| |
|
  |
Är ledsen, Bröstcancer |
|
|
|
|
26-10-2007, 20:44
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
Inga jag önskar dottern all lycka.
Tycker det är hemskt att nån talar om cancer innan dom vet. Jag vet hur det är från min bekanbntkapskrets. Och ja är inte baa en beannt i dett avseenede utan en som stöder. Minns så väl hur min vännina mådde då , glömmer det aldrig.
Elisabeth
|
|
|
|
|
|
|
|
26-10-2007, 21:58
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (Netha @ 26-10-2007, 19:46)  Syrran min hade ont i vänster bröst, liksom en ilande smärta som kom och gick, det pågick i veckor så hon bad om mammografi. Det visade sig att hon hade cancer i höger bröst. Det var liten tumör som upptäcktes i tidigt skede. Det har nu gått drygt två år sedan op och hon mår bra.
Med detta vill jag säga... det är bättre att gå en gång för mycket än en gång för lite till doktorn, om man känner något el är orolig ang brösten. Oj, det där lät oroväckande, tur att jag ringde idag då. Har tid hos husläkaren på tisdag. Ilande smärta som kommer och går är den bästa beskrivningen om hur det känns. Vad jag minns började det i försomras, trodde först att det var BH bågen som tryckt, men nu har jag bara haft båglösa BH i flera veckor... Men ingen idé att oroa sig ännu, vi får väl se vad doktorn säger på måndag. Mammografi vill jag defenitivt ha i varje fall.
|
|
|
|
|
|
|
Netha
|
26-10-2007, 22:02
|
Gäster

|
CITAT (Anma @ 26-10-2007, 22:58)  Oj, det där lät oroväckande, tur att jag ringde idag då. Har tid hos husläkaren på tisdag. Ilande smärta som kommer och går är den bästa beskrivningen om hur det känns. Vad jag minns började det i försomras, trodde först att det var BH bågen som tryckt, men nu har jag bara haft båglösa BH i flera veckor... Men ingen idé att oroa sig ännu, vi får väl se vad doktorn säger på måndag. Mammografi vill jag defenitivt ha i varje fall. Men... tänk så här... de´t kan också vara helt naturligt, ofarligt. Jag har sedan mååånga år, ömhet i vä bröst, ibland väldigt ont som strålar mot armhålan. Det är konstaterat varandes förtätningar = inget farligt. Jag ville absolut inte skrämma upp dig el någon annan.
|
|
|
|
|
|
|
|
30-10-2007, 22:56
|
Medlem

|
Idag var jag hos doktorn då. Hittade knöl där jag är öm, och 2 till som hon ville att de ska undersöka. Hon skickade remiss till både mammografi och ultraljud. Så sa hon att jag inte skulle vara orolig för hon kände inte något som "kändes farligt". Eeeh... Nähä... Men jag ska ta henne på orden och inte oroa mig, för som hon sa, mina bröst är "svåra", mycket körtlar som känns när man klämmer lite.
Förlåt Inga att jag snor din tråd...
|
|
|
|
|
|
|
Netha
|
31-10-2007, 07:33
|
Gäster

|
Tycker absolut att du ska ta henne på orden... ingen idé att måla f.n på väggen innan man undersökt. Det tar bara så mycket energi.
Att brösten är "svåra" kanske beror på att du har förtätningar... så har jag fått förklarat. Jag har opererats två ggr i bröst... bägge gångerna ofarliga fibroadenom (tror de hette så) Det var knölar som kändes tydligt.
|
|
|
|
|
|
|
|
31-10-2007, 11:19
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem nr: 2 930

|
Det man hittat på mig, (som man först sa var cancer) är ofarliga mjölkcystor. Dessa bildas i mjölkkörtlarna och hittas oftast på dem som ammat mycket, har jag fått till svar. Dessa cystor gör ont när de uppstår och blir inte bättre förrän man tagit bort dem. Har nu tagit bort tre sådana cystor.
|
|
|
|
|
|
|
|
31-10-2007, 11:48
|
Medlem

|
CITAT (Netha @ 31-10-2007, 07:33)  Att brösten är "svåra" kanske beror på att du har förtätningar... så har jag fått förklarat. Jag har opererats två ggr i bröst... bägge gångerna ofarliga fibroadenom (tror de hette så) Det var knölar som kändes tydligt. Ja, förtätningar kan det ju vara. CITAT (MariaS @ 31-10-2007, 11:19)  Det man hittat på mig, (som man först sa var cancer) är ofarliga mjölkcystor. Dessa bildas i mjölkkörtlarna och hittas oftast på dem som ammat mycket, har jag fått till svar. Dessa cystor gör ont när de uppstår och blir inte bättre förrän man tagit bort dem. Har nu tagit bort tre sådana cystor. Jag har aldrig ammat, har inga barn, men kanske det kan vara sånna i alla fall. Tror ändå att det är något ofarligt, skönt dock att få det kollat.
|
|
|
|
|
|
|
|
25-11-2007, 20:00
|

Medlem
Antal inlägg: 3 807
Medlem nr: 29

|
Förlåt att jag inte har uppdaterat detta men det har varit så mycket. Min dotter har fått svar i förra veckan och det var ingen cancer. Jippi. Möjligen kunde det vara som Netha skrev förtätningar... eller bröstvävnad som hade blivit en liten knöl. Men nu är den borta och oron också tills nästa gång om det blir någon. Min dotter är duktig på detta med att undersöka sina bröst, tyvärr är inte jag det. Har blivit lite mera nu efter detta.
Hur många av er undersöker sig själva?
--------------------
skriver Inga från Närke i zon 3-4
|
|
|
|
|
|
|
|
25-11-2007, 20:02
|

Medlem
Antal inlägg: 29 979
Medlem nr: 8 994

|
vad skönt
|
|
|
|
|
|
|
|
25-11-2007, 20:05
|

Medlem
Antal inlägg: 4 016
Medlem nr: 10 798

|
Åh, vad skönt! Tyvärr är man alldeles för dålig på att undersöka sig, man vet heller inte riktigt hur. Egentligen skulle alla få lära sig på nåt vis, antingen genom skolhälsovården eller på mödravårdscentralen/ungdomsmottagningen. De där bilderna man får se ibland säger iaf inte mig särskilt mycket, kanske om de satt på min egen badrumsspegel... Men det sägs ju att de ofta är karlarna som upptäcker knölar och förändringar...
--------------------
Stolt HBT-kompis
|
|
|
|
|
|
|
|
25-11-2007, 20:45
|

Medlem
Antal inlägg: 3 807
Medlem nr: 29

|
CITAT (Tosan @ 25-11-2007, 20:05)  Åh, vad skönt! Tyvärr är man alldeles för dålig på att undersöka sig, man vet heller inte riktigt hur. Egentligen skulle alla få lära sig på nåt vis, antingen genom skolhälsovården eller på mödravårdscentralen/ungdomsmottagningen. De där bilderna man får se ibland säger iaf inte mig särskilt mycket, kanske om de satt på min egen badrumsspegel... Men det sägs ju att de ofta är karlarna som upptäcker knölar och förändringar... Här har du en länk har inte kollat filmen själv men ska göra det. http://www.cancerfonden.se/templates/Strea...ge____1522.aspxFör att kunna se filmerna måste du ha Windows Media Player, version 6.4 eller senare.
--------------------
skriver Inga från Närke i zon 3-4
|
|
|
|
|
|
|
Netha
|
25-11-2007, 22:02
|
Gäster

|
Så skönt att det kom positivt besked. Undrar vad det var för klåpare till doktor som sa att det var cancer... innan prov var taget.
|
|
|
|
|
|
|
|
25-11-2007, 22:43
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Inga från Närke @ 25-11-2007, 20:00)  Förlåt att jag inte har uppdaterat detta men det har varit så mycket. Min dotter har fått svar i förra veckan och det var ingen cancer. Jippi. Möjligen kunde det vara som Netha skrev förtätningar... eller bröstvävnad som hade blivit en liten knöl. Men nu är den borta och oron också tills nästa gång om det blir någon. Min dotter är duktig på detta med att undersöka sina bröst, tyvärr är inte jag det. Har blivit lite mera nu efter detta.
Hur många av er undersöker sig själva? så underbart!!! jättegrattis jag är en ducktig flicka och kollar mina bröst ofta
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
26-11-2007, 07:19
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem nr: 2 930

|
Tack o lov. Det kan aldrig vara kul att få reda på att man har cancer, särskilt inte på det viset. Ibland får man fråga sig hur det kommer sig att läkare får slänga ur sig saker hur som helst.
Naturligtvis har jag koll. Har ju själv varit där...
|
|
|
|
|
|
|
|
26-11-2007, 11:47
|

Medlem
Antal inlägg: 35 147
Medlem nr: 5 447

|
Vilken lättnad Inga att få ett sånt besked efter all oro!
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|
|
|
|
|
|
|
|
26-11-2007, 11:56
|
Medlem
Antal inlägg: 7 909
Medlem nr: 4 848

|
CITAT (Netha @ 25-11-2007, 22:02)  Undrar vad det var för klåpare till doktor som sa att det var cancer... innan prov var taget.  Lika illa som att bli hemskickad med värktabletter och diagnos ryggskott när den sen visar sig vara en aggressiv cancer.
Redigerat av Kathy: 26-11-2007, 11:56
|
|
|
|
|
|
|
Netha
|
26-11-2007, 22:25
|
Gäster

|
CITAT (Kathy @ 26-11-2007, 11:56)  Lika illa som att bli hemskickad med värktabletter och diagnos ryggskott när den sen visar sig vara en aggressiv cancer.  Javisst ... vem var den drabbade... du el någon av dina nära?
|
|
|
|
|
|
|
|
30-11-2007, 00:42
|
Medlem

|
CITAT (Anma @ 30-10-2007, 22:56)  Idag var jag hos doktorn då. Hittade knöl där jag är öm, och 2 till som hon ville att de ska undersöka. Hon skickade remiss till både mammografi och ultraljud. Så sa hon att jag inte skulle vara orolig för hon kände inte något som "kändes farligt". Eeeh... Nähä... Men jag ska ta henne på orden och inte oroa mig, för som hon sa, mina bröst är "svåra", mycket körtlar som känns när man klämmer lite.
Förlåt Inga att jag snor din tråd... Nu har jag varit både på mammografi, som gjorde ont i nacken men inte annars (konstig ställning), och ultraljud för att göra en säker diagnos. Hittade inget farligt, men har tät vävnad och läkaren frågade om jag har problem vid ägglossning. Jaa! Svarade jag, det kunde han tydligen se. Så ont har jag utan synlig orsak, beror visst på kroppens egna hormoner fast det gör mest ont just när hormonbalansen är lägst efter mensen. Annars är brösten så spända ändå så det är väl därför jag inte känner så mycket av det andra... Men inget farligt i varje fall och det är skönt det!
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|