| |
|
  |
Citrustråden |
|
|
|
|
04-03-2008, 11:59
|
Medlem
Antal inlägg: 1 126
Medlem nr: 9 736

|
Freddie, jag vet hur det såg ut i januari men jag skulle vilja veta hur det ser ut nu...eller har du kastat ut det redan  ? MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
03-04-2008, 22:16
|

Medlem
Antal inlägg: 752
Medlem nr: 10 947

|
Återupptar min citrustråd. Lägesrapport: Jag har nu placerat citrusarna i västerfönster, flyttat från kyligt österfönster. Har nu tagit bort extrabelysningen som jag använde i österfönstret (2 st 125 w lågenergilampor, tända 6-10 timmar om dagen). Element avstängt även i västerfönstret, fönstret öppet med liten springa. Fönsterbrädan håller 13-25 grader beroende på tid på dygnet och väderlek, luftfuktigheten oftast mellan 40-50%. Nu får de mycket ljus, direkt sol från 13 fram till solnedgången. Kan inte tänka mig att de behöver extraljus längre! Laddar snart upp bilder tänkte jag, för allmän beskådan. Kan meddela att även min andra kalamondin tappade en hel del blad under feb-mars. Men nu verkar det som att den börjar vakna till liv igen. Trodde ett tag att det var kört även för den.  Någon, t.e.x. flaxss, kommer kanske hävda att jag skall ställa ut dem på balkong redan nu, men jag avser att vänta tills det blir riktigt varmt (läs juni). Jag vill ge dem de bästa förutsättningar de kan få att återhämta sig efter vintern.
--------------------
Fånga dagen? - Visst! Men ta inte livet av dig när du jagar!
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
03-04-2008, 22:44
|
Gäster

|
någon som tex flaxss ,, säger du kan sätta ut dom när det är +15c . så rädd behöver du inte va att vänta till juni är ju rätt långt in . dom får ju faktisk dom bästa förutsättningarna ute och det blir ju inte bättre att vänta till juni . om den andre även tappat blad så var det inte att den va ute som va problem eller hur ? . plus den får en snabbare återhämting ute än inne . jag är ju direkt ingen nybörjare , men vill du inte lyssna ska jag inte störa . den har ju ändå 13grader sa du ,, det är UTE temp . lite motsägelsefull är du . det är ju varmare på dagen i solen än +13c . plus är det inte bra om det växlar upp till +25c på dagen och sedan ner till +13c på natten . kan man chocka den mer , inte konstigt att den tappar blad . det roliga är att min egen som stått ute nästan hela vintern och våren har inte tappat några blad ,, men dina har hmmm . min har även fått nya skott nu ute i vårvärmen . det du !!! sedan ska jag ha den ute åretrunt då jag läste den är rätt tålig mot kyla . tack å hej .
Redigerat av flaxss: 03-04-2008, 22:53
|
|
|
|
|
|
|
|
06-04-2008, 22:59
|

Medlem

|
CITAT (flaxss @ 03-04-2008, 23:44)  sedan ska jag ha den ute åretrunt då jag läste den är rätt tålig mot kyla . Well, well. Du skall då alltid vara värst, flaxss. Ute året om, jo jag tackar! Jag är imponerad över din ihärdiga övertygelse om växernas härdighet! Min filosofi är att få så livskraftiga växter som möjligt. Vill ge dem en riktigt bra start på sommarhalvåret genom att ha dem inne i den relativa värmen (15-25 grader) och i ljust västerläge fram till juni. Kom ihåg i sammanhanget att min balkong är i öster. Men några kommer jag så klart att ställa ut redan nu. Har en mängd frösådda, som jag inte är så värst rädd om . De kan vara försökskaniner. Köldknäppen över påsk tog t.e.x. död på tre frösådda som jag hade på balkongen. Eftersom jag var bortrest så kunde jag inte ta in dem. Det var då -6.7 som kallast och de klarade inte av detta (ettåriga frödådda från citronkärnor). Men nä, de växter jag är riktigt rädd om ställer jag inte ut i första taget!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
07-04-2008, 00:28
|

Medlem
Antal inlägg: 1 680
Medlem nr: 6 830

|
Vad tråkigt att dom inte klarade köldknäppen , men om det var deras första år så är det ju egentligen normalt att dom ine klarar köld.. När mina Albizier var nyfödda så blev jag rådd att inte ha dom ute dom 2 första vintrarna, och ändå är ju mina vintrar inte som era, och en citrus är inte som en Albizia, men bebisar är bebisar.. Egentligen ville jag bara tala om att jag idag har sett en massa knoppar på min Calamondin  jag blir fortfarande lika glad när det händer,..egentligen var det min näsa som "såg" dom först...vilken underbar doft..Jag var lite orolig eftersom den har fått väldigt ljusa blad i topparna, men om den blommar är det nog OK.. Lycka till med dina...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
07-04-2008, 12:41
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem nr: 2 930

|
CITAT (lissa @ 07-04-2008, 01:28)  Vad tråkigt att dom inte klarade köldknäppen , men om det var deras första år så är det ju egentligen normalt att dom ine klarar köld.. När mina Albizier var nyfödda så blev jag rådd att inte ha dom ute dom 2 första vintrarna, och ändå är ju mina vintrar inte som era, och en citrus är inte som en Albizia, men bebisar är bebisar.. Egentligen ville jag bara tala om att jag idag har sett en massa knoppar på min Calamondin  jag blir fortfarande lika glad när det händer,..egentligen var det min näsa som "såg" dom först...vilken underbar doft..Jag var lite orolig eftersom den har fått väldigt ljusa blad i topparna, men om den blommar är det nog OK.. Lycka till med dina...  Jo jo. Jag var och hämtade ett av mina citronträd i växthuset igår. (För att skylta med i affären) Då såg jag att min calamondin också började sätta knopp! Då är det fortfarande bara +4 i växthuset på nätterna! Men jag tycker att det verkar som om just calamondinen verkar tåligast i våra nordliga förutsättningar.
|
|
|
|
|
|
|
|
07-04-2008, 16:04
|

Medlem
Antal inlägg: 349
Medlem nr: 7 395

|
Jag måste få fråga en sak, nu när en citrustråd öppnats på nytt: Jag har chans att få tre citrusträd och två olivträd genom jobbet. Någon dåre har ställt dem utomhus hela vintern, av oklar anledning. (Arbetstränar på Blomsterlandet, och nu ser jag min chans att ta hem dem när de börjat prata om att kasta dem...) Eventuellt kan det ha varit ett angrepp av något slag. Hur som helst så ser de ganska risiga ut... De har stått under tak i en hylla, och lite skyddande från väder och vind. Vattning har det varit värre med. Det har ju kommit en och annan köldknäpp, så jag vet inte om jag kan klara dem. Samtidigt är de ju kraftiga och välväxta, så det är inga "småungar" som jag har att göra med. Vad tror ni??? Och hur ska jag göra om jag får ta hem dem? Jag tänker så här: de måste ut på balkongen direkt. Jag får ställa dem på nåt som är isolerande, och täcka dem när/om det blir minusgrader och snöstorm. Tänkte klippa bort det som ser dött ut. Eller ska jag vänta tills det (förhoppningsvis) börjar komma små skott? Det är så lätt att ge andra tips, men när jag står där själv med växter för flera tusen så blir jag osäker! Ska fortsätta bearbeta dem imorgon! Vi håller på att försöka ta reda på vem som ställt ut dem, och varför  och så fort vi vet det kan vi bestämma om de ska "svinnas" eller inte. Önska mig lycka till!
--------------------
Mvh MariaÖrebro ___________________________________________________
"No day but today!" Jonathan Larson
|
|
|
|
|
|
|
|
07-04-2008, 16:24
|
Medlem

|
Oliverna är det bara att köra på med. Bara att börja vattna. De har fått vad de vill ha helt enkelt. Förvänta dig blomning under våren istället.
Citrusarna kan det vara lite svårare med. Antingen gör du som du själv föreslår och låter dem stå på balkongen direkt. Annars kan du nu försiktigt börja vänja dem vid värmen inne, bara för att snabbt få reda på vilka det är liv i. Grundstammen kommer nästan med all säkerhet att skjuta skott, så kolla var ympen sitter. Det är ovanför ympen som den "riktiga" veden ska komma. Klipp bort de delar som är helt intorkade, så träden vet att det händer saker. Vattna bara nu i början. Inget jordbyte eller gödning, förrän du ser att det bryter nya skott. Jag önskar dig lycka till och att de inte tagit allt för stor skada
|
|
|
|
|
|
|
|
07-04-2008, 17:51
|

Medlem

|
CITAT (MariaS @ 07-04-2008, 13:41)  Jo jo. Jag var och hämtade ett av mina citronträd i växthuset igår. (För att skylta med i affären) Då såg jag att min calamondin också började sätta knopp! Då är det fortfarande bara +4 i växthuset på nätterna! Men jag tycker att det verkar som om just calamondinen verkar tåligast i våra nordliga förutsättningar. Min kvarlevande Kalamondin visar än så länge inga tecken på att sätta knoppar. Sist den gjorde det var i januari då den försökte blomma, men blommorna åts upp av bladlöss och torkade in. Jag misstänker att den har samma problem som den som dog, någon form av skada/sjukdom på rötterna. Alla mina andra citrusar - frösådder av citron och blodgrape, 1 st Tahiti-Lime, 2 stycken Citrus x meyeri - skjuter nya skott just nu. Kalamondinen särskiljer sig alltså. Flaxss har väl rätt som vanligt!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
07-04-2008, 19:12
|

Medlem

|
CITAT (freddie @ 07-04-2008, 18:51)  Jag misstänker att den har samma problem som den som dog, någon form av skada/sjukdom på rötterna. Alla mina andra citrusar - frösådder av citron och blodgrape, 1 st Tahiti-Lime, 2 stycken Citrus x meyeri - skjuter nya skott just nu. Kalamondinen särskiljer sig alltså. Flaxss har väl rätt som vanligt!  Jo det stämmer nog att Flaxxs väldigt ofta har rätt, och han blir säkert en riktig expert på allt som har med Flora att göra..och borde ha det som jobb Ge Kalamondinen lite mer tid, för den kanske blev trött av att försöka blomma ,och nu vill den kanske vila lite.. Jag är som du vet ingen expert alls, men ibland har jag försökt med andra växter att tukta dom ordentligt samtidigt som jag byter jord och kollar upp rötterna ordentligt..om en växt inte är frisk och kanske måste dumpas , då har man ju inget att förlora på att försöka.. Roligt att alla dom andra har börjat blomma.. Härlig tid vi går mot nu.... Och Maria i Örebro, jag håller med dig ...det är stor skillnad på att ge råd till andra, för man blir mer tveksam när det gäller ens egna växter.. Jag tycker att allt vad MariaS säger låter vettigt och bra, för om dom stackars citrusarna har lidit , så är det viktigt att dom med " flytten" inte blir utsatta för för stora temperatur/vatten förändringar, pö om pö är alltid det säkraste kortet..och som hon också säger, oliverna har fått det dom behöver.. Men om du har andra växter, då tror jag att du borde isolera dom nya en tid..man vet ju inte om dom har någon sjukdom som smittar... Man kan ju alltid hoppas att personen som "dumpade" dom gjorde det för att ge dom en chans att leva hos någon som har tid att sköta dom..Håller tummarna och önskar dig lycka till
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
07-04-2008, 20:01
|
Gäster

|
freddie - då min Kalamondin har varit ute hela vintern (förutom då inne i svalt utrymme 1-3nätter ) utan att tappa blad så skulle jag tror den tål kyla plus på ett forum läste jag att den överlevt en köldknäpp neråt -8c och jag skrev inte att den va härdig det skrev du ,,du vet det är en skillnad på härdig och tålig mot en viss kyla . och då jag har dadelpalmer på friland som bara tål -5c och är känsligare än Kalamondin så ska jag ha min ute åretrunt,, då jag har övervintrat dadelpalmer nu i två vintrar . plus man blir ju lite irriterad när någon skriver så och när man kommer hem från sitt jobb kl20.45 och har jobbat r***n av sig . Lissa -- jag jobbar på en plantskola också heltid nu . CITAT (MariaÖrebro @ 07-04-2008, 16:04)  Jag måste få fråga en sak, nu när en citrustråd öppnats på nytt: Jag har chans att få tre citrusträd och två olivträd genom jobbet. oliver är tåliga ,, och överlever frost nätter ner till -12c -15c med att bara tappa blad . dock behöver dom inte mer än -5c för att blomma bra så du kan ju ta in den efter det varit -5c och sedan övervintra svalt och ljust . jag hade satt dom ute är dom vana vid ute liv så får du så fall vänja dom försiktig till att vara inne . sätter du in dom direkt kommer dom må dåligt . CITAT (freddie @ 06-04-2008, 22:59)  Well, well. Du skall då alltid vara värst, flaxss. Ute året om, jo jag tackar! Jag är imponerad över din ihärdiga övertygelse om växernas härdighet! Min filosofi är att få så livskraftiga växter som möjligt. Vill ge dem en riktigt bra start på sommarhalvåret genom att ha dem inne i den relativa värmen (15-25 grader) och i ljust västerläge fram till juni. Kom ihåg i sammanhanget att min balkong är i öster. Men några kommer jag så klart att ställa ut redan nu. Har en mängd frösådda, som jag inte är så värst rädd om . De kan vara försökskaniner. Köldknäppen över påsk tog t.e.x. död på tre frösådda som jag hade på balkongen. Eftersom jag var bortrest så kunde jag inte ta in dem. Det var då -6.7 som kallast och de klarade inte av detta (ettåriga frödådda från citronkärnor). Men nä, de växter jag är riktigt rädd om ställer jag inte ut i första taget!  du hade nyss +13c +25c till din Kalamondin ,, vilket inte är så bra eller hur . jag själv hade ju +15c i skuggan nu i veckan och det är ju varmare än vad du hade inne då på natten . du gör som du vill . dom får det bättre ute . om man bara gör det på rätt sätt och vänjer dom vid ute liv och inte chocka dom fram och tillbaka . du skrev ju själv innan att dina va fina när dom va ute i höstas-vintras och allt hände när du tog in dom ,, vad kan det va !!
Redigerat av flaxss: 07-04-2008, 20:18
|
|
|
|
|
|
|
|
07-04-2008, 21:14
|

Medlem

|
CITAT (flaxss @ 07-04-2008, 21:01)  du skrev ju själv innan att dina va fina när dom va ute i höstas-vintras och allt hände när du tog in dom ,, vad kan det va !! Ja, det var för att jag trodde att de mådde bra då. Eftersom de såg ut att må bra. Men nu så här efteråt så tror jag att de fick för mycket fukt och drabbades av mögelskador/rotsjukdom/svamp. De mådde inte dåligt direkt när jag tog in dem i oktober-november, flaxss. Den som dog började se sjuk ut och tappade blad först i januari, alltså nästan 3 månader efter att den flyttades inomhus vilket tyder på någon form av sjukdom, snarare än på chock p.g.a. flytten till inomhusmiljö (eller snarare sval inomhusmiljö).
Redigerat av freddie: 07-04-2008, 21:18
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
07-04-2008, 21:25
|

Medlem

|
CITAT (flaxss @ 07-04-2008, 21:01)  du hade nyss +13c +25c till din Kalamondin ,, vilket inte är så bra eller hur . jag själv hade ju +15c i skuggan nu i veckan och det är ju varmare än vad du hade inne då på natten . Vad menar du?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
07-04-2008, 22:37
|

Medlem
Antal inlägg: 486
Medlem nr: 13 014

|
Med risk för att bli totalt utskälld, men borde inte den här tråden byta namn? Typ "botanisk dokusåpa i tre akter" eller ngt i den stilen?  Jag menar den har ju kommit att handla om mer än ett par oktoberskott, dessutom är det ju en del intriger och "spännande" handling!
--------------------
Balkongodlare och skogsträdgårdsidealist
|
|
|
|
|
|
|
|
08-04-2008, 13:30
|

Medlem

|
CITAT (Kee @ 07-04-2008, 23:37)  Med risk för att bli totalt utskälld, men borde inte den här tråden byta namn? Typ "botanisk dokusåpa i tre akter" eller ngt i den stilen?  Jag menar den har ju kommit att handla om mer än ett par oktoberskott, dessutom är det ju en del intriger och "spännande" handling!  Ha ha! Du kanske har rätt, men nu har vi ju dragit igång det här, så då är det nog lika bra att vi fortsätter! Dagens goda nyhet: JAG FICK TA HEM CITRUSARNA OCH OLIVERNA!!!!! Är så glad!  På jobbet skar vi lite i stammarna, och det såg ut som att de var i högsta grad levande. Däremot ansåg de att man inte kan sälja dem, så jag fick ta hem dem! Troligtvis var det någon idiot till kund om ställt ut dem, antingen för att h*n skulle köpa dem och sedan glömt bort dem, eller som ställt ut dem där bara för att förstöra! Nåja, det var ju bra för mig! Nu har jag ställt dem på balkongen på tidningar, eftersom det isolerar lite. På nätterna samt om det blir kallt ska jag täcka in dem i filtar (har ingen täckduk). Gör som MariaS sa och väntar med att plantera om dem tills de börjar vakna till liv igen. Ska rapportera hur det går med "Operation Livräddning"! Finns det någonsom har fler kloka tips?
080408.jpg ( 738.24k )
Antal nedladdningar: 67
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
08-04-2008, 17:42
|

Medlem

|
CITAT (Kee @ 07-04-2008, 23:37)  Med risk för att bli totalt utskälld, men borde inte den här tråden byta namn? Typ "botanisk dokusåpa i tre akter" eller ngt i den stilen?  Jag menar den har ju kommit att handla om mer än ett par oktoberskott, dessutom är det ju en del intriger och "spännande" handling!  Dokusåpa? Que? Nu får du allt förklara dig, jag förstår inte vad du menar!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
08-04-2008, 19:33
|
Medlem

|
CITAT (MariaÖrebro @ 08-04-2008, 14:30)  Ha ha! Du kanske har rätt, men nu har vi ju dragit igång det här, så då är det nog lika bra att vi fortsätter! Dagens goda nyhet: JAG FICK TA HEM CITRUSARNA OCH OLIVERNA!!!!! Är så glad!  På jobbet skar vi lite i stammarna, och det såg ut som att de var i högsta grad levande. Däremot ansåg de att man inte kan sälja dem, så jag fick ta hem dem! Troligtvis var det någon idiot till kund om ställt ut dem, antingen för att h*n skulle köpa dem och sedan glömt bort dem, eller som ställt ut dem där bara för att förstöra! Nåja, det var ju bra för mig! Nu har jag ställt dem på balkongen på tidningar, eftersom det isolerar lite. På nätterna samt om det blir kallt ska jag täcka in dem i filtar (har ingen täckduk). Gör som MariaS sa och väntar med att plantera om dem tills de börjar vakna till liv igen. Ska rapportera hur det går med "Operation Livräddning"! Finns det någonsom har fler kloka tips?
080408.jpg ( 738.24k )
Antal nedladdningar: 67Oliverna ser ju faktiskt riktigt fräsha ut! De kommer nog med största sannolikhet att blomma, ska du se. Citrusarna ser faktiskt inte allt för illa ut de heller. Jag tror att de kommmer igång igen. Men var bara försiktig med ökningen av värme nu i början. Ställ dem i balkongdörren, med dörren öppen, så rumsvärmen kommer ut till dem i början och vänj dem sedan sakta med att komma in, eller ännu bättre... låt dem stå kvar på balkongen i det soligaste hörnet, så tror jag faktiskt att de överlever. (såvida inget allvarligt hänt med rötterna....)
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
08-04-2008, 20:02
|
Gäster

|
CITAT (freddie @ 07-04-2008, 21:25)  Vad menar du? jo du skrev att den hade +13c +25c först sedan ändrade du det till +15c +25c . och jag har haft varmare än +15c både i solen och skuggan ute . CITAT (Kee @ 07-04-2008, 22:37)  Med risk för att bli totalt utskälld, men borde inte den här tråden byta namn? Typ "botanisk dokusåpa i tre akter" eller ngt i den stilen?  Jag menar den har ju kommit att handla om mer än ett par oktoberskott, dessutom är det ju en del intriger och "spännande" handling!  håller med ,, ska nog lämna denna tråd då jag inte tillför nåt . jag kommer ju ingen större vart här heller .
|
|
|
|
|
|
|
|
08-04-2008, 22:00
|

Medlem

|
Nej det menar du inte Flaxxs, förhoppningsfullt tillför vi väl alla något Jag tillför kanske inte så mycket i inlärd kunskap i det här läget, men lägger in ett par bilder på småknoppar... Det är inte spinn på bladen, vi har frömjöl till tusen som virvlar runt i stan just nu...
DSCN6395.JPG ( 32.63k )
Antal nedladdningar: 41  Redigerar...Jag glömde ju att gratta Maria i Ö för att du fick ta hem växterna. Jag tycker också att dom ser bättre ut än vad det verkade i din post, speciellt Oliverna...Lycka till med dom
Redigerat av lissa: 08-04-2008, 22:09
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
09-04-2008, 12:36
|

Medlem

|
CITAT (MariaS @ 08-04-2008, 20:33)  Oliverna ser ju faktiskt riktigt fräsha ut! De kommer nog med största sannolikhet att blomma, ska du se. Citrusarna ser faktiskt inte allt för illa ut de heller. Jag tror att de kommmer igång igen. Men var bara försiktig med ökningen av värme nu i början. Ställ dem i balkongdörren, med dörren öppen, så rumsvärmen kommer ut till dem i början och vänj dem sedan sakta med att komma in, eller ännu bättre... låt dem stå kvar på balkongen i det soligaste hörnet, så tror jag faktiskt att de överlever. (såvida inget allvarligt hänt med rötterna....) Jo de ser oförskämt fräscha ut, det håller jag med om. Har skurit längs några mellantjocka grenar på varje träd och det kommer fin, fräsch ved på varje gren! Då är ju stammarna med 110 % säkerhet också levande. Det är egentligen bara bladen som är vissna. Jag tänker låta allihopa stanna kvar ute, eftersom det är det de är vana vid. Vem vet, kanske har de gått ner i vila och drömmer om vår och värme... Om det blir minusgrader täcker jag dem, men annars får de snällt stå där. Är såå glad!!! De kostar ju för tusan 449 kr styck, och oliverna 249 kr! Så dyra växter borde det vara straffbart att bara kasta i en sopsäck! CITAT Jag glömde ju att gratta Maria i Ö för att du fick ta hem växterna. Jag tycker också att dom ser bättre ut än vad det verkade i din post, speciellt Oliverna...Lycka till med dom Tack lissa! Det känns som om jag vunnit på lotto eller nåt. Men eftersom jag är helt galen i citrusar så är det kanske inte så konstigt. Är inte galen i övrigt!  Hoppas jag... Det här är mina första "köpecitrusar", alltså såna som jag inte sått själv från kärnor. Jag vet ju att dessa kommer att ge frukt och blomma, så det kommer att bli extra kul. De andra varken blommar eller ger frukt. Kanske får de för sig att göra det en vacker dag, men det finns ju inga garantier för det. Men men, jag har all tid i världen på mig...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|