Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

63 sidor V  « < 11 12 13 14 15 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Citrustråden
          flaxss
          Inlägg 08-05-2008, 21:47
          Länk hit: #241

Gäster

CITAT (Limoncella @ 02-05-2008, 20:15) *
          Som sagt - trevig läsning - tack alla - jag hänger på från och med nu - och flaxx - tröttna inte allt för fort på att dela intressen och erfarenheter - då hade jag tröttnat för mycket länge sedan

hej

förstod tyvärr inte vad du menade ??

här är lite bilder på mina citrusar

( som konstig nog överlever att vara ut väldigt tidigt )

http://flickr.com/photos/9224757@N03/2464235166/sizes/l/

http://flickr.com/photos/9224757@N03/2463400621/sizes/l/

http://flickr.com/photos/9224757@N03/2464233646/sizes/l/

http://flickr.com/photos/9224757@N03/2463395961/sizes/l/

frön från egna frukter har en massa grott .

Citera
          lissa
          Inlägg 09-05-2008, 00:20
          Länk hit: #242

Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem nr: 6 830

CITAT (Limoncella @ 02-05-2008, 21:15) *
          Kul att se att någon odlar i Barcelona - själv spenderar jag en stor del av sommaren i Katalonien - även på vintern gör jag spontana besök - jag brukar befinna mig i Pineda de Mar - just norr om Calella - cirka 5 mil norrut från storstaden räknat och kan konstatera att klimatet är väldigt varierande beroende på vilken sida bergen du bor (kust- eller inlandsklimat). Jag har vänner som bor i Villa nueva de Vayes som skrapar rutorna på mornarna vintertid. Vore kul att veta om du har några vettiga citrus-tips - jag har sett att i Calella så har många träd som bara står och väntar på innergårdarna - kan man hygglig spanska och en gnutta Catalá så borde man kunna be om en stickling - har du några vänner kvar i Sverige som testat?

Som sagt - trevig läsning - tack alla - jag hänger på från och med nu - och flaxx - tröttna inte allt för fort på att dela intressen och erfarenheter - då hade jag tröttnat för mycket länge sedan.

Testar att ladda upp en bild...

trevlig kväll!

// Å

Hej Limoncella, Känner till Pineda och har varit där några gånger, nu var det länge sedan, så det är säkert föändrat sen dess.. Däremot hittar jag ingen Villa nueva i Valles distriktet..det står inte upptaget på kartorna, kan det ha annat namn,? för ibland tar man bort bitar av ett namn när man pratar om den i vardagsprat , som ex kallar jag Playa de Aro bara för Playa etc etc, vore kul att veta vr det ligger...
          Känner ingen som har tagit citrus sticklingar med sig härifrån, och min erfarenhet av Citrusar är väldigt liten..Jag har bara en Kalamondin och sen några småttingar som har kommit upp från frön som jag pular ner i krukorna när jag äter en frukt..
          Nu är jag lite rädd för att min Kalamondin inte mår så bra. Den tappar alla "gamla" blad efter att dom först har blivit gula,nästan som om dom har haft för mycket sol, men den har alltid stått på samma ställe, så det kan det inte bero på.. och tvivlar på att blommorna kommer att bli frukt, för blommorna blir bruna torkar och trillar av...Jag tror att jag ska byta kruka trots att årstiden kanske inte är den bästa, för jag ser att era krukor är mycket större än min, och den har inte fått helt ny jord på väldigt länge..
          Konstigt att det är lätt att ge råd om sånt man har läst om, men när det gäller ens egen växter tvekar man mer...om man inte har upplevt det förr vill säga..
          Jag ska försöka ta ett nytt kort , för på dom jag har ser man annan grönska också, och det är lite vilseledande...

Fina bilder och fina växter Flaxss tummenupp.gif

--------------------

Citera
          Limoncella
          Inlägg 10-05-2008, 01:13
          Länk hit: #243

Medlem
          Antal inlägg: 24
          Medlem nr: 14 250

flaxss:

Riktigt fina bilder - jag inser att jag måste hitta ett bra ställe för att kunna ladda upp lite högupplöst där man ser ngt liksom.

Jag menade i mitt tidigare inlägg att jag personligen tycker att du skriver vettiga inlägg och dessutom kan stoltsera med att ha givit mig ett antal handfasta tips - så sluta inte vara aktiv på forumet för ....

lissa:

Först en länk: http://maps.google.se/maps?f=s&utm_cam...;utm_term=karta

Sedan en vägbeskrivning: Kör norrut till Mataró - sväng vänster vid macken som om du skulle in i stan - men håll sedan vänster och kör förbi vingården till höger över bergskammen - fortsätt och passera campingen på vänster sida och du har just anlänt till den nybyggda byn där mina vänner bor.

Jag åker ned måndagen efter midsommar och stannar en månad - jag kommer att plocka så mycket sticklingar som bagaget tillåter (flyger ju spanair denna gång så det blir nog en del). Om du åker mot Calella så kan du säkerligen se en lång, stor blond snuar snubbe som går och småflinar - det är troligtvis jag. Sedan ska jag hem till Sverige och jobba någon månad och sedan drar jag ned när mina vänner har semester - då kommer jag att hämta förhoppningsvis rotade sticklingar...

ohmy.gif)

Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  IMAG0100.jpg ( 438.23k ) Antal nedladdningar: 70

Citera
          lissa
          Inlägg 10-05-2008, 02:02
          Länk hit: #244

Medlem

På bilden du skickar så ser jag att ungefär så ser mina blad ut innan dom trillar av, en aning gulare , så jag har kanske hopp om att min tar sig igen..
          Jaha, nu kan jag bara inse att jag inte kan hitta orter på en karta längre. Jag tror att jag var inne på samma karta men inte hittade jag något vilanova , men antagligen var det stavningen som inte hade blivit rätt, att du menade valles isf vayes förstod jag, men vilanova, och villa nueva är ju lite skillnad, jag visste inte att jag var tvungen att översätta till Catalan först, och kartor är ju så känsliga numera a0a.gif
          Får du ta med dig rotade sticklingar ?? Jag vill minnas att man inte får ta med sig något som har jord, för det är ju där det kan finnas en massa saker som varken finns eller man vill ha i landet. Men du kan ju ta ur dom ur krukorn och tvätta av rötterna och sen slå in dom i vått kökspapper och sen stoppar dú in sticklingen i en tub av något slag för att skydda den... whist.gif

--------------------

Citera
          Limoncella
          Inlägg 10-05-2008, 20:45
          Länk hit: #245

Medlem

Jag ber om ursäkt - färgerna gör inte mina växter rättvisa - här kommer ett nytt försök.

Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  IMAG0129.jpg ( 15.81k ) Antal nedladdningar: 63

Citera
          Limoncella
          Inlägg 10-05-2008, 22:12
          Länk hit: #246

Medlem

hmmmmm - något blir snett med upplösningen - sabla skräp detta med uppladdning av bilder. Denna gång stämmer ju iaf färgerna - hahahahah - man undrar vart felet finns....

När det gäller att smuggla växter så är jag i det närmaste expert - PET-flaskor är det enligt empirisk vetenskap det bästa sättet - men jag brukar fylla bilen när jag kör ner - just nu så flyger man och lägger pengarna på annat - det kostar ju knappt 3 loppor t/r - med bilen kommer man sällan under 15....

Planen är att "strippa" en del sticklingar och ta med en del med medium.

Jag ber om ursäkt för kass stavning (jag är ju matematiker i grunden så det kan ju funka kanske).

coolgleam.gif

Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  IMAG0119.jpg ( 564.06k ) Antal nedladdningar: 64

Citera
          lissa
          Inlägg 10-05-2008, 23:53
          Länk hit: #247

Medlem

Nu var jag ute och tog ett par kort, det har regnat precis hela dagen idag också, och jag har samlat in ca 40 L vatten hitintills, det blir mumma för mina växter bravo.gif
          Så här ser den ut nu, men jag ser att det inte är så många gula blad kvar, man ser fler i dagsljus..och om ni förstorar bilden så syns dom bättre, plus torra bladkanter.. regnet har säkert hjälp till att få fram dom nya glänsande bladen, det känns lugnande faktiskt..
          Bifogad fil  DSCN6637.JPG ( 47.69k ) Antal nedladdningar: 62

Limoncella
          Finns massa bra sätt att smuggla växter..Jag är med i ett litet spanskt forum som även har medlemmar från sydamerika, och vi skickar sticklingar och frön på diverse sätt. Eftersom flygresorna tar lång tid, och posten ligger i oklimatiserade lastrum kan man ibland få otrevliga överraskningar. Fick en rätt stor Passiflora quadrangularis stickling , men bladen frös under resan. Den var inte bra packad, för den hade plast närmast bladen ist hushållspapper. Pet flaskor fungerar ju bra, men med videoaskar kan man manipulera dom lättare, för man öppnar ju asken som en bok och man får plats med vått hshållspapper till rötterna utan problem...och då behöver man ju inte ta med sig jord in i landet.. Jag tänker ofta på det där med sniglarna, så lätt det kan vara att föra in eller ut organismer som kan skada..
          Menar du att det går på 15.000 sek med bil ner??

--------------------

Citera
          Limoncella
          Inlägg 11-05-2008, 08:36
          Länk hit: #248

Medlem

lissa:

Ja - bensin, motorvägs- och färjeavgifter, 2 övernattningar åt varje håll - man landar där någonstans - jag har 274 mil enkel resa och 548 mil t/r.

Dyrt - men kul och ibland tvunget.

unsure.gif

Citera
          freddie
          Inlägg 19-05-2008, 17:02
          Länk hit: #249

Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem nr: 10 947

Planterar härmed in nytt liv i "min" citrustråd med denna fråga:

Hur håller jag på bästa sätt rätt fuktighet i mina krukor. Jag vill veta hur ni andra gör. Med era citrusar. OBS! inga andra växter tillåtna här! smile.gif

--------------------
          Fånga dagen? - Visst! Men ta inte livet av dig när du jagar!

Citera
          MariaS
          Inlägg 19-05-2008, 17:12
          Länk hit: #250

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (freddie @ 19-05-2008, 18:02) *
          Planterar härmed in nytt liv i "min" citrustråd med denna fråga:

Hur håller jag på bästa sätt rätt fuktighet i mina krukor. Jag vill veta hur ni andra gör. Med era citrusar. OBS! inga andra växter tillåtna här! smile.gif

Mycke enkelt. Självvatnnande krukor whistling.gif biggrin.gif

Citera
          lissa
          Inlägg 19-05-2008, 21:57
          Länk hit: #251

Medlem

Japp, jag har också självbevattnande , och så har jag lagt ett lager med lavasten i krukan som står ute jämt, dom andra kommer nog också att få det när dom blir lite större. Jag tycker att fukten fördelas i jorden på ett annat sätt i krukorna som har ett lager sten..
          Nästa gång säger jag att det var Kalamondin som fick resa i ett videofodral som stickling tongue.gif
          Nej , allvarligt talat så ber jag om ursäkt , du har så rätt, och det var inte meningen att nästan börja en off topic blomma.gif

--------------------

Citera
          Limoncella
          Inlägg 23-05-2008, 22:09
          Länk hit: #252

Medlem

Alltid trevligt med fler som vill snacka citrus - välkommen i tråden!

Jag har testat med självbevattning med blandat resultat - jag tror att resultatet var avhängigt vilket medium jag använde i krukorna - nu står samtliga av mina citrusar i lerkrukor - de står oftast i växthuset med timer- & sensor inställd mistbevattning - håller jord och luft på en behaglig fuktighetsnivå.

Jo jag vet att jag inte bara är en växtmupp utan också en tekniknörd - men det är ju sååå kul ju.

När det blir riktigt varmt på min balkong så lyfter jag ut växterna och vattnar på känn - det går åt massor av vatten i södersol men morgon & kväll brukar räcka.

Här kommer dessutom fler bilder - var god observera min lilla frösådda Lemón - nog är han bra söt?

tummenupp.gif

Redigerat av Limoncella: 23-05-2008, 22:11
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  IMAG0153.jpg ( 24.33k ) Antal nedladdningar: 68
          Bifogad fil  IMAG0161.jpg ( 25.29k ) Antal nedladdningar: 56
          Bifogad fil  IMAG0135.jpg ( 14.49k ) Antal nedladdningar: 47
          Bifogad fil  IMAG0148.jpg ( 22.79k ) Antal nedladdningar: 67
          Bifogad fil  IMAG0136.jpg ( 19.9k ) Antal nedladdningar: 64

Citera
          freddie
          Inlägg 25-05-2008, 04:48
          Länk hit: #253

Medlem

Är det verkligen bra med självvattnande krukor till citrus? Någonstans har jag hört att det inte är att rekommendera, kommer dock ej ihåg var jag hört det. Har också hört att citrusväxter inte skall ha stående vatten i fatet.

--------------------

Citera
          lissa
          Inlägg 25-05-2008, 08:08
          Länk hit: #254

Medlem

Jag vet inte om det inte är så bra Freddie, men min Kalamondin har alltid stått i den krukan. Jag tror att det där med dom gula bladen mycket väl kan bero på att jag borde byta både kruka och jord, för den är nog inne på 3dje året i den krukan. Det som är bra med självbevattningen är ju att dom inte står med fötterna i vatten, jorden är jämt fuktig när man sköter påfyllningen som man ska. I skrivande stund, kom jag på att rötterna kanske har letet sig mer i vattenmagasinet ( har hänt ibland när dom står länge) och det blir ju samma effekt som att ha vatten på fatet...i höst byter jag.. stoppar in en bild på småttingarna. Jag trodde inte att det skulle bli några, men det blir det smile.gif
          Bifogad fil  DSCN6762.JPG ( 34.08k ) Antal nedladdningar: 48

--------------------

Citera
          Limoncella
          Inlägg 03-06-2008, 20:10
          Länk hit: #255

Medlem

Hej alla!

Hur går det för er med era citrusar? Jag kan misstänka att många håller sig utomhus i det fina vädret - själv sitter jag på balkongen och njuter av mitt senaste nyförvärv - inte en citrus men väl en Fortunella Margarita som stod ensam och övergiven i ett hörn på Plantagen (98 kr). Toppymp på en tumtjock stam av citrontörne så ser den faktiskt ut som ett litet träd.

Jag har också just skördat en Citron från min Lemón för att avlasta den då den blommar och sätter nya skott - jag får återkomma med bilder på vad det blir av detta. Citronen har bra syra och saft - riktigt god.

Jo, just det - jag har naturligtvis flyttat ut allt ur växthuset så det är fullt över hela balkongen - då trivs citrusen allra bäst - det verkar ibland som om resten av året är något av en transportsträcka.

coolgleam.gif

Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  IMAG0193.jpg ( 53.52k ) Antal nedladdningar: 58
          Bifogad fil  IMAG0191.jpg ( 42.41k ) Antal nedladdningar: 62
          Bifogad fil  IMAG0187.jpg ( 45.97k ) Antal nedladdningar: 61
          Bifogad fil  IMAG0178.jpg ( 75.78k ) Antal nedladdningar: 76

Citera
          freddie
          Inlägg 13-06-2008, 22:02
          Länk hit: #256

Medlem

CITAT (Limoncella @ 03-06-2008, 21:10) *
          Hej alla!

Hur går det för er med era citrusar? Jag kan misstänka att många håller sig utomhus i det fina vädret - själv sitter jag på balkongen och njuter av mitt senaste nyförvärv - inte en citrus men väl en Fortunella Margarita som stod ensam och övergiven i ett hörn på Plantagen (98 kr). Toppymp på en tumtjock stam av citrontörne så ser den faktiskt ut som ett litet träd.

Jag har också just skördat en Citron från min Lemón för att avlasta den då den blommar och sätter nya skott - jag får återkomma med bilder på vad det blir av detta. Citronen har bra syra och saft - riktigt god.

Jo, just det - jag har naturligtvis flyttat ut allt ur växthuset så det är fullt över hela balkongen - då trivs citrusen allra bäst - det verkar ibland som om resten av året är något av en transportsträcka.

coolgleam.gif

Hej Limoncella!

Fina bilder!

För min del så går det väl bra med mina citrus"rackare". Samtliga (x meyeri, x latifolia, x sinensis + 5 frösådda av olika sort) står utomhus på väderutsatt österbalkong. Jag har tyvärr råkat solbränna min x latifolia så den har tappat en del blad i toppen, men den skjuter skott och blommar och mår bra, så jag känner mig inte speciellt orolig. Svårigheterna för min del består f.n. i att bedömma fuktigheten i krukan. Funderar på att köpa fuktighetsmätare. Räcker ju inte med ett finger i detta avseende... Jag har plastkrukor för att behålla jämn fuktighet men det känns ändå svårt. Kanske jag är för petig och orolig, men mitt citrusprojekt är ju en utmaning för mig och jag vill lyckas få dem att må bra år efter år! smile.gif Tyvär kan jag meddela att min andra kalamondin, som var en av de växter som denna tråd ursprungligen handlade om, verkar ha lämnat in, plockat ner skylten, tappat lusten, eller vad man skall kalla det. Den har tappat nästan alla blad. Inga nya skott. Verkar kört. Den står utomhus och jag tänker låta den stå över sommaren. Om inget händer lär det väl vara kört.... sorgligt, eftersom jag var så glad när jag köpte den förra sommaren. sad.gif

--------------------

Citera
          lissa
          Inlägg 13-06-2008, 22:48
          Länk hit: #257

Medlem

Aj Freddie, vad tråkigt att det skulle bli så, men man vet ju aldrig, den kanske behöver stå ute i friska luften för att komma ihåg att den är en Kalamondin, och vakna till livs. Det är åtminstonde vad jag hoppas , det skulle inte vara första gången som en växt som blir lite bortglömd kommer igen som Fenix.
          Min har en massa mörkgröna små runda "knappar" som jag hoppas får sitta kvar och mogna fram. Inte många blommor att tala om tyvärr, för förutom doften försäkrar dom ju tillväxten..
          Håller tummarna för din Kalamondin smile.gif

--------------------

Citera
          Limoncella
          Inlägg 14-06-2008, 01:25
          Länk hit: #258

Medlem

Trist när det händer - men hoppet är inte ute än - med lite tur så kanske den "kaxar" till sig över sommaren - min lemón har genomlidigt ett liknade beteende.

När det gäller fuktighet - såhär under den soligaste perioden så håller jag jorden i mina krukor (bara lerkrukor - iof en del med emaljering - plast = slutet och dåligt på att "svettas") full med vatten - alltså när jag vattnar - beroende på vädret hur ofta - så vatnnar jag tills jorden släpper vatten som då syns på fatet.

En annan sak som inte är att förakta är långtidsgödning blandad i jorden - jag har ett antal andra växter med andra krav så man kan ju inte springa runt med 10 olika blandningar liksom.

Jag måste också avsluta med att tillägga att jag nu frösått egen citron och väntar med spänning på vad det må bli av detta...

ohmy.gif)

Citera
          freddie
          Inlägg 03-07-2008, 19:37
          Länk hit: #259

Medlem

Vad säger ni, är det kört?:

Kalamondin som inte mår bra...jpg

--------------------

Citera
          MariaS
          Inlägg 03-07-2008, 19:42
          Länk hit: #260

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (freddie @ 03-07-2008, 20:37) *
          Vad säger ni, är det kört?:

Kalamondin som inte mår bra...jpg

Nu är det snart dags för kameran igen...
          Min kalamondin ser exakt på pricken sån ut, med den enda skilnaden att det är fullt med blomknoppar på de nakna grenarna.
          Anledning:
          jag hade för bråttom ut med plantan och avhärdade inte ordentligt innan.

Så ge inte upp. Sköt den som du brukar, så kommer den snart igen.

Citera

63 sidor V  « < 11 12 13 14 15 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-06-2026, 03:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon