HeleneN
12-10-2007, 09:51
Har nyanlagt en planteringsyta på ca 4x6 meter i nordvästläge, sol till ca 10 och sedan igen vid 17-tiden. Det har tidigare varit stenplattor som nu är borttagna och ny matjord är pålagd (ca 20 cm). Under finns lerjord och åminstone på ytan en del singel från den gamla stenläggningen. Planteringen gränsar mot en bergsknalle på ena sidan och en slänt på andra så jag antar att det är bra dränering. Jag bor i zon 2, Stockholm.
Tyngdpunkten ska vara en rel lättskött plantering med vackra blad, grönska och vacker höstplantering tänkte jag, och jag har funderat på följande växter:
I bakkant finnslide
Doftschersmin
Rönnsumak
Bronsrodgersia
Röd rudbeckia
Något gräs
Stor plymastilbe
Höstsilverax Brunette
Kärleksört Matrona
Funkia
Alunrot el hasselört
Vintergröna
Hjärtbergenia
Blir det för plottrigt med så pass många växter, och med olika bladfärg? Jag gillar vitbrokiga funkior men det kanske blir för rörigt? Skulle också behöva något att rama in med mot slänten, någon buske kanske? Är det för sent att plantera något nu?
Tacksam för kommentarer och tips då jag är nybörjare i praktiken men läser med glädje en massa böcker och tidningar!
ewa zon 3
12-10-2007, 15:38
Rönnsumak är ett väldigt vackert litet träd men skickar massor av rotskott som måste tas bort annars blir det snabbt ett helt snår.
Vintergrönan har vackra blanka blad men brer också ut sig väldigt snabbt där den trivs.
Jag är en sån som tycker det blir plottrigt om man bara har en av varje planta, planterar hellre i grupper om 3-5-7 osv av perernner.
Men det gäller kanske mer de mindre och mellanstora perennerna. Plymastillben tex blir ju med tiden väldigt stor. Gillar du vitbrokiga funkior så välj det tror att det kommer fungera bra med dina andra växtval
De flesta växterna du har valt verkar fungera bra i ett halvskuggigt läge medans kärleksörten 'Matrona' blir finast i ett soligt och vädränerat läge med lite magrare jord.
Som gräs så kan jag tipsa om Jättetåtel - Molinina caerula ssp arundinacea 'Transparent', ca 175 cm, klarar vanlig planteringsjord utan att bli sladdrigt. Mycket fina höga skira vippor.
/Ewa
HeleneN
12-10-2007, 20:09
Hej Ewa och tack för ditt svar!
Jag gillar också 'massverkan' med många plantor av samma växt, jag kan ju låta mina växtval breda ut sig lite på bekostnad av kärleksörten. Jag har gjort en skiss på papper och då känns det som sådana enorma ytor att täcka, men det kanske inte är det i verkligheten.
Kanske byter jag rönnsumaken mot en japansk blodlönn istället, rotskott känns ju inte så kul. Rönnsumaken kan ju får härja fritt någon annanstans istället!
Återigen tack för dina synpunkter!
Helene
Lotta i Gbg
13-10-2007, 21:26
Och tänk, jag tycker precis tvärtom:-) Jag förstår inte att du kan vara orolig för att det blir 'plottrigt' Det är ju bara några få olika sorters växter på de olika höjderna och planteringsytan är ju förhållandevis stor. De flesta av de sorterna du nämnt blir ju relativt snart förhållandevis stora även om du bara skulle ha en av varje. Jag håller med om Rönnsumaken. Den hade jag inte satt in i en rabatt utan kanske haft så man kunde köra gräsklipparen runt den. Låter bättre med en liten vacker lönn bland perennerna. (Fast de vill ha förhållandevis soligt, men klarar halvskugga i regel)
Aqvakul
14-10-2007, 17:51
Hej!
Tycker nog att du valt lite för många olika växter, även om det alltid är frestande att prova flera. Angående dina buskar/träd, så skall du vara medveten om att de kan bli mkt stora både vad gäller höjd och bredd. Rönnsumaken skjuter dessutom rotskott i massor. Den är också vindkändlig, kan brytas av eller helt enkelt blåsa omkull. Om du håller fast vid schersminen så föreslår jag en utsökt ngt mindre variant "Mont Blanc". Den är gracilare och skjuter inte i höjden. Äldre avblommmade grenar kan gallras bort. I övrigt sköter den sig själv. Blir ca 1,5x1m.
Mvh
Anders
Krolliljan
14-10-2007, 18:26
Jag tror att det blir jättefint.
På en så stor yta tycker jag inte att det kan bli plottrigt. Du kan ju låta växterna "komma igen" några gånger för att ögat ska binda ihop bilden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.