| |
|
  |
Citrustråden |
|
|
|
|
24-08-2008, 03:13
|

Medlem
Antal inlägg: 1 680
Medlem nr: 6 830

|
Idag när jag tittade på min frösådda förmodligen Kalamondin , så slog det mig att man kanske kan stamma upp den..Tror n att man skulle kunna göra det ? Det vore roligt att försöka...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
26-08-2008, 20:20
|
Medlem
Antal inlägg: 1 126
Medlem nr: 9 736

|
CITAT (lissa @ 24-08-2008, 04:13)  Idag när jag tittade på min frösådda förmodligen Kalamondin , så slog det mig att man kanske kan stamma upp den..Tror n att man skulle kunna göra det ? Det vore roligt att försöka... Ursprungligen är kalamondin ett träd, inte en buske, Lissa, jag förstår inte riktigt vad du menar med stamma upp den... MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
27-08-2008, 18:49
|

Medlem
Antal inlägg: 96
Medlem nr: 14 755

|
Hej allihopa, vad kul med en citrustråd! Ni kanske kan svara på en sak jag går och funderar på. Jag tycker jätte mycket om citrusar, jag har citron, calamondin och mandarin. Men nu är det så att jag jätte länge har velat ha röd grapefrukt, och jag såg ett sånt träd på botaniska trädgården i köpenhamn, så fast jag har läst på forumet att citrus är jätte svårt att rota så kunde jag inte låta bli att tjuva några små obetydliga grenar som knappt syntes.  Sen stoppade jag dom i en kruka med trädgårdsjord och sand och la dom i ett slags miniväxthus med en växtlampa ovanför. Nu är det så att två av dom har fått rejäla knoppar!!! Vad betyder det, jag vågar inte bli glad förren någon här bekräftar, är det så att dom har rotat sig? Jag har varit och sprejat med vatten rätt rejält, kan det räcka för att dom ska ge knoppar? Och om dom har rotat sig, vad gör jag då? Jag vill verkligen inte förlora dom! Jag har kollat igenom era bilder på citrusar förresten, vilka vackra växter! Vänliga hälsningar från Judit
--------------------
Odlar i Umeå, zon 5
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
27-08-2008, 18:58
|
Gäster

|
det är inte säkert att dom har rotat sig bara för den har knoppar ( du menar blad knoppar då ? ) ,,blomknoppar ska du ta veck . du ska vänta tills du ser rötter igenom dräneringshållet i krukans botten . CITAT (lissa @ 24-08-2008, 03:13)  Idag när jag tittade på min frösådda förmodligen Kalamondin , så slog det mig att man kanske kan stamma upp den..Tror n att man skulle kunna göra det ? Det vore roligt att försöka... japp det borde gå bra att stamma upp den .
|
|
|
|
|
|
|
|
27-08-2008, 21:18
|

Medlem
Antal inlägg: 752
Medlem nr: 10 947

|
CITAT (juddan @ 27-08-2008, 19:49)  Hej allihopa, vad kul med en citrustråd! Ni kanske kan svara på en sak jag går och funderar på. Jag tycker jätte mycket om citrusar, jag har citron, calamondin och mandarin. Men nu är det så att jag jätte länge har velat ha röd grapefrukt, och jag såg ett sånt träd på botaniska trädgården i köpenhamn, så fast jag har läst på forumet att citrus är jätte svårt att rota så kunde jag inte låta bli att tjuva några små obetydliga grenar som knappt syntes.  Sen stoppade jag dom i en kruka med trädgårdsjord och sand och la dom i ett slags miniväxthus med en växtlampa ovanför. Nu är det så att två av dom har fått rejäla knoppar!!! Vad betyder det, jag vågar inte bli glad förren någon här bekräftar, är det så att dom har rotat sig? Jag har varit och sprejat med vatten rätt rejält, kan det räcka för att dom ska ge knoppar? Och om dom har rotat sig, vad gör jag då? Jag vill verkligen inte förlora dom! Jag har kollat igenom era bilder på citrusar förresten, vilka vackra växter! Vänliga hälsningar från Judit Grattis! Jag skulle tippa att de rotat sig. Jag har själv lyckats ta stickling av citron och av lime och de började inte sätta nya blad förrän de fått ordentligt med rötter. Jag använde i och för sig clonex till mina, vet inte om det kan påverka. De tips jag läst om är att man skall avhärda dem efterhand. Men du kan säkert låta dem stå där de står ett tag till för att vara på den säkra sidan att de rotar sig ordentligt. Skadar knappast skulle jag tro.
--------------------
Fånga dagen? - Visst! Men ta inte livet av dig när du jagar!
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
27-08-2008, 22:42
|
Gäster

|
alla mina frösådda citrusar har jag börjat att satmma upp ,, så det borde väl gå med din ockås väl ?
|
|
|
|
|
|
|
|
28-08-2008, 01:24
|

Medlem
Antal inlägg: 1 680
Medlem nr: 6 830

|
Har du gjort en sån där boll som jag vill ha upptill ?? Det var inga problem med att få den att förgrena sig upptill ??
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
28-08-2008, 18:45
|

Medlem
Antal inlägg: 96
Medlem nr: 14 755

|
CITAT (freddie @ 27-08-2008, 22:18)  De tips jag läst om är att man skall avhärda dem efterhand. Vad betyder avhärda? Jag hoppas det är så som du säger att den nog har rotat sig, det vore så himla kul. tack för svar! /Judit
--------------------
Odlar i Umeå, zon 5
|
|
|
|
|
|
|
|
01-09-2008, 19:08
|

Medlem

|
CITAT (juddan @ 28-08-2008, 19:45)  Vad betyder avhärda? Jag hoppas det är så som du säger att den nog har rotat sig, det vore så himla kul. tack för svar! /Judit Att sakta vänja växten till ändrade förhållanden.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
01-09-2008, 19:14
|

Medlem

|
NU ÄR DET DAGS IGEN (Ni som varit med i tråden från början vet vad jag syftar på!) SE BILD!: Citrus - kåda på stam 1 sept -08.jpg Detta är en Citrus Limon inköpt för knappt två månader sedan. Kan tillägga att jag köpte den på samma ställe som de två kalamondiner som dog för mig i våras och som också hade kåda på stammen. Det känns som repris. Jag har inte haft problem med mina övriga citrusar köpta på andra ställen och jag börjar nu misstänka leverantören. Vad säger ni?
Redigerat av freddie: 01-09-2008, 19:20
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
01-09-2008, 19:55
|
Gäster

|
CITAT (juddan @ 28-08-2008, 18:45)  Vad betyder avhärda? Jag hoppas det är så som du säger att den nog har rotat sig, det vore så himla kul. tack för svar! /Judit att dom bildat nya knoppar tyder inte på att växten rotat sig det var det första jag lärde mig på trädgårds utbildningen . sticklingar suger dels vatten som vanliga ''snittblommor'' plus ibland sätter man dom extra varmt,fuktig och soligt då kan knoppar börja växa utan att växten har fått rötter . plus har jag själv satt sticklingar av citron och den skulle både blomma och få nya bladknoppar så jag försökte planterade om den ,, icke där va inga nya rötter . så vänta tills du ''ser'' rötter . CITAT (lissa @ 28-08-2008, 01:24)  Har du gjort en sån där boll som jag vill ha upptill ?? Det var inga problem med att få den att förgrena sig upptill ?? hur menar du som boll ? att forma den ? . att stamma upp har jag gjort men inga bollar tror inte cutris är bra att ha som formklippta växter . CITAT (freddie @ 01-09-2008, 19:14)  NU ÄR DET DAGS IGEN (Ni som varit med i tråden från början vet vad jag syftar på!) SE BILD!: Citrus - kåda på stam 1 sept -08.jpg Detta är en Citrus Limon inköpt för knappt två månader sedan. Kan tillägga att jag köpte den på samma ställe som de två kalamondiner som dog för mig i våras och som också hade kåda på stammen. Det känns som repris. Jag har inte haft problem med mina övriga citrusar köpta på andra ställen och jag börjar nu misstänka leverantören. Vad säger ni? att deras växter inte mår bra och att det är av dålig kvalitet .
|
|
|
|
|
|
|
|
01-09-2008, 21:31
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem nr: 2 930

|
CITAT (freddie @ 01-09-2008, 20:14)  NU ÄR DET DAGS IGEN (Ni som varit med i tråden från början vet vad jag syftar på!) SE BILD!: Citrus - kåda på stam 1 sept -08.jpg Detta är en Citrus Limon inköpt för knappt två månader sedan. Kan tillägga att jag köpte den på samma ställe som de två kalamondiner som dog för mig i våras och som också hade kåda på stammen. Det känns som repris. Jag har inte haft problem med mina övriga citrusar köpta på andra ställen och jag börjar nu misstänka leverantören. Vad säger ni? GÅ TILL ANNAN LEVERANTÖR!
|
|
|
|
|
|
|
|
02-09-2008, 22:40
|

Medlem
Antal inlägg: 24
Medlem nr: 14 250

|
Hej alla! Jo Freddie - jag håller nog med de andra - byta leverentör verkar som en bra idé. Det ser ju faktiskt ut som om kådan uppträder på basen och inte på ympen - eller är det en "ren" stickling? Jag tycker att det liknar mekanisk påverkan av något slag - men det är svårt att se. Vad göra nu då? Tja - kan vara idé att sätta i karantän och sedan byta medium samt skämma bort med mycket ljus och hög fuktighet.  )
|
|
|
|
|
|
|
|
02-09-2008, 23:06
|

Medlem
Antal inlägg: 3 467
Medlem nr: 17 820

|
CITAT (freddie @ 01-09-2008, 20:14)  NU ÄR DET DAGS IGEN (Ni som varit med i tråden från början vet vad jag syftar på!) SE BILD!: Citrus - kåda på stam 1 sept -08.jpg
Detta är en Citrus Limon inköpt för knappt två månader sedan. Kan tillägga att jag köpte den på samma ställe som de två kalamondiner som dog för mig i våras och som också hade kåda på stammen. Det känns som repris. Jag har inte haft problem med mina övriga citrusar köpta på andra ställen och jag börjar nu misstänka leverantören. Vad säger ni? Jag tycker du ska gå tillbaka ditt där du köpt den och förklara att det har hänt tidigare oxå, be om en ny planta fast från en annan odlare. eller pengarna tillbaka har dom plantgaranti? (som plantagen har) Lycka till /Mari
Redigerat av blomkronan: 02-09-2008, 23:07
|
|
|
|
|
|
|
|
03-09-2008, 08:47
|

Medlem
Antal inlägg: 161
Medlem nr: 12 729

|
CITAT (lissa @ 19-07-2008, 00:15)  JA det fins ju mycket info i den här tråden, så det skulle vara lite synd om den sjunker långt ner bland trådarna... Clivia..dom ser verkligen ut att trivas allihop.Jag har kommit fram till att min stackare nog behöver den speciella citrusnäringen som jag ine har köpt, den finns bara i stora förpackningar, och om man bara har 1 citrus skulle den antagligen räcka i minst 10 år......  Lissa, jag köpte citrusnäring på Blomsterlandet häromdagen, en vanlig flaska i storlek som annan krukväxtnäring.
|
|
|
|
|
|
|
|
03-09-2008, 21:47
|

Medlem

|
CITAT (Limoncella @ 02-09-2008, 23:40)  Det ser ju faktiskt ut som om kådan uppträder på basen och inte på ympen - eller är det en "ren" stickling? Jag tycker att det liknar mekanisk påverkan av något slag - men det är svårt att se. Det är en ympad växt. Och det rör sig om en svampsjukdom på rötterna enligt Clivia. Jag har två rotade sticklingar från denna växt, så jag kommer oavsett hur det går att få den att leva vidare. Men jag kommer även att gå tillbaka till leverantören (som är en stor känd affärskedja i landet) och reklamera. Kommer att vara försiktig med just denna leverantör i fortsättningen.  Jag har även noterat en speciell sötaktig doft från jord och stam som jag kommer att vara mycket observant på när jag inhandlar växter i fortsättningen. Går ej att ta miste på. /
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
03-09-2008, 22:34
|
Gäster

|
CITAT (freddie @ 03-09-2008, 21:47)  Det är en ympad växt. Och det rör sig om en svampsjukdom på rötterna enligt Clivia. Jag har två rotade sticklingar från denna växt, så jag kommer oavsett hur det går att få den att leva vidare. Men jag kommer även att gå tillbaka till leverantören (som är en stor känd affärskedja i landet) och reklamera. Kommer att vara försiktig med just denna leverantör i fortsättningen.  Jag har även noterat en speciell sötaktig doft från jord och stam som jag kommer att vara mycket observant på när jag inhandlar växter i fortsättningen. Går ej att ta miste på. /  jag tror inte det är den sjukdommen . men det har vi ju redan diskuterat innan .
|
|
|
|
|
|
|
|
04-09-2008, 18:11
|

Medlem

|
CITAT (flaxss @ 03-09-2008, 23:34)  jag tror inte det är den sjukdommen . men det har vi ju redan diskuterat innan . Jepp, stämmer. Vi är oense på den punkten.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|