Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

63 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Citrustråden
          flaxss
          Inlägg 01-01-2008, 23:28
          Länk hit: #81

Gäster

CITAT (freddie @ 01-01-2008, 20:37) *
          Hej flaxss! Jag tar in dina synpunkter. Bleka skott som den till höger på bilden skjuter ut nu, kom dock även i somras - på båda. Beträffande skillnad, så tycker jag också att man tydligt ser att den högra - den som jag tog in tidigare- har betydligt mörkare och friskare bladverk. Skall även tillägga att den vänstra - alltså den som stod ute längst och som även fick känna på flera nätter kring nollan - har tappat cirka 10 blad de senaste två veckorna. Den högra har inte tappat ett enda! Du kan även se skillnad på frukterna. Jämför storlek och färg.

jo men nu tog du in den direkt , vilket gör att den tappar blad . att det är skillnad på frukterna är att den ena har hunnit mogna längre . hade du haft kvar den ute så hade den inte tappat blad . det är inte bra att chocka växter från direkt ute till inne även om du har 8-15grader inne . dom nya skotten kom dom nu ?? i nov-dev , för jag tycker det ser ut som bleka vinter skott . den andra ( utan skott ) har bättre nya skott , kompakta skott och fin mörk färg . och jag ser ingen skillnad på dina två allvarligt . tycker bägge ser lika fina ut .

Citera
          freddie
          Inlägg 01-01-2008, 23:41
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem nr: 10 947

CITAT (flaxss @ 01-01-2008, 23:28) *
          dom nya skotten kom dom nu ?? i nov-dev

Jepp!

den andra ( utan skott ) har bättre nya skott , kompakta skott och fin mörk färg .

Dessa skott kom i somras.

det är inte bra att chocka växter från direkt ute till inne även om du har 8-15grader inne .

Alltså är det bättre om jag tar in den tidigare, eftersom jag inte kan erbjuda ett lämpligt mellanalternativ avseende temperaturen?

att det är skillnad på frukterna är att den ena har hunnit mogna längre .

Kolla in färgen. "Utekalamondinen" har blekare frukter. Svårt att se på bilden, men jag tycker att färgen är annorlunda. Dessutom har den tappat flera frukter. Ja, du har nog rätt att den blivit chockad!

och jag ser ingen skillnad på dina två allvarligt . tycker bägge ser lika fina ut .

Ärligt talat, Flaxss! Kolla igen på bilden! Kolla färgen på de äldre bladen på respektive växt! (Men tack i alla fall att du tycker båda är fina!)

Kalamondiner 1 januari 2008.jpg

Redigerat av freddie: 02-01-2008, 00:54

--------------------
          Fånga dagen? - Visst! Men ta inte livet av dig när du jagar!

Citera
          flaxss
          Inlägg 02-01-2008, 01:19
          Länk hit: #83

Gäster

CITAT (freddie @ 01-01-2008, 23:41) *
          Jepp!
          Dessa skott kom i somras.
          Alltså är det bättre om jag tar in den tidigare, eftersom jag inte kan erbjuda ett lämpligt mellanalternativ avseende temperaturen?
          Kolla in färgen. "Utekalamondinen" har blekare frukter. Svårt att se på bilden, men jag tycker att färgen är annorlunda. Dessutom har den tappat flera frukter. Ja, du har nog rätt att den blivit chockad!
          Ärligt talat, Flaxss! Kolla igen på bilden! Kolla färgen på de äldre bladen på respektive växt! (Men tack i alla fall att du tycker båda är fina!)

dom nya skotten ser ut att vara bleka vinter skott vilket dom får inne i dålig vintermiljö och eller för lite ljuse .

ja du ska ta in dom tidigare såfall för att inte chocka dom ( växten överlever ändå ) eller sätter du dom svalt och fuktig och extra ljuse runt +5c +10c . eller vänjer dom vid inne klimat som när du vänjer ut dom . för den du hade ute längre tappade väl inte blad ute ? . att tappa frukter är ett sett för den att överleva chocken .

vilken av dom är den du hade ute längst ?? den med långa skott tycker jag ser sämst ut , nästan svarta blad ju

den med utan långa skott har en bra och fin färg som dom ska ha , plus ser välmående ut i gammal och unga blad och har fått finare skott . så jag är ärlig nu jag tycker den utan långa skott ser friskare och bättre ut än den andre med långa bleka skott plus nästan svarta blad och/eller svart-gröna blad . min ser ut som den utan långa skott . och nu är jag helt ärlig och kolalt nopa smile.gif tummenupp.gif plus den utan långa skott har ju många fina kompakta skott och en normal blad färg . den med långa skott tycker jag har få och långa skott (glest mellan noder ) ,, men sen vet jag inte riktig heller vem som är vem .

men ärligt nu så tycker jag den utan långa skott ser friskare ut ( dock enligt mig är bägge välmående ) , så du verkar sköta dom bra tummenupp.gif och även om den börjar tappa blad så kommer nya friska till våren ( ute eller inne ) . mina har varit helt bladlösa en gång och ändå vuxit ut nytt friskt .

kan visa dig bilder på mina nästa vecka om du vill ??

att frukterna är blekare på den andre är att dom är i ett annat mognads stadier . och jag tycker att jag ser både gröna,mogna och bleka frukter på bägge .

Citera
          lissa
          Inlägg 03-01-2008, 00:59
          Länk hit: #84

Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem nr: 6 830

Det där med långa ljusa skott behöver inte betyda varken att det är vinteskott eller att dom är svagare.. Åtminstode min skjuter såna skott ibland , och dom blir fina sen. Vid ett tillfälle råddes jag att klippa av dom för att dom trodde att det var vattenskott, just för att dom såg ljusa ut plus långa och helt spikraka...som tur var klippte jag dom inte, för där har jag fått jättefina frukter..
          Jag tog inte in min dom kallaste nätterna, och frukten jag hade kvar på den blev lite halvskrynklig och gul alldeles för fort, och ändå hade vi bara 4+. Normalt tror jag att dom anpassar sig vid klimatet dom står i, och om man inte behöver flytta dom. så mår dom nog bäst.
          Nu har ni ju inte mycket att välja på, så jag menar naturligtvis att OM man har möjlighet att inte byta miljö, så är det det bästa.
          Jag tycker att dom ser fina ut båda två, men som jag ser det , så tycker jag nog att den högra ser lite friskare ut i färgen, men man vet ju inte om båda hade fått exakt samma behandling om dom ändå inte hade sett olika ut, för det är ju vanligare att 2 växter även om dom är syskon ser lite olika ut.. Dom kommer säkert att bli jättefina nu på våren smile.gif

--------------------

Citera
          freddie
          Inlägg 03-01-2008, 22:51
          Länk hit: #85

Medlem

CITAT (lissa @ 03-01-2008, 00:59) *
          men man vet ju inte om båda hade fått exakt samma behandling om dom ändå inte hade sett olika ut, för det är ju vanligare att 2 växter även om dom är syskon ser lite olika ut.. Dom kommer säkert att bli jättefina nu på våren smile.gif

Där har du en poäng, vi skall nog inte dra förhastade slutsatser av detta högst ovetenskapliga lilla experiment! smile.gif

--------------------

Citera
          flaxss
          Inlägg 03-01-2008, 23:00
          Länk hit: #86

Gäster

CITAT (lissa @ 03-01-2008, 00:59) *
          Jag tog inte in min dom kallaste nätterna, och frukten jag hade kvar på den blev lite halvskrynklig och gul alldeles för fort, och ändå hade vi bara 4+. Normalt tror jag att dom anpassar sig vid klimatet dom står i, och om man inte behöver flytta dom. så mår dom nog bäst.

men du kan ju ha ute din åretrunt ,, skydda dom om det blir frost bara . +5c +4c är ju en vilotemp för dessa .

Citera
          freddie
          Inlägg 03-01-2008, 23:04
          Länk hit: #87

Medlem

CITAT (flaxss @ 03-01-2008, 23:00) *
          men du kan ju ha ute din åretrunt ,, skydda dom om det blir frost bara . +5c +4c är ju en vilotemp för dessa .

Hörni! Talar ni fikon i min citrustråd nu ?!? rtfm.gif

--------------------

Citera
          lissa
          Inlägg 03-01-2008, 23:58
          Länk hit: #88

Medlem

dunno.gif Fikon ??? Nää, bara calamondiner, för jag har inga fikon...ännu biggrin.gif
          Flaxss, jag tror nog att det kan vara vilotemp ibland, men det händer så mycket konstigt på min terrass i år ..men bäst vi håller oss till Calamondinerna
          jag skrev ju
          " om man inte behöver flytta dom. så mår dom nog bäst.
          Nu har ni ju inte mycket att välja på, så jag menar naturligtvis att OM man har möjlighet att inte byta miljö, så är det det bästa"
          Jag skrev den lilla grejen eftersom jag vet att det är annorlunda för er på vintern, ja på somrarna också, för då har jag ju alldeles för varmt för att växterna ska trivas riktigt..Men du ska inte tro att jag är så där väldigt lugn i år, för med en natt-temp på runt +4 , men med regn och iskall blåst, så är det ju kanske inte ett bra "viloklimat" för alla som behöver ha en vintervila, och det är därför jag är ovanligt orolig i år för vissa av växterna.
          Freddie, bara en liten parentes..( 2 av hibiskusarna tex. har fått köldskador, för det känner jag igen från ett annat år då jag var tvungen att klippa ner dom jättemycket och hade tur, men jag ska kanske hellre öppna en ny tråd där jag berättar om mina konstigheter..Faktum är att i mitt spanska forum är min terrass berömd för sina underligheter tongue.gif )
          Så, nu tillbaka till ditt experiment..Jag tror att generna kan ha inflytande, och att mina kanske har i sina gener att de kan vara ute jämt, och kan ta bryska tempförändringar ( till en viss gräns) men att dina däremot har i sina gener ett behov av att ha en jämnare temperatur året runt, utan chocker...
          Det ska bli inressant att se hur det går för dom, speciellt nu på vårkanten, för snart har vi vår igen rolleyes.gif

--------------------

Citera
          freddie
          Inlägg 04-01-2008, 00:16
          Länk hit: #89

Medlem

CITAT (lissa @ 03-01-2008, 23:58) *
          dunno.gif Fikon ??? Nää, bara calamondiner, för jag har inga fikon...ännu biggrin.gif

Sorry, Lissa. Glömde bort att du kan ha dina ute hela året. Fick för mig att flaxss yrade om fikon, som han brukar! ( wink.gif )

--------------------

Citera
          lissa
          Inlägg 04-01-2008, 00:26
          Länk hit: #90

Medlem

laugh.gif giggle.gif

--------------------

Citera
          flaxss
          Inlägg 04-01-2008, 00:51
          Länk hit: #91

Gäster

CITAT (freddie @ 04-01-2008, 00:16) *
          Sorry, Lissa. Glömde bort att du kan ha dina ute hela året. Fick för mig att flaxss yrade om fikon, som han brukar! ( wink.gif )

jag ''yrar'' inte om fikon confused.gif

Citera
          flaxss
          Inlägg 04-01-2008, 01:35
          Länk hit: #92

Gäster

CITAT (lissa @ 03-01-2008, 23:58) *
          Flaxss, jag tror nog att det kan vara vilotemp ibland, men det händer så mycket konstigt på min terrass i år ..men bäst vi håller oss till Calamondinerna
          jag skrev ju
          " om man inte behöver flytta dom. så mår dom nog bäst.
          Nu har ni ju inte mycket att välja på, så jag menar naturligtvis att OM man har möjlighet att inte byta miljö, så är det det bästa"
          Jag skrev den lilla grejen eftersom jag vet att det är annorlunda för er på vintern, ja på somrarna också, för då har jag ju alldeles för varmt för att växterna ska trivas riktigt..Men du ska inte tro att jag är så där väldigt lugn i år, för med en natt-temp på runt +4 , men med regn och iskall blåst, så är det ju kanske inte ett bra "viloklimat" för alla som behöver ha en vintervila, och det är därför jag är ovanligt orolig i år för vissa av växterna.
          Freddie, bara en liten parentes..( 2 av hibiskusarna tex. har fått köldskador, för det känner jag igen från ett annat år då jag var tvungen att klippa ner dom jättemycket och hade tur, men jag ska kanske hellre öppna en ny tråd där jag berättar om mina konstigheter..Faktum är att i mitt spanska forum är min terrass berömd för sina underligheter tongue.gif )
          Så, nu tillbaka till ditt experiment..Jag tror att generna kan ha inflytande, och att mina kanske har i sina gener att de kan vara ute jämt, och kan ta bryska tempförändringar ( till en viss gräns) men att dina däremot har i sina gener ett behov av att ha en jämnare temperatur året runt, utan chocker...
          Det ska bli inressant att se hur det går för dom, speciellt nu på vårkanten, för snart har vi vår igen rolleyes.gif

blåst är inte bra när det än händer , men så är naturen . allt är inte perfekt . och jo det är ju bra om du kan hålla växterna helt ute(dom blir härdade med tiden ) istället för att ta ut och in dom . och så är det ju var man än är . så jag tror nog du får ett bättre resultat med att skydda dom när det blir kallt . för när väl värmen kommer igen kommer dom ju växa fina . och inga växter trivs ju med att bli chockad .

och angående dina hibiskusar har jag glömt vad som hände eller hur dom såg ut ?? , men va det frost eller kyl skador ?? eller enbart blås skador ??

för mina blir lövfällnade i låg temp dvs runt +5c och nytt växer ut till våren, för sommaren 06 hade jag mina ''inne'' hibiksuar ute hela okt(även nån dag i nov) även då det kom ett snö fall plus svala nätter . och dom stod i full blom ändå . så du hade nog inte behövt klippa dom alls , utan dom hade nog kommit igen även om dom såg taskiga ut i bladen . lika dant där har du hibiskusra så behöver du bara hålla dom torra på vintern och sen sätta dom skyddat som mot väggen när det går under +1c ev skydda dom eller sätta värmeljus om dom . för dom första vintrar kan dina växter se lite halv taskiga ut men sen härdas dom och blir mer robusta . plus är väter väldigt tåliga och även om där blir nån lätt skada kommer dom tillbaka i ditt klimat bra igen till våren . naturen är ju aldrig perfekt . men sen ska jag inte säga nåt när jag inte vet hur kallt du kan få under kalla kalla eller blåsiga vintrar .

föressten hur går det nu för din jakaranda ?? , är den grön än eller tappat bladen ??

min har jag inne i källaren nu då bladlös , men är rädd att den kan ha möglat av allt för fuktig källar miljö(fast den har klarat att övervintra där innan hmm) ,trist för min del om den har möglat och är död. men hoppas att den kanske lever till våren får se . annars köper jag en ny och försöker hålla dne torrae om vintern .

annars får jag glädjas av din istället wub.gif

här är mina ''inne'' hibiskusar ( rättar mig själv dom va ute hela okt och fram till den 17nov då jag tog in dom )

http://home-and-garden.webshots.com/photo/...090562052RloNvn
          http://home-and-garden.webshots.com/photo/...090562052YMSyuQ
          och med dom här bilderna vill jag bara visa att dom är extremt tåliga både mot kyla dvs runt +5c +10c och snö plus lite vindar .

(förlåt för att jag skriver i denna tråd om sånt här ),, LISSA !! du kan kanske skicka ett pm istället så kan vi prata vidare där smile.gif istället för i denna tråd

plus kan du inte visa lite bilder från din balkong hur den ser ut nu , alla dina växter är jätte spänd på att se dom , om du vill starta en ny tråd och visa . skulle va jätte kul .

Redigerat av flaxss: 04-01-2008, 01:41

Citera
          freddie
          Inlägg 04-01-2008, 17:25
          Länk hit: #93

Medlem

CITAT (flaxss @ 04-01-2008, 00:51) *
          jag ''yrar'' inte om fikon confused.gif

Skojar beträffande "yrar", men jag slipper gärna frågor om fikon, rosmarin, hibiskusar i "min" citrustråd! Lite disciplin, tack! rtfm.gif

Redigerat av freddie: 04-01-2008, 17:35

--------------------

Citera
          flaxss
          Inlägg 08-01-2008, 22:46
          Länk hit: #94

Gäster

alla mina citrusar är ute än . två bilder

alla välmående

Bifogad fil  vinter_001.jpg ( 236.29k ) Antal nedladdningar: 61

min Calamondin ( har inte tappat blad eller fått hängiga blad )

Bifogad fil  vinter_003.jpg ( 289.37k ) Antal nedladdningar: 74

bild på´några frösådder plus min Calamondin (frösååderna har nu varit ute 12månader tror jag )

sen har jag några i ett växthus

Citera
          lissa
          Inlägg 10-01-2008, 00:27
          Länk hit: #95

Medlem

Ja dom ser ju jättefina och fräscha ut, mycket finare än min som har fått gulaktiga blad i toppen...

--------------------

Citera
          freddie
          Inlägg 11-01-2008, 23:11
          Länk hit: #96

Medlem

Flaxss, dina står alltså fortfarande ute. Vad fina dom är! Kan tänka att din kalamondin kommer att blomma "som en ko på grönbete" i vår när värmen kommer! wink.gif

Från det ena till det andra. Laddar upp bild på min blommande lime (äntligen! den har bildat knoppar under 2 månader och de första sprack ut i veckan!) . Passar på att slänga ut frågan om det är någon på forummet som vet om jag behöver pensla blommorna för att få frukt. Det rör sig alltså om en lime av variant (Citrus x latifolia)! smile.gif

Blommande Lime (Citrus x latifolia)

--------------------

Citera
          flaxss
          Inlägg 11-01-2008, 23:21
          Länk hit: #97

Gäster

CITAT (freddie @ 11-01-2008, 23:11) *
          Flaxss, dina står alltså fortfarande ute. Vad fina dom är! Kan tänka att din kalamondin kommer att blomma "som en ko på grönbete" i vår när värmen kommer! wink.gif

Från det ena till det andra. Laddar upp bild på min blommande lime (äntligen! den har bildat knoppar under 2 månader och de första sprack ut i veckan!) . Passar på att slänga ut frågan om det är någon på forummet som vet om jag behöver pensla blommorna för att få frukt. Det rör sig alltså om en lime av variant (Citrus x latifolia)! smile.gif

Blommande Lime (Citrus x latifolia)

jag hade penslat ,, väldigt vacker bild !! smile.gif

japp står ute än . har inte tat in dom . va ju +8c i dag så det gillar väl den .

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 11-01-2008, 23:32
          Länk hit: #98

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

CITAT (freddie @ 11-01-2008, 23:11) *
          ....Passar på att slänga ut frågan om det är någon på forummet som vet om jag behöver pensla blommorna för att få frukt. Det rör sig alltså om en lime av variant (Citrus x latifolia)! smile.gif

Jag penslar alltid mina citrusar om det inte finns insekter som kan göra "jobbet" tummenupp.gif

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          freddie
          Inlägg 12-01-2008, 14:22
          Länk hit: #99

Medlem

CITAT (Lady Hamilton @ 11-01-2008, 23:32) *
          Jag penslar alltid mina citrusar om det inte finns insekter som kan göra "jobbet" tummenupp.gif

Dum fråga 1: vilka insekter gör jobbet? Dum fråga 2: gör spindlar jobbet?

--------------------

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 12-01-2008, 14:27
          Länk hit: #100

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

Så länge jag har FLYGANDE insekter kvar i uterummet brukar pollineringen skötas av dem. Spindlar har jag svårt att tro är 'arbetsvilliga' g.gif brukar inte de 'spinna nät' och sedan bara sätta sig och vänta på bytet?

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera

63 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-06-2026, 15:43

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon