| |
|
  |
Citrustråden |
|
|
|
|
22-12-2011, 10:01
|

Medlem
Antal inlägg: 956
Medlem nr: 10 095

|
Hej! Alla mina citrusar började må dåligt när jag tog in dem i höstas, trots att jag fixat med extraljus mm. Jag upptäckte spinn på dem. Duschade dem med såpa i omgångar och de fick provado. De fick åter spinn och jag gjorde om behandlingen, osv, osv. Till slut rasade alla bladen av dem ändå, men jag levde på hoppet att de skulle repa sig. Nu för vilken gg i ordningen vet jag inte, har de kala grenarna åter spinn, antar att det är det iaf, ett nät som sakta men säkert täcker in grenarna. Och jag orkar inte en gång till så nu blir det nog komposten tyvärr Har haft dem utan problem i fyra eller om det är fem år och de största är ca 1.60cm höga.
--------------------
Zon II
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
22-12-2011, 12:04
|
Gäster

|
Gav du dom provado pinnar eller spray för spinn ?
Om du kan så dränk dom (stora växter i badkaret) i 40-42gradigt vatten i ca 20-30minuter. Nackdelen är att dom blir blöta. Städa noga sen där dom står. Och dränk ev verktyg, krukor, fat m.m. som stått i deras närhet.
Står dom kallt eller varmt där dom står ? Om du kan öka extraljus till 18timmar och vill du ha tillväxt sätt dom något svalare än rumstemp. Då borde det om dom har blivit av med spinnet få skott inom några veckor.
|
|
|
|
|
|
|
|
22-12-2011, 12:08
|

Medlem

|
CITAT (flaxss @ 22-12-2011, 12:04)  Gav du dom provado pinnar eller spray för spinn ?
Om du kan så dränk dom (stora växter i badkaret) i 40-42gradigt vatten i ca 20-30minuter. Nackdelen är att dom blir blöta. Städa noga sen där dom står. Och dränk ev verktyg, krukor, fat m.m. som stått i deras närhet.
Står dom kallt eller varmt där dom står ? Om du kan öka extraljus till 18timmar och vill du ha tillväxt sätt dom något svalare än rumstemp. Då borde det om dom har blivit av med spinnet få skott inom några veckor. De fick pinnarna, mest för att förebygga sköldlöss (som de hade massor av förra året) Extrabelysning har de (växtlampa)....de står lite svalare än rumstemp. Så du tror att det finns hopp?? 20-30min...inkl kruka eller bara själva växten? (om jag nu lyckas få ner de stora på nåt sätt.)
--------------------
Zon II
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
22-12-2011, 16:53
|
Gäster

|
Pinnarna dödar inte spinn, utan såfall får du köpa provado plus spray som även dödar spinn. Ska du köra vattenmetod så måste du ta allt, både kruka och fat och det som varit i närheten (spinn vandrar mellan växterna). Lever stammarna är där alltid stort hopp
|
|
|
|
|
|
|
|
22-12-2011, 17:25
|

Medlem

|
CITAT (flaxss @ 22-12-2011, 16:53)  Pinnarna dödar inte spinn, utan såfall får du köpa provado plus spray som även dödar spinn. Ska du köra vattenmetod så måste du ta allt, både kruka och fat och det som varit i närheten (spinn vandrar mellan växterna). Lever stammarna är där alltid stort hopp  Sände genast gubben att handla sprayen...känns enklare! Vet du Linus....du är verkligen en klippa!!! Stort tack för din hjälp!!! Hoppas jag kan återgälda allt som du hjälpt mig med någongång!!
--------------------
Zon II
|
|
|
|
|
|
|
|
22-12-2011, 23:53
|

Medlem
Antal inlägg: 112
Medlem nr: 11 069

|
CITAT (Suz @ 22-12-2011, 17:25)  Sände genast gubben att handla sprayen...känns enklare! Vet du Linus....du är verkligen en klippa!!! Stort tack för din hjälp!!! Hoppas jag kan återgälda allt som du hjälpt mig med någongång!!  Glöm inte att tokstäda fönsterbrädet/fönstret med kemikalier där växten stod och ska stå!
--------------------
HAVE NO FEAR OF PERFECTION - You will never reach it.
|
|
|
|
|
|
|
|
23-12-2011, 03:41
|
Medlem
Antal inlägg: 7 985
Medlem nr: 12 723

|
Hej Eftersom spinnet står under blad. Så ska vi koncentrera sprutning på under bladen. Annars kommer vi att få dåliga resultat. H.Bassam
|
|
|
|
|
|
|
|
23-12-2011, 09:56
|

Medlem

|
CITAT (Sainty @ 22-12-2011, 23:53)  Glöm inte att tokstäda fönsterbrädet/fönstret med kemikalier där växten stod och ska stå! De ska jag göra men tillfälligtvis får de flytta till övervåningen över jul! CITAT (Bassam @ 23-12-2011, 03:41)  Hej Eftersom spinnet står under blad. Så ska vi koncentrera sprutning på under bladen. Annars kommer vi att få dåliga resultat. H.Bassam De blir inga problem då de inte har några blad...bara en av alla som har en fem blad ungefär.
--------------------
Zon II
|
|
|
|
|
|
|
|
24-12-2011, 01:19
|
Medlem
Antal inlägg: 7 985
Medlem nr: 12 723

|
Hej De kan inte flytta . Om du använder min två recept: 1 Spreja växter på blandning (ättiksyra + hård paprika + vatten ). 2 torka krukor och hyllorna på Ajax som har Limon lukt. Jag går nästan Varje dag. jag sprejer ajax med limon lukt på krukorna och hyllor och sedan Torkar med trasa och ibland torkar också golvet på samma sätt. Det Fungerar bra på två sidor. först försvinner insekter andra huset luktar god H.Bassam
|
|
|
|
|
|
|
|
09-01-2012, 11:02
|
Medlem
Antal inlägg: 55
Medlem nr: 12 831

|
En fråga ang omplantering av citrusträd. Jag har ett par halvstora träd som jag tänkt plantera om nu till våren och har några banala frågor.
1. När man planterar om trädet i en större kruka, behåller man den gamla jordklumpen, eller brukar ni rensa bort den gamla jorden?
2. Hittills har de varit planterade i en plastkruka (som sedan stått i ytterkruka), är det en bra idé att fortsätta ha dem planterade i plastkruka, eller bättre att plantera dem direkt i en lerkruka? Hur gör ni andra?
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
09-01-2012, 13:31
|
Gäster

|
Det beror ju på vilken jord dom har nu, är det en dålig jord som dom inte trivs i så försök luckra upp/ta veck lite av den jorden som är där och fyll sen på me dny runt rötterna.
Är det en jord som är bra för dom som dom trivs i och omplantering bara gäller av att rötterna fyllt ut, så kan du sätta över direkt utan att ta vcek jorden, ev sära lite på rötterna om dom växt i hop väldigt mycket.
Jag använder aldrig ytterkurkor, har antingen plast eller lerkruka och så fat då. Tycker det ser snyggare ut och är mer stabilare.
|
|
|
|
|
|
|
|
22-01-2012, 17:47
|
Medlem
Antal inlägg: 3 001
Medlem nr: 26 121

|
En snabbfråga; fyndade en calmondin i eftermiddags, den hade nog stått i affären ett tag och såg inte helt pigg ut. Men den hade faktiskt några blommor och en frukt. Den var spaljerad på någon fjantig liten sak som jag genast tog bort. Det jag funderar över är bladen. En del av dem var lite fläckvis gulaktiga, jag misstänker att det är någon form av näringsbrist men är det en bra idé att ge dem näring nu, eller ska jag vänta till våren?
Satte den i tvättstugan (strax under rumstemperatur) och under extraljus (14 h per dygn), efter att ha duschat den (var lite dammig). Funderar dock på om det bli för mycket ljus på en gång?
Grenarna var lite klena, och ger växten ett lite slokande utseende, men visst borde de stärka upp sig när den kan växa fritt?
Redigerat av KRT: 22-01-2012, 17:48
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
22-01-2012, 19:15
|
Gäster

|
Lite näring kan du nog ge om du har extraljus. Det blir inte för mycket ljus det är så fall bara bra att den får ljus.
Jag hade rensat ur den (klipp veck döda och skadade grenar och tappar utan noder) tunna eller veka grenar kan du också klippa in till 2-4noder, bladpar är där dock mycket blommor kan du vänta med till tills senare (efter skörd). Har den varit bunden på spalje är det inte säkert att grenarna blir bättre och också har dom säkert varit nedtygdna av frukt innan.
|
|
|
|
|
|
|
|
22-01-2012, 21:23
|
Medlem

|
Tja, de var mer tunna och inte så förvedade, snarare än "felväxta". Mitt intryck är att man tagit en ganska ung planta, toppat den så det utvecklades sidogrenar och sedan tagit dessa sidogrenar och bundit upp dem medan de fortfarande var böjliga. När jag lossade dem verkar de vilja gå tillbaka mot en mer naturlig form, så jag tror inte att de varit uppbunda så jättelänge. Men jag antar att det bara är att vänta och se  Den lär iaf må mycket bättre hos mig, är dessutom lite exalterad över att ha blommor. Mna andra citrusar är frösådda och inte gamla nog att blomma ännu..... Förresten, vad vill de har för näring? Jag har vanlig krukväxtnäring och orkidénäring hemma, kan det fungera eller måste jag köpa specialnäring?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
31-01-2012, 16:53
|
Medlem
Antal inlägg: 1
Medlem nr: 75 426

|
Hej hej hallå!
Jag är nykomling och sökfunktionen verkar inte funka så ni får ursäkta mig om jag tar upp något som redan diskuterats.
Det är så att jag har ett litet egensått citronträd som står i ett fönster åt väster och det mår nu inte så bra. Jag funderar på om växtbelysning kan vara något och undrar då om någon har tips på en speciell lampa som kan passa.
|
|
|
|
|
|
|
|
31-01-2012, 16:55
|
Medlem

|
I stort sett vilken lampa som helst, och så kallt ljus som möjligt. Många citroner mår halvdåligt just nu eftersom det är så torrt inomhus, så duscha gärna det då och då! Bra idé att kolla ohyra också, växterna får det gärna när de inte mår toppen....
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
04-02-2012, 11:10
|

Medlem

|
Även jag "fyndade" en liten Limonella som har massor av frukter. Är den frukten ätbar?
--------------------
Zon II
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
04-02-2012, 13:29
|
Gäster

|
Alla citrusar går att äta, beror dock på hur mycket syra man gillar vissa är nästintill oätliga imed dom är sura. Dock tycker jag personligen inte Limequat är så goda (det är den du köpt), gillar exempel kumquat mer.
Dock har jag aldrig fått så bra med frukt på mina Limequat vilket kan ha gjort att dom fått dålig smak och dåliga frukter.
|
|
|
|
|
|
|
|
04-02-2012, 16:45
|

Medlem
Antal inlägg: 233
Medlem nr: 34 266

|
NEJ, värmefläkten på glasverandan funkar inte och nu har där varit frost i natt! Nere på -4... Typiskt att den ska krångla nu när det blir kallt, det har ju hållt sig så bra på 5-6 grader hela vintern hittills. Citronträdet har mörkare gröna runda fläckar som jag inte sett förut på både blad och citroner, är det frostskador tro? Bladen är än så länge normala för övrigt. Hur gör man nu för att det ska bli så bra som möjligt? Ska så klart skaffa en ny värmefläkt, och tills dess får dörren in vara öppen. Men på dagarna blir det över 20 grader nu när det är soligt, så även utan fläktkrångel är det omöjligt att hålla temperaturen lika låg och jämn som förut. Suck...  Att plocka in allt i rumstemperatur helt plötsligt känns inte bra, har ett svalt uthus också men där vet jag inte riktigt hur temperaturen ligger och där finns inte alls sådana stora ljusa fönster. En växtlampa har jag som jag skulle kunna erbjuda iofs. Det är inte bara citronen som verkar påverkad, venusflugfällans gröna blad har skrumpnat, paradisträdens blad är också konstiga och en del andra växter vet jag inte om de tagit stryk eller inte, men VFF:en är billig att ersätta och paradisträden har jag en mindre inne, så även om det är trist om de inte skulle klara sig är det inte lika illa som om citronen tackar för sig. Den har en hel del kart också så vi har ju hoppats på lite skörd till sommaren... Passionsblomman, dendrobium, myrten och plättar i luften verkar lika glada som förut, alltid något.
Redigerat av Woodii: 04-02-2012, 16:52
|
|
|
|
|
|
|
|
04-02-2012, 16:54
|

Medlem

|
CITAT (flaxss @ 04-02-2012, 13:29)  Alla citrusar går att äta, beror dock på hur mycket syra man gillar vissa är nästintill oätliga imed dom är sura. Dock tycker jag personligen inte Limequat är så goda (det är den du köpt), gillar exempel kumquat mer.
Dock har jag aldrig fått så bra med frukt på mina Limequat vilket kan ha gjort att dom fått dålig smak och dåliga frukter. Tack Linus! Då måste jag ju prova en i alla fall! Kan tala om att de övriga citrusarna faktiskt överlevde efter ditt tips!! Nu kommer det blad och de ser pigga ut!! Tack!! Utan dig hade de hamnat på komposten!!
--------------------
Zon II
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|