| |
|
  |
Citrustråden |
|
|
|
|
07-11-2011, 18:57
|
Medlem
Antal inlägg: 55
Medlem nr: 12 831

|
CITAT (flaxss @ 07-11-2011, 18:51)  Kommer utrymmet hålla sig lägst +15c +10c ? eller kommer det bli kallare ? blir det kallare är det bättre att inte ge näring nu. Blir det bara något kallare så ge näring sålänge den växer. När citrusen växer mindre minska näringen.
Du kan blanda i kopåpåse (som är koskit och torv och annat, men inte hönsskit vad jag vet?). Jag själv kör roddisjord (färdig, innehåller näring) och sedan vattengödlsar jag våren-sommaren och ev hösten och vintern för dom som behöver. Så mina får inte ko-på-påse eller likande. men skulle kunna göra om jag vill.
Jag ger olika, allt från guldvatten till blåkorn (vitagro). Det lär inte gå under 10 grader. Ok, kopåpåse var en ny bekantskap, ska kolla upp det. Du vattengödslar även med citrusnäring antar jag, eller funkar det med den jordblandning du har och den vattengödsling du nämner, dvs behöver du inte komplettera med det som säljs som "citrusnäring"?
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
07-11-2011, 20:05
|
Gäster

|
Nej jag köper inte citrusjord och citrunäring (men det gör ingen skada) jag lägger pengar på att köpa stora säckar av roddisjord (citrusjord har jag inte hittat i 50L). Roddisjord uppblandat med orkidékompost/alt grus/alt leca ger en väldigt bra jord har jag märkt på mina citrusar, gröna fina blad och mycket blommor. Ger vanlig näring och ingen visar brist. Lite citrusar som står i fönstret   Lite av övervintrarna (fler ska in)
|
|
|
|
|
|
|
|
07-11-2011, 20:09
|
Medlem
Antal inlägg: 55
Medlem nr: 12 831

|
CITAT (flaxss @ 07-11-2011, 20:05)  Nej jag köper inte citrusjord och citrunäring (men det gör ingen skada) jag lägger pengar på att köpa stora säckar av roddisjord (citrusjord har jag inte hittat i 50L). Roddisjord uppblandat med orkidékompost/alt grus/alt leca ger en väldigt bra jord har jag märkt på mina citrusar, gröna fina blad och mycket blommor. Ger vanlig näring och ingen visar brist. Lite citrusar som står i fönstret   Lite av övervintrarna (fler ska in)  Haha, ja bildbevis som heter duga! Tänker ta och testa den varianten på ett par av mina till våren! Tack som vanligt för dina svar.
|
|
|
|
|
|
|
|
07-11-2011, 23:53
|
Medlem
Antal inlägg: 981
Medlem nr: 35 230

|
Ja tack för utförliga svar flaxss! Bussigt o så fina citrusar du har;-D
--------------------
Irene zon 3 :-)
|
|
|
|
|
|
|
|
10-11-2011, 07:45
|

Medlem
Antal inlägg: 229
Medlem nr: 15 963

|
Har mitt citrusträd i växthuset och det blommar för fullt... Nu undrar jag om det går plantera om det i en annan större kruka eller ska man vänta till våren??? Har ca 15-20 grader varmt i växthuset....
Tacksam för hjälp...
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
10-11-2011, 08:13
|
Gäster

|
Vänta till våren-försommaren med det.
|
|
|
|
|
|
|
|
10-11-2011, 12:40
|

Medlem
Antal inlägg: 229
Medlem nr: 15 963

|
Tack för svaret Flaxss då borde det bli i juli 2012 då....
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
10-11-2011, 18:59
|
Gäster

|
Jag brukar ta det i april-maj-juni för dom som behöver det. Men det är inte så himla noga, bara det är under den delen av året då vi har mycket sol och värme, så det blir en bra återhämtning och tillväxt av såväl rötter och blad/skott.
|
|
|
|
|
|
|
|
11-11-2011, 00:29
|

Medlem
Antal inlägg: 233
Medlem nr: 34 266

|
Mitt citronträd har tappat en del blad och en del ser lite gulaktiga ut. Det är lite ojämnt fördelat, någon gulaktig gren, någon nästan bladlös, några som tappat enstaka blad och en hel del som ser fina ut. Är det någon fara eller normalt?
Den ska inte gödas så här års va? Har väl varit lite snål med det i somras... Den står på glasveranda i söderläge, väldigt ljust jämfört med fönsterbrädorna inne, men utan extrabelysning. Där är väl mellan ca +2-15C där nu beroende på väder, tänkte sätta på lite värme när det blir kallare så det håller sig lite över nollan men särskilt varmt ska där inte bli, siktar på 5-10C.
Jag fick bespruta den med lite Calypso i somras då den hade ohyra, då hade den många pyttecitroner som nu blivit något större. Kan man äta dem när de mognat eller stannar giftet kvar i dem för gott?
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
11-11-2011, 06:41
|
Gäster

|
Då man kan ge näring till citrusar under vintern är om dom står varmt och under extraljus och man ser att dom växer och är aktiva. Citrusar är näringskärvande och bäst är att vara noga med att ge dom under tillväxtperioden.
Men står den svalt nu och ska stå svalare så ingen näring bara vatten när det behövs. Jag tror Calypso går in i växten om det vattnas ut i jorden, vet dock inte hur långtid det tar innan man kan äta frukterna.
|
|
|
|
|
|
|
|
12-11-2011, 21:52
|

Medlem

|
Tack, Flaxss! Citronen har inte stannat upp helt ändå, såg att den börjar få några nya knoppar... Nu har det varit 2 plusgrader på verandan de senaste nätterna, så den kanske snart fattar att det ska föreställa vinter. Ska testa rhododendronjord när jag planterar om den till våren, jag har en stor säck liggande och ingen rhododendron, och dina citrusar såg ju nöjda ut! Men det måste bli mörkt inne hos dig när du har en skog framför fönstret? Vad är det på övre bilden förresten, den med en gul och en grön rund frukt, och den till höger närmast kameran med flikiga blad och "taggar"?
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
12-11-2011, 22:36
|
Gäster

|
Citrusen är Citrus × taitensis - Tahitiapelsin med sina omogna helt klot runda frukter. Som äldre blir dom mer skrynkliga och plattare. Och en väldigt härlig orange färg.
Den andra är en Sterculia art.
Jag har mycket extraljus plus fritt östläge utanför. Men jag klipper växterna under ifrån och håller dom luftiga så det blir ändå ljust både i fönstret och i rummet.
|
|
|
|
|
|
|
|
15-11-2011, 02:21
|

Medlem

|
Sterculia har jag aldrig hört talas om, fick googla. Riktigt häftiga frukter de ser ut att få, illaluktande stod det?
Apelsinen var fin, kan tänka mig att den blir snygg när de mognat, det är läckert med orange frukter mot det gröna!
|
|
|
|
|
|
|
|
16-11-2011, 09:24
|
Medlem
Antal inlägg: 408
Medlem nr: 9 317

|
Jag hänger på denna tråd...
Jag tror har haft lite för hög luftfuktighet (över 80%) i orangeriet där jag håller drygt 10 grader. Det finns en takfläkt som konstant cirkulerar luften. Ett par av mina citrus träd har fått mögel på ovansidan av vissa blad. Nu har jag sänkt luftfuktigheten 70-75%. Ska jag göra något åt saken, duscha, duscha med nåt svampmedel och i så fall vad eller bara låta de vara? Flaxx och andra cirus experter hjälp!
mvh plexi
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
16-11-2011, 15:38
|
Gäster

|
CITAT (Woodii @ 15-11-2011, 02:21)  Sterculia har jag aldrig hört talas om, fick googla. Riktigt häftiga frukter de ser ut att få, illaluktande stod det?
Apelsinen var fin, kan tänka mig att den blir snygg när de mognat, det är läckert med orange frukter mot det gröna! Min har inte blommat så vet inte om den luktar illa. Ja den är en av mina citrusar som jag gillar mest. Egentligen ingen apelsin utan hybrid mellan mandarin (Små citrus c.reticulata) och lime och citron. Men väldigt tålig och bra sort. Den skrev också ibland så här Citus × limonia 'Otaheite'. CITAT (pleximaster @ 16-11-2011, 09:24)  Jag hänger på denna tråd...
Jag tror har haft lite för hög luftfuktighet (över 80%) i orangeriet där jag håller drygt 10 grader. Det finns en takfläkt som konstant cirkulerar luften. Ett par av mina citrus träd har fått mögel på ovansidan av vissa blad. Nu har jag sänkt luftfuktigheten 70-75%. Ska jag göra något åt saken, duscha, duscha med nåt svampmedel och i så fall vad eller bara låta de vara? Flaxx och andra cirus experter hjälp!
mvh plexi Har aldrig haft problem med det, men hade nog försökt torka av bladen med en trasa eller handuk och sedan då använda nåt medel mot svamp.
|
|
|
|
|
|
|
|
01-12-2011, 21:15
|
Medlem
Antal inlägg: 18
Medlem nr: 57 323

|
Hejsan! Jag frösådde tre citroner i våras, de har vuxit lite olika snabbt. En av plantorna har helt andra blad än de andra två, och ändå tror jag att det var samma citron (kan ha varit två olika, men ica-citron som ica-citron?). Hur som haver, den "största" är cirka 3 dm hög nu, och undrar bara lite när jag ska toppa den för att få ett snyggt "miniträd". Om jag toppar plantan vid säg 4-5 dm är detta då stammens totala höjd för evigt? eller kommer stammen även den bli lite högre med tiden? Har ju tre plantor så tänkte ändå testa lite "learning-by-doing" men skadar ju inte o höra sig för  Mvh Sjögurkan
|
|
|
|
|
|
|
|
02-12-2011, 12:20
|
Medlem
Antal inlägg: 15
Medlem nr: 31 928

|
Hur och när är det bäst att ta skott? är det svårt att får bra med citrus?
|
|
|
|
|
|
|
|
03-12-2011, 01:47
|
Medlem
Antal inlägg: 7 985
Medlem nr: 12 723

|
Hej
Vi kan ta ympa pennor under våren innan knopparna öppa.
H.Bassam
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
03-12-2011, 10:18
|
Gäster

|
CITAT (marie86 @ 02-12-2011, 12:20)  Hur och när är det bäst att ta skott? är det svårt att får bra med citrus? På våren-sommaren ta lite halvförvedade skott. Dra av hälften av dom nedersta bladen och sätt i sandblandad jord och placera varmt och ljust och håll lätt fuktigt. Vissa citrus rotar sig lätt medan andra har svårare att rota sig. CITAT (Sjögurkan @ 01-12-2011, 21:15)  Hejsan! Jag frösådde tre citroner i våras, de har vuxit lite olika snabbt. En av plantorna har helt andra blad än de andra två, och ändå tror jag att det var samma citron (kan ha varit två olika, men ica-citron som ica-citron?). Hur som haver, den "största" är cirka 3 dm hög nu, och undrar bara lite när jag ska toppa den för att få ett snyggt "miniträd". Om jag toppar plantan vid säg 4-5 dm är detta då stammens totala höjd för evigt? eller kommer stammen även den bli lite högre med tiden? Har ju tre plantor så tänkte ändå testa lite "learning-by-doing" men skadar ju inte o höra sig för Mvh Sjögurkan Toppa den efter hur du vill ha stammen, vill du ha som ett träd så toppa efter 50-150cm hur högt du nu vill ha det. Men stammen kommer även tjockna till sig och bli större med tiden, så mycket högre brukar dom inte bli bara grövre och större.
|
|
|
|
|
|
|
|
03-12-2011, 12:47
|

Medlem
Antal inlägg: 112
Medlem nr: 11 069

|
CITAT (Sjögurkan @ 01-12-2011, 21:15)  Hejsan! Jag frösådde tre citroner i våras, de har vuxit lite olika snabbt. En av plantorna har helt andra blad än de andra två, och ändå tror jag att det var samma citron (kan ha varit två olika, men ica-citron som ica-citron?). Hur som haver, den "största" är cirka 3 dm hög nu, och undrar bara lite när jag ska toppa den för att få ett snyggt "miniträd". Om jag toppar plantan vid säg 4-5 dm är detta då stammens totala höjd för evigt? eller kommer stammen även den bli lite högre med tiden? Har ju tre plantor så tänkte ändå testa lite "learning-by-doing" men skadar ju inte o höra sig för  Mvh Sjögurkan Kolla in mitt projekt! http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=1...p;#entry1441725Tänk på att du kan böja stammen så att trädet blir kortare. En böjd stam får ju lite fler grenar så att den på så sätt blir puffigare. Jag skulle faktiskt rekommendera att du vrider stammen än klipper ner den för kort. Fast om du måste ha en rak stam så skulle jag rekommendera att du låter citronerna växa högt så att du får en tjock stam. Sedan ympar du. Är det dina första försökskaniner så planera 5-10 stycken kärnor så att du kan experimentera utan att behöva gå orolig. Klipper du ner stammen när plantan är ung så kommer det ta 10 år innan trädet får en stam som är tjock som ett finger. Minst. Så man brukar då ympa för att få en finare form på sin växt. Lycka till! Och glöm inte att lägga ut bilder när du väl är klar för bilder tycker alla om!
--------------------
HAVE NO FEAR OF PERFECTION - You will never reach it.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|