Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

63 sidor V  « < 58 59 60 61 62 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Citrustråden
          Mr.Tomat
          Inlägg 30-07-2013, 08:13
          Länk hit: #1181

Medlem
          Antal inlägg: 58
          Medlem nr: 78 389

CITAT (viktoribanez @ 28-07-2013, 16:13) *
          Hej, tänkte kolla om någon vet varför min kumquats blommor verkat dö?

Den blommade jättefina blommor, men efter ca 5-7 dagar så trillade blommorna av.

Min kumquat står inomhus i ett uterum, sol flera timmar om dagen, blir 30-40 grader soliga dagar. Vattnar när översta 2-4 cm av jord är torr. Trädet planterade jag om i citrusjord och lite sand för ett tag sen, efter jag gjort det verkade det må jättebra, massa nya fina blad etc. Trädet mår fortfarande jättebra men undrar varför blommorna bara föll av?

Tack på förhand smile.gif

Blir de pollinerade?

Citera
          Alexander-VG-zon3
          Inlägg 30-07-2013, 09:02
          Länk hit: #1182

Gäster

Trillar blommorna av eller också även karten ? blir det någon kart alls ?

Citera
          viktoribanez
          Inlägg 30-07-2013, 17:17
          Länk hit: #1183

Medlem
          Antal inlägg: 28
          Medlem nr: 78 405

Hej!

Jag pollinerade inte dom förräns dom började visa tecken på att dö/trilla av, antagligen för sent då? Men det tog bara ca 5 dagar sen trillade dom av. Trodde blommorna skulle växa i 1-2 veckor.

Jag är nybörjare på det här ser ni! Är karten den lilla delen som blommorna växer på? Isåfall verkar den ha blivit dålig på vissa. Jag bifogar lite bilder.

Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  2013_07_20_Blomma.jpg ( 950.18k ) Antal nedladdningar: 69

Citera
          viktoribanez
          Inlägg 30-07-2013, 17:24
          Länk hit: #1184

Medlem

Här är 3 bilder till, första är vad jag tror var en blomma innan som dog.

Andra är min egna planterade kumquat där jag tog kärna från en av frukterna.

Tredje är intressant, där var det en blomma innan som kanske har satt igång med en frukt? Vad tror ni?

Sen är det konstiga flugor som verkar trivas i jorden på mitt träd, dom är ungefäär som bananflugor och jag såg en del gåendes på jorden, tar försiktigt bort dom och dammsuger ovanför jorden så dom sugs upp haha. Någon som vet vad det är för kryp och hur man kan bli av med det?

Använder mig av en luftfuktare som jag sätter på 60%. Ibland blir det 40 grader i rummet, det är för varmt va?

Tacksam för svar! Ha det fint!
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  d_d_kart.JPG ( 277.25k ) Antal nedladdningar: 78
          Bifogad fil  egna_kumquat.JPG ( 350.62k ) Antal nedladdningar: 78
          Bifogad fil  kanske_frukt.jpg ( 271.05k ) Antal nedladdningar: 81

Citera
          Alexander-VG-zon3
          Inlägg 30-07-2013, 18:09
          Länk hit: #1185

Gäster

Den ''döda karten'' är ett visset fruktfäste där en frukt innan har suttit, bara att klippa veck och sista bilden är kart som börjat att bildas. Blomblad ska normalt fällas och tappar trädet kart så är det för att den inte orkar behåll alla utan utvecklar dom frukt den klarar av (så mår den sämre fälls mer kart). Flugorna kan vara sorgmyggor eller trips.

Citera
          viktoribanez
          Inlägg 30-07-2013, 19:15
          Länk hit: #1186

Medlem

Okej! Är det viktigt att klippa bort det gamla fruktfästet eller är det bara för syns skull man tar bort dom?

Normalt sett på kumquats hur lång tid ska en blomma utvecklas innan man börjar pollinera den?

Jag har även fått för mig att mitt träd fokuserar mycket energi på nya blad, eftersom nya fina blad växer så det knakar.

Då ska jag söka lite om sorgmyggor och trips och se vad jag kan göra smile.gif

Tack igen!

Citera
          Bassam
          Inlägg 30-07-2013, 19:44
          Länk hit: #1187

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

Jag tycker om också att det är tecken på stress p.g.a. kylan.

Obs
          Det händer när växter känna sig hotat på livet, så försöker de ge nya generationen snabbt som möjligt.

H.Bassam

Citera
          Alexander-VG-zon3
          Inlägg 30-07-2013, 21:53
          Länk hit: #1188

Gäster

CITAT (viktoribanez @ 30-07-2013, 20:15) *
          Okej! Är det viktigt att klippa bort det gamla fruktfästet eller är det bara för syns skull man tar bort dom?

Normalt sett på kumquats hur lång tid ska en blomma utvecklas innan man börjar pollinera den?

Jag har även fått för mig att mitt träd fokuserar mycket energi på nya blad, eftersom nya fina blad växer så det knakar.

Då ska jag söka lite om sorgmyggor och trips och se vad jag kan göra smile.gif

Tack igen!

Allt som är visset/dött ska veck, annars är gamla fästen bara en fråga om syns skull.

Du ser när pollen börjar att bildas (ser ut som mjöl) detta mjöl = pollen tas till en annans blomma klibbiga mitt = pistill sedan blir det frukt. Dock bestämmer trädet hur mycket frukt den orkar bära och kommer själv gallra resten. Unga träd kan fälla alla kart. Kumquat är en citrus som inte blommar hela tiden (kan dock komma fåtal blommor då och då beroende på hur dom står) utan kumquat är en citrus som får en intensiv huvudblomning under vårvintern-våren eller försommaren, därefter bildas frukt och nya blad. Blad och grenar fortsätter hela sommaren. Sedan till hösten avstannar den och den ska vintervila.

Därtill är kumquat en citrus som inte passar så bra att odla inne åretrunt då det är en ren art citrus och behöver vintervila på ca 5c +10c för att blomma bra och trivas. Plantor som stått ute hela sommaren tål dom första frostnätterna på hösten utan problem. Dock tål den ej vårfrost/järnnätter.

Citera
          viktoribanez
          Inlägg 02-08-2013, 19:26
          Länk hit: #1189

Medlem

Okej då vet jag!

Det verkar som att den nya karten mår dåligt med, konstigt. Brukar vattna när de 2-3 översta CM av jorden är torr, och då vattnar jag ca 3-4 liter, varannan gång med citrusnäring (står dock att man kan göra det varje gång mellan mars-september), men jag vill inte överdriva med näringen.

Jag har ett perfekt uterum där mina växter står, som jag kan reglera värmen ganska bra på, kan nog få det att vara mellan 3+ till 10+. Det är vad jag sikter på iallafall under vintern, och extra ljus såklart.

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 03-08-2013, 08:00
          Länk hit: #1190

Medlem
          Antal inlägg: 1 403
          Medlem nr: 23 407

CITAT (viktoribanez @ 02-08-2013, 20:26) *
          Okej då vet jag!

Det verkar som att den nya karten mår dåligt med, konstigt. Brukar vattna när de 2-3 översta CM av jorden är torr, och då vattnar jag ca 3-4 liter, varannan gång med citrusnäring (står dock att man kan göra det varje gång mellan mars-september), men jag vill inte överdriva med näringen.

Jag har ett perfekt uterum där mina växter står, som jag kan reglera värmen ganska bra på, kan nog få det att vara mellan 3+ till 10+. Det är vad jag sikter på iallafall under vintern, och extra ljus såklart.

Jag får uppfattningen att dina citrusar mår jättebra. Att den tappar blommor är helt normalt, och det blir inte frukt på varje blomma. Av dina bilder syns både en liten liten fruktkart samt opoolinerat fruktfäste.
          Att den växer så det knakar är bevis på att den mår bra.

Mina citrusar växer också så det knakar, på dryga 2 månader har dom blivit avsevärt större, frukterna försvinner nästan i bladverket. Mina kalamondin har någon enstaka blomma nästan hela tiden. Blommar håller bara några dagar.
          Jag lägger bild på en av mina citrusar här under. Kan inte ni andra också visa hur era citrusar ser ut?

Bifogad fil  kalamondin.jpg ( 209.33k ) Antal nedladdningar: 75

Citera
          viktoribanez
          Inlägg 03-08-2013, 10:00
          Länk hit: #1191

Medlem

Det är kanske som du säger, jag var bara så förväntansfull när det dök upp blommor för första gången (har bara haft den i snart 2 månader). Så egentligen ska jag nog vara nöjd med hur bra den mår smile.gif

Den ser fin ut din! Kalamondin är den något lik kumquat? Tänker då på frukterna är dom lika goda? Har funderat lite på att köpa en.

Jag ska ta bilder på mina, har även 2 olea europaea som jag försöker rädda (mor som nästan dödat en, och en kompis som nästan dödat en tongue.gif)

Citera
          Bassam
          Inlägg 03-08-2013, 16:32
          Länk hit: #1192

Medlem

Hej

Jag tycker att måste finns balans mellan grönskar , rötter och blommor, jag såg att växter har tätta blad som förbjuda ljus att komma tillräckligt till blommor, så kan man få mindre blommor och dåligt kvalite , så tycker jag att man måste minska antal blad, och ger näring vid behöv.
          H.Bassam

Citera
          viktoribanez
          Inlägg 04-08-2013, 09:50
          Länk hit: #1193

Medlem

Hej,

Bassam, menar du på min kumquat? Isåfall, ska jag ta bort blad som ser lite sämre ut? Finns några från när jag köpte den, som ser ut att ha blivit attackerade av skadedjur eller något.

Här är min kumquat, misstänker att den kanske får för lite timmar direkt solljus som det är nu. Jag ska kolla lite mer exakt men jag tror den får direkt solljus vid 14:00. Är det så att den hade mått bättre av direkt solljus redan från låt säga 10:00?

Bifogad fil  2013_08_04.JPG ( 449.08k ) Antal nedladdningar: 68

Bifogad fil  2013_08_04__2_.JPG ( 516.98k ) Antal nedladdningar: 60

Citera
          Alexander-VG-zon3
          Inlägg 04-08-2013, 10:45
          Länk hit: #1194

Gäster

Mina citrusar som jag har kvar, har förminskat min samling rejält.

Citrontörne

Tahiti lime

Papeda (Kaffirlime)

Tahitiapelsin

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 04-08-2013, 16:29
          Länk hit: #1195

Medlem

Roligt att se hur dina citrusar se ut. Fin kaffir-lime och citrontörne du har. Och alla andra. Har du citrontörnen ute året om? Den blir väl kal till vintern? Jag skaffade en liten sån, har redan börjat växa, har den inomhus.

Sen köpte jag en liten stickling på 5 cm på Lidl för 2 månader sen. Är inte helt säker vad det är för sort men ser ut som kalamondin. Den växer så det knakar, trots att jag hunnit toppa den rätt rejält redan 2 gånger.
          Dom verkar passa bra även i ampel smile.gif

Bifogad fil  kalamondin2.jpg ( 160.15k ) Antal nedladdningar: 66

CITAT (viktoribanez @ 04-08-2013, 10:50) *
          Hej,

Bassam, menar du på min kumquat? Isåfall, ska jag ta bort blad som ser lite sämre ut? Finns några från när jag köpte den, som ser ut att ha blivit attackerade av skadedjur eller något.

Här är min kumquat, misstänker att den kanske får för lite timmar direkt solljus som det är nu. Jag ska kolla lite mer exakt men jag tror den får direkt solljus vid 14:00. Är det så att den hade mått bättre av direkt solljus redan från låt säga 10:00?

Du behöver inte fråga, dina växter ser fantastiska ut!
          Kalamondin ska vara den mest lättskötta av citrusar vad jag vet. Ska bli spännande hur dom klarar vintern, för jag kan inte ordna 3-7 grader som du.

Citera
          Bassam
          Inlägg 04-08-2013, 18:25
          Länk hit: #1196

Medlem

Hej

Jag har två citroner som var står på balkongen, deras blad såg ut som din växt, så jag ger lösning näring och flytta dem inne i vardags rum på fönster som ligger i norr, och det finns två lysrör på taket, men de har mycket fina gröna blad nu, plus en av dem ger frukt knoppar.
          H.Bassam

Citera
          viktoribanez
          Inlägg 04-08-2013, 18:55
          Länk hit: #1197

Medlem

Det var ändå ingen liten samling du hade Alexander, ser bra ut smile.gif

sparvuggla, man tackar smile.gif Ska kika efter en kalamondin imorgon, ska in och handla lite jord och diverse, min tomatplanta växer så fort så jag får byta till större kruka hela tiden känns det som.

Bassam, har du citrusar i norr-fönster? Då får dom ju inte alls mycket sol, det är väl inte bra?

Sen har jag idag märkt att min fröodlade kumquat, som ni ser på bild ovan tagen idag, den har fått vita prickar på bladen och ser ut att må väldigt dåligt. Är rädd att den kommer dö, fort dessutom. Det kan vara sorgmyggor som jag kanske har bland mina växter, som äter dens rötter. Är det någon som vet vad de vita prickarna och att den ser hängig ut kan bero på? Misstänker att jag kanske har vattnat den för mycket när jag vattnar den. Märkte även nu att jag har väldigt mycket sand i jorden, blandat nästan 50/50 med Citrusjord och sand, det kanske inte var så smart?

Redigerat av viktoribanez: 04-08-2013, 19:20

Citera
          Alexander-VG-zon3
          Inlägg 04-08-2013, 22:00
          Länk hit: #1198

Gäster

CITAT (sparvuggla @ 04-08-2013, 17:29) *
          Roligt att se hur dina citrusar se ut. Fin kaffir-lime och citrontörne du har. Och alla andra. Har du citrontörnen ute året om? Den blir väl kal till vintern? Jag skaffade en liten sån, har redan börjat växa, har den inomhus.

Sen köpte jag en liten stickling på 5 cm på Lidl för 2 månader sen. Är inte helt säker vad det är för sort men ser ut som kalamondin. Den växer så det knakar, trots att jag hunnit toppa den rätt rejält redan 2 gånger.
          Dom verkar passa bra även i ampel smile.gif

Nej den tas in, men ska ev ut på friland till nästa år. Fäller bladen men får snabbt nya inne. Låter den stå ute så det blir några frostnätter. Men rötterna är känsligare för frost i kruka. Inga blommor än på min planta men hoppas snart.

Din ampel citrus ser ut att trivas väldigt bra tummenupp.gif kalamondin är en som går att odla inne åretrunt.

CITAT (viktoribanez @ 04-08-2013, 19:55) *
          Det var ändå ingen liten samling du hade Alexander, ser bra ut smile.gif

Hade över 30olika sorter som mest,, vilket blev för mycket och vissa trivdes jätte bra andra inte. Har nu bara 4stycken kvar resten är sålda eller getts bort. Nu har jag tid att sköta dom.

Citera
          viktoribanez
          Inlägg 05-08-2013, 15:51
          Länk hit: #1199

Medlem

CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 04-08-2013, 23:00) *
          Hade över 30olika sorter som mest,, vilket blev för mycket och vissa trivdes jätte bra andra inte. Har nu bara 4stycken kvar resten är sålda eller getts bort. Nu har jag tid att sköta dom.

Oj, förstår om det kan ha varit för mycket. Men nu kan du de 4 du har kvar ännu bättre smile.gif

sparvuggla, jag såg bara en kalamondin idag när jag handlade, och på den stod det att man inte kunde äta frukterna, så jag köpte inte den. Kan du äta dina? Och varför skulle man inte kunna äta frukterna? tongue.gif

Jag ger upp mina fröodlade kumquats nu. Ska försöka mig på en stickling från min stora kumquat istället. Har en liten uppfattning om hur det ska göras, har försökt söka men inte lyckats så bra. Ska söka mer innan jag gör det men vore tacksam för tips smile.gif

Redigerat av viktoribanez: 05-08-2013, 15:59

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 06-08-2013, 06:45
          Länk hit: #1200

Medlem

CITAT (viktoribanez @ 05-08-2013, 16:51) *
          Oj, förstår om det kan ha varit för mycket. Men nu kan du de 4 du har kvar ännu bättre smile.gif

sparvuggla, jag såg bara en kalamondin idag när jag handlade, och på den stod det att man inte kunde äta frukterna, så jag köpte inte den. Kan du äta dina? Och varför skulle man inte kunna äta frukterna? tongue.gif

Jag ger upp mina fröodlade kumquats nu. Ska försöka mig på en stickling från min stora kumquat istället. Har en liten uppfattning om hur det ska göras, har försökt söka men inte lyckats så bra. Ska söka mer innan jag gör det men vore tacksam för tips smile.gif

Det går bra att äta frukterna, fast jag haft mina bara ett par månader har jag ätit 10-15 st. Men dom är väldigt sura.
          Jag vill att dom ska sitta kvar så länge som möjligt, det är det som gör trädet så vackert. Även dom knallgröna i olika mognadsstadier är en fröjd för ögat.

Det sägs att det tar ca 15 år innan man får frukt på fröodlade, däremot sticklingar kan bära frukt redan efter 2-3 år.

Citera

63 sidor V  « < 58 59 60 61 62 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-06-2026, 06:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon