Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

63 sidor V  « < 53 54 55 56 57 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Citrustråden
          DragonLady
          Inlägg 06-06-2011, 00:35
          Länk hit: #1081

Medlem
          Antal inlägg: 1 762
          Medlem nr: 6 663

Hej!
          Vad görs för fel när bladen blir gula? är det för mycket/lite vatten, för lite/mycket gödning? Ohyra?
          Citronträdet har 5 frukter varav 3 snart är mogna o en höjd på dryga metern utan kruka, hur stor skall krukan vara? g.gif

--------------------
          I mitt nästa liv skall jag vara en katt hos en snäll gammal dam!!

Citera
          flaxss
          Inlägg 06-06-2011, 00:53
          Länk hit: #1082

Gäster

hur är bladen gula ? är det jämnt gula över hela bladet utan vissna parti ? eller är det gröna nerver och gula blad ? eller är det olika gula marmoreringar i bladet ? eller är det mer vissna blad som gulnar ?

är det äldre eller nya blad som gulnar ?

hur stor kruka har den nu ?

Citera
          DragonLady
          Inlägg 06-06-2011, 09:01
          Länk hit: #1083

Medlem

Hej!
          Jag tog lite bilder ist. lättare då yes.gif
          Kan det vara spinn oxå.. confused.gif
          Funderar på om den mår bättre av att ställas ute ist.för inne i uterummet..
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  citron1.jpg ( 298.97k ) Antal nedladdningar: 83
          Bifogad fil  citron2.jpg ( 234.66k ) Antal nedladdningar: 86
          Bifogad fil  citron3.jpg ( 239.54k ) Antal nedladdningar: 74

--------------------

Citera
          flaxss
          Inlägg 06-06-2011, 09:38
          Länk hit: #1084

Gäster

det är näringsbrist visar främst magnesium, kväve, järn brist, eller att rötterna mår dåligt/har det för kallt och/eller att jorden inte är rätt.

vad har den för jord ? krukan tror jag inte du behöver oroa dig för om den inte är fylld med rötter då kan du plantera om den i större.

hur ges den näring ? hur ofta ? och hur står den i vilken temperatur ? hur ges den vatten ?

Citera
          DragonLady
          Inlägg 06-06-2011, 10:08
          Länk hit: #1085

Medlem

Planterade den i citrusjord förra sommaren.
          Tippar på att jag inte gett den tillräckligt med näring då.. varit rädd o ge den för mycket. vattnar med "Effect CitrusGödsel"
          Den står ju i uterummet.. det blir ju väldigt varmt där inne vid sol.. har en fläkt på på dagtid.. temp. ligger då på ca: 30 grader i skuggan.
          Har bestämt mig för att flytta ut den idag, sätter det i skydd för solen så trädet får vänja sig vid solen.
          Har gödselvattnat den nu + duschat bladen med dito.
          Funderar oxå på att sätta den i en lite större kruka.

--------------------

Citera
          flaxss
          Inlägg 06-06-2011, 10:27
          Länk hit: #1086

Gäster

planterade du om den förra sommaren behöver du nog inte göra det i år, ge lite extra näring och se om den blir bättre. jag tror inte den hade mått dåligt av att stå i uterummet, dom tål värme bara man inte glömmer vattna annars trivs den ju bra ute med, men som du tänkt ta det försiktigt första tiden så den vänjer sig.

Citera
          DragonLady
          Inlägg 06-06-2011, 10:59
          Länk hit: #1087

Medlem

Har sätt den i en lite större kruka nu.. såg att det inte behövdes för rötterna hade gott om plats men men smile.gif
          Har oxå ställt den ute skyddad för solen till o börja med.. tror den har det lättast att må bra ute, såg lite "väv" i toppen oxå (spinn) de jävlarna trivs ju i torrt klimat sad.gif så nu blir det ju bättre med det när den står ute smile.gif skall duscha den lite senare oxå!
          Tack flaxss.. du e en pärla wink.gif

--------------------

Citera
          Sainty
          Inlägg 06-06-2011, 12:03
          Länk hit: #1088

Medlem
          Antal inlägg: 112
          Medlem nr: 11 069

Om bladen inte har bruna kanter så är det med största sannolikhet näringsbrist. Kan det vara så att du vattnat så häftigt att all näring försvunnit med dräneringsvattnet? Eller använt för lite näring? Har du så många frukter så lär den behöva ordentligt med näring. Jag brukar köra en halv dos näring i veckan, året runt.

Som akut lösning kan du springa ner till apoteket och köpa Epsomsalt (magnesiumsulfat) och sprida ca en halv deciliter ovanpå jorden. Magnesiumsulfatet ger citroner grönare blad, samtidigt som bakterier genererar tillsammans med sulfatet surare jord vilken citron trivs i.

--------------------
          HAVE NO FEAR OF PERFECTION
          - You will never reach it.

Citera
          Woodii
          Inlägg 18-06-2011, 23:47
          Länk hit: #1089

Medlem
          Antal inlägg: 233
          Medlem nr: 34 266

Mitt citronträd har torra bruna fläckar på en del blad, jag har trott att det är brännskador eftersom den stod på glasverandan och fick lite för stark vårsol... Men nu har jag sett att det är små små svarta korn på några av fläckarna. Är detta någon ohyra eller något annat?

Så här ser det ut:Bifogad fil  DSC05314.JPG ( 147.55k ) Antal nedladdningar: 77

Bifogad fil  DSC05315.JPG ( 94.47k ) Antal nedladdningar: 78

Citera
          flaxss
          Inlägg 18-06-2011, 23:51
          Länk hit: #1090

Gäster

har du små svarta insekter som flyger i närheten ? tycker det ser ut som tripsskador.

Citera
          Woodii
          Inlägg 19-06-2011, 00:38
          Länk hit: #1091

Medlem
          Antal inlägg: 233
          Medlem nr: 34 266

CITAT (flaxss @ 19-06-2011, 00:51) *
          har du små svarta insekter som flyger i närheten ? tycker det ser ut som tripsskador.

Oj, det var snabbt! tummenupp.gif
          Vet inte faktiskt, den står ju ute nu, så man går bara förbi och vattnar och kollar läget lite... Har inte lagt märke till några. Men nu när du säger det så har jag däremot haft små skuttiga flygfän i jorden hos paraplyaraliorna i farstun, och där ute har den faktiskt stått några kalla nätter i våras.

Vill den också ha några provadopinnar tro?

Citera
          flaxss
          Inlägg 19-06-2011, 09:25
          Länk hit: #1092

Gäster

Jag tycker det ser ut som att någon ohyra har sugit på bladen och dels ''ohyra skit'' dom svarta prickarna. Prova med provado, dock tror jag inte när den står ute att det kommer bli så mycket mer problem.

EDIT;råkade dubbel skicka.

Redigerat av flaxss: 19-06-2011, 09:26

Citera
          flaxss
          Inlägg 16-07-2011, 23:11
          Länk hit: #1093

Gäster

Skakar liv i freddie's tråd

Händer mycket bland citrusarna

Tahitiapelsinen blommar mycket. En Citrusar som blommar mycket hela sommaren-hösten-vintern.

Bilder

Papeda börjar blomma och skjuta skott, nästan svarta skott.

Redigerat av flaxss: 16-07-2011, 23:07

Citera
          flaxss
          Inlägg 16-07-2011, 23:16
          Länk hit: #1094

Gäster

Pomerans små söta ''frukter''

Tyvärr växer karten för snabbt så det bildas torrsprickor. För mycket regn kan också ge sprickor.

Apelsinerna tar sig fint, 5st är snart mogna.

Limetten nedan börjar blomma

Citera
          Sainty
          Inlägg 17-07-2011, 19:36
          Länk hit: #1095

Medlem
          Antal inlägg: 112
          Medlem nr: 11 069

Det är fina och täta citrusar du har flaxss. Tahitiapelsinen var extra fin med sitt lila tillslag på blommorna. Och dessutom är det skönt att få se friska träd i tråden emellanåt hehe

--------------------
          HAVE NO FEAR OF PERFECTION
          - You will never reach it.

Citera
          Bassam
          Inlägg 17-07-2011, 23:03
          Länk hit: #1096

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

Mången citrus blir gul blad på grund att dem saknas näring som ( kalium K järn fe zink zn och Magnesium Mg ) på grund mera kalk på jorden eller överflodiga vatten .

Obs

Ger dem lösning näring eller naturliga gödsel som ko gödsel.

H:Bassam

Citera
          flaxss
          Inlägg 18-07-2011, 11:03
          Länk hit: #1097

Gäster

CITAT (Sainty @ 17-07-2011, 20:36) *
          Det är fina och täta citrusar du har flaxss. Tahitiapelsinen var extra fin med sitt lila tillslag på blommorna. Och dessutom är det skönt att få se friska träd i tråden emellanåt hehe

Tack smile.gif , några är för täta som min kalamondin får varje sommar massiv bladtillväxt och inga blommor längre, tror jag ger den för mycket näring. Ja tahitiapelsinen gillar jag mycket, var på en plantskola och gick mot citrusarna där dom hade mägnder med citron och kalamondin i alla dess storlekar och längst in stod denna, knappt någon jord (tror en kund hade tappat den eller nåt, satt löst). Och hade växt dåligt och dåliga blad med en jätte frukt på. Tog den direkt och är nog en av de citrusar som jag gillar mest av mina, den har trivs bra under de år jag haft den nu.

Citera
          DragonLady
          Inlägg 02-08-2011, 22:43
          Länk hit: #1098

Medlem

Min citron börjar så sakterliga återhämta sig nu.. många knoppar o nya blad samt de som var gula som inte ramlade av har börjat få en normal grön färg nu. yahoo.gif
          1 frukt skördad o 2 frukter som snart e färdiga och 3 halvstora gröna o några små som nog inte blir färdiga förrän nästa sommar happy.gif
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  lemonflower.jpg ( 181.95k ) Antal nedladdningar: 80
          Bifogad fil  lemontree.jpg ( 303.96k ) Antal nedladdningar: 72

--------------------

Citera
          Pingis23
          Inlägg 07-10-2011, 11:08
          Länk hit: #1099

Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem nr: 24 179

Undrar lite, säkert har ngn annan redan frågat. Men jag ids inte läsa igenom alla inlägg här... Köpte ett citronträd i våras. Eller, träd? mer en stickling. Planterad i medelhavsjord. Tog in den för ett par veckor sen, in till rumstemp i ljust rum, ej direkt sol. Då började den blomma. Nu tappar den alla blommor och idag när jag råkade stöta till den lite så ramlade massor av blad bort.

VARFÖR tappar den bladen? Ska jag vara orolig? confused.gif

Citera
          flaxss
          Inlägg 07-10-2011, 19:27
          Länk hit: #1100

Gäster

CITAT (DragonLady @ 02-08-2011, 23:43) *
          Min citron börjar så sakterliga återhämta sig nu.. många knoppar o nya blad samt de som var gula som inte ramlade av har börjat få en normal grön färg nu. yahoo.gif
          1 frukt skördad o 2 frukter som snart e färdiga och 3 halvstora gröna o några små som nog inte blir färdiga förrän nästa sommar happy.gif

Vacker den är, roligt att den har återhämtat sig.

CITAT (Pingis23 @ 07-10-2011, 12:08) *
          Undrar lite, säkert har ngn annan redan frågat. Men jag ids inte läsa igenom alla inlägg här... Köpte ett citronträd i våras. Eller, träd? mer en stickling. Planterad i medelhavsjord. Tog in den för ett par veckor sen, in till rumstemp i ljust rum, ej direkt sol. Då började den blomma. Nu tappar den alla blommor och idag när jag råkade stöta till den lite så ramlade massor av blad bort.

VARFÖR tappar den bladen? Ska jag vara orolig? confused.gif

Citrus måste ha så mycket sol och ljus som möjligt när dom står inne, mycket sol (soligt fönster) plus extraljus är nästan tvunget för de flesta citrusar om dom ska klarar av att övervintras inne i rumstemp och normal inomhus klimat.

Och har den börjat blomma inne är det bra att ge lite extra näring (står dom under extraljus och är aktiva hela vintern kan man fortsätta med regelbunda men svaga näringsdoser). Också är det viktigt att den inte torkar ut för mycket. Ej heller för mycket vatten, men att den torkar upp några dagar kan vara lagom och sedan vattna igenom.

Så varför den tappar blad kan vara många orsaker för lite ljus, för torrt i jorden (eller för fuktigt), för lite näring (främst blommor och frukt om dessa fälls), omjämntemperatur, ohyra, rotproblem m.m.

Bladfall har många orsaker.

Citera

63 sidor V  « < 53 54 55 56 57 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-06-2026, 15:40

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon