Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

63 sidor V  « < 52 53 54 55 56 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Citrustråden
          KRT
          Inlägg 08-05-2011, 22:58
          Länk hit: #1061

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Rångedala (stavning?)...

Kan man räkna den som härdig i Sverige? På friland? Huruvida den behåller eller tappar sina blad bryr jag mig midre om, så länge den återuppstår på våren smile.gif

Tycker det är så häftigt att det finns så många olika sorters cirtusar - tidigare var en lime en lime, en cutron en citron och apelsiner fanns i två carianter; vanliga och blod.... Mtp hur många olika sorters äpplen det finns är det kanske inte konstigt men man tänker inte alltid så långt smile.gif

Redigerat av KRT: 08-05-2011, 23:01

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          BigDaddy
          Inlägg 09-05-2011, 00:11
          Länk hit: #1062

Medlem
          Antal inlägg: 619
          Medlem nr: 25 317

Ja det verkligen spryutar ut små skott från stammen. Grenarna ser stendöda ut.
          Borde ju hänt ngt där med om de var vid liv.
          Skotten är så små än så kan inte urskilja från bladen vilken citrus det är.
          Men den ser ympad ut på grenarna faktiskt. Tyvärr. Annars hade jag ju haft en massa skott med lime.
          Det är nog en härdig stam, citrontörne typ.

Hur tycker du jag ska sköta den nu?
          Är ju tokmånga skott ända ner till jorden & upp. Ska jag på ngt sätt försöka forma en ny krona & ta ner skotten nedtill?
          De torra grenarna som fanns sedan innan ska jag ta väck dem?

Jag ska lägga in en bild i veckan så du/ni får se.
          Ser mkt märkligt ut.

Citera
          flaxss
          Inlägg 09-05-2011, 08:25
          Länk hit: #1063

Gäster

CITAT (KRT @ 08-05-2011, 23:58) *
          Rångedala (stavning?)...

Kan man räkna den som härdig i Sverige? På friland? Huruvida den behåller eller tappar sina blad bryr jag mig midre om, så länge den återuppstår på våren smile.gif

Tycker det är så häftigt att det finns så många olika sorters cirtusar - tidigare var en lime en lime, en cutron en citron och apelsiner fanns i två carianter; vanliga och blod.... Mtp hur många olika sorters äpplen det finns är det kanske inte konstigt men man tänker inte alltid så långt smile.gif

rångedala är en bra plantskola med bra sortiment, fast den ligger närmre mig än dig, men den är värt att åka till. har inte sett citrontörne där trodde inte dom sålde det ens. men ser nu på deras sida att den finns med bland deras växter.

ja hos dig är det nog inga problem, sätt den skyddat och varmt läge.

CITAT (BigDaddy @ 09-05-2011, 01:11) *
          Ja det verkligen spryutar ut små skott från stammen. Grenarna ser stendöda ut.
          Borde ju hänt ngt där med om de var vid liv.
          Skotten är så små än så kan inte urskilja från bladen vilken citrus det är.
          Men den ser ympad ut på grenarna faktiskt. Tyvärr. Annars hade jag ju haft en massa skott med lime.
          Det är nog en härdig stam, citrontörne typ.

Hur tycker du jag ska sköta den nu?
          Är ju tokmånga skott ända ner till jorden & upp. Ska jag på ngt sätt försöka forma en ny krona & ta ner skotten nedtill?
          De torra grenarna som fanns sedan innan ska jag ta väck dem?

Jag ska lägga in en bild i veckan så du/ni får se.
          Ser mkt märkligt ut.

citrontörne ser man ju direkt på bladen om det är då dom inte har hela blad. sköt den som du sköter dina andra citrusar. vill du kan du klippa och forma en nya krona och ta veck det döda.

Citera
          BigDaddy
          Inlägg 09-05-2011, 22:15
          Länk hit: #1064

Medlem

Idag såg jag att bladen var olik andra citrusar. 3 flikar ser det ut att vara på varje blad även om de är små än.
          Jag ska försöka ta bort en del & forma en ny krona.
          Stammen är himla tjock bara så jag får såga i den.
          Vill ha ner den lite.

Tack för infon. Grenarna som fanns där tar jag bort nu för de är döda. Skulle ha hänt ngt med annars nu tycker man.

Redigerat av BigDaddy: 09-05-2011, 22:17

Citera
          BigDaddy
          Inlägg 14-05-2011, 11:04
          Länk hit: #1065

Medlem

Ja såhär ser mitt märkliga limeträd ut. Nu är bilderna snart 2vekor gamla så det har växt mer, både fler skott & längre nu.
          Man ser tydligt att det är en ymp 1 dm upp. Nedan den citrontörne & ovan lime.
          Jag tror sammanlagt det är typ 30-40 skott som kommit ut, minst.

Längst upp ser ni torra grenar. Ska jag klippa bort dem?
          Inget grönt syns i dem & inget växer så de måste ju vara döda?

Det växer inte jättemkt skott längst upp vid gamla kronan. Kanske 3-4st.
          Jag vet inte hur jag ska behandla trädet nu. Vill försöka forma en ny krona.

Frågan är om jag ska kapa den grova stammen en bit så där det är som mest skott blir toppen?

Frågan är också om jag ska börja beskära skotten som kommit ut vid typ 2a-3e bladpar?
          Så den grenar sig fint.

Och skotten med citrontörne, ska jag låta dem sitta?
          Funderar på att kapa dem & försöka få dem att slå rot för att ha ngt av den sorten för sig & kanske ett par skott att senare ympa på?
          El om det är kul att låta dem vara nederst?

Just nu ser ni ju att det ser helknas ut. Har dessutom kommit ut flera till skott sedan bilden togs men alla i princip nederst. 1-2 dm upp. Vissa precis vid jordytan.

Trädet är inte omplanterat men tror jag gör det snart. Gett den lite näring bara än så länge & försökt att jordförbättra.

Jag är glad att den är vid liv även om det är väldigt knas.
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  IMAG0153.jpg ( 291.83k ) Antal nedladdningar: 66
          Bifogad fil  IMAG0154.jpg ( 270.88k ) Antal nedladdningar: 71

Citera
          flaxss
          Inlägg 14-05-2011, 13:47
          Länk hit: #1066

Gäster

allt som är dött kan du ta veck, vill du försöka få rötter på dom så låt dom växa till sig innan du tar dom.

jag hade försök ta skott både på limen och på citrontörnen och börjat om med nya sticklingar och beskära som du vill, men ändå spara den du har nu. får du rötter på citrontörne så ympa inte in på alla (eller du får göra som du vill, men kan ju vara kul att ha en citrontörne som bara är citrontörne, den är ju köldtålig du kan nog testa den på friland).

Citera
          Sainty
          Inlägg 14-05-2011, 16:17
          Länk hit: #1067

Medlem
          Antal inlägg: 112
          Medlem nr: 11 069

CITAT (ryss_бори @ 04-05-2011, 22:46) *
          Hur länge (antal år) kan behöva vänta innan trädhelvetet kan blomma och få frukt?

Är det vanligt att citron/apelsinträd sådd från frö taget ur citron/apelsin från Ica aldrig kan blomma?

Det är vanligt att träd från en köpefruktens kärnor aldrig kommer att blomma då man idag använder så mycket kemikalier kring besprutning att avkomman blir steril. Har du tur så bör du se trädet blomma och ge frukt när det blivit runt 7 år gammalt. Sedan stannar blommningen av efter att trädet blivit 30 år - men då kan man ta stickningar och så är trädet pånyttfött! biggrin.gif

Stickningar från citronträd brukar blomma efter 1-3 år. I vissa fall även samma år de sattes i jorden men de utvecklar sällan frukt så tidigt.

--------------------
          HAVE NO FEAR OF PERFECTION
          - You will never reach it.

Citera
          Sainty
          Inlägg 14-05-2011, 16:25
          Länk hit: #1068

Medlem

CITAT (KRT @ 08-05-2011, 23:58) *

Citrusar är som med exempelvis äpple och potatis - odlar du från kärna så får du automatiskt en ny art. Det nya träder kommer aldrig att ge samma sorts frukt som från frukten du åt den från. Så bli inte förvånad om dina framtida citroner smakar lime eller grape ;-)

--------------------

Citera
          flaxss
          Inlägg 14-05-2011, 16:26
          Länk hit: #1069

Gäster

CITAT (Sainty @ 14-05-2011, 17:17) *
          Det är vanligt att träd från en köpefruktens kärnor aldrig kommer att blomma då man idag använder så mycket kemikalier kring besprutning att avkomman blir steril. Har du tur så bör du se trädet blomma och ge frukt när det blivit runt 7 år gammalt. Sedan stannar blommningen av efter att trädet blivit 30 år - men då kan man ta stickningar och så är trädet pånyttfött! biggrin.gif

Stickningar från citronträd brukar blomma efter 1-3 år. I vissa fall även samma år de sattes i jorden men de utvecklar sällan frukt så tidigt.

fast den blommar ju även om den är steril, bara det att det fattas ''könsdelar'' i blomman, det är förövrigt vanligt att dom blommar med sterilablommor. många citrusar från frösådd kan blomma redan efter 1-3år med enstaka blommor (grape, lime exempel), dock oftast utan att kunna bilda frukt.

när en citrus blommar är individuellt lime är ganska snabba till att blomma. medan andra kan ta väldigt långtid. en stickling är bara en kopia och då måste moderplantan vara redo för att blomma också.

Citera
          flaxss
          Inlägg 14-05-2011, 16:54
          Länk hit: #1070

Gäster

CITAT (Sainty @ 14-05-2011, 17:25) *
          Citrusar är som med exempelvis äpple och potatis - odlar du från kärna så får du automatiskt en ny art. Det nya träder kommer aldrig att ge samma sorts frukt som från frukten du åt den från. Så bli inte förvånad om dina framtida citroner smakar lime eller grape ;-)

citrus har också asexuell ''frö'' förökning vilket ger lika avkomma från föräldern.

Citera
          Woodii
          Inlägg 22-05-2011, 17:31
          Länk hit: #1071

Medlem
          Antal inlägg: 233
          Medlem nr: 34 266

Fick ett citronträd i kruka för några månader sedan. Det fick lite brännskador på bladen efter att ha stått på glasverandan, verkar f ö piggt och har skjutit nya skott. Nu står det ute i trädgården dygnet runt.

Men jorden var stenhård när vi fick det, kändes verkligen som en betongklump. Ville helst inte plantera om den förut då varje flyttning fick blommor eller frukt att trilla av. Vi luckrade upp den med en skruvmejsel, och det blev något bättre men det är fortfarande hårt och vattnet ligger kvar ovanpå ett bra tag när man vattnar.

Bör vi plantera om det? Vad för typ av jord i så fall och är det något särskilt att tänka på?

Citera
          Bassam
          Inlägg 22-05-2011, 22:43
          Länk hit: #1072

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

Lättlera är bästa jord till citron.

Bassam

Citera
          rosita
          Inlägg 23-05-2011, 06:05
          Länk hit: #1073

Medlem
          Antal inlägg: 2 781
          Medlem nr: 5 587

CITAT (Woodii @ 22-05-2011, 18:31) *
          Fick ett citronträd i kruka för några månader sedan. Det fick lite brännskador på bladen efter att ha stått på glasverandan, verkar f ö piggt och har skjutit nya skott. Nu står det ute i trädgården dygnet runt.

Men jorden var stenhård när vi fick det, kändes verkligen som en betongklump. Ville helst inte plantera om den förut då varje flyttning fick blommor eller frukt att trilla av. Vi luckrade upp den med en skruvmejsel, och det blev något bättre men det är fortfarande hårt och vattnet ligger kvar ovanpå ett bra tag när man vattnar.

Bör vi plantera om det? Vad för typ av jord i så fall och är det något särskilt att tänka på?

Citronträd brukar vara planterade i hård lera och det är ganska svårt att luckra upp den. När man planterar om måste man ta av ca 2-3 cm från jordklumpen runt om och 5 cm i botten, blanda in det bortskrapade i den nya jorden(citrusjord utan kalk). Om man bara sätter ner lerklumpen i ny jord, hittar kanske inte rötterna ut ur lerklumpen och tynar då bort. När citronen blommar och bär frukt, vill den ha ganska mycket gödning utan kalk. Vattna gärna med regnvatten, för att undvika kalk.

--------------------
          Rosita zon 1

www.ankispassion.blogg.se

www.dromtolkning.blogg.se

Citera
          gmats
          Inlägg 23-05-2011, 12:06
          Länk hit: #1074

Medlem
          Antal inlägg: 24
          Medlem nr: 6 418

Mina tre citroner har samtliga dött i vinter :/
          Dom var tre resp fyra år gamla och har förvarats likadant varje vinter,
          I krukor svalt och mörkt.
          Men i år "vaknade" dom inte efter vilan. Ingen av dom.
          Finns det något som helst hopp för dom om jag bara låter dom vara eller är det kört ?

Citera
          ilPadrino
          Inlägg 24-05-2011, 08:51
          Länk hit: #1075

Medlem
          Antal inlägg: 125
          Medlem nr: 40 213

Har liknande problem, ett jättevackert citronträd som jag fick svåra sköldlössangrepp på står nu bara som ett brunt skal. Troligen för att jag påbörjade behandlingen allt för sent. -cry-.gif

Det märkliga är att om jag knipsar en gren eller skrapar lite på ytan så är det grönt och fuktigt där innanför - så nån form av liv finns det - men hur länge ska jag behöva vänta innan det händer något???

En släkting sa visserligen i vintras att jag skulle räkna med att det nog börjar hända saker först framåt midsommar eftersom den var hårt medtagen. Är det normalt att det går så trögt? unsure.gif

Citera
          flaxss
          Inlägg 24-05-2011, 18:28
          Länk hit: #1076

Gäster

sega citrusar som inte vaknar väntar jag med in till juni innan de slängs, har du kollat rötterna på ditt citronträd ? är rötterna dåliga så vaknar det inte även fast det lever. om du förstod. är rötterna torkade, frysskadade, ruttna så kan dom inte suga upp näring, vatten att försörja tillväxt och då står de stilla utan att ''vakna''.

glömde citera mitt svar var till ilPadrino,

Citera
          ilPadrino
          Inlägg 25-05-2011, 07:16
          Länk hit: #1077

Medlem

CITAT (flaxss @ 24-05-2011, 19:28) *
          sega citrusar som inte vaknar väntar jag med in till juni innan de slängs, har du kollat rötterna på ditt citronträd ? är rötterna dåliga så vaknar det inte även fast det lever. om du förstod. är rötterna torkade, frysskadade, ruttna så kan dom inte suga upp näring, vatten att försörja tillväxt och då står de stilla utan att ''vakna''.

glömde citera mitt svar var till ilPadrino,

Ok, tack för tipset! Nej rötterna har jag inte kollat utan bara knipsat kvistar och skrapat bark... Ska genast undersöka! Men jag väntar någon månad till innan jag ger upp. smile.gif

Citera
          ilPadrino
          Inlägg 27-05-2011, 08:25
          Länk hit: #1078

Medlem

Jaha nu händer det plötsligt någonting!! Längst nere på stammen sticker det ut nya små skott och på ett ställe till och med antydan till en liten kvist, men uppe i kronan där mav VILL ha grönska händer absolut ingenting.

Frågan är nu vad som är smartast. Ska jag ta bort det nya gröna enda livstecknet nere vid stammen för att skicka energin uppåt eller ska jag låta det nya komma och vara glad och tacksam för det lilla som lever??

Citera
          Sainty
          Inlägg 31-05-2011, 13:14
          Länk hit: #1079

Medlem

CITAT (flaxss @ 14-05-2011, 17:26) *
          fast den blommar ju även om den är steril, bara det att det fattas ''könsdelar'' i blomman, det är förövrigt vanligt att dom blommar med sterilablommor. många citrusar från frösådd kan blomma redan efter 1-3år med enstaka blommor (grape, lime exempel), dock oftast utan att kunna bilda frukt.

när en citrus blommar är individuellt lime är ganska snabba till att blomma. medan andra kan ta väldigt långtid. en stickling är bara en kopia och då måste moderplantan vara redo för att blomma också.

I stand corrected! Men jag använde nog fel ordval. Jag menade att de inte blommar överhuvud taget. Jag har ingen erfarenhet av odling av köpecitroner, det var bara info vad jag snappat upp på vägen.

CITAT (flaxss @ 14-05-2011, 17:54) *
          citrus har också asexuell ''frö'' förökning vilket ger lika avkomma från föräldern.

Här är jag 100% säker på att jag har rätt. Dagens frukter är hybrider som reproducerats asexuellt av producenter tills de hittar den perfekta frukten, men planerar du en kärna från en sådan frukt kommer inte den inte vara samma frukt som du ätit.

Jag har hört att det finns en citrusart som är polyembryonisk (två kärnor i ett, varav en är en exakt kopia), men då ska också chanserna vara endast 50% att trädet blir en exakt kopia av moderträdet enligt uppgifterna. (Vet inte om den är naturlig eller om man har genmanipulerat arten)

--------------------

Citera
          flaxss
          Inlägg 31-05-2011, 19:34
          Länk hit: #1080

Gäster

CITAT (Sainty @ 31-05-2011, 14:14) *
          Här är jag 100% säker på att jag har rätt. Dagens frukter är hybrider som reproducerats asexuellt av producenter tills de hittar den perfekta frukten, men planerar du en kärna från en sådan frukt kommer inte den inte vara samma frukt som du ätit.

Jag har hört att det finns en citrusart som är polyembryonisk (två kärnor i ett, varav en är en exakt kopia), men då ska också chanserna vara endast 50% att trädet blir en exakt kopia av moderträdet enligt uppgifterna. (Vet inte om den är naturlig eller om man har genmanipulerat arten)

polyembryoni har flera embryon, varav flera är kopia och enligt källor utvecklas sällan zygot embryon. får man fler skott i en kärna så är dom starkväxandes skotten sortäkta. därför kan man redan tidigt ta veck det som växer svagast om man vill ha sortäkta.

monoembryoni är zygot, ger en. blir inte sortäkta (kan ge en ny, eller liknande någon av föräldrarna). förökas vegetativt.

detta är inte för ett få arter/sorter utom är ganska vanligt inom citrus (citrus genetik är invecklat), ska jag vara ärlig har jag inte orkat läsa igenom min på eng citrusbok om genetik så noga.

''dagens'' citrusfrukter är också av mutation. som väl hybrider.

Redigerat av flaxss: 31-05-2011, 19:35

Citera

63 sidor V  « < 52 53 54 55 56 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-06-2026, 18:31

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon