CITAT (Socktrollet @ 01-04-2011, 17:41)

Är det någon här som kan gissa sig till vad det kan vara för frukt?
Det vore klart intressant att försöka få tag på som eget träd...
Tyvärr hade frukten vi åt inga kärnor att spara, men den avvikande grenen har fått vara kvar. Nu under våren har den fått flera nya blad som är c a tre gånger så stora som kalamondinens.
det är olika man ympar på cedrat, pomerans, citrontörne bland annat. tror inte frukten ni åt var mogen. omogna frukter brukar ha tunnare skal och gulare fruktkött.
CITAT (KRT @ 22-04-2011, 17:37)

En fråga ang mina fd frysta citronplantor; de har återhämtat sig fint och fått massor med nya blad, och uppenbarligen växer rötterna också bra för det börjar sticka ut rötter undertill, vilket jag antar betyder att det är dags för en omplantering. Men vågar jag (rädd att det blir stor påfrestning) och vad ska jag använda för jord? Nu står de i vanlig plantjord (m grönkompost, fr Sysav), och de verkar gilla den jorden.....
roddis jord brukar funka bra, men trivs dom i jorden dom är i nu så fortsätt på samma sätt, det är inga problem att plantera om.
CITAT (BigDaddy @ 26-04-2011, 00:08)

Jag kan inte mkt om ympning men jag skulle tippa på att varje gren är ympad. Kan det stämma?
Och att huvudstammen är en annan art?
Det har nu skett ngt mkt märkligt i mina ögon. Jag var säker på att trädet var stendött. Aalla grenar är torra & frasiga.
För 3-5 dagar sedan så började det dock komma ut massvis med små skott från stammen. Jättemånga som växer fort.
Grenarna sker ingenting på dock. Ser lika döda ut.
Trädet är metern högt & de nya skotten växer ända nerefrån & upp. Kanske 30st.
Är stamsorten antar jag men är det inte märkligt det ploppar ut en massa på detta vis?
Kkul det finns ngt liv i trädet dock.
Funderar på att använda stammen som ymp framöver. Har aldrig testat men kanske skulle göra det. Vill dock även få ngt skott från de som växer ut att överleva.
Jag vet inte, el så låter jag bara det vara men kommer se rätt märkligt ut snart.
dom som säljs ympas det aldrig in grenar på utan det ympas antingen på rötter eller på stam. det du kan ha hittat kan ju annars vara ''hemma ympning'' där någon ympad in sorter på grenar istället.
på citrusar där ädelsorten dör (dvs det man ympat in) så brukar grundstammen skjuta hysteriskt med skott, på alla noder. senare då du ser vad som lever kan du klippa veck det döda.
CITAT (ryss_бори @ 04-05-2011, 22:46)

Hur länge (antal år) kan behöva vänta innan trädhelvetet kan blomma och få frukt?
Är det vanligt att citron/apelsinträd sådd från frö taget ur citron/apelsin från Ica aldrig kan blomma?
det kan ta väldigt lång tid, 10-50år. klipp den så lite som möjligt låt den utvecklas själv.
Redigerat av flaxss: 08-05-2011, 17:12