|
|
  |
Bilfråga, ventillyftare hakar upp sig... knackar |
|
|
|
15-10-2007, 19:52
|

Medlem
Antal inlägg: 4 016
Medlem sedan: 31-05-2007
Medlem nr: 10 798

|
Har inte testat det märket själv, men hört gott om den. Hjälper inte det (vilket det ju verkar göra) så kan du testa 907. Hoppas det ger sig
--------------------
Stolt HBT-kompis
|
|
|
|
Netha
|
15-10-2007, 19:55
|
Gäster

|
CITAT (Tosan @ 15-10-2007, 20:52)  Har inte testat det märket själv, men hört gott om den. Hjälper inte det (vilket det ju verkar göra) så kan du testa 907. Hoppas det ger sig  Såg just på nätet när jag kom hem, att det också fanns 907... den fanns på me hyllan minns jag. Ja vi hoppas att det löser sig nu... trist om grejerna inte håller mer än 6.500 mils körning.
|
|
|
|
|
15-10-2007, 20:17
|

Medlem
Antal inlägg: 4 016
Medlem sedan: 31-05-2007
Medlem nr: 10 798

|
Ja, det är därför jag tror att det egentligen är rengöring du behöver, men har du tur räcker det med den du hällde i. Du bör ju inte ha några mekaniska fel på så kort miltal, däremot kan oljekanalerna börja sätta igen av lite olika anledningar och då får du inte riktigt rätt mängd på alla ställen. Oljan har ju åxå till uppgift att smörja, kyla och rengöra. Alla typer av gojs man häller i förstärker de effekterna i olika grad.
--------------------
Stolt HBT-kompis
|
|
|
|
Netha
|
15-10-2007, 20:27
|
Gäster

|
Tror också att det eg är rengöring som behövs, för vi kör bara korta sträckor...några km/tur förutom på somrarna... och förr sa man ju att det beckar igen. Hoppas iaf att det räcker med 909, annars så blir det till att hälla i 907. Tusen tack för ditt engagemang i frågan.
|
|
|
|
|
15-10-2007, 20:35
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem sedan: 05-03-2004
Medlem nr: 2 930

|
CITAT (Tosan @ 13-10-2007, 13:50)  Ja man får vara glad att man har jänkare från tiden när de ff var jänkare  Även om mycket av delarna till buicken är tillverkade på annat håll så är den iaf byggd i staterna. GM´s sista fullsizekaross Moparkoncernen vet jag mindre om, men mopar höll ju iaf på sitt ganska länge innan de började blanda in europeerna. Tja Mopar höll på sig fortfarande även när min LeBaron bygdes. En hederlig Detroitbil det kan jag lova. Sen har jag ju faktiskt en Dodge från 1957 med 325:a och en Imperial från 1956 med 354 Hemi också. Så jag vet vad kvalitetsbilar är gjorda av. "Köpte...Omega 909... idag, kostade 247 kr, vilket var billigare än angivna på nätet. Hällde i medan motorn var igång... som man skulle. Man hörde hur det lät lite annorlunda 2 -3 ggr... sedan gick motorn tystare... (den hade inte knackat alls idag innan oljan). Är den sååå bra som utlovas... då är det ett mirakel. det var ett företag i Vännäs som var leverantör av oljan." (Vet inte hur man får in flera citat) Har varit återförsäljare för Omegas produkter i 7 år. De håller vad de lovar och lite till...
|
|
|
|
|
15-10-2007, 20:35
|

Medlem
Antal inlägg: 4 016
Medlem sedan: 31-05-2007
Medlem nr: 10 798

|
Ja, det gör ju absolut sitt till! Den hinner aldrig bli riktigt genomvarm så smutsen bränns bort ur oljan, om den ens blir så varm att den hamnar i oljan. Som sagt är dagens oljor så pass bra att det har lite mindre betydelse än bara för 10 år sen, men fysiken rår vi ju lixom inte riktigt på, hur gärna vi än vill. Det kan ju va nåt att tänka på, kanske åka en sväng ut på landsvägen emellanåt bara för att låta den gå genomvarm en liten stund. Å bilar är kul! Så jag engagerar mig gärna Gubben har inhandlat ny "gammford" idag... Själv behöver jag en ny nedre kylarslang till Buicken, det är mindre skoj...
--------------------
Stolt HBT-kompis
|
|
|
|
|
15-10-2007, 20:42
|

Medlem
Antal inlägg: 4 016
Medlem sedan: 31-05-2007
Medlem nr: 10 798

|
CITAT (MariaS @ 15-10-2007, 21:35)  Tja Mopar höll på sig fortfarande även när min LeBaron bygdes. En hederlig Detroitbil det kan jag lova. Sen har jag ju faktiskt en Dodge från 1957 med 325:a och en Imperial från 1956 med 354 Hemi också. Så jag vet vad kvalitetsbilar är gjorda av.
"Köpte...Omega 909... idag, kostade 247 kr, vilket var billigare än angivna på nätet. Hällde i medan motorn var igång... som man skulle. Man hörde hur det lät lite annorlunda 2 -3 ggr... sedan gick motorn tystare... (den hade inte knackat alls idag innan oljan). Är den sååå bra som utlovas... då är det ett mirakel. det var ett företag i Vännäs som var leverantör av oljan." (Vet inte hur man får in flera citat)
Har varit återförsäljare för Omegas produkter i 7 år. De håller vad de lovar och lite till... hmm... nu råder det ju delade meningar här hemma ifall det ska va mopar eller GM  Jag har gott stöd av sonens gudfar och kompisens karl, men gubben han har stöd han med  Jag hävdar ju att man får ont i ögonen av att titta på en mopar... Fast det är klart, jag skulle nog inte grina om jag hade den där Hemi´n Brukar ni åka runt på nå mycket träffar? Rättvik är ju helt fantastiskt, men vi har inte haft möjlighet att åka på några år. Sen har vi ju motorveckan här uppe som börjar va riktigt stor. Om du vill ha flera citat i samma inlägg så citerar du det första, skickar och citerar nästa och skickar, då hamnar det på samma.
--------------------
Stolt HBT-kompis
|
|
|
|
Netha
|
15-10-2007, 20:48
|
Gäster

|
Ska absolut se till att det blir lite längre turer också under den kalla perioden. Lycka till me sök på ny kylarslang.  Ford har vi haft 2 st... en Taunus och en Corsair... det var på -60 - 70-talet.
|
|
|
|
|
15-10-2007, 20:49
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem sedan: 05-03-2004
Medlem nr: 2 930

|
Rättvik är ju stående inslag och imperialen var med i sista numret av Power som patinerad tjejbil. MIN! GM, ford eller Mopar? Tja det är väl en smakfråga. Men efter att ha varit med här en hel dag, så tror jag att jag vet vad jag väljer PS. Har varit redaktör i Chryslerklubben 5½ år och sitter fortfarande i deras redaktonskommité. FAst vi har ju ägt CAdillac också... DS
|
|
|
|
Netha
|
15-10-2007, 20:53
|
Gäster

|
CITAT (MariaS @ 15-10-2007, 21:35)  Tja Mopar höll på sig fortfarande även när min LeBaron bygdes. En hederlig Detroitbil det kan jag lova. Sen har jag ju faktiskt en Dodge från 1957 med 325:a och en Imperial från 1956 med 354 Hemi också. Så jag vet vad kvalitetsbilar är gjorda av.
"Köpte...Omega 909... idag, kostade 247 kr, vilket var billigare än angivna på nätet. Hällde i medan motorn var igång... som man skulle. Man hörde hur det lät lite annorlunda 2 -3 ggr... sedan gick motorn tystare... (den hade inte knackat alls idag innan oljan). Är den sååå bra som utlovas... då är det ett mirakel. det var ett företag i Vännäs som var leverantör av oljan." (Vet inte hur man får in flera citat)
Har varit återförsäljare för Omegas produkter i 7 år. De håller vad de lovar och lite till... Känns bra att du har så goda lovord ang produkten.
|
|
|
|
|
15-10-2007, 21:55
|

Medlem
Antal inlägg: 4 016
Medlem sedan: 31-05-2007
Medlem nr: 10 798

|
CITAT (MariaS @ 15-10-2007, 21:49)  Rättvik är ju stående inslag och imperialen var med i sista numret av Power som patinerad tjejbil. MIN! GM, ford eller Mopar? Tja det är väl en smakfråga. Men efter att ha varit med här en hel dag, så tror jag att jag vet vad jag väljer PS. Har varit redaktör i Chryslerklubben 5½ år och sitter fortfarande i deras redaktonskommité. FAst vi har ju ägt CAdillac också... DS Wow, kul å ha med bilen i såna tidningar! Finns det numret ff ute? Ja självklart är det en smaksak. Gubben är ju inbiten moparbög, själv fullkomligt älskar jag cadillac (ända tills det är dags att köpa delar. GM har överlag snorbilliga delar, så länge det inte står cadillac på dem, och särskilt om man råkar ha en -67:a) När vi skulle köpa bil så ville han absolut ha en cab, och jag ville mer än gärna ha en cadillac, med eller utan tak, så det blev en kompromiss Buicken var åxå min dröm, och ju mer jag drömde desto mer sugen blev han Fast jag tycker ju det är liiiite synd att inte GM har hemi åxå CITAT (Netha @ 15-10-2007, 21:48)  Ska absolut se till att det blir lite längre turer också under den kalla perioden. Lycka till me sök på ny kylarslang.  Ford har vi haft 2 st... en Taunus och en Corsair... det var på -60 - 70-talet. Jodå det ska nog gå bra att få tag i, de säljs ju på metervara. Men det är så söligt att byta  Tror jag sätter gubben på det, jag måste nog baka imorrn kväll  Gubben har haft ett otal granador. Scorpion har han haft bra länge, men den skeppar vi nu, den håller inte länge till. Men granadan han köpte idag ser nästan oförskämt bra ut, är väl omhändertagen, men behöver en ventiljustering.
--------------------
Stolt HBT-kompis
|
|
|
|
|
15-10-2007, 22:26
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem sedan: 05-03-2004
Medlem nr: 2 930

|
CITAT (Tosan @ 15-10-2007, 22:55)  Wow, kul å ha med bilen i såna tidningar! Finns det numret ff ute? Sista numret som kom ut i veckan
Redigerat av MariaS: 15-10-2007, 22:26
|
|
|
|
|
16-10-2007, 09:08
|

Medlem
Antal inlägg: 4 016
Medlem sedan: 31-05-2007
Medlem nr: 10 798

|
Då ska jag försöka få tag i det. Alltid kul å läsa om "bekanta"
--------------------
Stolt HBT-kompis
|
|
|
|
|
16-10-2007, 18:39
|

Medlem
Antal inlägg: 4 016
Medlem sedan: 31-05-2007
Medlem nr: 10 798

|
Jag har köpt tidningen nu, men jag hittar den inte Power magazine, okt-nov numret?
--------------------
Stolt HBT-kompis
|
|
|
|
|
16-10-2007, 19:20
|

Medlem
Antal inlägg: 4 016
Medlem sedan: 31-05-2007
Medlem nr: 10 798

|
Gubben hittade den. Jodå, nog är den patinerad alltid, men huvudsaken är att man kan ha kul med den. Själv skulle jag inte vilja ha en sån där tokfin bil man bara vågar köra på utställningar och knappt det. Man ska våga använda den!
--------------------
Stolt HBT-kompis
|
|
|
|
|
16-10-2007, 20:59
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem sedan: 05-03-2004
Medlem nr: 2 930

|
CITAT (Tosan @ 16-10-2007, 20:20)  Gubben hittade den. Jodå, nog är den patinerad alltid, men huvudsaken är att man kan ha kul med den. Själv skulle jag inte vilja ha en sån där tokfin bil man bara vågar köra på utställningar och knappt det. Man ska våga använda den!  Patinan är solbränna. Perfekt inredning. Oskruvad bil som gått 56000 miles! En ägare i californien. Full dokumentation. 5,88 total längd o.s.v. En liten juvel i smygförpackning. Drar 1,6 med termosen efter.
|
|
|
|
|
16-10-2007, 21:19
|

Medlem
Antal inlägg: 4 016
Medlem sedan: 31-05-2007
Medlem nr: 10 798

|
Å du har en pärla med andra ord!  Och relativt billigt går den ju dessutom... Cadillacen är törstigare
--------------------
Stolt HBT-kompis
|
|
|
|
|
16-10-2007, 21:25
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem sedan: 05-03-2004
Medlem nr: 2 930

|
Vill innas att bränsleförhållandet på en Cadd, var sisådär 1,8 utan termos. Sen var det det där med delar som du sa.... Hål i plånboken. Nä jag gillar pärlor, vare sig de är GM eller mopar. FAst jag tror att vi börjar spåra ur nu, denna tråden handlade visst om ventillyftare i en opel eller...
|
|
|
|
|
16-10-2007, 21:40
|

Medlem
Antal inlägg: 4 016
Medlem sedan: 31-05-2007
Medlem nr: 10 798

|
Ja, med en frisk förgasare... Våran vill ha 2 liter... 429:an har en helt egen gänga till toppbultarna tex. Finns bara ett fåtal begagnade att få tag i. Startspärren, den där som gör att det bara går att starta på P eller N, kostar nån hundring till alla GM 57-74, utom cadillac med klima, till den går den på 1400:- eller nåt sånt. Nu är våran klima bortplockad, så vi chansade på den billigare och det funkade alldeles utmärkt. EN kolv till 429:an kostar lika mycket som 8 till en 350. Ringde och beställde ett tändningslås... Jo säger han, vi har fabriksrenoverade, den satt på 67:an, bara 67:an och ingen annan än 67:an... Och kostar väl 10 ggr så mycket som till alla andra GM om jag får gissa Japp vi har spårat ur, men det är ju så svårt att låta bli
--------------------
Stolt HBT-kompis
|
|
|
|
Netha
|
17-11-2007, 22:22
|
Gäster

|
Har glömt att berätta att Omega 909 gjorde underverk... inte ett knackande sedan den hälldes i. Helt klart värt varenda krona  Får tacka så mycket för tips och råd.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|