Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Gamla trotjänare, Billigt eller dyrt (ämnesflytt)
          MariaS
          Inlägg 17-10-2007, 15:53
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (Tosan @ 17-10-2007, 16:31) *
          Fast å andra sidan betalar jag väl nån krona mer i skatt än du får göra på audin.

... för att inte tala om försäkringen. Här skulle man få billigare skatt och försäkring om man har en miljövänlig bil, sas det...Min Chrysler har trevägskatalysator enligt californiakrav=högre miljökrav än i sverige. Jag får betala dubbla försäkringen för jag åker "lyxbil". Men det är det värt i alla fall. Kollade kostnadskontot utöver olja och bensin för de fem år jag har haft Chryslern. Summa 3283:- TOTALT! Med den högre försäkringen och skatten, så åker jag ändå billigare än vad gubben gör i sin WV-buss av 97 års modell. Sista fakturan där gick på 12 papp. Bromsar! Suck!
          Näjag väljer nog en amerikan igen, om Le Baronen mot alla odds skulle lägga ner...

Citera
          Tosan
          Inlägg 17-10-2007, 19:25
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

Ja, du har ju en cab, då kommer du upp i samma klassifiering som bmw´s värstingar. Det fick vi erfara när jag skulle försäkra cadillacen. Drygt 8000:- skulle de ha! Då hade jag ju redan ringt och "förhandsförsäkrat" direkt när vi köpte den. Jag bad dem hoppa och fara och när de lite drygt funderade på hur vi skulle lösa det så talade jag enkelt om att det var rätt enkelt å göra ägarbyten. Skrev över den på gubben och det blev flera tusen billigare på en gång, hos ett annat bolag.

Buicken är inte så farligt dyr. Där ringde vi försäkringsmäklarna eller vad det nu var. De skakade fram den billigaste försäkringen med de villkor vi ville ha. Där fick jag å gubben samma pris.

Jämförde lite löst min bil med jobbarkompisen. Hon har en Volvo från -00, v 70 eller vad fan det nu är. Hon begrep inte hur jag kunde ha råd att köra min bil året runt. Hon har ungefär samma kostnad i skatt å försäkring, ungefär samma soppaförbrukning. Hon har betydligt dyrare däck, betydligt dyrare service och delar. För att inte tala om värdeminsknigen på hennes bil som hon dessutom lånat betydligt mer för att köpa. Jag undrar snarare hur hon har råd... whist.gif

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          MariaS
          Inlägg 18-10-2007, 09:52
          Länk hit: #23

Medlem

CITAT (Tosan @ 17-10-2007, 20:25) *
          Ja, du har ju en cab, då kommer du upp i samma klassifiering som bmw´s värstingar. Det fick vi erfara när jag skulle försäkra cadillacen. Drygt 8000:- skulle de ha! Då hade jag ju redan ringt och "förhandsförsäkrat" direkt när vi köpte den. Jag bad dem hoppa och fara och när de lite drygt funderade på hur vi skulle lösa det så talade jag enkelt om att det var rätt enkelt å göra ägarbyten. Skrev över den på gubben och det blev flera tusen billigare på en gång, hos ett annat bolag.

Buicken är inte så farligt dyr. Där ringde vi försäkringsmäklarna eller vad det nu var. De skakade fram den billigaste försäkringen med de villkor vi ville ha. Där fick jag å gubben samma pris.

Jämförde lite löst min bil med jobbarkompisen. Hon har en Volvo från -00, v 70 eller vad fan det nu är. Hon begrep inte hur jag kunde ha råd att köra min bil året runt. Hon har ungefär samma kostnad i skatt å försäkring, ungefär samma soppaförbrukning. Hon har betydligt dyrare däck, betydligt dyrare service och delar. För att inte tala om värdeminsknigen på hennes bil som hon dessutom lånat betydligt mer för att köpa. Jag undrar snarare hur hon har råd... whist.gif

VA fear.gif samma soppaförbrukning? Om du åker Buick och hon åker Volvo, så har väl du ändu fyra burkar mer, då åker ju hälften så dyrt ju laugh.gif

Citera
          Tosan
          Inlägg 18-10-2007, 10:59
          Länk hit: #24

Medlem

Ja...tänkte inte på det rotfl.gif Sen är det ju så att den tar inte en droppe mer än den behöver.

Nejmen skämt åsido, en normal volvo vill ha runt litern. Buicken vill ha 1,1-1,2 (om inte ena insprutaren hänger upp sig, då blir den törstig, men vi ska byta)En jobbarkompis till gubben har en XC90, den går inte under 1,2-1,3. Och då har de kollat samma väg och ganska lika körstil. Och stundtals har buicken varit nere på 0,9 och det kan man verkligen inte klaga på.
          Och att jag sen har dubbelt med burkar, dubbelt med komfort och dubbelt med körglädje är ju bara bonus biggrin.gif Dessutom behöver jag släpvagn mycket mindre nu än innan tongue.gif

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          MariaS
          Inlägg 24-10-2007, 16:52
          Länk hit: #25

Medlem

Tänkte bara nämna att jag har bytt cabben på LeBaronen idag. Tog bara 5 timmar. Total kostnad 4200:- och då fick jag med en dunk vinylolja rolleyes.gif

Citera
          Tosan
          Inlägg 24-10-2007, 16:58
          Länk hit: #26

Medlem

Ja det var ju inget att bråka om. Har du lämnat in den då eller har du bytt själv?
          Vill inte veta vad det skulle kosta att lämna in den här crazy.gif Men man har ju sett vad en del firmor neröver tar, man betalar inte många kronor för monteringen...

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          MariaS
          Inlägg 25-10-2007, 08:54
          Länk hit: #27

Medlem

HAr aldrig bytt en cabbe förut, så själv hade jag aldrig försökt. Men muskelvärken, rivsåren och blåmärkena talar sitt eget språk...Jag var i alla fall med och skruvade. Det tog totalt 5½timme. Ett riktigt pillgöra, men inte så svårt som jag trodde. Fick bara provmontera en gång innan cabben satt där den skulle.
          Så just nu tror jag inte att jag skulle göra om det, men man vet ju aldrig...

Citera
          Tosan
          Inlägg 25-10-2007, 09:43
          Länk hit: #28

Medlem

Svårigheten ligger ju i att få allt att passa där det ska... Vi har sträckt upp våran lite, men vi höll på att bli galna innan den passade på rutramen. Dessutom sitter skruvarna inuti cabställningen så vi fick tillverka lite specialverktyg för att komma åt. 5½ timme tycker jag låter som rätt bra tid faktiskt.
          Vi skulle egentligen behöva en ny åxå, å de är inte så jättedyra om man handlar på rätt ställe. Men vi har annat som skulle ha varit gjort först, sen gruvar man sig ju lite för monteringen åxå crazy.gif

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          MariaS
          Inlägg 25-10-2007, 09:54
          Länk hit: #29

Medlem

Le baronen har dubbelcabbe. Innercabben sitter med kardborreband, så när innercabben var nere, var det bara att lossa alla skruvar. Sen var det tyvärr ett gäng med häftklamrar som skulle vck från den bakre skenan. Sen verkade det som om någon hade tänkt. Det var gula markeringar där cabben skulle börja eller sluta, så det var bara att köra med häftpistolen och se glad ut. Det svåraste med monteringen var att få upp skenan på plats i bak. Det krävdes rätt mycke styrka och trångt är det dessutom sweatingbullets.gif

Citera
          Tosan
          Inlägg 25-10-2007, 10:16
          Länk hit: #30

Medlem

Det låter ju hur smart som helst! Den här är ju bara häftad på ett par ställen tror jag, och sen när den väl sitter där så måste ju hela cabställningen justeras. Nu vet inte jag om det stämmer, men folk påstår att man måste dra ihop ställningen litegrann för att få dit den nya, den är ju rimligtvis lite tightare... Sen undrar jag om den inte är nitad tillsammans med cabsäcken i bagaget g.gif
          Själva monteringen är väl inte hela världen, men justeringen... man ska helst va 4-5 pers, men då ryms man inte, nog besvärligt när man är 2... Men det ska nog lösa sig den dagen.

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          MariaS
          Inlägg 25-10-2007, 10:22
          Länk hit: #31

Medlem

Min cabbställning stod rakt upp i stort sett hela tiden. Det var först när allt var på plats, som vi cabbade upp helt. Och då tack vare de gula markeringarna, stämde allt och cabben föll på plats.
          Så ett hett tips. Använd kritor och markera över allt där det går, var den gamla cabben sitter. Använd också den gamla cabben som mall, för genomföringar och hål, då slipper man gissa.

Citera
          Tosan
          Inlägg 25-10-2007, 10:26
          Länk hit: #32

Medlem

Ja just det... det var ett bra tips!
          Man har ju hört om dem som försökt och gett upp... Men som sagt, är man lite noga ska det nog gå

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          MariaS
          Inlägg 25-10-2007, 17:57
          Länk hit: #33

Medlem

Har just fått besked. Våra däck packas just upp från USA. Totalt tio stycken wite walls radial för summa 13 papp med frakt. Det kallar jag billigt! biggrin.gif

Citera
          Tosan
          Inlägg 25-10-2007, 21:43
          Länk hit: #34

Medlem

Ja det låter rätt vettigt... Minns inte vad vi gav för våra... Men jag tror det var drygt en tusing styck för vinterdäcken... Det är ju några gram gummi i dem åxå flirting.gif

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          MariaS
          Inlägg 25-10-2007, 21:49
          Länk hit: #35

Medlem

NÅGRA GRAM GUMMI..... slap.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif Du är allt bra rolig du. 235 75/15 väger MASSOR. Det känns i armarna efter att ha bytt fyra däck med fälg för hand. Tur att man kör på trettioårsregeln och inte sätter på vintersulor. Vi bara glider ut i snöstormarna då och då för en varmkörning på vintern happy.gif . Ja traditionen bjuder att åka på rock-a-billy fest på juldagen. Alla år oavsett väder och vind. tummenupp.gif

Citera
          Tosan
          Inlägg 25-10-2007, 22:05
          Länk hit: #36

Medlem

Mhm... vet du hur kul det är att få ur reservhjulet på Buicken när det ligger inkilat bakom en panel bak? Tur man inte är så stor så man kan klättra in å sätta sig å ta spjärn med fötterna och försöka använda överkroppen som hävstång... Och få dit däcket med punka, det är ännu roligare tongue.gif

Fast bilarna är ju så pass tunga åxå så det går rätt bra att köra med sommardäck åxå, bara man inte ska göra det hela vintern som vi.
          Det är väl två höstar i rad nu jag fått köra med sommarskorna på jobbet när snön kommit smile.gif Fast i höst är jag ju sjukskriven så i år slipper jag

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          MariaS
          Inlägg 25-10-2007, 22:08
          Länk hit: #37

Medlem

CITAT (Tosan @ 25-10-2007, 23:05) *
          ...Fast i höst är jag ju sjukskriven så i år slipper jag

Nej vad tråkigt. Hoppas att det inte är något allvarligt

Citera
          Tosan
          Inlägg 25-10-2007, 22:11
          Länk hit: #38

Medlem

Har varit hemma snart ett år. Nacken har pajjat. Två erfarna sjukgymnaster tror att det är ett diskproblem, men röntgen visar inget. Ska iaf ner till Umeå i 4 veckor snart på en kurs genom smärtrehab. Hoppas på resultat av det. Annars är det bästa jag gör att rida, enda ggn jag är smärtfri är när jag kliver av hästen.

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          MariaS
          Inlägg 25-10-2007, 22:15
          Länk hit: #39

Medlem

Krya på dig blomma.gif

Citera
          Tosan
          Inlägg 25-10-2007, 22:27
          Länk hit: #40

Medlem

Tack! smile.gif Ska göra mitt bästa. Vill ju orka åka bil å dricka pilsner till sommarn coolgleam.gif

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-06-2026, 03:07

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon