| |
|
  |
Citrustråden |
|
|
|
|
03-07-2008, 20:18
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem nr: 2 930

|
Här kommer utlovade bilder då...
Citrofortunella3.1.jpg ( 44.89k )
Antal nedladdningar: 57
Citrofortunella3.2.jpg ( 61.65k )
Antal nedladdningar: 61Kalamondin i bedrövligt skick?!
Citrus_limone3.jpg ( 54.3k )
Antal nedladdningar: 58Även citronen visar sitt rätta jag...
citrus_aloe_rabatt2.jpg ( 66.48k )
Antal nedladdningar: 74Sen kunde jag inte låta bli att ta kort på HELA citrus och aloe-samlingen på samma kort...
|
|
|
|
|
|
|
|
04-07-2008, 15:15
|
Medlem
Antal inlägg: 1 126
Medlem nr: 9 736

|
CITAT (freddie @ 03-07-2008, 20:37)  Vad säger ni, är det kört?: Kalamondin som inte mår bra...jpgsom jag har redan sagt, freddie, plantan orkar inte fylla dina förväntningar. Det är inte en maskin, det är en levande organism som bara inte orkar att blomma, bära massor av frukter och växa i begränsat utrymme. Du har fått svar att hon inte gillar det . Nu är det bara att vänta och ge henne tid att återhämta sig. Tillåt inte blomningen tills den inte är stark nog annars kommer du att förlora det här exemplaret också. Tänk på 15 gröna väl utvecklade blad på en frukt...Blomningen på nakna grenar är tecken på sjuktillstånd och desperat försök att överleva genom sina avkommor...Till slut går det inte att förhindra blomningen för att växten sätter bara blomknoppar och inga som helst bladknoppar...Men då är der redan kört... MVH/clivia
Redigerat av clivia: 04-07-2008, 16:27
|
|
|
|
|
|
|
|
05-07-2008, 00:48
|

Medlem
Antal inlägg: 1 680
Medlem nr: 6 830

|
Clivia, du är en riktig blompsykolog som får det att låta allt så logiskt.. Jag hade ingen aning om att det måste finnas 15 friska blad /blomma, så tack för det rådet. Min Kalamondin är lite konstig den också. Den har inte haft färre blad /blomma, men bladen gulnar och faller av, men det kommer nya, och blommorna har blivit små mörkgröna knappar. Jag tror att värmen har mycket med det att göra, det är väldigt varmt och med väldigt hör luftfuktighet. Igår hade vi 30 grader, men när dom räknar med fuktigheten får dom fram en bekvämlighetstemperatur, och den låg på 38 !!! Samma händer med bouganvillan också, och jag har vänner med exakt samma problem.. Hur som helst, nu ska jag verkligen lägga på minnet det där om dom 15 bladen..Åter igen kommer ett varmt tack från Barcelona
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
05-07-2008, 17:32
|
Medlem

|
CITAT (lissa @ 05-07-2008, 01:48)  Clivia, du är en riktig blompsykolog som får det att låta allt så logiskt.. Jag hade ingen aning om att det måste finnas 15 friska blad /blomma, så tack för det rådet. Min Kalamondin är lite konstig den också. Den har inte haft färre blad /blomma, men bladen gulnar och faller av, men det kommer nya, och blommorna har blivit små mörkgröna knappar. Jag tror att värmen har mycket med det att göra, det är väldigt varmt och med väldigt hör luftfuktighet. Igår hade vi 30 grader, men när dom räknar med fuktigheten får dom fram en bekvämlighetstemperatur, och den låg på 38 !!! Samma händer med bouganvillan också, och jag har vänner med exakt samma problem.. Hur som helst, nu ska jag verkligen lägga på minnet det där om dom 15 bladen..Åter igen kommer ett varmt tack från Barcelona Det har du rätt i, Lissa, temperaturen är inte den bästa vad gäller blomningen, blommor gillar svalare förhållandena, när det är mycket varmt utvecklas många missbildade blommor hos citrusar... och ja, det måste finnas tillräckligt med den gröna massan för att den hela livscirkeln ska fungera i krukans begränsade utrymme...Kanske räcker det med 13, 14 blad men det är alltid bättre att överdriva vad gäller antal blad per en frukt, tro mig...Om du rubbar balans mellan den gröna ytan, växtstorleken och antalet frukter riskerar du hela växtens liv...det vill du inte göra, antar jag... MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
12-07-2008, 20:01
|

Medlem
Antal inlägg: 752
Medlem nr: 10 947

|
Nu är det slut. Min andra kalamondin är definitift död.  Fullständigt uttorkad och har tappat sina sista blad. Inget grönt eller tecken på liv i övrigt. Har slängt den. Kanske dags att stänga denna tråden och fortsätta framåt. Jag hoppas lyckas bättre med mina andra växter i citrussläktet; citrus x meyeri, citrus x sinensis, citrus x latifolia. Den sistnämnda har jag med framgång lyckats övervintra så det kan bevisligen fungera. Tack alla som bidragit till denna tråd.
--------------------
Fånga dagen? - Visst! Men ta inte livet av dig när du jagar!
|
|
|
|
|
|
|
|
17-07-2008, 09:27
|
Medlem

|
CITAT (freddie @ 12-07-2008, 21:01)  Nu är det slut. Min andra kalamondin är definitift död.  Fullständigt uttorkad och har tappat sina sista blad. Inget grönt eller tecken på liv i övrigt. Har slängt den. Kanske dags att stänga denna tråden och fortsätta framåt. Jag hoppas lyckas bättre med mina andra växter i citrussläktet; citrus x meyeri, citrus x sinensis, citrus x latifolia. Den sistnämnda har jag med framgång lyckats övervintra så det kan bevisligen fungera. Tack alla som bidragit till denna tråd.  Jag tror inte att det är tid att stänga denna tråden...Varför? Är det inte bättre att samla all information och erfarenheter på ett ställe istället för att öppna tråd för varje enskild fråga om citrusar? Kanske bara byta namn på den...Ja, men det är bara min åsikt och din tråd... Det är synd att du har slängt den igen..., på bilden såg den visserligen ledsen ut men absolut inte död....  det finns alltid chans att rädda sådana växter enligt mig... Livet går i alla fall vidare... Jag håller tummarna att du lyckas med de andra citrusarna. De kommer säkert att lyssna på dig om du inte ställer för stora krav på dem. lite bilder på mina citrusar så här års: Citrus limon:
frukter_hos_Lisbon....17.7.2008.jpg ( 72.9k )
Antal nedladdningar: 54Citrus deliciosa:
citrus_deliciosa_så_här_års....17.7.2008.jpg ( 82.9k )
Antal nedladdningar: 53
Citrus_deliciosa....17.7.2008.jpg ( 93.44k )
Antal nedladdningar: 47Citrus sinensis:
Citrus_sinensis.....17.7.2008.jpg ( 99.8k )
Antal nedladdningar: 51
Citrus_sinensis__en_till_frukt....17.7.2008.jpg ( 60.5k )
Antal nedladdningar: 45
C._sinensis__3.....17.7.2008.jpg ( 76.7k )
Antal nedladdningar: 49Lycka till!!! MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
18-07-2008, 17:57
|

Medlem

|
CITAT (clivia @ 17-07-2008, 10:27)  Jag tror inte att det är tid att stänga denna tråden...Varför? Är det inte bättre att samla all information och erfarenheter på ett ställe istället för att öppna tråd för varje enskild fråga om citrusar? Kanske bara byta namn på den...Ja, men det är bara min åsikt och din tråd...  Tack för supporten, Clivia!  Frågan är om man kan byta namn på tråden. I så fall skulle den kunna heta "citrustråden" eller liknande. Jag kan inte hitta någon sådan tråd på odla, så det kanske hade varit idé att byta namn frågan är bara vem som kan hjälpa mig med det.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
18-07-2008, 19:28
|
Medlem

|
CITAT (freddie @ 18-07-2008, 18:57)  Tack för supporten, Clivia!  Frågan är om man kan byta namn på tråden. I så fall skulle den kunna heta "citrustråden" eller liknande. Jag kan inte hitta någon sådan tråd på odla, så det kanske hade varit idé att byta namn frågan är bara vem som kan hjälpa mig med det. Prova med att kontakta Admin. De hjälper även till med att byta nickname om man vill. Citrustråden tycker jag låter som ett bra namn annars
|
|
|
|
|
|
|
|
18-07-2008, 23:15
|

Medlem

|
JA det fins ju mycket info i den här tråden, så det skulle vara lite synd om den sjunker långt ner bland trådarna... Clivia..dom ser verkligen ut att trivas allihop.Jag har kommit fram till att min stackare nog behöver den speciella citrusnäringen som jag ine har köpt, den finns bara i stora förpackningar, och om man bara har 1 citrus skulle den antagligen räcka i minst 10 år......
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
19-07-2008, 21:20
|
Medlem

|
CITAT (lissa @ 19-07-2008, 00:15)  JA det fins ju mycket info i den här tråden, så det skulle vara lite synd om den sjunker långt ner bland trådarna... Clivia..dom ser verkligen ut att trivas allihop.Jag har kommit fram till att min stackare nog behöver den speciella citrusnäringen som jag ine har köpt, den finns bara i stora förpackningar, och om man bara har 1 citrus skulle den antagligen räcka i minst 10 år......  Skicka resten till mig då...
|
|
|
|
|
|
|
|
20-07-2008, 19:19
|
Medlem

|
CITAT (lissa @ 19-07-2008, 00:15)  JA det fins ju mycket info i den här tråden, så det skulle vara lite synd om den sjunker långt ner bland trådarna... Clivia..dom ser verkligen ut att trivas allihop.Jag har kommit fram till att min stackare nog behöver den speciella citrusnäringen som jag ine har köpt, den finns bara i stora förpackningar, och om man bara har 1 citrus skulle den antagligen räcka i minst 10 år......  När planterade du om din kalamondin sist, Lissa? MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
21-07-2008, 13:36
|
Medlem
Antal inlägg: 26
Medlem nr: 4 528

|
Jeg har ett citron tre som står ute på terrassen. Det er ca 1 m høyt. Det har ikke blomstret i år men har 30-40 cm lange skudd. Nå etter at jeg har byttet potte og det har vært sol og fint vær har det skjedd noe nytt som jeg lurer på. I spissen av mange av grenen har planten delt seg og det har kommet nye skudd. Disse skuddene ser helt friske ut men de har en mørk lilla farge. Er dette normalt eller er det en beskjed om at noe er galt?
|
|
|
|
|
|
|
|
21-07-2008, 19:16
|
Medlem

|
CITAT (Frode @ 21-07-2008, 14:36)  Jeg har ett citron tre som står ute på terrassen. Det er ca 1 m høyt. Det har ikke blomstret i år men har 30-40 cm lange skudd. Nå etter at jeg har byttet potte og det har vært sol og fint vær har det skjedd noe nytt som jeg lurer på. I spissen av mange av grenen har planten delt seg og det har kommet nye skudd. Disse skuddene ser helt friske ut men de har en mørk lilla farge. Er dette normalt eller er det en beskjed om at noe er galt? Frode, det är helt normalt hos citronträdet, allt tyder på att du har en frisk växt. MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
18-08-2008, 01:10
|

Medlem

|
Tillbaka igen , men bara till imorgon... Clivia, jag lyckas inte fixa höjden på vattenkrukan som ska ge dom andra vatten genom remsorna...men sen har jag ju inte haft så många dagar att prova på..Nu har jag lagt remsorna ovanpå jorden så att jordytan inte blir snustorr på en gång.. Det konstiga är att dom stora krukorn har bra med fukt efter 10 dagar..tur för mig det. Mina småplantor har vuxit till sig.. Vet ju inte vad dom är, kan vara Kalamondin eller mandarin ev clementin.. Har 4 i samma kruka, 2 har exakt samma växtsätt. Dom delar på sig väldigt underligt, för i Yet som bildas är det så fullt med blad att man inte ser stammen...Vad anseer ni, ska jag klippa lite eller bara binda upp. Ställer frågan idag trots att jag inte kommer kunna läsa svaren före den 24/8... Så här ser dom ut 1. den största.....2. lång men dåligt med delning
DSCN7185.JPG ( 28.43k )
Antal nedladdningar: 54
DSCN7196.JPG ( 28.91k )
Antal nedladdningar: 49 3...här alla 4, men otydligbild pga bakgrunden 4. minstingen som har samma delning som den stora
DSCN7184.JPG ( 37.88k )
DSCN7197.JPG ( 25.99k )
Antal nedladdningar: 48
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
19-08-2008, 18:09
|
Medlem

|
CITAT (lissa @ 18-08-2008, 02:10)  Tillbaka igen , men bara till imorgon... Clivia, jag lyckas inte fixa höjden på vattenkrukan som ska ge dom andra vatten genom remsorna...men sen har jag ju inte haft så många dagar att prova på..Nu har jag lagt remsorna ovanpå jorden så att jordytan inte blir snustorr på en gång.. Det konstiga är att dom stora krukorn har bra med fukt efter 10 dagar..tur för mig det. Mina småplantor har vuxit till sig.. Vet ju inte vad dom är, kan vara Kalamondin eller mandarin ev clementin.. Har 4 i samma kruka, 2 har exakt samma växtsätt. Dom delar på sig väldigt underligt, för i Yet som bildas är det så fullt med blad att man inte ser stammen...Vad anseer ni, ska jag klippa lite eller bara binda upp. Ställer frågan idag trots att jag inte kommer kunna läsa svaren före den 24/8... Så här ser dom ut 1. den största.....2. lång men dåligt med delning
DSCN7185.JPG ( 28.43k )
Antal nedladdningar: 54
DSCN7196.JPG ( 28.91k )
Antal nedladdningar: 49 3...här alla 4, men otydligbild pga bakgrunden 4. minstingen som har samma delning som den stora
DSCN7184.JPG ( 37.88k )
DSCN7197.JPG ( 25.99k )
Antal nedladdningar: 48Det kanske behövs lite mer försök att fixa det hela, Lisa, ... jag själv har inte provat det, då kan jag inte svara vad som är optimalt. Du har fina citrusfröplantor, jag tror att det är kalamondiner men ja, det kan vara mandariner också, det är svårt att avgöra... Jag skulle inte klippa dem ännu...Det kan göras på hösten efter avslutad tillväxtperiod. MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
22-08-2008, 16:47
|

Medlem

|
CITAT (clivia @ 17-08-2008, 20:16)  Du har lyckats, Freddie !!!  Vad kul att det gick! För att fira trådens namnbyte (tack admin  ) laddar även jag upp lite nya bilder på mina citrusar. Citrus Limon 17 juli 2008.jpg Frösådd Citrus 1 aug 2008.jpg Denna planta är exakt ett år gammal. Sådd från grapefruktkärna. Stickling citrus x Latifolia 2 aug 2008.jpg Citrus x Meyeri 5 aug 2008.jpg Citrus x Latifolia 5 aug 2008.jpg Hoppas på en fortsatt trevlig tråd. Jag kommer snart att skriva nytt i tråden inför vintern. Hittils har jag ju lyckats ta död på två kalamondiner så jag behöver all hjälp jag kan få... Plus att jag tycker det är väldigt kul att lära mig mer. Och kul att höra hur det går för andra på forumet också. Jag vill verkligen lyckas med mina citrusväxter när jag nu väl gett mig in på det. Tanken är att de skall vara med mig under många år, som en krydda i tillvaron!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|