Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

63 sidor V  « < 7 8 9 10 11 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Citrustråden
          lissa
          Inlägg 07-02-2008, 00:44
          Länk hit: #161

Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem nr: 6 830

Tack för den upplysningen, där ser man, alltid något nytt att lära sig, och som teckningen visar ju perfekt vad som har gjorts, speciellt med bilden bredvid..Jag misstänker att jag när jag såg närbilden fick en känsla av att det kunde vara en ympning , och att det var därför jag la in den..biggrin.gif
          Man sköter den väl som vanligt, eller ska jag ändra på något?? Jst nu står den stilla, frukterna som var kvar mognar fram, och bladen blir större, men den växer inte på varken höjd eller bredd, men den kanske vilar sig..
          Tack igen smile.gif

--------------------

Citera
          clivia
          Inlägg 07-02-2008, 09:55
          Länk hit: #162

Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem nr: 9 736

CITAT (lissa @ 07-02-2008, 00:44) *
          Tack för den upplysningen, där ser man, alltid något nytt att lära sig, och som teckningen visar ju perfekt vad som har gjorts, speciellt med bilden bredvid..Jag misstänker att jag när jag såg närbilden fick en känsla av att det kunde vara en ympning , och att det var därför jag la in den..biggrin.gif
          Man sköter den väl som vanligt, eller ska jag ändra på något?? Jst nu står den stilla, frukterna som var kvar mognar fram, och bladen blir större, men den växer inte på varken höjd eller bredd, men den kanske vilar sig..
          Tack igen smile.gif

Nej, Lissa du behöver inte sköta ditt träd på annat sätt det mår perfekt hos dig yes.gif. Alltid är det så att man måste prova sig fram vad som är best för ens plantor för att omständigheterna för odling av olika växter är individuella. Hos mig finns det fyra citrus träd en Citrus limon "Lisbon", en Citrus deliciosa och en Citrus sinensis alla ympade på Citrus aurantium och en kalamondin. En har jag vunnit genom Aftonbladet, en är en ymp från Kreta och en har jag fått på min födelsedag. Kalamondin har jag 6 år här i Sverige och den är en fröplanta cca 1m stort träd nu men tyvärr utan frukt.

Min balkong
          Bifogad fil  subtropisk_balkong....jpg ( 143.3k ) Antal nedladdningar: 66

Mina citroner
          Bifogad fil  citroner....jpg ( 98.41k ) Antal nedladdningar: 34

En till...
          Bifogad fil  en_till_citron....jpg ( 83.87k ) Antal nedladdningar: 40

Citrus deliciosa
          Bifogad fil  Citrus_deliciosa.jpg ( 131.83k ) Antal nedladdningar: 46

Detta är Citrus paradisi i Plzen (Tjeckien), inte min
          Bifogad fil  vstupna_hala_budovy_v_Plzni.jpg ( 79.63k ) Antal nedladdningar: 62

MVH/clivia

Citera
          freddie
          Inlägg 09-02-2008, 16:09
          Länk hit: #163

Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem nr: 10 947

CITAT (clivia @ 06-02-2008, 12:59) *
          Kåda på stammen hos citrus träd är alltid symptom på sjukdom.

Typ?

CITAT (flaxss @ 31-01-2008, 21:10) *
          jag hade tat veck det svarta

Go skånska, flaxss! Var bara tvungen att kommentera ditt "tatt veck"! Tack för tipset också smile.gif

--------------------
          Fånga dagen? - Visst! Men ta inte livet av dig när du jagar!

Citera
          clivia
          Inlägg 09-02-2008, 19:39
          Länk hit: #164

Medlem

Typ av sjukdom...

Gummosis, phytophtora

Rio Grande Gummosis

This is one of several well-known gumming diseases of citrus. Gum formation on the trunk or branches is a characteristic symptom. Gum exudes from blisters containing gum pockets, usually located on the trunk. The wood beneath the blister shows a pink-orange color.

Several factors such as freeze damage, high water table and salt accumulation contribute to the disease. Gummosis is believed to be a condition of weak and injured trees and is reported to be infectious. Symptoms of the disease were reproduced when healthy trees were inoculated with the fungus Diplodia natalenris.

No reliable cure exists for gummosis. Keeping trees vigorously growing is the best way to avoid the problem.
          Bifogad fil  gummosis.jpg ( 134.63k ) Antal nedladdningar: 56

Phytophthora Foot Rot

Foot rot, also known as brown rot gummosis, is caused by one or more species of the fungus Phytophthora. This disease can affect the root system, the trunk below and above ground, branches, leaves, blossoms and fruit. It is especially troublesome during prolonged rainy periods. Trees with the bud union beneath or close to the soil and trees in poorly-drained locations are highly susceptible.
          Bifogad fil  phyto2.jpg ( 25.46k ) Antal nedladdningar: 52

Ja, dessa är bara två möjliga.

MVH/clivia

Citera
          flaxss
          Inlägg 09-02-2008, 19:44
          Länk hit: #165

Gäster

CITAT (freddie @ 09-02-2008, 16:09) *
          Typ?
          Go skånska, flaxss! Var bara tvungen att kommentera ditt "tatt veck"! Tack för tipset också smile.gif

haha ,, du skulle bara höra när jag brer på sydskånska för att jävlas med folk . fast iför sig räcker det att jag pratar min normala skånska folk fattar inte ändå tummenupp.gif

Citera
          freddie
          Inlägg 09-02-2008, 19:45
          Länk hit: #166

Medlem

Väldigt intressant Clivia, tackar och bugar för att du tog dig tid! Det kan alltså vara problem p.g.a. väta och/eller frysskada g.gif Båda stämmer in på hur denna planta hade det på min balkong under okt- 15:e nov. Framför allt var det väldigt fuktigt. Även enstaka frostnatt på cirka -1.

Är hoppet ute för denna planta? sad.gif

Redigerat av freddie: 09-02-2008, 20:05

--------------------

Citera
          flaxss
          Inlägg 09-02-2008, 21:12
          Länk hit: #167

Gäster

men är det frysskada och väta så skulle ju min vara total död ,, har ju haft min ute i flera nätter med frost och hög väta . och den har inte ens släppt en frukt eller blad .

ska det vara frysskada ska barken spricka av frost för att detta ska sätta sig . och då tillsammans med mycket regn eller väta bilda ''gummiflöde''

och denna sjukdom är inte vanlig på citrus i Sverige ,, och orsaken att det blir så är att trädet är stressat eller skadat av nånting med kombination hög väta eller dålig jord .

visst det kan vara frysskada ,, men då skulle det vara hårdare frost än -1c tycker jag för det måste bli en skada för att det ska bilda detta . jag tror att den kan vara nåt annat som är fel som dålig ympning . är det vid ympningen är det troligt att det är det eller sjukdom eller annan skada .

och ''Phytophthora Foot Rot'' har inte göra med temp, utan det är nåt som är i dåliga jordar . som sedan sätter sig på trädet .

och phytophtora händer även där det är varmt åretrunt

Redigerat av flaxss: 09-02-2008, 21:21

Citera
          lissa
          Inlägg 09-02-2008, 21:54
          Länk hit: #168

Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem nr: 6 830

Härlig balkong Clivia, och stora frukter på dina träd desstom., Är dom lika goda som dom ser ut?? . smile.gif

--------------------

Citera
          clivia
          Inlägg 09-02-2008, 22:17
          Länk hit: #169

Medlem

CITAT (flaxss @ 09-02-2008, 21:12) *
          men är det frysskada och väta så skulle ju min vara total död ,, har ju haft min ute i flera nätter med frost och hög väta . och den har inte ens släppt en frukt eller blad .

ska det vara frysskada ska barken spricka av frost för att detta ska sätta sig . och då tillsammans med mycket regn eller väta bilda ''gummiflöde''

och denna sjukdom är inte vanlig på citrus i Sverige ,, och orsaken att det blir så är att trädet är stressat eller skadat av nånting med kombination hög väta eller dålig jord .

visst det kan vara frysskada ,, men då skulle det vara hårdare frost än -1c tycker jag för det måste bli en skada för att det ska bilda detta . jag tror att den kan vara nåt annat som är fel som dålig ympning . är det vid ympningen är det troligt att det är det eller sjukdom eller annan skada .

och ''Phytophthora Foot Rot'' har inte göra med temp, utan det är nåt som är i dåliga jordar . som sedan sätter sig på trädet .

och phytophtora händer även där det är varmt åretrunt

ja, Phytophtora citrophthora är aktiv när der är kallt och P. parasitica när det är varmt.

MVH/clivia

Citera
          clivia
          Inlägg 09-02-2008, 22:49
          Länk hit: #170

Medlem

CITAT (freddie @ 09-02-2008, 19:45) *
          Väldigt intressant Clivia, tackar och bugar för att du tog dig tid! Det kan alltså vara problem p.g.a. väta och/eller frysskada g.gif Båda stämmer in på hur denna planta hade det på min balkong under okt- 15:e nov. Framför allt var det väldigt fuktigt. Även enstaka frostnatt på cirka -1.

Är hoppet ute för denna planta? sad.gif

Hoppet är aldrig ute om ens planta lever. Jag skulle använda en svag lösning av potassium permanganate KMnO4 för desinfektion efter bortagning av alla drabbade vävnader. En annan möjlighet är att använda eld men din planta är för tunn för denna lösningen, tror jag. Vattna mycket, mycket sparsamt. Ja och ta bort alla frukter från den här plantan, den behöver krafter att kämpa emot sjukdomen. Det finns säkert andra lösningar, Freddie. Kanske kan hjälpa att ta den till varmare och torrare förhållanden att bromsa ruttnandet. Eller plantera om i steriliserade jord och ta bort alla drabbade delar. Du måste välja själv. Jag vet inte hur pass djupt är din planta drabbad men du kan i alla fall försöka rädda den. Lycka till. trostar.gif

MVH/clivia

Citera
          flaxss
          Inlägg 09-02-2008, 23:00
          Länk hit: #171

Gäster

tyvärr jag hade nog slängt den jag ser ju på bilden att den ser väldigt svart ut även invändigt och runt om och då är det kört . ev gör det torrare och bytjord och använd nåt medel som clivia säger , tror än det är problem med ympen och dålig jord och överdriven fukt,vattnig .

CITAT (clivia @ 09-02-2008, 22:17) *
          ja, Phytophtora citrophthora är aktiv när der är kallt och P. parasitica när det är varmt.

MVH/clivia

rättar mig lite ,, den lever på bark och på rötterna ju . så det behövs ingen inre skada för att den ska få detta .

men clivia denna sjukdom du menar gör som mest skada när det är fuktigt,överdriven fukt och regnigt . i samband med att plantan är skadad eller stressad . inte så värst i temp .

Redigerat av flaxss: 09-02-2008, 23:06

Citera
          clivia
          Inlägg 09-02-2008, 23:21
          Länk hit: #172

Medlem

CITAT (lissa @ 09-02-2008, 21:54) *
          Härlig balkong Clivia, och stora frukter på dina träd desstom., Är dom lika goda som dom ser ut?? . smile.gif

Ja, tack Lissa thanks.gif , klementiner (bättre kanske att säga mandariner) har en underbar doft och är mycket goda, det fanns fyra eller fem förra året på min mandarin träd. Jag räcknar för en frukt minst 15-20 blad annars har trädet för mycket att göra och kan inte hålla längre än 5-7 år. Ja, men det är bara min erfarenhet och några andras som jag delar erfarenheter med. Alla kan prova sig fram och se vad som ens planta eller träd står ut. Citroner är mycket sura som de ska vara yes.gif . Idag har jag använt några för mina sjuka barn. Bättre än alla mediciner tillsammans. whist.gif cool.gif Apelsiner hade jag inte förra året.
          Lycka till med dina gröna älskningar, Lissa smile.gif smile.gif våren kommer snart... blomma.gif rose.gif

MVH/clivia

Citrus deliciosa, blomma
          Bifogad fil  mandarin_blomma.jpg ( 30.44k ) Antal nedladdningar: 52

Redigerat av clivia: 10-02-2008, 14:31

Citera
          freddie
          Inlägg 10-02-2008, 19:16
          Länk hit: #173

Medlem

Jag har idag gjort gjort följande:

* tagit bort all frukt
          * skurit bort kådan + eldat försiktigt på stammen där kådan satt
          * flyttat till torrare miljö, vanlig lägenhetsmiljö cirka 20 grader, 35-40% luftfuktighet i nuläget.

Återstår bara att se vad som händer...

--------------------

Citera
          flaxss
          Inlägg 10-02-2008, 19:41
          Länk hit: #174

Gäster

vill inte låta negativ men jag hade slängt den . stammen ser rätt illa ut och då hjälper det inte att elda eller ta bort frukt eller att skära veck kådan . du vill väl inte att den andra ska få likadant ?

men lycka till med den och vi får hoppas den återhämtar sig .

Citera
          freddie
          Inlägg 10-02-2008, 20:47
          Länk hit: #175

Medlem

Det smittar alltså?

--------------------

Citera
          flaxss
          Inlägg 10-02-2008, 21:28
          Länk hit: #176

Gäster

CITAT (freddie @ 10-02-2008, 20:47) *
          Det smittar alltså?

jag vet inte men har en det kan ju den säkert också få det ,, men vågar du chansa ??? jag hade inte chansat utan slängt den sjuka

är du smart slänger du den dåliga och gör det bättre för den friska . kompiskram.gif

dvs bytjord hos den friska och vattna men låt torka upp och få ut så fort som möjligt ( du kan ju ta ut den när det är runt +10c med tanke på att du har det svalt plus att den va ute innan ) eller har den kvar inne svalt och extra ljuse

min egen trivs som en kung just nu å är ute . i dag och igår var det soligt och runt +10c +15c där den står (södersida ,svartmålad vägg=hög värme ) .

Redigerat av flaxss: 10-02-2008, 21:33

Citera
          freddie
          Inlägg 10-02-2008, 21:41
          Länk hit: #177

Medlem

Jag skall INTE slänga den! Har betalt 400 kronor, plus affektionsvärdet. Och så vill jag faktiskt se om det går att få den att överleva. Men jag tar till mig ditt tips om smittsamheten. Jag kommer inte att ha den sjuke i närheten av de friska!

--------------------

Citera
          flaxss
          Inlägg 10-02-2008, 22:07
          Länk hit: #178

Gäster

wow så mycket !!

min kostade enbart 100kr

Citera
          freddie
          Inlägg 10-02-2008, 22:14
          Länk hit: #179

Medlem

CITAT (flaxss @ 10-02-2008, 22:07) *
          wow så mycket !!

Ja, 390, eller nått' .... Men framför allt bär det mig emot att slänga den, den var så fin i somras och ända fram till nyår. Och sen helt plötsligt börjar den tappa blad. Jag kan inte slänga den helt enkelt! Jag gör ett försök att rädda den.

--------------------

Citera
          flaxss
          Inlägg 10-02-2008, 22:16
          Länk hit: #180

Gäster

CITAT (freddie @ 10-02-2008, 22:14) *
          Ja, 390, eller nått' .... Men framför allt bär det mig emot att slänga den, den var så fin i somras och ända fram till nyår. Och sen helt plötsligt börjar den tappa blad. Jag kan inte slänga den helt enkelt! Jag gör ett försök att rädda den.

min å dina är ju samma storlek , tyckte det var dyrt för den . eller fick jag bara ett bra pris för min !!.

försök att rädda den ,, hoppas att den återhämtar sig men tyvärr tror jag att den är illa däran

Citera

63 sidor V  « < 7 8 9 10 11 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-06-2026, 21:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon