CITAT (aq42 @ 15-12-2007, 15:33)

Inte för mkt gödning, inte stå blött och inte torka ut helt. Ibland funkar det inte ändå. Kanske är det "engångsblommor" som är drivna för hårt!? Har haft störst framgång med minicyklamen.
minicyklamen är samma som vanlig cyklamen
CITAT (MimmiH @ 15-12-2007, 15:16)

Jag ska plantera om min cyklamen. Tänker att den behöver ny jord, har inte planterat om sedan jag köpte den. Nu är det bara några få mycket slokande och vissna blad och blommor kvar. Hur ska jag göra?
ingen större mening med att plantera om den . har du kollat knölen ? kanske har ruttnat och då går det bara utför
skötsel av cyklamen är enkelt . sätt den ljust och svalt ( den ska inte ha sommar nu ju ) och vattna under ifrån men låt torka upp
( cyklamen är torktålig,men ser ful ut , men återhämtar sig om den får vatten igen) . efter den blommat klart sätter man ut den när frost risken är över och tar in den innan frosten kommer och benhandlar den lika dant som innan . ev planterar man om den i feb och då ska halva knölen synas . har du väldigt varmt inne nu trivs inte cyklamen ett alternativ är att ha den ute istället och hotta den när den dör eller ha den i kylskåpet under natten och sen ut med den på dagen i fönstret , både jag och min mormor har våra cyklamen ute och tar in dom vid frost på det viset får vi en vacker och långvarig blommande cyklamen som står sig fin hos mig hela okt-dec .