I Japan säger man Ki, inte chi som är det kinesiska ordet för energi. Livsenergi.
          För det andra: Currylinjer har absolut inget att göra med Feng Shui. Mannen som satte ord för det fenomentet var schweizare. Han hette Curry i efternamn. Då talar vi jordstrålning, inte livsenergi. En annan typ av jordstrålningslinjer är Hartman-linjer.
          Sen var det fantastiskt att Expressen letat upp just dom värsta kritikerna av allt som inte går att mäta med (mänskligt tillverkade) instrument, föreningen Vetenskap och Folkbildning smile.gif

I somras läste jag en bok om Feng Shui för svenska hem. Det var en utmärkt beskrivning av hur man städar och möblerar för att få det luftigt. Det var mycket sunt förnuft inblandat. Fast när dom sen gick in på det där med bagua och olika väderstreck, ja då la jag ner boken - det övergick min fattningsförmåga biggrin.gif

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          Sailor Pluto
          Inlägg 27-09-2007, 12:40
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (Bee @ 27-09-2007, 13:32) *
          Jag tror du har helt rätt. Man ser sällan japanska rum med stora bulliga möbler "hopkletade" (i brist på bättre ord) i ett rum så som man tex kan se i engelska inredningstidningar. Sparsmakat med fria rena ytor verkar vara favoriserat av japaner.
          Nu är ju Feng Shui japanskt och japanerna känner inte till den svenska skepticismen. Därför tror jag det funkar fint för dom. Feng Shui har ju funnits där sen långt innan Jesus gick i kortbyxor. Där granskas husritningar av Feng Shui-experter innan man sätter grävskopan i marken.
          Hos oss är det nytt däremot och begreppen blandas friskt. Inte minst i artikeln i Expressen. En sån geggamoja!
          För det första, om man skall vara petnoga: I Japan säger man Ki, inte chi som är det kinesiska ordet för energi. Livsenergi.
          För det andra: Currylinjer har absolut inget att göra med Feng Shui. Mannen som satte ord för det fenomentet var schweizare. Han hette Curry i efternamn. Då talar vi jordstrålning, inte livsenergi. En annan typ av jordstrålningslinjer är Hartman-linjer.
          Sen var det fantastiskt att Expressen letat upp just dom värsta kritikerna av allt som inte går att mäta med (mänskligt tillverkade) instrument, föreningen Vetenskap och Folkbildning smile.gif

I somras läste jag en bok om Feng Shui för svenska hem. Det var en utmärkt beskrivning av hur man städar och möblerar för att få det luftigt. Det var mycket sunt förnuft inblandat. Fast när dom sen gick in på det där med bagua och olika väderstreck, ja då la jag ner boken - det övergick min fattningsförmåga biggrin.gif

Bra skrivet tummenupp.gif !

Måste erkänna att jag faktiskt tänkte placera ut bohaget enligt feng shui-modell när vi flyttade till huset, men min sambo var så väldans skeptisk och motvillig att jag gav upp naughty.gif . Han ville inte ens prova på försök
          envisa karl.

--------------------

Stolt HBT-kompis

Citera
          Piccante
          Inlägg 27-09-2007, 12:42
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Jag tror väl iofs att alla kan hålla med om att det är opraktiskt med planlöst möblerade bostäder. Men måste man skylla sin lyckade möblering på några hokus-pokus krafter? kan man inte var nöjd med sin egna insats ändå??

Som jag förstår så är grunderna i Feng shui att man inte ska ha utstående hörn där man går i rummet och man ska tänka på att lämna fria passager och släppa in ljus etc. Men istället för att formulera det som att man ska kunna gå igenom ett rum utan att slå sig fördärvad på vassa bordshörn som sticker ut och snubbla över pallar så kallas det för att "energier ska kunna strömma fritt...".

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Bee
          Inlägg 27-09-2007, 12:59
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

CITAT (Markus_H @ 27-09-2007, 13:42) *
          Jag tror väl iofs att alla kan hålla med om att det är opraktiskt med planlöst möblerade bostäder. Men måste man skylla sin lyckade möblering på några hokus-pokus krafter? kan man inte var nöjd med sin egna insats ändå??

Som jag förstår så är grunderna i Feng shui att man inte ska ha utstående hörn där man går i rummet och man ska tänka på att lämna fria passager och släppa in ljus etc. Men istället för att formulera det som att man ska kunna gå igenom ett rum utan att slå sig fördärvad på vassa bordshörn som sticker ut och snubbla över pallar så kallas det för att "energier ska kunna strömma fritt...".

Klart man skall vara nöjd med hur man möblerar. Sen kan man ju alltid undra över varför man är mer nöjd med en variant än en annan givet att utrymme finns för båda varianterna flirting.gif

Här kan du läsa mer om denna "livsfilosofi" (för det är det jag tycker att det är): Feng Shui

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          Piccante
          Inlägg 27-09-2007, 17:00
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Wikipedia skiljer sig rätt mycket från land till land. På svenska wikipedia ligger Feng Shui under pseudovetenskapliga artiklar. http://sv.wikipedia.org/wiki/Feng_shui. Själv anser jag att Feng shui är idioti i lyxförpackning, men det verkar vara en säljande idé eftersom det finns så mycket böcker, kurser och Feng shui-konsulenter m.m.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 27-09-2007, 17:38
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Av någon märklig anledning så finns det många som vurmar för det som inte går att bevisa eller påvisa. Spågummor, olika kraftlinjer, enerier, auror, gudar, andar, förutbestämt öde, tomtar, troll, tankeöverföring, flygande tefat, sjöodjur osv. Det är bara att beklaga men inte mycket att göra åt. Människan har en fantastisk hjärna men tyvärr blir det fel ibland ändå.

I grannforumet Landgången som handlar om båtar finns det många som är helt övertygade om att haverikommisionen för Estonias förlisning har helt fel. Den ena vansinniga teorin efter den andra har sett dagens ljus. Lossnande stabilisatorer, diverse grupper som sprängde båten av olika anledningar mm. Givetvis också regeringar som mörkar av olika skäl. Dom har fört fram olika "bevis" för sina teoriermen ännu inte lyckats förklara varför exempelvis bogvisiret hittades så långt bort. Jovisst, några tror att militären släpade bort det för att förvilla allmänheten. Nåt så enkelt att man körde för fort i grov motsjö med en båt som inte var byggd för detta kan man givetvis inte acceptera.

Till slut var det en som tröttnade på alla teorier och la fram den slutgiltiga lösningen. Det var marsianer som i sina flygande tefat kom förklädda till Elvis och sänkte Estonia med hjälp av radiostyrda falukorvar. Ingen har lyckats vederlägga den teorin.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Magdis
          Inlägg 27-09-2007, 17:51
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

CITAT (Gossen Ruda @ 27-09-2007, 18:38) *
          Till slut var det en som tröttnade på alla teorier och la fram den slutgiltiga lösningen. Det var marsianer som i sina flygande tefat kom förklädda till Elvis och sänkte Estonia med hjälp av radiostyrda falukorvar. Ingen har lyckats vederlägga den teorin.

Det låter ju som den mest troliga orsaken! coolgleam.gif rotfl.gif rotfl.gif

Citera
          Berith
          Inlägg 28-09-2007, 06:47
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Jag tycker att Feng Shui är strunt. blush.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          KURT
          Inlägg 28-09-2007, 07:15
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (Magdis @ 27-09-2007, 17:51) *
          Det låter ju som den mest troliga orsaken! coolgleam.gif rotfl.gif rotfl.gif

Det kan många ggr vara bra att själv föreslå egna, lika absurda, förklaringar. Se t ex Church of the Flying Spaghetti Monster

Citera
          Berith
          Inlägg 28-09-2007, 08:03
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (KURT @ 28-09-2007, 08:15) *
          Det kan många ggr vara bra att själv föreslå egna, lika absurda, förklaringar. Se t ex Church of the Flying Spaghetti Monster

Jösses! Ja den är väl inte konstigare än nån annan religion kanske...? giggle.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 28-09-2007, 11:12
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

Nu har jag läst artikeln som Tezzla länkar till.

Den verkar ju som sagt ha fångat några som inte är seriösa med det de säger sig jobba med. Men det finns ju skojare i de flesta branscher. Visst har vi sett program om hantverkare som inte kunde det de gjorde?

Citera
          KURT
          Inlägg 28-09-2007, 11:39
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (anna_rispan @ 28-09-2007, 11:12) *
          Nu har jag läst artikeln som Tezzla länkar till.

Den verkar ju som sagt ha fångat några som inte är seriösa med det de säger sig jobba med. Men det finns ju skojare i de flesta branscher. Visst har vi sett program om hantverkare som inte kunde det de gjorde?

Problemet är att när det gäller hantverkare, och för övrigt också de flesta andra yrkesgrupper, så finns det någon sorts "facit" eller standard, som talar om vad som är ett bra jobb. Hur skall någon kunna bedöma vad som är bra eller mindre bra hokus pokus????

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 28-09-2007, 11:44
          Länk hit: #15

Medlem

Ja du bra fråga. Men det kan väl komma. Det är väl en hel del som setts som hokus-pokus som fått en "standard" och diplomering?

Och är man intresserad av tex Feng Shui så kan man ju tänka på sånt som currylinjer som inte är med i det. Börjar nån snacka om det kan man be den och gå. Alltså måste man se till att veta lite innan man litar blint på folk. Ja.

Citera
          Sailor Pluto
          Inlägg 28-09-2007, 11:46
          Länk hit: #16

Medlem

Anlita en feng shui-konsult från feng shuins hemland flirting.gif ! Då borde man ju få äkta vara.

--------------------

Stolt HBT-kompis

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 28-09-2007, 11:51
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (Sailor Pluto @ 28-09-2007, 12:46) *
          Anlita en feng shui-konsult från feng shuins hemland flirting.gif ! Då borde man ju få äkta vara.

Fast å andra sidan, då skulle det ju bli förslag på sånt som vi kanske inte ens har. Buddhastatyer tex. Eller drakar kanske? I våra hem kanske vi väljer att ha såna där katter som är skurna i svartmålad skiva, hängandes över dörrar och så.

Citera
          Sailor Pluto
          Inlägg 28-09-2007, 11:59
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (anna_rispan @ 28-09-2007, 12:51) *
          Fast å andra sidan, då skulle det ju bli förslag på sånt som vi kanske inte ens har. Buddhastatyer tex. Eller drakar kanske? I våra hem kanske vi väljer att ha såna där katter som är skurna i svartmålad skiva, hängandes över dörrar och så.

Ja, det har du iofs rätt i smile.gif . Det kanske vore idé för den som är ute efter ett "riktigt" feng shui-hem. Undrar hur mycket det skulle kosta att göra om ett vanligt svenskt hus g.gif ? Misstänker att det skulle kunna bli ett stooort hål i plånboken...

--------------------

Stolt HBT-kompis

Citera
          Netha
          Inlägg 28-09-2007, 20:16
          Länk hit: #19

Gäster

Nej!
          Men jag hyser ändå lite beundran för de som lyckas fylla sina bankkonton tack vare slikt humbug. tongue.gif

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 28-09-2007, 21:45
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

Ja, hela mittuppslaget i Expressen i dag, är ägnat åt Feng Shui och deras humbugderi ohmy.gif

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 14:54

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon