|
|
  |
Yngel! |
|
|
|
16-10-2007, 17:48
|

Medlem
Antal inlägg: 982
Medlem nr: 8 942

|
Nu är det två vuxna fiskar i akvariumet, en hane och en hona, samt 10 yngel, Var iväg till djuraffären tidigare idag och bad dem kolla mitt medtagna akvarievatten. Det var inga som helst fel på det . När jag beskrev vad fiskarna hade råkat ut för så fick jag veta att de hade haft precis samma problem! Så förmodligen hade jag fått samma resultat om jag hade köpt fisk där (köpte mina i en annan stad nämligen). Blev rekommenderad saltbad i första hand, och att jag skulle flytta honan utifall det var något smittsamt. De skulle också kontakta sin leverantör och försöka ta reda på mer.
Gjorde i ordning ett saltbad för nån timme sedan, och lät den sjuka damen ligga i ca 20 minuter (precis som det stod på guppysällskapets hemsida). Hon hade inget emot det . Bjöd på en liten matflinga som hon åt upp. Den honan som dog sist ville inte ens titta åt maten, och hon blev också dålig väldigt snabbt. Har nu mer hopp om att den kvarvarande ska bli frisk, hon verkar inte vara lika hårt drabbad. Direkt efteråt såg det ut som att det vita hade minskat lite. Ska försöka igen imorgon om det inte har försvunnit.
Oj, jag hade ingen aning om att småttingarna kunde fastna i pumpen . Då var det tur att de flesta landade bland växterna nära ytan första dagen. Dom håller fortfarande till mycket där fast de har börjat utforska resten av karet. Väldigt söta ! Lika nyfikna som föräldrarna också. Om det blir fler yngel ska jag kanske försöka skaffa en sån där syresten, är nästan hundra på att "min" djuraffär har såna hemma. Fast det är väl tänkt att det inte ska bli fler på ett bra tag, eftersom jag inte har plats för ett till akvarium riktigt än .
--------------------
Stolt HBT-kompis Angelica i zon 4-5, sambo med en karl och ett halvt zoo
|
|
|
|
Lars-Olof Arvids
|
17-10-2007, 09:18
|
Gäster

|
Vad roligt att din guppyhona är på bättringsvägen!  Du kan gärna upprepa saltbadet idag om hon verkade må bra av det. Men sedan bör du vänta med fler behandlingar, då det är stressande i längden att bli flyttad mellan olika salthalter. Jag var också inne på guppysällskapets hemsida och tycker att du lugnt kan följa instruktionerna om saltbad i artikeln om svampsjukdomar. Jag känner Christina Ghiasvand (Pawelzik) och vet att hon verkligen kan detta med guppy. Det är nog inte att säga för mycket att hon är med på akvarieforumet på www.djurportalen.nu (Christinag) och kan nås med ett PM där. Du har inte tänkt att det ska bli mer yngel på ett tag - glöm det!  Guppy kan man knappast undgå att få yngel av om man har minst en hona och en hane ihop. Är honan befruktad behövs inte ens någon hane på ett tag - hon lagrar sperma och kan få en kull i månaden i åtminstone ett halvår utan att hanen är närvarande! Olle
|
|
|
|
|
17-10-2007, 09:35
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem nr: 2 930

|
Ja det är inte för inte som guppy också kallas för miljonfisk...
|
|
|
|
Lars-Olof Arvids
|
23-10-2007, 15:25
|
Gäster

|
Grattis till nya yngel!  Om du nu har två akvarier, är det väl enklast att ha alla yngel i det ena och alla vuxna i det andra? Nitrit kan du bli av med genom mindre vattenbyten, ca 1/4-1/5 1-2 gånger i veckan, samtidigt som du är noga med att inte mata för mycket. Egentligen behöver du inte mata fiskarna alls på flera dagar, för fiskar klarar det bra och svälter nästan aldrig ihjäl. Som jag har nämnt är det alltid bra med mycket växter - behöver du mer så säg till!  Min guppyhona jag nämnde i början av tråden har fortfarande inte fått några yngel, men är rejält rund. Jag tycker att det borde vara dags snart! Olle
|
|
|
|
Lars-Olof Arvids
|
24-10-2007, 14:33
|
Gäster

|
I morse var det rejält kallt och frostigt här också, så vi får nog vänta lite med att skicka växter. Blir det mildväder skickar jag gärna, så vi får väl följa prognoserna och hoppas att de stämmer.
Olle
|
|
|
|
|
01-03-2008, 19:04
|
Medlem
Antal inlägg: 17
Medlem nr: 12 356

|
Spännande tråd! Jag har också guppy de får yngel men alla försvinner. Kan det vara guppy eller black molly eller dalmatinmolly som käkar upp dem?
|
|
|
|
|
01-03-2008, 21:53
|

Medlem
Antal inlägg: 3 562
Medlem nr: 11 124

|
CITAT (cherie @ 01-03-2008, 19:04)  Spännande tråd! Jag har också guppy de får yngel men alla försvinner. Kan det vara guppy eller black molly eller dalmatinmolly som käkar upp dem? Har du vattenväxter i akvariet, flytväxter som andmat o hornsärv? I så fall brukar alltid en del yngel överleva åtminstone bland guppisar.
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
02-03-2008, 08:21
|
Medlem
Antal inlägg: 17
Medlem nr: 12 356

|
Jo jag har växter, vet inte vad de heter. Men växterna verkar inte trivas de försvinner... Jag har en del grottor av sten som de kan göma sej i, men de kanske hellre vill vara vid ytan. Men jag såg nu två yngel hoppas de klarar sej.
Redigerat av cherie: 02-03-2008, 08:23
|
|
|
|
|
02-03-2008, 09:01
|

Medlem

|
CITAT (cherie @ 02-03-2008, 08:21)  Jo jag har växter, vet inte vad de heter. Men växterna verkar inte trivas de försvinner... Jag har en del grottor av sten som de kan göma sej i, men de kanske hellre vill vara vid ytan. Men jag såg nu två yngel hoppas de klarar sej. Om du vill att ynglen ska överleva rekommenderar jag andmat och hornsärv. Där kan ynglen gömma sig perfekt och samtidigt få mat som fastnar i vattenväxterna, man får se till att de vuxna får mat nedanför växterna och ynglena bland växter. Om de gömmer sig i en grotta kommer de att svälta ihjäl.
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
Lars-Olof Arvids
|
05-03-2008, 08:55
|
Gäster

|
Roligt med fler som har ynglande guppy! Andmat ger visserligen skydd för ynglen, men förökar sig så snabbt att den snart täcker ytan och tar bort ljuset för de andra växterna. Jag tycker bättre om hornsärv och flytormbunkar, som visserligen också förökar sig snabbt men ändå är lättare att hålla reda på. Flytormbunkar har jag gott om, om ni vill ha. Det allra bästa är att låta guppyhonorna yngla i ett eget akvarium, där ynglen sedan får gå för sig själva utan vuxna fiskar. Finns det sådana är det alltid risk att ynglen blir uppätna.
I januari köpte jag fyra kraftiga par av guppystammen "Japanese Blue" på en auktion hos Oslo akvarieklubb. Hanarna har en fantastiskt vacker blåglänsande färg, men inte de stora slöjfenorna som många andra guppyvarianter har. För några veckor sedan fick de massor av yngel. Nu har jag ca 100 st som jag har delat upp mellan ett 74- och ett 65-liters akvarium. Nu på söndag ska jag åka på akvarieauktion i Norge igen, den här gången i Lillestrøm öster om Oslo. Det är alltid spännande, för man hittar så mycket roliga fiskar som man aldrig ser i några zooaffärer. Så småningom hoppas jag kunna sälja mina guppyyngel på en liknande auktion, kanske hos Moss akvarieklubb som har sin auktion i april. Jag säljer mycket hellre genom föreningar än till zooaffärer, för hos föreningarna kan man vara ganska säker på att de hamnar hos intresserade akvarister som ser till att fiskarna får det bra. Det vet man aldrig i en affär. Synd bara att det så sällan hålls akvarieauktioner i Sverige.
Olle
Redigerat av Lars-Olof Arvids: 05-03-2008, 10:20
|
|
|
|
|
05-03-2008, 09:53
|

Medlem

|
Vad intressant Olle  Nyfiken på flytormbunkar. Vet inte vad det är. Har du något vetenskapligt namn? Någon länk? Är det samma växt som Javaormbunke som man kan fästa på stenar och rötter?
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
Lars-Olof Arvids
|
05-03-2008, 10:17
|
Gäster

|
Nej, flytormbunke är inte detsamma som javaormbunke (Microsorium pteropus). De heter Ceratopteris, de vanligaste är den bredbladiga C. cornuta och den smalbladiga C. thalictroides. På norska kallas de gulrotgrass (morotsblad) vilket beskriver ganska bra hur bladen ser ut. Trots namnet flytormbunke går de mycket bra att plantera i botten. Då blir de stora och buskiga, bara de får tillräckligt med ljus. De förökar sig snabbt med småplantor som bildas på bladen. http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=24http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=62Olle
|
|
|
|
|
05-03-2008, 14:26
|

Medlem
Antal inlägg: 10 013
Medlem nr: 11 250

|
Av 2 små fiskar kan det bli väldigt... väldigt många.....  Kanske FÖR många...
akvariet.JPG ( 407.69k )
Antal nedladdningar: 22
--------------------
Camilla zon 2-3
Ett gott skratt förlänger munnen.
|
|
|
|
|
05-03-2008, 14:56
|

Medlem
Antal inlägg: 10 013
Medlem nr: 11 250

|
Ja det var ju synd. Jag hade 70 (!!!!) platy ett tag i mitt lilla akvarium  . Nyss blev jag i alla fall av med säkert 40 st... Men snart är det lika många igen... Black molly-yngel, guppy-yngel och platy-yngel  Rara, men det kan bli lite mycket.... Föresten så har jag börjat använda akvarievatten till mina blommor. Blommorna växer så det knakar och så får jag delvattenbyte rätt ofta.
Redigerat av Chamomille: 05-03-2008, 14:57
--------------------
Camilla zon 2-3
Ett gott skratt förlänger munnen.
|
|
|
|
Lars-Olof Arvids
|
05-03-2008, 15:18
|
Gäster

|
Ja, akvarievatten är alldeles utmärkt att vattna med. När du gör rent pumpen och suger upp slam från botten får du dessutom jättebra växtgödning!
Olle
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|