Full version: Fröså lönn
furir
Är det någon som har provat på att så ett frö från en lönn och fått det att bli ett träd? Hur gjorde ni då?
Piccante
CITAT (furir @ 01-10-2007, 20:02) *
Är det någon som har provat på att så ett frö från en lönn och fått det att bli ett träd? Hur gjorde ni då?

Jag gjorde absolut inte något alls och ändå växer det lönn överallt både på min uteplats och i min balkonglåda. Lönn frösår sig jättelätt och på parkeringen utanför min lägenhet finns det en hel rad med lönnar. Småplantor av lönn växer upp både här och där.
ingrid fuxwall
Har man väl lönn på tomten så lär det bli fler om man inte jagar bort dem. Tycker att det är ett ogräs
Trädet (ZonV)
Har gjort så här när jag ska dra upp lönn; x antal frön i fuktig plastpåse med småhål av nål eller stiftpenna. Lägger den i kylen 10-12 veckor. Tar fram dem efter nyår, lägger den så solen träffar påsen. Försöker undvika att jorden torkar, ja då får jag smålönnar!
Lycka till!
Blomstertanten
Verkar enklare att gräva upp en liten planta och flytta dit man vill.

Jag har en liten lönn i kruka ute , den har överlevt en vinter utan att krukan ens är nergrävd.
Gjort likadant med en ekplanta. Hade planer på att göra utomhusbonsai av dom.
SannaLasso
När jag bodde i bostadsrätt med liten egen uteplats så planterade jag några lönnäsor, dels för att lönn kan bli fina "buskar" med beskärning och dels för att jag älskar lönnar och lönnens höstfärger. Det kom upp en enda liten planta i min plantering. Den blev ca tre år gammal och jättefin var den eftersom jag ansade den så den började bli en söt liten buske. En dag när jag kom hem så hade föreningen haft "storstädning" i rabatterna och min lilla lönn hade ryckts upp med rötterna i all välmening. -cry-.gif

Nu när jag har flyttat så saknade jag en lönn så jag provade att sätta nya näsor. Dock märkte jag att det var enklare och gick snabbare att plocka småplantor. Dessa satte jag tre och tre i krukor som jag grävde ner i ett av landen. Nu efter vinter i landet planterade jag ut plantorna där jag ville ha dem (som insynsskydd mot ena tomtgränsen), de flesta har vuxit ganska dåligt men alla har tagit sig. Får se hur det blir nästa år. Jag håller på att försöka fixa ett blandat buskage mot den mest synliga grannen - hon som sitter ute hela dagarna och glor ner i min trädgård - ofta med lika nyfikna fikagäster. shy.gif devil.gif
Alba
Jag petade ner i två blomkrukor inomhus i fjol höstas. Inget har hänt. Behöver de kylperiod kanske ?
Lena i Torslanda
Lönn behöver en köldperiod för att gro. Alla lönnar gror verkligen inte lika enkelt som den vanliga lönnen som villigt sprider sig överallt. Om man vill testa så är t.ex Acer ginnala enkel att dra upp från frö - den gror villigt. De japanska lönnarna är kinkigare.
Det finns olika skolor om hur man ska så, en del tycker att man ska klippa av själva "näsan" på fröet men jag har inte märkt någon skillnad. Så i vanlig såjord och täck ytan med grus. Låt sådden stå ute. Vissa sorter kan behöva upp till 2 köldperioder.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Lena det med 2 köldperioder har jag upplevd med mina sådder av lönn.

När jag hade pippi på att så buskar och träd sådde jag ju lite olika lönnar. Japanska lönnar var inte så enkla, men jag lyckades.

Dom vanliga lönnar gror t.o.m. här uppe på min balkong i 5.e våningen i mina krukor.

Elisabeth
renate
Min Ginnalalönn frösår sig villigt har både ett frösådd träd och några buskar plus en del plantor jag ger bort.Jag hade två vanliga skogslönnar med me de tog jag bort för de blir för stor och det var ett evigt klippande att håller de lågt. Men hur får man tag i frö till japanlönnar?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon