| |
|
  |
Citrustråden |
|
|
|
|
22-09-2008, 16:09
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem nr: 2 930

|
början till spinn?
|
|
|
|
|
|
|
|
22-09-2008, 19:37
|

Medlem
Antal inlägg: 1 680
Medlem nr: 6 830

|
vill minnas att jag har haft detsamma, men är inte helt säker på om det var den där som jag inte minns vad den heter, men som ser ut såhär
DSCN7264.JPG ( 24.76k )
Antal nedladdningar: 80 Mjöl-löss eller som dom kallas här, bomullslöss. men jag är inte helt säker på om det var den som lämnade det där vita efter sig , det kan ha varit något annat... Min stora Kalamondin är just nu en massa kala pinnar. Löven hade torkat in, så då klippte jag ner den totalt. Hoppas att den kommer tillbaka, men om den inte gör det , då vet jag att jag iaf gav den en chans..
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
25-09-2008, 07:54
|

Medlem
Antal inlägg: 96
Medlem nr: 14 755

|
Jag har haft något som såg exakt likadant ut! Vita prickar som låg på bladen och i bladveck. Det var på min calamondin. Jag blev less och visste inte vad jag skulle göra, så jag ställde den under ett träd långt ifrån de andra växterna. Sen glömde jag bort den lite halft med vilja. När jag upptäckte den efter en månad fick jag dåligt samvete och bestämde att ge den en andra chans. Den var då såklart halvdöd, kruttorr och full med vita fläckar. Chansen jag gav den var att jag spolade den med den absolut hårdaste spolen på trädgårdsslangen, rakt på bladen så att de vita fläckarna skulle åka bort. Jag spolade länge tills den såg helt ren ut. Det var såklart jobbigt för den, ingen växt vill ha så hård behandling, men det var chansen den fick. En vecka senare hade den mer blommor än någonsin och nu två år senare mår den hur bra som helst och har aldrig haft en fläck igen. Du kan ju prova det om du vill, kanske göra en light version om du är snällare än jag.
--------------------
Odlar i Umeå, zon 5
|
|
|
|
|
|
|
|
25-09-2008, 19:22
|

Medlem
Antal inlägg: 752
Medlem nr: 10 947

|
Tack juddan, för dina praktiska tipsen. Men frågan är vad det är för någonting. Spinn, mögel eller annat? problem- frågetecken.jpg
--------------------
Fånga dagen? - Visst! Men ta inte livet av dig när du jagar!
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
25-09-2008, 20:00
|
Gäster

|
jag har svårt att se på bilden vad det är för nåt .
|
|
|
|
|
|
|
|
25-09-2008, 22:46
|

Medlem
Antal inlägg: 1 680
Medlem nr: 6 830

|
DSCN7269.JPG ( 25.69k )
Antal nedladdningar: 65Om du tittar noga i grenvecket så ser du att den har samma "grejs", det kommer från den här " bomullslusen , eller vad den kallas i Sverige.... Judans råd är bra, men kanske såpvatten är bättre. Jag brukr spä ut lite sprit och tvätta stället noga. Om du inte ser bilden bra kan du ta en lupp för att komma närmare...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
26-09-2008, 08:19
|
Medlem
Antal inlägg: 1 126
Medlem nr: 9 736

|
Jag tycker som Lissa att det är bomullslöss (ullöss), jag hade dem på min Coffea arabica fröplantor inte så lång tid tillbaka, att duscha dem ordentligt verkligen hjälper...  , de gillar inte fuktig miljö... Jag har två bilder på dem...
bomulllöss.....jpg ( 114.78k )
Antal nedladdningar: 92
bomulllöss....2.jpg ( 77.07k )
Antal nedladdningar: 65MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
28-09-2008, 16:59
|

Medlem

|
Det skrev jag inte in tidigare, men faktum är att jag hade de där fläckarna på citrusträdet rätt länge och lät det stå bland mina andra växter innan jag orkade ta itu med det, och det ända träd det spred sig till var mitt kaffeträd. Spännande. Jag minns inte om det försvann från kaffeträdet, det dog en plötslig död ett halvår senare...
Redigerat av juddan: 28-09-2008, 17:00
--------------------
Odlar i Umeå, zon 5
|
|
|
|
|
|
|
|
11-10-2008, 11:26
|

Medlem

|
Jag har ett ständigt problem med mina citrusfrukter som ni kanske har något tips på. Varje sommar får de massvis med blommor och små frukter, men varje höst tappar dom nästan varenda kart. Jag vet att citrusfrukter självgallrar sig, men mina gör det verkligen överdrivet mycket. Mitt stora mandarinträd har inte en enda frukt, mitt kalamondin träd har två frukter efter en hel sommar av blomning och kart och citronträdet har bara de frukter den hade när jag köpte den. Jag har misstankar om att det helt enkelt är så att förhållandena är för dåliga för dom, för lite ljus och värme, men jag bor i umeå så det är ju som inte så mycket att göra åt. Och träden ser otroligt friska ut till övrigt. Jag vattnar dom regelbundet också. Citrusträd verkar så knepiga, är det näringen som är problemet? Just nu står de i ett vinterväxthus med typ 5-18 grader i. Tacksam för svar /Judit
--------------------
Odlar i Umeå, zon 5
|
|
|
|
|
|
|
|
11-10-2008, 11:47
|
Medlem

|
CITAT (juddan @ 11-10-2008, 12:26)  Jag har ett ständigt problem med mina citrusfrukter som ni kanske har något tips på. Varje sommar får de massvis med blommor och små frukter, men varje höst tappar dom nästan varenda kart. Jag vet att citrusfrukter självgallrar sig, men mina gör det verkligen överdrivet mycket. Mitt stora mandarinträd har inte en enda frukt, mitt kalamondin träd har två frukter efter en hel sommar av blomning och kart och citronträdet har bara de frukter den hade när jag köpte den. Jag har misstankar om att det helt enkelt är så att förhållandena är för dåliga för dom, för lite ljus och värme, men jag bor i umeå så det är ju som inte så mycket att göra åt. Och träden ser otroligt friska ut till övrigt. Jag vattnar dom regelbundet också. Citrusträd verkar så knepiga, är det näringen som är problemet? Just nu står de i ett vinterväxthus med typ 5-18 grader i. Tacksam för svar /Judit Jag skulle nog satsat på jordbyte och mer näring. Jorden de kommer i, är inte alltid den bästa!
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
11-10-2008, 12:09
|
Gäster

|
fast näring och ny jord är väl bättre att ge på våren väl Maria ?
oftast att dom tappar frukter är att dom inte mår bra eller att miljön är dålig eller att plantan mår för bra och skippar fruktsättnigen .
saker som gör att dom tappar kart/frukt är
fel vinterförvaring +5c till +18c är fel . det ska helst vara på natten mellan +1c +5c och på dagen +10c . plus fuktig om grenarna och lite torrare i jorden och ljust . eller tropiska förhållanden kan den också övervintra i då krävs hög fukt,mycket ljuse och en temp på +15c +20c . för torrt och för varmt för lite ljuse ohyra för mycket eller för lite näring för ung planta fel beskärning för kallt dvs att det blir frost under tiden den har kart . då kan ibland karten skadas och då tappar den dom . plantan överlever dock och även vad Maria skrev dålig jord eller mycket med rötter . då kan du planterar om den i citrusjord till våren typ feb-maj
allt som allt brukar jag få av 100blommor ca 5-10frukter . dels vissnar en del blommor ner utan att bilda kart, sedan gallrar plantan själv ,sedan klipper jag veck dom sämsta , sedan trillar några av när den kommer in för vintervilan , och även när den ska ut trillar någon frukt av.
|
|
|
|
|
|
|
|
11-10-2008, 15:59
|
Medlem

|
Eftersom den redan mådde dåligt ganska direkt, föreslog jag jordbyte och näring. Jag tror faktiskt att Juddan inser att detta är lämpligast till våren, inte nu. Ber om ursäkt om jag var lite otydlig. Ash, jag glömde ju. Jag skulle ju lägga ut bild på min magnifika mandarin. Ängeln i bakgrunden är en stickling, drygt 80cm hög.
Bild029.jpg ( 394.17k )
Antal nedladdningar: 96
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
11-10-2008, 16:05
|
Gäster

|
CITAT (MariaS @ 11-10-2008, 15:59)  Eftersom den redan mådde dåligt ganska direkt, föreslog jag jordbyte och näring. Jag tror faktiskt att Juddan inser att detta är lämpligast till våren, inte nu. Ber om ursäkt om jag var lite otydlig. Ash, jag glömde ju. Jag skulle ju lägga ut bild på min magnifika mandarin. Ängeln i bakgrunden är en stickling, drygt 80cm hög.
Bild029.jpg ( 394.17k )
Antal nedladdningar: 96jätte fin Mandarin
|
|
|
|
|
|
|
|
11-10-2008, 16:14
|
Medlem

|
Ska nog gå ut och fota resten av citrusarna också.... De har ju faktiskt vuxit till sig bra i sommar (Igen)
|
|
|
|
|
|
|
|
11-10-2008, 16:56
|
Medlem

|
Då ska vi se... Först ut är calamondinerna. Den bakre vänstra är frösådd och blommar första gången i år!
Citrofortunella2.jpg ( 77.28k )
Antal nedladdningar: 93Sen tar vi citronerna. Den högra är 120cm från plattorna!
Citrus_limone_x2.jpg ( 65.11k )
Antal nedladdningar: 104Nästa ut, är chinotträdet. Det gallrar minsann inte sig självt!
Citrus_myrtifolia2.jpg ( 57.54k )
Antal nedladdningar: 76Osså, några kumquat. Den mindre frösådd och nu 2 år gammal.
Fortunella_japonica_2.jpg ( 63.68k )
Antal nedladdningar: 76Nästa omgång (tjuvar på citrustråden nu) Här kommer först min stora Passiflora edulis. Lika hög som mig!
Passiflora_edulis_stor2.jpg ( 75.11k )
Antal nedladdningar: 68Sen en bild på alla tre edulisarna. Samtliga fulla med knoppar... FORTFARANDE!
Passiflora_edulis_alla2.jpg ( 78.17k )
Antal nedladdningar: 75och lilla guavan, som inte är så liten längre. Hoppas fortfarande på att den ska blomma... SNART!
Psidium_guajava2.2.jpg ( 66.83k )
Antal nedladdningar: 64Tjuvar bara liiite till Fikus. De som har stått i kruka, har redan gått i vila som synes.
Ficus_carica_vilande2.jpg ( 72.81k )
Antal nedladdningar: 68men denna  som växer på friland (och ska stanna där) börjar i alla fall se ut som om den kanske....
Ficus_carica_friland2.jpg ( 58.54k )
Antal nedladdningar: 73Den har föresten nästan tredubblat sig i sommar, medans de andra i krukorna vuxit ca 20cm!
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
11-10-2008, 17:03
|
Gäster

|
jätte vackra växter
|
|
|
|
|
|
|
|
11-10-2008, 17:10
|
Medlem

|
CITAT (flaxss @ 11-10-2008, 18:03)  jätte vackra växter  Har du ngn spontan förklaring till fikonen då?
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
11-10-2008, 17:31
|
Gäster

|
av att dom tappar löven olika eller att dom växer olika ?
att dom växer bättre i marken kan man ju förstå . mer utrymme för rötterna tycker jag ger högre tillväxt än i krukor .
att dom tappar löven olika är att du har olika plantor med olika proviens . dom som tappar löven tidigt eller någon gång innan frosten kommer har en nordlig proviens ( sticklingen kommer från plantor som är vana vid ett nordligare klimat ) , och är därför vana vid att det blir kyligt på vintern och är generellt härdigare vintern igenom . då dom inte fryser vid första frost och även kan vara härdigare någon grad . plus växer bättre under sämre somrar
dom som behåller bladen gröna tills frosten kommer har en sydlig proviens ( sticklingar som kommer från plantor som är vana vid klimat där det enbart ''blir'' svalt på vintern och även kort svalperiod ) , dessa plantor vet inte att det ska bli vinter och dom fryser oftast när första frostnatten kommer eller första rejäla . och kan bli skadade redan vid -3c -5c , även dessa brukar klara vintern men är känsligare och kan växa sämre under sommaren . och passar då bättre att krukodlas svalt inne där dom senare under vintern kommer tappa bladen . jag har två Bornholms fikon där den ena liknar din nu och där den ena har varit bladlös hela okt .
Redigerat av flaxss: 11-10-2008, 17:32
|
|
|
|
|
|
|
|
11-10-2008, 18:10
|
Medlem

|
Med andra ord har jag valt fel planta på friland, eller....
JAg har nämligen inga sortnamn på någon av dem. Den största "kan vara" ett bornholmsfikon och var den som tappade bladen först. Den lilla nakna, har nyss fällt bladen, och som du sett, den på friland har ALLA bladen kvar. Ska jag byta tror du?
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|