När jag bodde i bostadsrätt med liten egen uteplats så planterade jag några lönnäsor, dels för att lönn kan bli fina "buskar" med beskärning och dels för att jag älskar lönnar och lönnens höstfärger. Det kom upp en enda liten planta i min plantering. Den blev ca tre år gammal och jättefin var den eftersom jag ansade den så den började bli en söt liten buske. En dag när jag kom hem så hade föreningen haft "storstädning" i rabatterna och min lilla lönn hade ryckts upp med rötterna i all välmening.
Nu när jag har flyttat så saknade jag en lönn så jag provade att sätta nya näsor. Dock märkte jag att det var enklare och gick snabbare att plocka småplantor. Dessa satte jag tre och tre i krukor som jag grävde ner i ett av landen. Nu efter vinter i landet planterade jag ut plantorna där jag ville ha dem (som insynsskydd mot ena tomtgränsen), de flesta har vuxit ganska dåligt men alla har tagit sig. Får se hur det blir nästa år. Jag håller på att försöka fixa ett blandat buskage mot den mest synliga grannen - hon som sitter ute hela dagarna och glor ner i min trädgård - ofta med lika nyfikna fikagäster.
Redigerat av SannaLasso: 01-10-2007, 22:22