Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Övervintra rosmarin
          flaxss
          Inlägg 22-11-2007, 18:35
          Länk hit: #21

Gäster

CITAT (Lisbeth zon2 @ 22-11-2007, 18:24) *
          Vi har inte lyckats, låter den stå i källare.

fel jord fel läge . och utan skydd i zon 2 vilket krävs . i zon 2 med vindar = fryser ihjäl lägg till blötjord .

i zon 1 i skyddat söder läge brukar den övervintra under normala vintrar . jag är i zon 1-2 och jag har övervintrat mina med lyckat resultat ute nu sen 05 .

Citera
          Stella-Polaris
          Inlägg 27-11-2007, 10:34
          Länk hit: #22

Gäster

jag har en liten som jag tänkt få att övervintra (Zon 3). La en liten lövhög över den.. Funkar detta eller är det kanske inte så bra??

Citera
          flaxss
          Inlägg 27-11-2007, 11:18
          Länk hit: #23

Gäster

CITAT (Stella-Polaris @ 27-11-2007, 10:34) *
          jag har en liten som jag tänkt få att övervintra (Zon 3). La en liten lövhög över den.. Funkar detta eller är det kanske inte så bra??

funkar tills den fryser ihjäl . i zon 3 behövs mer skydd . vira in den i väv och sätt över en frigolitlåda som fylls med leca . ev sätt i värmeljus om det blir väldigt kallt . täck halva plantan med leca . kommer kylan innaför frigolit lådan blir det kallare vilket inte är bra . sand-grus jord och söderläge

Citera
          Stella-Polaris
          Inlägg 27-11-2007, 16:22
          Länk hit: #24

Gäster

CITAT (flaxss @ 27-11-2007, 11:18) *
          funkar tills den fryser ihjäl . i zon 3 behövs mer skydd . vira in den i väv och sätt över en frigolitlåda som fylls med leca . ev sätt i värmeljus om det blir väldigt kallt . täck halva plantan med leca . kommer kylan innaför frigolit lådan blir det kallare vilket inte är bra . sand-grus jord och söderläge

funkar tills den fryser ihjäl!!! Jo, den var bra den naughty.gif Nä, så långt som till frigolit och leca vill jag inte gå. Det blir en stor lövhög över den istället. Frågan är om den kan ruttna då..

Citera
          M i Mälardalen (...
          Inlägg 28-03-2010, 21:18
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 288
          Medlem nr: 21 808

Är Rosmarin städsegrön eller tappar den bladen?

Anledningen till att jag frågar är att jag provat 3 olika sätt att övervintra Rosmarin i år varav 2 utomhus.

En täckte jag med fiberduk. Den andra stod utan skydd och den har nu kommit fram ur snön och den ser misstänkt död ut. Inga blad (doftar dock gott). Kan det finnas något hopp om liv i den?

Jag bor precis vid Mälaren (zon 2 gränsande mot zon 3), men vintern höll under -17 flera veckor. Dock var det tjockt snölager då.

Så....är Rosmarin städsegrön eller tappar den bladen på vintern?

PS Min timjan har också tittat fram och den är fantastiskt fin. Ser likadan ut nu som i somras.

Citera
          flaxss
          Inlägg 28-03-2010, 21:49
          Länk hit: #26

Gäster

CITAT (M i Mälardalen (zon 2) @ 28-03-2010, 22:18) *
          Är Rosmarin städsegrön eller tappar den bladen?

Anledningen till att jag frågar är att jag provat 3 olika sätt att övervintra Rosmarin i år varav 2 utomhus.

En täckte jag med fiberduk. Den andra stod utan skydd och den har nu kommit fram ur snön och den ser misstänkt död ut. Inga blad (doftar dock gott). Kan det finnas något hopp om liv i den?

Jag bor precis vid Mälaren (zon 2 gränsande mot zon 3), men vintern höll under -17 flera veckor. Dock var det tjockt snölager då.

Så....är Rosmarin städsegrön eller tappar den bladen på vintern?

PS Min timjan har också tittat fram och den är fantastiskt fin. Ser likadan ut nu som i somras.

rosmarin är städsegröna, men har man dom på friland kan dom bli bruna i bladen av köld, blåst och av vårsolen. i zon 2-3 kan det vara svårt för rosmarin att övervintra speciellt efter en sådan här vinter. men snön skyddar ju mycket så kanske finns där liv i dom.

själv fick mina plantor -19c en natt och dom lever nog inte.

Citera
          Gulleviva
          Inlägg 08-04-2010, 09:40
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem nr: 29 010

Jag bodde i lägenhet förrut och övervintrade min köpta rosmarin på stam i köksfönstret, österläge, med normal temp på elementet under i ett par år. Den stod där och blommade så fint! yes.gif På somrarna hade jag den på balkongen.

Bor nu i litet torp och glömde vattna den under en period. Torkade och verkar tyvärr död... slap.gif

Till sommaren skaffar jag en ny! Jag älskar rosmarin på klyftpotatis! Ljuvlig doft o smak! yaay.gif

Citera
          Bockstensmannen
          Inlägg 11-12-2013, 08:13
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 129
          Medlem nr: 79 276

Bor i Göteborg Kvillebäcken och har haft en buske Rosmarin ute sedan i somras, den växte till sig rejält under sommaren och blev en kraftig buske.
          Tänkte övervintra den ute där den står. Tog på skydd först nu i helgen då det var uppemot -7 till -8 grader. Innan har det nog varit iallafall runt -4-5 grader och den har inte sett det minsta skadad ut.
          Nu snurrade jag in den i Bubbelplast, får se hur det funkar.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-12-2025, 11:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon