| |
|
  |
Citrustråden |
|
|
|
|
10-02-2008, 23:44
|

Medlem
Antal inlägg: 1 680
Medlem nr: 6 830

|
Freddie..Usch vad tråkigt att den är riktigt sjuk, Jag förstår dig helt och fullt med att du vill försöka rädda den. Skulle du lyckas så bir det ju dubbel glädje, först att du får ha den kvar, och sen att du har lyckats med att lura sjukdomen, för när man lyckas med sånt känner man sig både glad och lite stolt..Så jag hoppas verkligen att du lyckas, Friskt vågat , hälften vunnet säger man väl Clivia..15-20 blad/frukt, det ska jag hålla i minnet, så tack för det rådet.. Mamma gav mig alltid kallt citronvatten när jag hade feber. Även om jag försöker göra det själv så blir det aldrig exakt samma sak, men med egna citroner som dina blir det säkert både nyttigare och mer uppfriskande för febriga strupar Och visst är det skönt att man redan börjar se att dagarna blir lite längre för var dag...och idag slog min första Freesia ut . Jag stod med näsan i den och bara njöt av den söta doften
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
11-02-2008, 12:14
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem nr: 2 930

|
JAg håller tummarna för dig Freddie. Det ska bli intressant att följa utvecklingen och se om det lyckas.
|
|
|
|
|
|
|
|
11-02-2008, 21:04
|
Medlem
Antal inlägg: 1 126
Medlem nr: 9 736

|
Lissa, jag vill bara visa dig att många citrusar har partenokarpiska frukter om du inte befruktar dem. Den här frukten (typisk Lisbon citron) har vi plockat idag. Den är helt utan kärnor: Citronen från april blomningen 2008:
citronen_från_april__blomningen_2007.jpg ( 58.75k )
Antal nedladdningar: 41
citronen_från_april_blomningen_2007.jpg ( 63.26k )
Antal nedladdningar: 45MVH/clivia
Redigerat av clivia: 12-02-2008, 09:17
|
|
|
|
|
|
|
|
13-02-2008, 22:03
|
Medlem

|
CITAT (lissa @ 13-02-2008, 20:51)  Oj, blir det så bara för att den inte är befruktad, eller är den behandlad för att inte få kärnor?? Den har mycket fruktkött trots att skalet ser ut som på dom som inte har mycket kött..saliven rinner till bär man ser den  Nej, Lissa, den bara inte blivit befruktad. Detta kallas automatisk partenokarpi. Om man behandlar citrus träd (tex. C.reticulata hybrider med gibberellin A3) för att inte få kärnor pratar vi om stimulativ partenokarpi men det är lite svårare att förklara. Din kalamondin kan också ha partenokarpiska frukter utan pollinering, om den pollineras blir det kärnor, det finns många plantor som producerar frukt utan kärnor. Titta på den här kiwin, den är helt utan kärnor (inte befruktad):
PA200211.JPG ( 42.2k )
Antal nedladdningar: 40Den är lite mindre än den skulle vara om den blev pollinerad. MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
25-02-2008, 16:06
|

Medlem
Antal inlägg: 349
Medlem nr: 7 395

|
Fredde: TACK för en toppenbra och informativ tråd!!! Har lärt mig massor under den stund jag läst den! Jag har en fundering: Jag har drivit upp alla mina citrusar genom kärnor (jag har apelsin, ugly, citron, clementin, sweet lemon, key lime, kaffir lime, mandarinquat, blodgrape, vit grape, pomelo, kumquat och ponderosa lemon, plus ett 15-tal olika kärnor som ligger i jorden och som borde komma upp snart). Ingen av dem har någonsin blommat eller burit frukt! Min citron planterade jag för ca 12 år sedan, och den är 180 cm hög. Jag toppar den för att den ska bli buskig och fin. Jag slänger ut dem på sommaren när risken för frost är över, men annars behandlar jag dem som vanliga krukväxter som står i fönstret. Ska jag låta dem stå ute längre in på hösten så de får en liten köldknäpp, och sedan bära upp dem på vinden där det är mörkt och bara någon enstaka plusgrad? Det är den enda kalla förvaring jag har att erbjuda, annars blir det lägenheten. De är ju så fina, så jag vill ju gärna njuta av dem året runt... Eftersom jag bor i Örebro blir det rätt så kallt på vintern...
Blandat_001.jpg ( 44.12k )
Antal nedladdningar: 68
Blandat_002.jpg ( 44.98k )
Antal nedladdningar: 63
Redigerat av MariaÖrebro: 25-02-2008, 16:22
--------------------
Mvh MariaÖrebro ___________________________________________________
"No day but today!" Jonathan Larson
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
25-02-2008, 19:02
|
Gäster

|
jag hade satt dom svalt runt +5c och extra ljuse . sen ha dom ute tills frosten kommer men inte utsätta dom för frost .
|
|
|
|
|
|
|
|
03-03-2008, 20:03
|

Medlem
Antal inlägg: 752
Medlem nr: 10 947

|
CITAT (MariaÖrebro @ 25-02-2008, 16:06)  Fredde: TACK för en toppenbra och informativ tråd!!! Har lärt mig massor under den stund jag läst den! Jag har en fundering: Jag har drivit upp alla mina citrusar genom kärnor (jag har apelsin, ugly, citron, clementin, sweet lemon, key lime, kaffir lime, mandarinquat, blodgrape, vit grape, pomelo, kumquat och ponderosa lemon, plus ett 15-tal olika kärnor som ligger i jorden och som borde komma upp snart). Ingen av dem har någonsin blommat eller burit frukt! Min citron planterade jag för ca 12 år sedan, och den är 180 cm hög. Jag toppar den för att den ska bli buskig och fin. Jag slänger ut dem på sommaren när risken för frost är över, men annars behandlar jag dem som vanliga krukväxter som står i fönstret. Ska jag låta dem stå ute längre in på hösten så de får en liten köldknäpp, och sedan bära upp dem på vinden där det är mörkt och bara någon enstaka plusgrad? Det är den enda kalla förvaring jag har att erbjuda, annars blir det lägenheten. De är ju så fina, så jag vill ju gärna njuta av dem året runt... Eftersom jag bor i Örebro blir det rätt så kallt på vintern...
Blandat_001.jpg ( 44.12k )
Antal nedladdningar: 68
Blandat_002.jpg ( 44.98k )
Antal nedladdningar: 63Hej! Tack själv för imponerande bilder! Jag är inte expert, så jag överlåter åt andra att vara tvärsäkra. Min erfarenhet hittils är att man bör vara försiktig med att låta citrusen stå ute för länge under hösten. Främst med tanke på fukten. En av mina som du kan läsa om i tråden drabbades troligen av ett angrepp på rötterna p.g.a. fukt i kombination med kyla under hösten -07. Den är ny helt bladlös och på väg att kastas i spoen, kan jag meddela. Jag är verkligen super-imponerad av dina frösådda citrusar!
--------------------
Fånga dagen? - Visst! Men ta inte livet av dig när du jagar!
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
03-03-2008, 20:13
|
Gäster

|
CITAT (freddie @ 03-03-2008, 20:03)  Hej! Tack själv för imponerande bilder! Jag är inte expert, så jag överlåter åt andra att vara tvärsäkra. Min erfarenhet hittils är att man bör vara försiktig med att låta citrusen stå ute för länge under hösten. Främst med tanke på fukten. En av mina som du kan läsa om i tråden drabbades troligen av ett angrepp på rötterna p.g.a. fukt i kombination med kyla under hösten -07. Den är ny helt bladlös och på väg att kastas i spoen, kan jag meddela.
Jag är verkligen super-imponerad av dina frösådda citrusar! fast å andra sidan har inte mina blivit dåliga av att stå ute ,, dom har nu stått ute hela vintern förutom 2nätter . man kan ha dom ute långt ut på hösten om det bara är runt +1c men då måste man övervintra dom svalt också . det som du gjord fel va att chocka den där är problemet . när den väl var ute var det inget fel på den eller hur ? kan man dock inte ge en sval övervintring ( 0c +5c ) ja då är det inte klokt att ha den ute så pass länge som du hade . tvärt om trivs dom väldigt bra med det . som jag skrev innan så det du fick är en ovanlig sjukdom som har att göra med dålig jord,ymp i samband med överdriven fukt och att plantan är försvagad inte temp .
Redigerat av flaxss: 03-03-2008, 20:14
|
|
|
|
|
|
|
|
03-03-2008, 20:20
|

Medlem

|
Visst kan det ha berott på chock. Det har jag ju själv teoretiserat kring också. Men faktum är att den redan i samband med att jag tog in den från balkongen i mitten av november -07 såg betydligt "klenare" ut än den som jag tog in en månad tidigare. Alltså kan det även ha att göra med att den stod ute längre! Eller att det var ett svagare exemplar - dock bör tilläggas att jag köpte båda plantorna hos samma handlare. Men sammanfattningsvis köper jag chock-teorin som förklaring på att den över huvudtaget inte överlevde.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
03-03-2008, 20:35
|
Gäster

|
CITAT (freddie @ 03-03-2008, 20:20)  Visst kan det ha berott på chock. Det har jag ju själv teoretiserat kring också. Men faktum är att den redan i samband med att jag tog in den från balkongen i mitten av november -07 såg betydligt "klenare" ut än den som jag tog in en månad tidigare. Alltså kan det även ha att göra med att den stod ute längre! Eller att det var ett svagare exemplar - dock bör tilläggas att jag köpte båda plantorna hos samma handlare. Men sammanfattningsvis köper jag chock-teorin som förklaring på att den över huvudtaget inte överlevde.  1dålig ympning syns på bilden 2dålig jord 3du chocka den, som ledde till att den blev svagare där har du felen ,, som jag tycker . då min egen planta är exakt samma som dina 2 och den mår utmärkt .
|
|
|
|
|
|
|
|
03-03-2008, 20:37
|

Medlem

|
Dålig ympning har du inte sagt något om tidigare, flaxss!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
03-03-2008, 20:40
|
Gäster

|
CITAT (flaxss @ 25-01-2008, 19:40)  kollade närmre på stammarna nu ,, tycker dom ser sjuka ut . så ser inte min ut ??
kanske dålig ympning eller att stammarna är skade . för ymp underlaget tycker jag ser skadat eller sjukt ut hos dina .
har faktiskt inte lagt märke till det fören du skrev det nu . för det man ympat på ser jätte friskt ut .
dock borde den inte tappat blad nu , den borde ha vant sig vid inne liv nu plus att det börjar bli ljusare . men att den ena tappar blad kan ju ha att göra med stammarna också . här skrev jag det
Redigerat av flaxss: 03-03-2008, 20:40
|
|
|
|
|
|
|
|
03-03-2008, 20:47
|

Medlem

|
Men då var det ett "kanske". Nu verkar du vara säker på att dålig ympning var en bidragande orsak. Är det så jag skall tolka det?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
03-03-2008, 21:24
|
Gäster

|
CITAT (freddie @ 03-03-2008, 20:47)  Men då var det ett "kanske". Nu verkar du vara säker på att dålig ympning var en bidragande orsak. Är det så jag skall tolka det? tror jag har för mig att jag skrev dålig ympning ,, förlåt om ja är otydlig ., men ja dålig ymp som jag tycker det ser ut att va ha en bidragande orsak . men det är bara min tolkning .
|
|
|
|
|
|
|
|
03-03-2008, 21:43
|

Medlem

|
Kollade igenom tråden en gång extra, stämmer att du skrev om ympningen tidigare, men då verkade du inte lika säker som nu.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
03-03-2008, 22:29
|
Medlem

|
CITAT (freddie @ 03-03-2008, 21:43)  Kollade igenom tråden en gång extra, stämmer att du skrev om ympningen tidigare, men då verkade du inte lika säker som nu.  Freddie, hur ser ditt träd ut nu? Kan du lägga hit närbilden på det? MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
04-03-2008, 07:46
|
Gäster

|
CITAT (freddie @ 03-03-2008, 21:43)  Kollade igenom tråden en gång extra, stämmer att du skrev om ympningen tidigare, men då verkade du inte lika säker som nu.  är det fel på ympnigen är det inte mycket du kan göra ,, du kan ju kolla hur ympnigen ser ut . har du bytt jorden till den ??
|
|
|
|
|
|
|
|
04-03-2008, 11:45
|

Medlem

|
CITAT (clivia @ 03-03-2008, 22:29)  Freddie, hur ser ditt träd ut nu? Kan du lägga hit närbilden på det?
MVH/clivia Ympning kalamondin.jpg Så här såg den ut i januari.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|