Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

63 sidor V  « < 14 15 16 17 18 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Citrustråden
          flaxss
          Inlägg 04-09-2008, 18:52
          Länk hit: #301

Gäster

jag vet ju inte hur du har sköt dom eller hur de har sköts innan ,, denna sjukdom kommer när växterna står fuktig eller att växten är skadad och att det sen börjar ruttna . och detta är en svamp som finns i jorden . har du inte den i jorden så bryter den inte ut då den som drabbar citrus inte finns i norden . och den bryter bara ut om det är extremt fuktig eller varmt då denna svamp inte trivs om det blir för kallt ( den som drabbar citrusar måste har varma förhållanden för att utvecklas ). vilket också är en anledning till att den inte finns i Sverige då det är för kallt . ja den finns i sverige Phytophthora men inte den som drabbar citrus .

så visst är dina citrusar odlade i tropiskt klimat och om du håller dom extremt fuktiga så kan du ha denna sjukdommen . och då det du kan göra är att byta jord och hålla den torrare men oftast har det börjat så kommer den svamp sprida sig .

så dom du köpte dom av kan då ha odlat dom varmt och fuktig och fått med det i jorden som gjort att det bryter ut .

har du denna svamp kommer du senare se att barken blir förstörd . då denna ''äter'' sig in i barken .

Redigerat av flaxss: 04-09-2008, 18:53

Citera
          juddan
          Inlägg 07-09-2008, 08:42
          Länk hit: #302

Medlem
          Antal inlägg: 96
          Medlem nr: 14 755

CITAT (flaxss @ 01-09-2008, 20:55) *
          att dom bildat nya knoppar tyder inte på att växten rotat sig det var det första jag lärde mig på trädgårds utbildningen . sticklingar suger dels vatten som vanliga ''snittblommor'' plus ibland sätter man dom extra varmt,fuktig och soligt då kan knoppar börja växa utan att växten har fått rötter . plus har jag själv satt sticklingar av citron och den skulle både blomma och få nya bladknoppar så jag försökte planterade om den ,, icke där va inga nya rötter . så vänta tills du ''ser'' rötter .

Jag började nästan misstänka något sånt, för nu har alla mina grapesticklingar fått knoppar. Lyckades du rota dina citrusar tillslut eller kommer det en olycklig del av sagan efter knopparna? Har du nåt tips på hur man lyckas?

Redigerat av juddan: 07-09-2008, 08:43

--------------------
          Odlar i Umeå, zon 5

Citera
          flaxss
          Inlägg 07-09-2008, 10:21
          Länk hit: #303

Gäster

CITAT (juddan @ 07-09-2008, 08:42) *
          Jag började nästan misstänka något sånt, för nu har alla mina grapesticklingar fått knoppar. Lyckades du rota dina citrusar tillslut eller kommer det en olycklig del av sagan efter knopparna? Har du nåt tips på hur man lyckas?

alla blomknoppar ska du ta veck . blad knoppar och nya blad ska vara kvar . men håll den varmt,fuktig,soligt och vänta tills du ser rötter under krukan . att chansa att den har rötter eller inte är inte ett bra sett , så vänta tills du ser rötterna komma !!

Citera
          freddie
          Inlägg 07-09-2008, 15:57
          Länk hit: #304

Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem nr: 10 947

CITAT (juddan @ 07-09-2008, 09:42) *

Clonex, konstant värme underifrån (25 grader) och hög luftfuktighet (jorden/mediet skall ej vara blött, bara fuktigt). klipp av stora blad till en tredjedels storlek. Spara ett eller två hela blad.

--------------------
          Fånga dagen? - Visst! Men ta inte livet av dig när du jagar!

Citera
          Basil
          Inlägg 08-09-2008, 21:12
          Länk hit: #305

Medlem
          Antal inlägg: 33
          Medlem nr: 15 858

Hej jag sådde några apelsinkärnor och nu är ett apelsinträd ca 20 cm högt. Jag vill det ska växta snabbt och bli högt fort kan jag nu skära bort blad/grenar längre ner på stammen eller tar den skada då?

Citera
          freddie
          Inlägg 09-09-2008, 19:00
          Länk hit: #306

Medlem

CITAT (Basil @ 08-09-2008, 22:12) *
          Hej jag sådde några apelsinkärnor och nu är ett apelsinträd ca 20 cm högt. Jag vill det ska växta snabbt och bli högt fort kan jag nu skära bort blad/grenar längre ner på stammen eller tar den skada då?

Jag vet ej om det lönar sig att klippa bort blad. Jag har ett 10-tal frösådder som jag sådde ungefär samtidigt för drygt ett år sedan och de skiljer sig väldigt mycket åt. En del har vuxit 30 cm och har frodigt bladverk, medans andra ser ut som tunna pinnar, 10-20 cm, med endast några futtiga blad längst upp. Har endast gett dem vatten och sparsamt med citrusnäring, ingen särskild skötsel i övrigt. Skulle tippa på att val av jord är mycket viktigt för de unga citrusplantorna.

--------------------

Citera
          freddie
          Inlägg 09-09-2008, 19:06
          Länk hit: #307

Medlem

CITAT (freddie @ 01-09-2008, 20:14) *
          NU ÄR DET DAGS IGEN (Ni som varit med i tråden från början vet vad jag syftar på!) SE BILD!:

Citrus - kåda på stam 1 sept -08.jpg

Detta är en Citrus Limon inköpt för knappt två månader sedan. Kan tillägga att jag köpte den på samma ställe som de två kalamondiner som dog för mig i våras och som också hade kåda på stammen. Det känns som repris. Jag har inte haft problem med mina övriga citrusar köpta på andra ställen och jag börjar nu misstänka leverantören. Vad säger ni?

Jag var och visade upp denna växt på inköpsstället idag. Svaret jag fick var att det inte gick att byta/få pengar tillbaka. De hade aldrig sett något liknande och var mycket nyfikna på vad det kunde vara, om det nu rörde sig om en sjukdom. Vi kom överrens om att jag skulle återkomma och vidarebefordra info från denna tråd.

--------------------

Citera
          lissa
          Inlägg 12-09-2008, 00:06
          Länk hit: #308

Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem nr: 6 830

CITAT (Citrona @ 03-09-2008, 09:47) *
          Lissa, jag köpte citrusnäring på Blomsterlandet häromdagen, en vanlig flaska i storlek som annan krukväxtnäring.

Tack för det tipset Citrona, ska iväg och kolla om vi har det här också..

Vilken otur Freddie, men du verkar samlad trots allt, jag hade nog blivit väldigt .....
          Konstigt att dom aldrig hade sett något liknande när du har fått såna från det stället tdigare, och att bara dina skulle bli sjuka är väl lite konstigt. Bra att vi har skrivit så mycket om det, och med foton dessutom.

Min Kalamondin mår inte bra alls, jag tror att den har fått värmeslag när jag var borta...Dumt nog hade jag flyttat på den, och det var nog inte så bra..
          Hoppas att allt går bra med era citrusar...och att dom kanske vaknar till och ger dig en ny växt Freddie

--------------------

Citera
          nymedlem222
          Inlägg 12-09-2008, 19:55
          Länk hit: #309

Gäster

Hej e ny här å kan inget om växter men har ändå problem med en växt.

Nu till mitt problem, det är att vi har ett sånt där jävla citrus som vi köpte i affären då den tydligen skulle vara bra för miljön och luften inne i lägenheten (tyckte tjejen, inte jag som skiter i de här me växter) Men det slutade med att vi köpte det fucking trädet ändå sad.gif

Nu till saken är att jag är själv hemma i ett halvår och vet inte hur jag ska hantera den fucking jävla växten. Den växer fan ingenting och tappar blad. Testade att vattna det jävla trädet för 3 dar sen men ser ingen jävla skillnad.

Tjejen kommer bli rasande på mig om trädhelvetet dör så måste ha hjälp fort... Funderade oxå på tanken att slänga trädet då det går mig på nerverna åta bara helvete med sina fucking omöjliga skötselkrav och sedan köpa ett nytt någon vecka innan hon kommer hem. tror ni hon kommer märka detta isåfall?

Snälla kan nån svara för är i akut behov av hjälp med trädet enbart för hennes skull och detta e jävligt fustrerande sad.gif

Citera
          nymedlem222
          Inlägg 14-09-2008, 22:15
          Länk hit: #310

Gäster

men kom inge nu nån måste ju kunna hjälpa mig. kan inte slänga ut det fucking trädet och köpa nytt då det inte var billigt heller.' Snälla måste ha hjälp, det jävla fucking trädet tar knäcken på mig sad.gif

Citera
          flaxss
          Inlägg 14-09-2008, 22:36
          Länk hit: #311

Gäster

CITAT (nymedlem222 @ 12-09-2008, 19:55) *
          Hej e ny här å kan inget om växter men har ändå problem med en växt.

Nu till mitt problem, det är att vi har ett sånt där jävla citrus som vi köpte i affären då den tydligen skulle vara bra för miljön och luften inne i lägenheten (tyckte tjejen, inte jag som skiter i de här me växter) Men det slutade med att vi köpte det fucking trädet ändå sad.gif

Nu till saken är att jag är själv hemma i ett halvår och vet inte hur jag ska hantera den fucking jävla växten. Den växer fan ingenting och tappar blad. Testade att vattna det jävla trädet för 3 dar sen men ser ingen jävla skillnad.

Tjejen kommer bli rasande på mig om trädhelvetet dör så måste ha hjälp fort... Funderade oxå på tanken att slänga trädet då det går mig på nerverna åta bara helvete med sina fucking omöjliga skötselkrav och sedan köpa ett nytt någon vecka innan hon kommer hem. tror ni hon kommer märka detta isåfall?

Snälla kan nån svara för är i akut behov av hjälp med trädet enbart för hennes skull och detta e jävligt fustrerande sad.gif

är du 15 eller ?

har aldrig läst så mycket ''fucking'' och ''jävla'' på forumet innan . lite irriterande att läsa . ja det märks att du inte kan nåt om växter , bit i den sura citronen och köp en ny innan din tjej kommer hem . eller sköt den bättre den nya ni köper .

då sköter du den så här
          håll den lätt fuktig hela tiden , ha den gärna ute under den frostfria delen och övervintra den inne svalt och extra belysning på vintern . så kommer den nog trivas bättre .

Citera
          nymedlem222
          Inlägg 14-09-2008, 23:28
          Länk hit: #312

Gäster

Tack för svaret jag fick av dig flasx. ursäkta svordomarna me ska försöka att tänka på det. Köpa nytt träd går inte då detta kostat en del och vi båda e studenter så vi har inte obegränst me pengar. Ska försöka hålla trädet fuktigt.

Undrar om jag ska cutta bort de delar på trädet som e skadade? Mest blad, men även en del av ena grenen.

Jag måste klara av detta så att trädet lever när tjejen kommer hem i februari för gör jag inte det kommer jag vara jävligt död sad.gif

Citera
          Limoncella
          Inlägg 16-09-2008, 21:00
          Länk hit: #313

Medlem
          Antal inlägg: 24
          Medlem nr: 14 250

Hahahahaha!

laugh.gif

Det var det roligaste inlägget jag läst på år & dag (& det är inte varje kväll jag flatgarvar så magen hoppar)...

"fucking trädet" "trädhelvetet"

Menar du att ni har en Citrofortunella microcarpa X "fucking jävla" eller möjligtvis en Citrus Limón X "fucking växt"?

Det känns som om du & flickvännen har en del att prata om.

smile.gif

Citera
          WingDing
          Inlägg 16-09-2008, 22:25
          Länk hit: #314

Medlem
          Antal inlägg: 157
          Medlem nr: 16 487

NOOO Comments rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif

Mvh Fredrik

--------------------
          <--- SNYFT VILL HA DEN.....

Citera
          nymedlem222
          Inlägg 17-09-2008, 21:48
          Länk hit: #315

Gäster

Inte vet ja vad det jävla trädet heter exakt men nåt med "citrus iaf"

Har provat att hålla det fuktigt, men inte fan har de hjälpt, blir så jävla frustrerad och ledsen, (ursäkta språket, vissa tyckte ju tydligen de va opassande). Men jag måste ju få de att överleva, men har inte råd att lägga studiemedlet och all energi (som ja måste använda till plugg) på något fucking träd sad.gif

Vad ska ja diskutera med tjejen, har ju inget val... va inte ja som ville ha det h******s trädet, var ju tvungen att köpa det ändå sad.gif

Citera
          flaxss
          Inlägg 17-09-2008, 21:59
          Länk hit: #316

Gäster

den är nog död då . helt fucking dött .

Citera
          Myosotis
          Inlägg 17-09-2008, 23:03
          Länk hit: #317

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (flaxss @ 17-09-2008, 22:59) *
          den är nog död då . helt fucking dött .

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif

Dagens skratt. Vilken jävla rolig tråd!!
          Fast egentligen skulle jag bara ställa en fråga, vet inte om detta diskuterats tidigare:

Varför är det mörkröda blad på det här citronträdet? Det var bara den här lilla grenen, annars såg det normalt ut. Det är inte mitt träd, jag blev bara nyfiken.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          lissa
          Inlägg 18-09-2008, 00:34
          Länk hit: #318

Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem nr: 6 830

Hmm, något sånt har jag aldrig sett förut...Deom verkar ju vara helt friska dessutom, lite buckliga blad, men ingen torrhet eller fläckar. Ska bli spännande att höra vad det kan handla om... g.gif

--------------------

Citera
          clivia
          Inlägg 18-09-2008, 06:48
          Länk hit: #319

Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem nr: 9 736

CITAT (Myosotis @ 18-09-2008, 00:03) *
          rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif

Dagens skratt. Vilken jävla rolig tråd!!
          Fast egentligen skulle jag bara ställa en fråga, vet inte om detta diskuterats tidigare:

Varför är det mörkröda blad på det här citronträdet? Det var bara den här lilla grenen, annars såg det normalt ut. Det är inte mitt träd, jag blev bara nyfiken.

just därför att det är citronträdet...Ny tillväxt hos det brukar vara mörkröd...Bladen kommer att bli gröna så småningom... yes.gif

MVH/clivia

Redigerat av clivia: 18-09-2008, 06:49

Citera
          Myosotis
          Inlägg 18-09-2008, 09:49
          Länk hit: #320

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Jaha! Var det så enkelt! Tack för svaret. Jag har haft små citronplantor som jag själv dragit upp från frön, och på dem var det aldrig något rött. Gäller det bara äldre träd kanske?

--------------------
          Det ska gå.

Citera

63 sidor V  « < 14 15 16 17 18 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-06-2026, 06:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon