CITAT (DragonLady @ 02-08-2011, 23:43)

Min citron börjar så sakterliga återhämta sig nu.. många knoppar o nya blad samt de som var gula som inte ramlade av har börjat få en normal grön färg nu.
1 frukt skördad o 2 frukter som snart e färdiga och 3 halvstora gröna o några små som nog inte blir färdiga förrän nästa sommar

Vacker den är, roligt att den har återhämtat sig.
CITAT (Pingis23 @ 07-10-2011, 12:08)

Undrar lite, säkert har ngn annan redan frågat. Men jag ids inte läsa igenom alla inlägg här... Köpte ett citronträd i våras. Eller, träd? mer en stickling. Planterad i medelhavsjord. Tog in den för ett par veckor sen, in till rumstemp i ljust rum, ej direkt sol. Då började den blomma. Nu tappar den alla blommor och idag när jag råkade stöta till den lite så ramlade massor av blad bort.
VARFÖR tappar den bladen? Ska jag vara orolig?

Citrus måste ha så mycket sol och ljus som möjligt när dom står inne, mycket sol (soligt fönster) plus extraljus är nästan tvunget för de flesta citrusar om dom ska klarar av att övervintras inne i rumstemp och normal inomhus klimat.
Och har den börjat blomma inne är det bra att ge lite extra näring (står dom under extraljus och är aktiva hela vintern kan man fortsätta med regelbunda men svaga näringsdoser). Också är det viktigt att den inte torkar ut för mycket. Ej heller för mycket vatten, men att den torkar upp några dagar kan vara lagom och sedan vattna igenom.
Så varför den tappar blad kan vara många orsaker för lite ljus, för torrt i jorden (eller för fuktigt), för lite näring (främst blommor och frukt om dessa fälls), omjämntemperatur, ohyra, rotproblem m.m.
Bladfall har många orsaker.