Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

63 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Citrustråden
          flaxss
          Inlägg 10-12-2007, 21:42
          Länk hit: #61

Gäster

CITAT (freddie @ 10-12-2007, 21:21) *
          Det är en Citrus x latifolia, kallas vanligtvis för persian lime, tahiti lime eller bearss lime. Länk till odlarens hemsida:

http://www.citrusplants.com/

Logga in med kod: cj23iordk (om du vill veta mer!)

Sen kan jag väl passa på och skryta lite också. har nämligen även lyckats få tag på sticklingar av meyer citron (citrus x meyeri). En av de köldhärdigaste citrusvarianterna. sägs att den klarar ner mot -10 under korta perioder. Frukterna är sötare än vanlig citron och finns ej i livsmedelsbutikerna. Skall vara en rätt speciell smak och utseende, någonstans mellan apelsin och citron.

http://www.worldwideplants.com/hardy_citrus.htm här kan du läsa om fler härdigare citrus

Citera
          freddie
          Inlägg 10-12-2007, 21:56
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem nr: 10 947

CITAT (flaxss @ 10-12-2007, 21:42) *
          http://www.worldwideplants.com/hardy_citrus.htm här kan du läsa om fler härdigare citrus

Ser man på! Spännande!

CITAT (lissa @ 10-12-2007, 01:17) *
          Men Maria, tänk på att i sommar kommer det att vara tvärt om... giggle.gif

Well, well... Sommaren i spanien är väl inte helt fel heller...

--------------------
          Fånga dagen? - Visst! Men ta inte livet av dig när du jagar!

Citera
          lissa
          Inlägg 11-12-2007, 00:26
          Länk hit: #63

Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem nr: 6 830

Dom där sticklingarna låter väldigt intressanta, hoppas att du lyckas med dom och att vi får se kort så smånngom. Att Calamondinen du tog in mår bättre än den som stod ute var också intressant. Min började nämligen att bli lite slak i löven och frukten blev lite "skrynklig" i skalet efter att natt temperaturen gick ner till 4 grader direkt från 16 grader, antagligen alldeles för bryskt. Men efter att ha läst om dina, så ska jag nog ta in min om det blir så snabba växlingar igen, för sånt tär ju verkligen på dom stackarna. smile.gif

CITAT (freddie @ 10-12-2007, 21:56) *
          Well, well... Sommaren i spanien är väl inte helt fel heller...

Nja, det bästa är ju att man kan vara rätt säker på att den inte kommer att regna bort...än så länge, för här har vi också stora klimatförändringar. Augusti är ju vara den varmaste och fuktigaste månaden , men i somras var det faktiskt inte alls så ..man kunde sova med lakan, och att dom inte klibbade sig var helt unikt. Det brukar nästan bara vara turister i BCN i augusti, men i år var det faktiskt inte så, men fördyrningen efter € införande också gjort att folk inte har flytt som dom brukar ..
          Sommarnätterna i Sverige är ojämförbara, och ljuset ska vi inte tala om, och sen har ni ju en blomsterprakt utan like hela sommaren. Jag kollade mina foton, och såg att efter Maj har jag inte mycket att komma med i blomsterväg, men lite av det får jag igen nu på hösten..

--------------------

Citera
          freddie
          Inlägg 14-12-2007, 19:43
          Länk hit: #64

Medlem

CITAT (lissa @ 11-12-2007, 00:26) *
          Dom där sticklingarna låter väldigt intressanta, hoppas att du lyckas med dom och att vi får se kort så smånngom. Att Calamondinen du tog in mår bättre än den som stod ute var också intressant. Min började nämligen att bli lite slak i löven och frukten blev lite "skrynklig" i skalet efter att natt temperaturen gick ner till 4 grader direkt från 16 grader, antagligen alldeles för bryskt. Men efter att ha läst om dina, så ska jag nog ta in min om det blir så snabba växlingar igen, för sånt tär ju verkligen på dom stackarna. smile.gif

Intressant. Hur är klimatet i Barcelona så här års? Kring 0 grader på natten, 8-10 på dagen?

--------------------

Citera
          lissa
          Inlägg 16-12-2007, 02:25
          Länk hit: #65

Medlem

Ursäkta förseningen, julstök tongue.gif Temperaturen har rasat sen igår, då hade vi min +4 max +11, idag +3 max +11, säger dom på TV, men jag ror att det har vart kallare.. Jag ar plockat fram dom stora tjocka yllemössorna och har dom verkligen nedtrykta biggrin.gif
          Det värsta här när det blir kallt är att det är så fruktansvärt rått..När jag är i Sverige så är det inte ovanligt medn17+ på kvällen i augusti, och då fryser jag inte alls, en kofta räcker. När vi har 17 + här åker dom tjocka jackorna fram..

Nu har alla utom 2 kommit in ( frukter menar jag krukan står kvar ute) och har ätit 2, dom var mycket sötare än vad dom var förra året,, Kan det bero på kylan kanske ?? Vad tror ni. ?
          Den ena frukten hade 2 stora kärnor som ska ner i jorden i morgon....

--------------------

Citera
          freddie
          Inlägg 16-12-2007, 17:03
          Länk hit: #66

Medlem

CITAT (lissa @ 16-12-2007, 02:25) *
          Ursäkta förseningen, julstök tongue.gif Temperaturen har rasat sen igår, då hade vi min +4 max +11, idag +3 max +11, säger dom på TV, men jag ror att det har vart kallare.. Jag ar plockat fram dom stora tjocka yllemössorna och har dom verkligen nedtrykta biggrin.gif
          Det värsta här när det blir kallt är att det är så fruktansvärt rått..När jag är i Sverige så är det inte ovanligt medn17+ på kvällen i augusti, och då fryser jag inte alls, en kofta räcker. När vi har 17 + här åker dom tjocka jackorna fram..

Nu har alla utom 2 kommit in ( frukter menar jag krukan står kvar ute) och har ätit 2, dom var mycket sötare än vad dom var förra året,, Kan det bero på kylan kanske ?? Vad tror ni. ?
          Den ena frukten hade 2 stora kärnor som ska ner i jorden i morgon....

No problemo vad gäller förseningen! smile.gif Men du, klimatet i södra Sverige under november-december är nog trots allt svårt att slå vad gäller råhet enligt min mening... Spanjorerna är ju överlag rätt känsliga måste jag säga, på kanarieöarna har de täckjackor på kvällarna när tempen går under 17 grader...

Men vad var det för frukter du tog in?

--------------------

Citera
          lissa
          Inlägg 16-12-2007, 22:53
          Länk hit: #67

Medlem

Det var Kalamondinerna som kom in, och alla utom 2 blev uppätna.
          Jag vet inte hur det är med råheten i södra Sverige, men märker att det är väldigt individuellt med ur man upplever rå väderlek, själv fryser jag mer här nere på vintern med 8 grader än vad jag gjorde i STO vid nollgradigt. Det är stor skillad på värme och kyla om man jämför Barcelona och Madrid...i MAD har dom torrt, och dom flesta anser att man lider mindre av vädret där..men man vänjer sig väl vid det mesta smile.gif

--------------------

Citera
          freddie
          Inlägg 17-12-2007, 19:26
          Länk hit: #68

Medlem

CITAT (lissa @ 16-12-2007, 22:53) *
          Jag vet inte hur det är med råheten i södra Sverige, men märker att det är väldigt individuellt med ur man upplever rå väderlek, själv fryser jag mer här nere på vintern med 8 grader än vad jag gjorde i STO vid nollgradigt.

Du har utvecklat ett spanskt temperament kanske! smile.gif

Äter du kalamondinerna direkt? Själv har jag också gjort, men mest haft i drinkar för "hotta" up dom!

--------------------

Citera
          freddie
          Inlägg 17-12-2007, 19:32
          Länk hit: #69

Medlem

NU TILL YTTERLIGARE EN CITRUS FRÅGA:

Jag tog in två av mina inköpta sticklingar i rumstemp (20-21) med extrabelysning för ca 1 månad sedan. De har skjutit flera rejäla skott som utvecklades till nya bladverk. MEN - cirka hälften av skotten torkade ut. Plus att de skott som fortsatte skjuta ut från de nyabladverken också tokade ut. Varför? Den torra luften gjorde att de inte orkade hela vägen? Flaxxs och Lady H, vad säger ni! Laddar upp bild också om en stund.

Här kommer de:

Torkade skott på citrus x meyeri.jpg

Ovanstående uttorkade skott sitter på färskt bladverk

Torkade, tappade skott på citrus x meyeri.jpg

Här har de nya skotten trillat av. Även dessa satt på helt färskt/nyutvecklat bladverk.

Redigerat av freddie: 17-12-2007, 19:49

--------------------

Citera
          lissa
          Inlägg 17-12-2007, 22:24
          Länk hit: #70

Medlem

Du kanske har antagligen rätt i det där med att jag har fått Spanskt temperament, men då blev min ex svensk vid första besöket till STO, för han gick utan rock vid noll giggle.gif

Jag brukar äta dom som dom är trots beskheten, för dom blir ju inte speciellt stora, men som jag sa,i år var dom faktiskt nästan lite söta, det kan ju vara kylan.

Kan din inte ha blivit stressad när den kom in i värmen och fick nytt bladverk så pass snabbt.. Det ihop med torrheten kan ju ha gjort att skotten på dom nyutvecklade bladen helt enkelt blev för mycket för den att orka med??
          Ska bli interessant att se vad Lady H och Flaxxs anser smile.gif

--------------------

Citera
          freddie
          Inlägg 18-12-2007, 21:54
          Länk hit: #71

Medlem

CITAT (lissa @ 17-12-2007, 22:24) *
          Kan din inte ha blivit stressad när den kom in i värmen och fick nytt bladverk så pass snabbt.

Kanske det, men de har gått från en månad med 10-15 grader till inomhusmiljö 20-21, alltså inte direkt från utomhus.

--------------------

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 19-12-2007, 08:29
          Länk hit: #72

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

Jag gissar på för torr luft ev. i komb. med för lite vatten? confused.gif eller närings brist? Har du duschat bladen?
          Sedan anser jag att 1 mån är alldelens för kort tid att förvara Citrusar svalt På den korta tiden hinner inte plantorna "vila"
          Mina Citrusar står svalt från Okt-Feb men med tilläggs belysning
          På bilderna tycker jag mig se att du har någon form av "angrepp" på själva växten? stämmer det att "något" ätit på blad kanterna?

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          flaxss
          Inlägg 19-12-2007, 17:19
          Länk hit: #73

Gäster

CITAT (freddie @ 17-12-2007, 19:32) *
          NU TILL YTTERLIGARE EN CITRUS FRÅGA:

Jag tog in två av mina inköpta sticklingar i rumstemp (20-21) med extrabelysning för ca 1 månad sedan. De har skjutit flera rejäla skott som utvecklades till nya bladverk. MEN - cirka hälften av skotten torkade ut. Plus att de skott som fortsatte skjuta ut från de nyabladverken också tokade ut. Varför? Den torra luften gjorde att de inte orkade hela vägen? Flaxxs och Lady H, vad säger ni! Laddar upp bild också om en stund.

Här kommer de:

Torkade skott på citrus x meyeri.jpg

Ovanstående uttorkade skott sitter på färskt bladverk

Torkade, tappade skott på citrus x meyeri.jpg

Här har de nya skotten trillat av. Även dessa satt på helt färskt/nyutvecklat bladverk.

hur långt har sticklingarna kommit ??

dvs har dom rötter och börjat växa ?

en del kan ju få 'nya skott' utan att ha rötter . och sticklingar bör du inte ha haft ute ute , utan inne i en uppvärm miljö med extra ljuse och fukt för att få så bra utveckling som möjligt , sen nästa vår eller nästa vår igen kan du prova att ha dom ute . då förutser jag att dom har växt till sig och bildat ordentligt med rötter .

sätt sticklingarna i uppvärmt mini drivhus eller nåt likande och med extra ljuse . sen ha dom där tills du kan plantera om dom i ny kruka och sen ha dom inne . och när dom har blivit fina plantor med bra utvecklade rötter kan du ta ut dom .

Citera
          freddie
          Inlägg 19-12-2007, 21:42
          Länk hit: #74

Medlem

CITAT (Lady Hamilton @ 19-12-2007, 08:29) *
          Jag gissar på för torr luft ev. i komb. med för lite vatten? confused.gif eller närings brist? Har du duschat bladen?
          Sedan anser jag att 1 mån är alldelens för kort tid att förvara Citrusar svalt På den korta tiden hinner inte plantorna "vila"
          kanterna?

Duschar bladen nästan varje dag. Det är sitcklingar som rotat sig ordentligt. De har stått utomhus till t.o.m. november, därefter svalt 10-15 grader med extraljus under några veckor, för en knapp månad sedan tog jag in dem i rumstemp med extraljus.

--------------------

Citera
          flaxss
          Inlägg 19-12-2007, 21:49
          Länk hit: #75

Gäster

CITAT (freddie @ 19-12-2007, 21:42) *
          Duschar bladen nästan varje dag. Det är sitcklingar som rotat sig ordentligt. De har stått utomhus till t.o.m. november, därefter svalt 10-15 grader med extraljus under några veckor, för en knapp månad sedan tog jag in dem i rumstemp med extraljus.

hur länge har dom stått ute ??

alltså när tog du ut dom ?

jag tror dom har fått en chock , vilket jag skrev innan i denna tråd kan hända . och som jag skrev sätt dom i ett mini drivhus/växt hus med fukt och värme så rättar problemet till sig sen . tummenupp.gif

Citera
          MariaS
          Inlägg 20-12-2007, 14:14
          Länk hit: #76

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (flaxss @ 19-12-2007, 21:49) *
          hur länge har dom stått ute ??

alltså när tog du ut dom ?

jag tror dom har fått en chock , vilket jag skrev innan i denna tråd kan hända . och som jag skrev sätt dom i ett mini drivhus/växt hus med fukt och värme så rättar problemet till sig sen . tummenupp.gif

Jag håller med om att det verkar vara bristen på luftfuktighet som saknas. Man kan enkelt lösa det med att göra ett plasttält av genomskinlig plast runt cirusen eller skaffa färdigt minidrivhus. Ställ också in ett fat med vatten i "tältet" för att snabbare få upp fuktigheten. Sen öppnar man succesivt i kanterna (Minst 1½ - 2 månader) till normal rumsfuktighet. Man kan också ställa ett kärl med vatten på elementet för att öka luftfuktigheten, risken är bara att det kan ge fuktskador om man inte ser upp.

Jula har haft väldigt bra "minidrivhus" med hyllor för 95:- (kanske finns fortfarande). Dessa använder jag i växthuset, när det är dags att dra igång sådderna till våren. Därmed får jag automatiskt olika odlingsförhållanden redan tidigt på våren.

Citera
          freddie
          Inlägg 20-12-2007, 22:17
          Länk hit: #77

Medlem

CITAT (MariaS @ 20-12-2007, 14:14) *
          Jula har haft väldigt bra "minidrivhus" med hyllor för 95:- (kanske finns fortfarande). Dessa använder jag i växthuset, när det är dags att dra igång sådderna till våren. Därmed får jag automatiskt olika odlingsförhållanden redan tidigt på våren.

Thanks for "the tips" Mariah! coolgleam.gif tummenupp.gif

--------------------

Citera
          freddie
          Inlägg 01-01-2008, 18:39
          Länk hit: #78

Medlem

CITAT (freddie @ 10-12-2007, 21:41) *
          Vad jag har observerat är att den ena av mina kalamondiner (den som jag tog in först av de båda, närmare i bestämt i mitten av oktober) ser mycket grönare och friskare ut än den andra kalamondinen som jag behöll utomhus till 11 november. Den ser trött och glåmig ut, har börjat skjuta små skott men inte i närheten av den första, som har blomknoppar färdiga att spricka ut, samt skjutit flera rejäla nya kvistar. Inte så konstigt att den kommit lite längre, men jag tycker mig kunnna se skillnad i lövverkets färg och friskhet. Kan ju ha att göra med plantans individuella förutsättningar, men jag gissar att den extra månaden ute påverkat i jämförelse negativt. Kankse den fick för mycket fukt, i kombination med några nätter kring 0-graderssträcket. Blivit försvagad av det, kanske. Men detta är bara en teori. Som sagt, jag återkommer med blomningsbilder. Kanske lagom till jul!? smile.gif

Här kommer bild. Talar nog för sig själv. Vilken av dem har stått ute längst?

Kalamondiner 1 januari 2008.jpg

--------------------

Citera
          flaxss
          Inlägg 01-01-2008, 18:57
          Länk hit: #79

Gäster

att den ena skjuter skott och får blomknoppar är att den har fått värme och (ev extra ljuse??). hade du haft kvar den andre där ute och om det inte blivit kallt och sen blivit vår hade den gjort lika dant . den kan ju inte skjuta skott när den är i vila .

bägge du har där är inte i vila , den du hade ute längre sov än . där av skillnaden . dom båda mådde lika bra , jag ser ingen skillnad på din bild på dina två mer än att den andre har skjutit bleka vinter skott (vilket inte är det bästa ) . och dom blir inte försvagade av att vara ute tvärt om så länge det inte är frost är det en perfekt sval vintermiljö för dom . jag tycker dina två ser friskas och välmående ut

mina egna citrusar , har jag ute än och dom är fina än och mår bra . dom har nu varit ute i 11månader utan att komma in nån gång .

Redigerat av flaxss: 01-01-2008, 18:58

Citera
          freddie
          Inlägg 01-01-2008, 20:37
          Länk hit: #80

Medlem

Hej flaxss! Jag tar in dina synpunkter. Bleka skott som den till höger på bilden skjuter ut nu, kom dock även i somras - på båda. Beträffande skillnad, så tycker jag också att man tydligt ser att den högra - den som jag tog in tidigare- har betydligt mörkare och friskare bladverk. Skall även tillägga att den vänstra - alltså den som stod ute längst och som även fick känna på flera nätter kring nollan - har tappat cirka 10 blad de senaste två veckorna. Den högra har inte tappat ett enda! Du kan även se skillnad på frukterna. Jämför storlek och färg.

Redigerat av freddie: 01-01-2008, 21:00

--------------------

Citera

63 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-06-2026, 07:33

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon