Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

63 sidor V  « < 51 52 53 54 55 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Citrustråden
          flaxss
          Inlägg 24-03-2011, 19:33
          Länk hit: #1041

Gäster

står limen i vatten har den fått för mycket såklart, låt den torka upp och häll veck vattnet, mår rötterna bra på den ? ser dom friska ut ? att den inte dricker är inte ett bra tecken.

nedsänkning till +10c på natten och uppvärmning till +30c brukar inte vara någon större fara. däremot får det ju inte gå snabbt upp och ner, heller ej som jag skrev innan vara 10grader bland rötterna och +30c bland bladen.

du kan sätta ut dom när alla fara för nattfrost är över, placera dom i skuggan skyddat från vind så dom inte blir brända, när dom vant sig vid sol kan du placera dom soligare och soligare, därefter trivs dom i ett soligt och varmt läge.

Redigerat av flaxss: 24-03-2011, 19:34

Citera
          Fru E
          Inlägg 24-03-2011, 20:16
          Länk hit: #1042

Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem nr: 41 310

Jag torkat upp allt överflödigt vatten och rötterna får jag kolla när den planteras om i helgen. Ska de se ut på ett viss sätt?

Temperaturen tja under tidig morgon är den ca 10-13 och om solen står på är den uppe i 25-30 vid middagstid 12-13, sedan ner i takt med att solen försvinner. Nu tex är det lite under 20 grader där ute.

Okej, då får de bo inne ett tag till smile.gif

Kom på att limen såg hängig ut redan i somras men hade massvis av frukter.

Det är nu man ska önska ett hembesök av anden i flaskan.....

Citera
          Fru E
          Inlägg 24-03-2011, 20:39
          Länk hit: #1043

Medlem

Kom även på att vi flyttade på trädet när vi flyttade in för att få plats med möblerna i uterummet, gissar på att den fick mer ljus innan än nu. Flyttade den nära glasdörrarna bredvid kalamondinen så att limen får maximal sol.

I värsta fall får jag köpa ett nytt limeträd till makens groggar, vi ska ju bo här några år wink.gif

Citera
          Bassam
          Inlägg 25-03-2011, 00:25
          Länk hit: #1044

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej Fru E

Refraktometer kan man ta läsning av de några gångar under säsong och bestämma när ska vattna på rätt tid.

H: Bassam

Redigerat av Bassam: 25-03-2011, 00:49

Citera
          flaxss
          Inlägg 25-03-2011, 01:04
          Länk hit: #1045

Gäster

CITAT (Bassam @ 25-03-2011, 00:25) *
          Hej Fru E

Refraktometer kan man ta läsning av de några gångar under säsong och bestämma när ska vattna på rätt tid.

H: Bassam

har du själv använt detta och hur fungerade det för dig ? och hur ska man kunna mäta utan vätska ?

jag vet att detta används i frukt/bär odlingar av att mäta sockerhalten i fruktsaften. men att avmäta blad ja där behöver jag mer förklaring för att förstå.

CITAT (Fru E @ 24-03-2011, 20:16) *
          Jag torkat upp allt överflödigt vatten och rötterna får jag kolla när den planteras om i helgen. Ska de se ut på ett viss sätt?

Temperaturen tja under tidig morgon är den ca 10-13 och om solen står på är den uppe i 25-30 vid middagstid 12-13, sedan ner i takt med att solen försvinner. Nu tex är det lite under 20 grader där ute.

Okej, då får de bo inne ett tag till smile.gif

rötterna ska vara beige/vita och se ''friska ut'', svårt att förklara. är mer än hälften döda av någon anledning har vi stora problem för limen. det kan vara en av orsakerna att bladen ser hängning ut. skulle rötterna må dåligt, ta veck döda/skadade rötter och plantera i ny jord. och vattna lagom, inte för mycket och inte för lite. ta veck ev frukter.

svänger det inte för mycket/och för snabbt så tror jag inte du behöver vara orolig. men håll koll så det inte blir för varmt. friska citrusar tål värme utan problem. men om limen kanske har dåliga rötter är det bra om det inte blir för varmt och inte för kallt.

Citera
          Fru E
          Inlägg 26-03-2011, 17:01
          Länk hit: #1046

Medlem

Så var limen och kalamondinen omplanterade i rhododendronjord, lecakulor och lite hönsgödsel. Skulle säga att det var ett klassiskt fall av övervattning för båda -cry-.gif
          Kalamondinen hade betydligt fler rötter än limen, vita/beige skulle jag inte kalla dem utan lite mer åt det gul/beige hållet. Gissar på att de andra ägarna inte tagit bort gammal jord för limens rötter satt i en lerklump som var formad som en kruka dvs den samlade vatten.

Jag tog bort så mycket gammal jord som jag vågade utan att förstör de små rötterna. Ska de vattnas nu direkt i den nya jorden eller ska jag vänta ett par dagar så rötterna torkar upp?

Citera
          Socktrollet
          Inlägg 01-04-2011, 16:41
          Länk hit: #1047

Medlem
          Antal inlägg: 23
          Medlem nr: 41 332

Hejsan!

Vilken fantastisk tråd det här är, jag passar på att ställa en fråga jag funderat på hela vintern:

Vi har en liten Kalamondin ympad på en okänd grundstam. I höstas skjöt den en gren precis från ympstället, med sommarens sista blomma och en frukt som helt klart hör till grundstammen ty det var inte en kalamondin.

Trots den misshandel som övervintring i lägenhet innebär växte frukten tills den var stor som en golfboll innan den ramlade ner på fönsterbrädan och vi åt upp den. Den såg ut som en jätteliten grön citron, hade tunt skal, och gulare kött än en köpelime och smakade även sötare än en sådan trots att den inte fått så mycket sol. Jättegod tyckte vi. smile.gif

Är det någon här som kan gissa sig till vad det kan vara för frukt?
          Det vore klart intressant att försöka få tag på som eget träd...

Tyvärr hade frukten vi åt inga kärnor att spara, men den avvikande grenen har fått vara kvar. Nu under våren har den fått flera nya blad som är c a tre gånger så stora som kalamondinens.

--------------------
          / Socktrollet

...som vill skapa en djungel på sin lilla blåsiga balkong i Västerbotten (zon 5), och har bondegener från Hälsingland med tillhörande behov av grönsaksodling i krukorna. http://djungelambitioner.wordpress.com

Citera
          Ammoura
          Inlägg 09-04-2011, 22:00
          Länk hit: #1048

Medlem
          Antal inlägg: 167
          Medlem nr: 8 739

Underbar tråd. Har själv ett citronträd som jag odlat upp med frö från köpefrukt, tror att den är 5-6 år nu. Första åren beskar jag den ganska mycket när jag fått upp lite höjd på den. Gjorde detsamma förra året men vi var bortresta så mycket under sommaren så den kom aldrig ut på balkongen som den skulle och fick inte toppskötsel så den har stått relativt stilla i växten sen dess. Idag tog jag ur den ur krukan och kostaterade att krukan var full med rötter så nu är den omplanterad i större kruka och ska om ett par veckor börja få citrusnäring.

Vet inte om det är för att jag sått den själv som den är så otroligt tålig. Den står gärna ute på sommaren och på vintern står den i vanlig rumstemperatur (20-25grader). Är inte många gånger i dess liv den har fått näring och jag har perioder som jag är jättedålig på att vattna blommorna men allt som hänt är ett par torkade blad som trillat av någon gång. Den stora fördelen med hemmaodlat smile.gif Ska ta en bild så ni får se, förhoppningsvis redan imorgon.

Citera
          Ammoura
          Inlägg 10-04-2011, 17:30
          Länk hit: #1049

Medlem
          Antal inlägg: 167
          Medlem nr: 8 739

Bifogad fil  CIMG5752.JPG ( 459.43k ) Antal nedladdningar: 80

Så här ser mitt citronträd ut idag. Ser ju inte jätteroligt ut nu när den stått stilla i växten så länge men oavsätt är jag rätt stolt över det smile.gif

Citera
          KRT
          Inlägg 22-04-2011, 16:37
          Länk hit: #1050

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

En fråga ang mina fd frysta citronplantor; de har återhämtat sig fint och fått massor med nya blad, och uppenbarligen växer rötterna också bra för det börjar sticka ut rötter undertill, vilket jag antar betyder att det är dags för en omplantering. Men vågar jag (rädd att det blir stor påfrestning) och vad ska jag använda för jord? Nu står de i vanlig plantjord (m grönkompost, fr Sysav), och de verkar gilla den jorden.....

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          BigDaddy
          Inlägg 25-04-2011, 23:08
          Länk hit: #1051

Medlem
          Antal inlägg: 619
          Medlem nr: 25 317

Kan dessvärre inte hjälpa dig KRT.
          Slänger ist. iväg en fråga.

Har ett Limeträd som räddades i vintras från ett soprum. Såg inte bra ut. Tappat alla blad.
          Fanns dock flera mogna frukter i vintras jag tog väck & åt.
          Nu har jag börjat ställa ut trädet på dagarna, gett lite näring & vattnat. Inte vågat plantera om än.
          Jag kan inte mkt om ympning men jag skulle tippa på att varje gren är ympad. Kan det stämma?
          Och att huvudstammen är en annan art?
          Ser så ut & tror min cintron är likadan.

Det har nu skett ngt mkt märkligt i mina ögon. Jag var säker på att trädet var stendött. Aalla grenar är torra & frasiga.
          För 3-5 dagar sedan så började det dock komma ut massvis med små skott från stammen. Jättemånga som växer fort.
          Grenarna sker ingenting på dock. Ser lika döda ut.
          Trädet är metern högt & de nya skotten växer ända nerefrån & upp. Kanske 30st.

Är stamsorten antar jag men är det inte märkligt det ploppar ut en massa på detta vis?
          Kkul det finns ngt liv i trädet dock.

Funderar på att använda stammen som ymp framöver. Har aldrig testat men kanske skulle göra det. Vill dock även få ngt skott från de som växer ut att överleva.
          Jag vet inte, el så låter jag bara det vara men kommer se rätt märkligt ut snart.

Citera
          ryss_борис
          Inlägg 04-05-2011, 21:46
          Länk hit: #1052

Medlem
          Antal inlägg: 523
          Medlem nr: 29 572

Hur länge (antal år) kan behöva vänta innan trädhelvetet kan blomma och få frukt?

Är det vanligt att citron/apelsinträd sådd från frö taget ur citron/apelsin från Ica aldrig kan blomma?

Citera
          KRT
          Inlägg 08-05-2011, 15:27
          Länk hit: #1053

Medlem

Det kan ta ganska många år för en planta att bli så stor att den blommar. Har en känsla av att det kan gå fortare m sticklingar?

Har en fundering om arter och sorter; jag satte en kärna från en clementin i vintras och den har tagit sig nu - eftersom jag tog kärnan från en köpeclementin måste det väl vara clementin och ingen konstig hybrid?

Undrar också var man köper träd av något ovanligare slag? Apelsin och citron hittar man överallt men var hittar man lime eller citrontörne?

Till sist, vad är det för sorts lime man får limeblad som används i asiatisk matagning? Vanlig lime, samma som frukten kommer ifrån???

Så Flaxss - masa dig hit och svara nu wink.gif

--------------------

Citera
          Rebecca
          Inlägg 08-05-2011, 16:24
          Länk hit: #1054

Medlem
          Antal inlägg: 785
          Medlem nr: 28 483

CITAT (Ammoura @ 10-04-2011, 18:30) *
          Bifogad fil  CIMG5752.JPG ( 459.43k ) Antal nedladdningar: 80

Så här ser mitt citronträd ut idag. Ser ju inte jätteroligt ut nu när den stått stilla i växten så länge men oavsätt är jag rätt stolt över det smile.gif

Åh, vad fint, vad roligt att se! Jag har nämligen också ett citronträd som är runt 6 år, fast jag har inte stammat upp den på samma sätt som du så min är lite mer buskformad. Min kommer från två frön från början, varav det kom upp två skott ur det ena fröet så i krukan står det tre stammar. Visst är man stolt över en sådan fin växt som man odlat upp helt från scratch och som faktiskt klarat sig så länge? Jag förstår precis hur du känner dig, heja oss! bravo.gif

Nu har jag flyttat hemifrån och citronen fick bo kvar "hemma", men jag har lyckats ta lite sticklingar. I vintras trodde jag det var kört då de stod i vatten och tappade alla blad, men sen fick jag ner dom i lite jord och NU har en riktig växtknäpp satt in och de växer som tusan! Känns jätteroligt att ha några bitar av den "riktiga" citronen här nere i min egen lägenhet!

Dessutom har jag satt fyra grapefruktfrön förra våren som nu växer på riktigt bra. De bor alla i samma kruka, alltså ganska trångt nu när det växer men de är mitt lilla experiment. Jag gillar det här med att beskära och forma så vi får se om jag kan få nåt buskigt av det hela... angel_not.gif

--------------------

Citera
          flaxss
          Inlägg 08-05-2011, 17:03
          Länk hit: #1055

Gäster

CITAT (Socktrollet @ 01-04-2011, 17:41) *
          Är det någon här som kan gissa sig till vad det kan vara för frukt?
          Det vore klart intressant att försöka få tag på som eget träd...

Tyvärr hade frukten vi åt inga kärnor att spara, men den avvikande grenen har fått vara kvar. Nu under våren har den fått flera nya blad som är c a tre gånger så stora som kalamondinens.

det är olika man ympar på cedrat, pomerans, citrontörne bland annat. tror inte frukten ni åt var mogen. omogna frukter brukar ha tunnare skal och gulare fruktkött.

CITAT (KRT @ 22-04-2011, 17:37) *
          En fråga ang mina fd frysta citronplantor; de har återhämtat sig fint och fått massor med nya blad, och uppenbarligen växer rötterna också bra för det börjar sticka ut rötter undertill, vilket jag antar betyder att det är dags för en omplantering. Men vågar jag (rädd att det blir stor påfrestning) och vad ska jag använda för jord? Nu står de i vanlig plantjord (m grönkompost, fr Sysav), och de verkar gilla den jorden.....

roddis jord brukar funka bra, men trivs dom i jorden dom är i nu så fortsätt på samma sätt, det är inga problem att plantera om.

CITAT (BigDaddy @ 26-04-2011, 00:08) *
          Jag kan inte mkt om ympning men jag skulle tippa på att varje gren är ympad. Kan det stämma?
          Och att huvudstammen är en annan art?

Det har nu skett ngt mkt märkligt i mina ögon. Jag var säker på att trädet var stendött. Aalla grenar är torra & frasiga.
          För 3-5 dagar sedan så började det dock komma ut massvis med små skott från stammen. Jättemånga som växer fort.
          Grenarna sker ingenting på dock. Ser lika döda ut.
          Trädet är metern högt & de nya skotten växer ända nerefrån & upp. Kanske 30st.

Är stamsorten antar jag men är det inte märkligt det ploppar ut en massa på detta vis?
          Kkul det finns ngt liv i trädet dock.

Funderar på att använda stammen som ymp framöver. Har aldrig testat men kanske skulle göra det. Vill dock även få ngt skott från de som växer ut att överleva.
          Jag vet inte, el så låter jag bara det vara men kommer se rätt märkligt ut snart.

dom som säljs ympas det aldrig in grenar på utan det ympas antingen på rötter eller på stam. det du kan ha hittat kan ju annars vara ''hemma ympning'' där någon ympad in sorter på grenar istället.

på citrusar där ädelsorten dör (dvs det man ympat in) så brukar grundstammen skjuta hysteriskt med skott, på alla noder. senare då du ser vad som lever kan du klippa veck det döda.

CITAT (ryss_бори @ 04-05-2011, 22:46) *
          Hur länge (antal år) kan behöva vänta innan trädhelvetet kan blomma och få frukt?

Är det vanligt att citron/apelsinträd sådd från frö taget ur citron/apelsin från Ica aldrig kan blomma?

det kan ta väldigt lång tid, 10-50år. klipp den så lite som möjligt låt den utvecklas själv.

Redigerat av flaxss: 08-05-2011, 17:12

Citera
          flaxss
          Inlägg 08-05-2011, 17:11
          Länk hit: #1056

Gäster

CITAT (KRT @ 08-05-2011, 16:27) *
          Det kan ta ganska många år för en planta att bli så stor att den blommar. Har en känsla av att det kan gå fortare m sticklingar?

Har en fundering om arter och sorter; jag satte en kärna från en clementin i vintras och den har tagit sig nu - eftersom jag tog kärnan från en köpeclementin måste det väl vara clementin och ingen konstig hybrid?

Undrar också var man köper träd av något ovanligare slag? Apelsin och citron hittar man överallt men var hittar man lime eller citrontörne?

Till sist, vad är det för sorts lime man får limeblad som används i asiatisk matagning? Vanlig lime, samma som frukten kommer ifrån???

Så Flaxss - masa dig hit och svara nu wink.gif

de flesta citrusar är hybrider (naturliga eller inte). det går fortare om sticklingen kommer från träd som redan ger blommor, tar man stickling från en frösådd gör det ingen skillnad. den från blad är från arten Citrus hystrix - Papeda (enligt vissa är detta också en hybrid och ska då ha ett x emellan namnen dock verkar den från frösådd ge sortäkta. inte samma lime som man hittar i mataffären.

inom EU kan du hitta lite roligare citrusar även den ''härdiga'' Citrus trifoliata - Citrontörne

Citera
          KRT
          Inlägg 08-05-2011, 17:17
          Länk hit: #1057

Medlem

Woe, det var många svar på en gång! Tack!!!
          Tror du det går att hitta bladlime i Sverige?

--------------------

Citera
          flaxss
          Inlägg 08-05-2011, 17:34
          Länk hit: #1058

Gäster

CITAT (KRT @ 08-05-2011, 18:17) *
          Woe, det var många svar på en gång! Tack!!!
          Tror du det går att hitta bladlime i Sverige?

jag hade mägnder med frösådder innan för ett bra tag sen som jag gav bort, först började med en som jag skrev till på forumet som ville ha därefter blev det fler och fler tills dom tog slut. var tydligen väldigt populärt tummenupp.gif hade du sagt till innan hade jag kunnat skicka såklart. den plantan jag har (som är färdig till att blomma) har jag klippt ner hårt för att den var för yvig så jag vet inte om den kommer blomma iår, men blir där frukt kan jag skicka kärnor. den får små knöliga frukter.

Citera
          KRT
          Inlägg 08-05-2011, 19:26
          Länk hit: #1059

Medlem

Wow, det hade varit toppen!!!! Jättegärna smile.gif
          Går det att äta frukterna också, eller är det bara bladen som är användbara?

Hittade en plantskola (svensk) som sålde citrontörne som en vanl vintergrön buske för friland (zon 1), kan det verkligen stämma???

Redigerat av KRT: 08-05-2011, 19:26

--------------------

Citera
          flaxss
          Inlägg 08-05-2011, 20:11
          Länk hit: #1060

Gäster

vi får hoppas på frukt då, dom går att äta är som lime. tummenupp.gif

vad var det för plantskola ? den fäller bladen men kan i milt klimat vara vintergrön/delvis städsegrön.

Citera

63 sidor V  « < 51 52 53 54 55 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-06-2026, 18:31

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon