| |
|
  |
Citrustråden |
|
|
|
Alexander-VG-zon3
|
06-08-2013, 08:13
|
Gäster

|
Även sticklingar från frösådda plantor tar lika långtid måste var sticklingar från växter som redan ger blommor eller är ympade och då får sticklingen frukt så snart den är etablerad brukar gå på ett år, de olika lime sorterna som finns kan dock börja blomma inom 3-5år från frösådd (gäller dock ej den ''vanliga'' lime vi hittar här i matbutiker då den inte innehåller frön).
Redigerat av Alexander-VG-zon3: 06-08-2013, 08:13
|
|
|
|
|
|
|
|
06-08-2013, 09:56
|
Medlem
Antal inlägg: 28
Medlem nr: 78 405

|
sparvuggla, håller helt med dig om att det är fint när frukter sitter på trädet  men blir dina kalamondiner söta om du låter dom hänga kvar längre och mogna eller är det en sur frukt? Alexander, jag tänkte ta en stickling från mitt kumquat träd som redan ger frukt och blommor, så om jag kan ha frukt efter redan ett år blir jag glad. Såg precis en bra video om hur jag går tillväga med sticklingar ( http://www.youtube.com/watch?v=hTRC1DQ8AXo), ska testa det sättet fast jag kanske skippar rothormoner, är det verkligen nödvändigt ändå? Om det är det får jag väl inhandla det men skulle vara skönt o slippa. Genom att plasta in sticklingen sen och vattna den underifrån hoppas jag kunna hålla sorgmyggorna borta också så dom inte börjar gnaga på rötterna. Någon här som har lyckats med citrusstickling?
Redigerat av viktoribanez: 06-08-2013, 17:21
|
|
|
|
|
|
|
|
07-08-2013, 11:20
|
Medlem

|
Nu har jag precis gjort min första stickling, jag är inte särskilt nöjd men jag hoppas på det bästa. Här kommer bilder. Började med att fixa jord i krukan och ett ca 2cm djupt hål.
1.JPG ( 240.26k )
Antal nedladdningar: 70Valde sedan ut en gren som jag hoppas blir bra, ca 15cm lång, klippte av alla blad utom 2 översta, dom klippte jag av så dom är ca 2cm. Skrapade även upp längst ner på sticklingen för att öka sticklingens chans att suga upp näring och bilda rötter (stämmer?)
2.JPG ( 258.75k )
Antal nedladdningar: 54Satte ner sticklingen i jorden och vattnade.
3.JPG ( 223.2k )
Antal nedladdningar: 58Satte plastpåse över sticklingen för att skydda mot skadedjur och även för att den ska få ett ännu varmare och fuktigare klimat. Som den står nu får den inget direkt solljus, men den får gott om värme (mellan 18-35 grader i rummet den står), hoppas inte det är för varmt.
4.JPG ( 253.47k )
Antal nedladdningar: 54Nu hoppas jag att jag har gjort det så bra som möjligt och om någon har tips dela gärna
|
|
|
|
|
|
|
|
08-08-2013, 06:25
|
Medlem
Antal inlägg: 1 403
Medlem nr: 23 407

|
Det går säkert bra. Jag rotade några sticklingar på nerium, dom fick rötter på mindre än 2 veckor i vatten. Men jag har inga större förhoppningar då dom lär kräva rätt så kall vintertemperatur vilket inte jag kan ordna. Men det är kul att prova.
|
|
|
|
|
|
|
|
08-08-2013, 08:09
|
Medlem

|
CITAT (sparvuggla @ 08-08-2013, 07:25)  Det går säkert bra. Jag rotade några sticklingar på nerium, dom fick rötter på mindre än 2 veckor i vatten. Men jag har inga större förhoppningar då dom lär kräva rätt så kall vintertemperatur vilket inte jag kan ordna. Men det är kul att prova. Ok, synd att du inte kan ordna det :/ Har märkt att jag nog måste sätta upp något inuti plastpåsen så den inte hänger på sticklingen hela tiden, rädd att den ruttnar eller dör annars edit: nu har jag satt 4 sugrör på insidan av plastpåsen så dom håller upp plastpåsen
Redigerat av viktoribanez: 08-08-2013, 12:54
|
|
|
|
|
|
|
|
11-08-2013, 12:12
|
Medlem

|
Här händer det inte mycket nu?? Bytte plastpåse över sticklingen till en mer klar påse så man ser in, plus att den får mer ljus är nog bra 
4.JPG ( 632.94k )
Antal nedladdningar: 56
|
|
|
|
|
|
|
|
16-08-2013, 15:10
|
Medlem

|
Nu har min sotra kumquat börja blomma som en galning! Dock när jag vattnade den igår så märkte jag att det har kommit ut 1-2 rötter nere i hålen på krukan, bara små rötter dock. Så jag funderar på om jag kanske redan igen måste fixa en större kruka? Är det någon som har ett bra recept på att blanda jord till en kumquat? Har använt citrusjord, sand och grus, det har funkat bra men kanske finns ännu bättre recept? Inget att rapportera på sticklingen än
|
|
|
|
|
|
|
|
16-08-2013, 20:34
|
Medlem
Antal inlägg: 7 985
Medlem nr: 12 723

|
Hej sand och grus är bästa jord till dom. men du kan blanda lite lera med för att minska vattning behöv. H.Bassam
|
|
|
|
|
|
|
|
16-08-2013, 21:41
|
Medlem
Antal inlägg: 3 001
Medlem nr: 26 121

|
CITAT (Bassam @ 16-08-2013, 21:34)  Hej sand och grus är bästa jord till dom. men du kan blanda lite lera med för att minska vattning behöv. H.Bassam Finns väl ingen som helst orsak att plantera en citrus i grus och sand?!?!? Och varför i hela friden blanda i lera, det blir rena cementen av det!!! Citrusar ska stå i jord, och jag tror faktiskt inte de är så kinkiga, mina citroner växer enormt bra i vanlig plantjord, med lite gräsklipp som strös på ytan när vi klipper. Speciell citrusjord känns som ett PR-knep, möjligen kan jag tänka mig att vissa sorter kanske vill ha det lite surare/kalkfritt och då kanske det kan vara en bra idé att blanda i lite rhoddis-jord. Fast viktigare är nog att vattna med kalkfritt (mjukt) vatten, annars lär surheten försvinna illa kvickt  En annan fråga - jag har en frösådd citron som snart är 4 år och ca 1,2 hög. Den växer på väldigt bra, antar att den trivs ute, men hur snart kan man tänka sig att den blommar? Det senaste året har den börjat bli mer trädlik alldeles av sig själv och den grenar sig fint. Stammen börjar också bli riktigt förvedad och det börjar se ut som riktig trädbark.
Redigerat av KRT: 16-08-2013, 21:47
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|
|
|
|
|
|
|
Alexander-VG-zon3
|
16-08-2013, 22:25
|
Gäster

|
Jag kör bara med roddisjord och vattnar med vanligt vatten (sommar tid regn, inne vinter kranvatten) för då får man ändå lite kalk (kalcium), citrus ska inte vara HELT utan kalk men det får inte bli i sådan grad att det binder. För lågt ph ger också skador (mörkt svarta fläckar på bladen). Också är olika arter tåligare, vissa tål väldigt högt ph/och hårt vatten utan att må dåligt.
Kan tänka mig att planteringsjord och att man kör med kalkfritt vatten nästan blir samma sak som jag gör fast jag har riddisjord och kör med vanligt vatten.
Vissa märken av citrusjord har dålig sammansättning och olika tillsatt både med extra kalk och extra järn, vissa sorter bättre såklart. Plantjord av hög kvalite och roddisjord har nog bättre sammansättning. Därför skulle jag om jag bara kunde välja vanlig jord och citrusjord välja vanlig jord istället.
Från frösådd får man generellt minst vänta 10år.
|
|
|
|
|
|
|
|
17-08-2013, 09:54
|
Medlem

|
Undrar hur stor den kommer vara om 5-6 år Har faktiskt planterat om den 2 ggr i år, sista gången tog jag till rejält och nu står den i en 40 l -kruka. Undrar hur länge den räcker till... Eftersom min står ute får den mest regnvatten, men om det är torka kan det hända att den får kranvatten ( i sista hand, i första hand tar jag vatten från regnvatten-tunnan), så det kan nog hända att det går på ett ut. Vi senaste omplanteringen höll jag på att lägga ner en rabatt med väldigt bra jord (lucker matjord med iblandad lera och välbrunnen hästgödsel) så jag tog ca 1/3 av det i krukan och resten plantjord m grönkompost. Det verkar falla citronen i smaken för den var växt på väldigt fint sedan dess, alla bladen har fin färg och de nya skotten är hälsosamt rödaktiga.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
Alexander-VG-zon3
|
17-08-2013, 16:07
|
Gäster

|
Blir lite lägre hastigt på tillväxten när den blir äldre vilket kanske är bra. Men det blir spännande att se vad man får från frösådd om man får vänta ut tiden och sköta den så bra som möjligt.
Vet många som gillar att använda från egen kompost och även jord ute ifrån till krukväxter. Jag gör det dock inte då man nästan garanterat får in mängder med mask (om inte så blir det fler snabbt) och kanske även sniglar. Men det ger nog bra sammansättning av näring och annat och en bra struktur som citrus gillar.
|
|
|
|
|
|
|
|
17-08-2013, 20:48
|
Medlem

|
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 17-08-2013, 17:07)  Blir lite lägre hastigt på tillväxten när den blir äldre vilket kanske är bra. Men det blir spännande att se vad man får från frösådd om man får vänta ut tiden och sköta den så bra som möjligt.
Vet många som gillar att använda från egen kompost och även jord ute ifrån till krukväxter. Jag gör det dock inte då man nästan garanterat får in mängder med mask (om inte så blir det fler snabbt) och kanske även sniglar. Men det ger nog bra sammansättning av näring och annat och en bra struktur som citrus gillar. Eftersom krukorna står ute, så får jag osökt sniglar, tvestjärtar och annat på/i plantorna ändå, så det ser jag inte som något större problem. Och övervintrar gör jag i växthuset, så jag tar aldrig in mina större citrusar. Det är rena uteväxter, så jag tror inte mask eller sniglar gör varken till eller från  Eller???
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
Alexander-VG-zon3
|
17-08-2013, 21:23
|
Gäster

|
Det är i krukan som mask blir problem, för urnväxter/krukväxter ute på sommaren. Dom gräver och stör mycket för rötterna och kan täppa till så växten ruttnar och i liten volym så blir det snabbt mycket mask. Innan för ett tag sen var jag inte alls noga med att ha fat under krukväxterna som står ute och det blev snabbt mycket mask som kröp in och jorden blev fort geggig.
Öppet i jorden blir inte samma problem för där är varken mask eller växt instängd i kruka.
|
|
|
|
|
|
|
|
18-08-2013, 10:22
|
Medlem

|
Okej tack för alla tips  När ni omplanterar till större kruka, brukar ni försöka ta bort all den gamla jorden som sitter på rötterna? Eller försöker ni ha kvar den gamla "klumpen" så gott det går och bara fylla på med mer jord i nya krukan? Sist försökte jag ta bort all jord, genom att försiktigt skaka bort och sen spola bort det, det gick bra den gången så om man är försiktig kanske det är bra att göra det så den får så mycket ny jord som möjligt. Blir nog till nästa helg jag planterar om, nu börjar det bli en rejäl kruka den får stå i
|
|
|
|
|
|
|
|
18-08-2013, 11:41
|
Medlem

|
CITAT (viktoribanez @ 18-08-2013, 11:22)  Okej tack för alla tips  När ni omplanterar till större kruka, brukar ni försöka ta bort all den gamla jorden som sitter på rötterna? Eller försöker ni ha kvar den gamla "klumpen" så gott det går och bara fylla på med mer jord i nya krukan? Sist försökte jag ta bort all jord, genom att försiktigt skaka bort och sen spola bort det, det gick bra den gången så om man är försiktig kanske det är bra att göra det så den får så mycket ny jord som möjligt. Blir nog till nästa helg jag planterar om, nu börjar det bli en rejäl kruka den får stå i  Beslutet är ditt, men jag planterar inte om några växter alls den här årstiden, även om det är trångt i krukan. Växterna går i vila snart, mer eller mindre. Mina citrusar och kaffeplantor står i rätt små krukor, men dom frodas. Jag väntar till mars. Ang. jord, det är inte fel att blanda i sand. Det gör jorden mer genomsläpplig så rötterna får syre.
|
|
|
|
|
|
|
|
28-08-2013, 18:01
|
Medlem

|
CITAT (sparvuggla @ 18-08-2013, 12:41)  Beslutet är ditt, men jag planterar inte om några växter alls den här årstiden, även om det är trångt i krukan. Växterna går i vila snart, mer eller mindre.
Mina citrusar och kaffeplantor står i rätt små krukor, men dom frodas. Jag väntar till mars.
Ang. jord, det är inte fel att blanda i sand. Det gör jorden mer genomsläpplig så rötterna får syre. Tror jag följer ditt råd om att vänta med omplanteringen då, det är som sagt bara ett "finger" som har kommit ut, jag petade försiktigt tillbaka det i krukan. Min kumquat stickling är nu 3 veckor gammal, har inte hänt något än tror jag men det ser ut som att lite växt kan vara på gång  Är det någon här som känner till någon bra luftfuktare? Tänkte köpa en till växtrummet, den här
|
|
|
|
|
|
|
|
03-09-2013, 18:57
|
Medlem

|
Nu har min kumquat stickling tagit sig! Det ser ut som att den blommar istället för att växa nya blad?? Kan det stämma? Isåfall borde jag ta bort blommorna så fort jag har konstaterat att det är blommor och inga nya blad? Vore väl dumt om en stickling med knappt några rötter eller blad börjar blomma?
|
|
|
|
|
|
|
|
04-09-2013, 16:02
|
Medlem

|
CITAT (viktoribanez @ 28-08-2013, 19:01)  Tror jag följer ditt råd om att vänta med omplanteringen då, det är som sagt bara ett "finger" som har kommit ut, jag petade försiktigt tillbaka det i krukan. Min kumquat stickling är nu 3 veckor gammal, har inte hänt något än tror jag men det ser ut som att lite växt kan vara på gång  Är det någon här som känner till någon bra luftfuktare? Tänkte köpa en till växtrummet, den här  Måste vara luftfuktarnas Rolls Royce för det priset.......
|
|
|
|
|
|
|
|
05-09-2013, 20:15
|
Medlem

|
CITAT (sparvuggla @ 04-09-2013, 17:02)  Måste vara luftfuktarnas Rolls Royce för det priset....... Hehe, ja kanske det  Kan nu konstatera att min kumquat stickling blommar istället för att bilda nya blad. Kan inte vara bra.. Är det någon som vet varför den gör det, och vad man kan göra för att rädda stackaren?
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|