Har nyanlagt en planteringsyta på ca 4x6 meter i nordvästläge, sol till ca 10 och sedan igen vid 17-tiden. Det har tidigare varit stenplattor som nu är borttagna och ny matjord är pålagd (ca 20 cm). Under finns lerjord och åminstone på ytan en del singel från den gamla stenläggningen. Planteringen gränsar mot en bergsknalle på ena sidan och en slänt på andra så jag antar att det är bra dränering. Jag bor i zon 2, Stockholm.
Tyngdpunkten ska vara en rel lättskött plantering med vackra blad, grönska och vacker höstplantering tänkte jag, och jag har funderat på följande växter:
I bakkant finnslide Doftschersmin Rönnsumak Bronsrodgersia Röd rudbeckia Något gräs Stor plymastilbe Höstsilverax Brunette Kärleksört Matrona Funkia Alunrot el hasselört Vintergröna Hjärtbergenia
Blir det för plottrigt med så pass många växter, och med olika bladfärg? Jag gillar vitbrokiga funkior men det kanske blir för rörigt? Skulle också behöva något att rama in med mot slänten, någon buske kanske? Är det för sent att plantera något nu?
Tacksam för kommentarer och tips då jag är nybörjare i praktiken men läser med glädje en massa böcker och tidningar!
|