| |
|
  |
Nu har det hänt..., 3 mil från stan... |
|
|
|
|
31-10-2007, 13:22
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem nr: 2 930

|
Jag har följt den här tråden att par dagar nu och det som slår mig är bristen på kunskap. Med de orden menar jag inte de hundägare som faktiskt släpper sina hundar utan urskiljning och utnyttjar systemet. Rötägg finns det alltid. Det finns även jägare som skjuter för skjutandets skull och inte för viltvården osv. Men vad jag försöker komma fram till är åndå andemeningen med tråden. Det finns för lite kunskap. Uppenbart är ju att landstinget saknar kunskap om hur många vargar som finns i dessa trakter. De boende i området har inte blivit informerade av landstinget att det finns varg där. Viltvårdarna vet inte hur många djur som finns och kan därför inte anpassa jakten därefter. Har de som släppt ut vargar, tillräckliga kunskaper om vad de sysslar med? Jag vill absolut inte framhäva mig som ngn expert i ämnet, men visst får det en att undra. Eftersom jag utbildade mig till veterinärbiträde en gång i tidernas begynnelse.., så kan jag erkänna att detta med vilt och vård intresserar mig kraftigt. Själv skulle jag aldrig klara av att skjuta ett djur, men jag kan förstå agget till -i detta fallet vargar- vilt som förstör. För några år sedan hade vi vildsvin här som förstörde både trädgårdar och skog. Även i detta fallet var det kunskap som saknades, särkilt från den som släppte ut djuren. Så vad jag vill säga är: KUNSKAP och viltvård tillsammans, för att få balans.
|
|
|
|
|
|
|
|
31-10-2007, 13:30
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
CITAT (MariaS @ 31-10-2007, 14:22)  Jag har följt den här tråden att par dagar nu och det som slår mig är bristen på kunskap. Med de orden menar jag inte de hundägare som faktiskt släpper sina hundar utan urskiljning och utnyttjar systemet. Rötägg finns det alltid. Det finns även jägare som skjuter för skjutandets skull och inte för viltvården osv. Men vad jag försöker komma fram till är åndå andemeningen med tråden. Det finns för lite kunskap. Uppenbart är ju att landstinget saknar kunskap om hur många vargar som finns i dessa trakter. De boende i området har inte blivit informerade av landstinget att det finns varg där. Viltvårdarna vet inte hur många djur som finns och kan därför inte anpassa jakten därefter. Har de som släppt ut vargar, tillräckliga kunskaper om vad de sysslar med? Jag vill absolut inte framhäva mig som ngn expert i ämnet, men visst får det en att undra. Eftersom jag utbildade mig till veterinärbiträde en gång i tidernas begynnelse.., så kan jag erkänna att detta med vilt och vård intresserar mig kraftigt. Själv skulle jag aldrig klara av att skjuta ett djur, men jag kan förstå agget till -i detta fallet vargar- vilt som förstör. För några år sedan hade vi vildsvin här som förstörde både trädgårdar och skog. Även i detta fallet var det kunskap som saknades, särkilt från den som släppte ut djuren. Så vad jag vill säga är: KUNSKAP och viltvård tillsammans, för att få balans. Eftersom alla vargar inte är märkta som finns det ingen chans att veta vart alla finns, och även om de är märkta så är det inte säkert att satellitsändarna fungerar hela tiden. En varg kan mycket väl röra sig 10 mil/dygn. Det finns 80 000 vildsvin i Sverige, ja uppenbarligen har de släppts ut. Vem har intresse av att släppa ut vildsvin? Är det EU som vill minska på böndernas produktion, eller är det jägare som vill jaga vildsvin? När det gäller vargarna, så är de mycket väl undersökta genetiskt, att det sedan finns en stor okunskap om vilda djur kan man inte göra så mycket åt.
|
|
|
|
|
|
|
|
31-10-2007, 13:31
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Just det Maria, kunskap går före skrönor. Exempelvis att vargarna skulle vara utsläppta som du skriver och även andra påstår. Rent nys säger jag tills du kommit med bevis. För övrigt återkommer jag med replik till Tosan och Bettson senare, just nu går min tid åt till att riva ner treetex från väggarna i ett rum jag renoverar.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
31-10-2007, 13:47
|

Medlem
Antal inlägg: 4 016
Medlem nr: 10 798

|
CITAT (MariaS @ 31-10-2007, 13:22)  Jag har följt den här tråden att par dagar nu och det som slår mig är bristen på kunskap. Med de orden menar jag inte de hundägare som faktiskt släpper sina hundar utan urskiljning och utnyttjar systemet. Rötägg finns det alltid. Det finns även jägare som skjuter för skjutandets skull och inte för viltvården osv. Men vad jag försöker komma fram till är åndå andemeningen med tråden. Det finns för lite kunskap. Uppenbart är ju att landstinget saknar kunskap om hur många vargar som finns i dessa trakter. De boende i området har inte blivit informerade av landstinget att det finns varg där. Viltvårdarna vet inte hur många djur som finns och kan därför inte anpassa jakten därefter. Har de som släppt ut vargar, tillräckliga kunskaper om vad de sysslar med? Jag vill absolut inte framhäva mig som ngn expert i ämnet, men visst får det en att undra. Eftersom jag utbildade mig till veterinärbiträde en gång i tidernas begynnelse.., så kan jag erkänna att detta med vilt och vård intresserar mig kraftigt. Själv skulle jag aldrig klara av att skjuta ett djur, men jag kan förstå agget till -i detta fallet vargar- vilt som förstör. För några år sedan hade vi vildsvin här som förstörde både trädgårdar och skog. Även i detta fallet var det kunskap som saknades, särkilt från den som släppte ut djuren. Så vad jag vill säga är: KUNSKAP och viltvård tillsammans, för att få balans. Ja det är precis vad jag vill ha fram. Den lilla information som finns får vi för det första inte reda på, och dessutom känns det som om kunskapen är nästintill obefintlig hos de ansvariga. Vargen dök ju upp här som gubben ur lådan... Hoppsan! Lixom. Agget i det här fallet är nog mer mot myndigheterna än vargen faktiskt. CITAT (Gossen Ruda @ 31-10-2007, 13:31)  Just det Maria, kunskap går före skrönor. Exempelvis att vargarna skulle vara utsläppta som du skriver och även andra påstår. Rent nys säger jag tills du kommit med bevis. För övrigt återkommer jag med replik till Tosan och Bettson senare, just nu går min tid åt till att riva ner treetex från väggarna i ett rum jag renoverar. Fy vilket jobb du ha, vill inte byta med dig. Lycka till!
--------------------
Stolt HBT-kompis
|
|
|
|
|
|
|
|
31-10-2007, 13:53
|
Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 31-10-2007, 13:31)  Just det Maria, kunskap går före skrönor. Exempelvis att vargarna skulle vara utsläppta som du skriver och även andra påstår. Rent nys säger jag tills du kommit med bevis. För övrigt återkommer jag med replik till Tosan och Bettson senare, just nu går min tid åt till att riva ner treetex från väggarna i ett rum jag renoverar. Det har faktiskt varit TV-program om hur man föder upp och släpper ut vargar vid den norska gränsen. Synd att du missat detta. Där fanns det mycket kunskap.
|
|
|
|
|
|
|
|
31-10-2007, 14:04
|
Medlem
Antal inlägg: 2 075
Medlem nr: 6 256

|
Jag är inte alls kunnig inom detta område så jag borde kanske vara tyst, men jag blir ändå lite förbryllad över detta ni skriver om att vargen skulle vara utsläppt. Varför måste den vara det? Det finns ju hur många exempel som helst på vargar som dykt upp på de mest underliga platser. Dessa vargar har vandrat långt, ofta är det unga hanar. Är det så osannolikt att det faktiskt dyker upp en varg på "naturligt sätt" där det förut inte funnits varg? Och som sagt, jag har ingen kunskap, men diskussionen intresserar mig ändå
--------------------
Odlingzon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
31-10-2007, 14:05
|

Medlem
Antal inlägg: 81
Medlem nr: 11 961

|
Inget nytt under solen i denna tråden direkt. Samma gamla argument. En sak kring debatten skulle jag gärna vilja höra er åsikt om. Varför är det relevant om vargen planterades in eller inte?De sista vargarna utrodas under 60-talet, efter att ha funnits här sedan istiden. Sedan finns det lite olika åsikter vad som hände. 80-talet, Vargar invandrade från öst. Var inte helt utrodad eller återinplanterades medvetet ut. Populationen återhämtade sig och vi har nu igen varg. Vargen fanns eventuellt med andra inte under en 20 års period i landet. och???? so??? Jämför med bävern som utrodas under 1800-talet i sverige och återinplanterades 1922. oooohhh gulp nu satte jag kaffet i halsen utplanterad det är därför bävern är lite väl oskygg och gnager träd mitt i stan. Läs mer här: Är vargarna inplanterade?Många hälsningar från en värmlänning
Redigerat av jaken: 31-10-2007, 14:07
|
|
|
|
|
|
|
|
31-10-2007, 14:13
|
Medlem

|
 Ber så mycket om ursäkt, var nog lite otydlig. Visst finns det vilda vargar. De kommer från både Norge och Finland. Men det finns OCKSÅ uppfödda utsläpta vargar. Det var de utsläppta vargarnas ursprungs-kunskap som jag syftade på. Där som överallt finns det rötägg som inte är seriösa. Idag är visserligen kontrollen en annan och frågan är om man ens får släppa uppfödda vargar, men det är med det som med våra vildsvin. Ägare som säger "Who care's". Det händer! Inte i större omfattning, men det händer. Och Tosan, automatiskt är det ju dessa rötägg som så att säga ska stå med informationen och som gör hur de vill utan att tänka sig för, som är de största bovarna. Tyvärr är det ju inte bara vilt och vargfrågan som falerar, utan mycke annat också i detta landet. man kanske skulle införa ett nytt valspråk: Tänkte inte på de
Redigerat av MariaS: 31-10-2007, 14:19
|
|
|
|
|
|
|
|
31-10-2007, 14:19
|
Medlem

|
CITAT (MariaS @ 31-10-2007, 14:53)  Det har faktiskt varit TV-program om hur man föder upp och släpper ut vargar vid den norska gränsen. Synd att du missat detta. Där fanns det mycket kunskap. Jag har också sett TV-program med talande ekorrar.
|
|
|
|
|
|
|
|
31-10-2007, 14:54
|

Medlem

|
CITAT (MariaS @ 31-10-2007, 14:13)  Och Tosan, automatiskt är det ju dessa rötägg som så att säga ska stå med informationen och som gör hur de vill utan att tänka sig för, som är de största bovarna. Tyvärr är det ju inte bara vilt och vargfrågan som falerar, utan mycke annat också i detta landet. man kanske skulle införa ett nytt valspråk: Tänkte inte på de Absolut! Och informationen är mer än bristfällig. Dessutom är vi så vana vid att bli överkörda och att det dessutom kommer otrevliga efterräkningar varje gång "ansvariga" skyller ifrån sig och inte vill höra vad vi har att säga. Nu utreder man ju grannkommunerna i fråga om naturreservat dessutom. Vad det kan komma att innebära har jag ingen aning om, men det är säkert inte odelat positivt. De har ju dessutom mer eller mindre stått och lovat att vi inte ska få nåt obehag av varg och att man inte behöver se den osv. Jag tror det har stor betydelse om den är vild eller inplanterad. En helvild varg behöver nog människan inte se särskilt ofta. En varg som fötts upp av människor och sedan släppts ut är nog inte lika skygg. Och den här verkar ju inte särskilt skygg. Sen tror jag att det är så att man inte får föda upp och släppa ut varg i sverige, men jag kan ha fel. Ibland känns det som om vargprojektet är ett sätt att få folk att flytta härifrån fortare...
--------------------
Stolt HBT-kompis
|
|
|
|
|
|
|
|
31-10-2007, 15:01
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Jakt är helt OK för mig. De flesta jägre gör en viltvårdande och naturvårdande insats. Man fixar, donar och ställer till rätta i naturen. Kanske passar inte vargen in i detta kontrollerade system. Vargen är en en konkurrerande jägare, som stör ordningen. Med risk för att bli jagad av Oddasatt så måste jag instämma med Tosan att en avveckling av rennäringen skulle kunna vara ett bra grepp för att ge bättre utrymme för våra inhemska predatorer. Mvh Anders
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
31-10-2007, 15:04
|

Medlem
Antal inlägg: 81
Medlem nr: 11 961

|
CITAT (Tosan @ 31-10-2007, 14:54)  Jag tror det har stor betydelse om den är vild eller inplanterad. En helvild varg behöver nog människan inte se särskilt ofta. En varg som fötts upp av människor och sedan släppts ut är nog inte lika skygg. Och den här verkar ju inte särskilt skygg. Påstående: ”Vissa vargar är för oskygga för att vara vilda” Fakta: Oskygga individer förekommer hos de flesta djurarter, särskilt bland unga djur och framför allt i de djurstammar som inte jagas av människan. När älgar äter äpplen i villaträdgårdar, eller när rävar och grävlingar gör turer under bebodda hus, är det sällan någon som tycker det är anmärkningsvärt och förknippar detta med utplantering. Det är inte heller konstigt att enstaka vargar närmar sig bebyggelse eller människor. De skandinaviska vargarna har hittills mest uppehållit sig i områden långt från mänsklig bebyggelse, troligen för att klara sig undan förföljelse. Men i andra länder lever vargar i relativt tättbebyggda områden. Vargen är en mycket anpassningsbar art och kan överleva i de flesta landmiljöer, så länge där finns mat. Många hälsningar från en värmlänning
Redigerat av jaken: 31-10-2007, 15:09
|
|
|
|
|
|
|
|
31-10-2007, 16:53
|

Medlem

|
CITAT (aq42 @ 31-10-2007, 15:01)  Jakt är helt OK för mig. De flesta jägre gör en viltvårdande och naturvårdande insats. Man fixar, donar och ställer till rätta i naturen. Kanske passar inte vargen in i detta kontrollerade system. Vargen är en en konkurrerande jägare, som stör ordningen. Med risk för att bli jagad av Oddasatt så måste jag instämma med Tosan att en avveckling av rennäringen skulle kunna vara ett bra grepp för att ge bättre utrymme för våra inhemska predatorer. Mvh Anders Ööh, när har jag sagt att vi ska avveckla rennäringen?
--------------------
Stolt HBT-kompis
|
|
|
|
|
|
|
|
31-10-2007, 16:58
|
Medlem
Antal inlägg: 2 075
Medlem nr: 6 256

|
CITAT (aq42 @ 31-10-2007, 15:01)  Med risk för att bli jagad av Oddasatt så...  Kunde inte låta bli...
--------------------
Odlingzon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
31-10-2007, 16:59
|

Medlem

|
CITAT (jaken @ 31-10-2007, 15:04)  Påstående: ”Vissa vargar är för oskygga för att vara vilda”
Fakta: Oskygga individer förekommer hos de flesta djurarter, särskilt bland unga djur och framför allt i de djurstammar som inte jagas av människan. När älgar äter äpplen i villaträdgårdar, eller när rävar och grävlingar gör turer under bebodda hus, är det sällan någon som tycker det är anmärkningsvärt och förknippar detta med utplantering. Det är inte heller konstigt att enstaka vargar närmar sig bebyggelse eller människor. De skandinaviska vargarna har hittills mest uppehållit sig i områden långt från mänsklig bebyggelse, troligen för att klara sig undan förföljelse. Men i andra länder lever vargar i relativt tättbebyggda områden. Vargen är en mycket anpassningsbar art och kan överleva i de flesta landmiljöer, så länge där finns mat.
Många hälsningar från en värmlänning Visst, vissa individer är tuffare än andra. Men nu är ju inte älgen direkt känd för att vara överdrivet skygg heller, den står ju gärna länge och väl och glor på en. Iofs kanske vi vet väldigt lite om hur helvilda vargar fungerar, nu vet jag inte riktigt hur länge sen vi hade varg här sist, men ett 50-tal år skulle jag gissa. Men om man tittar på vargarna på djurparken som matas av människor och ser tusentals människor varje dag, så är de fortfarande ordentligt skygga och vaksamma, de som aldrig sett människor borde rimligtvis va ännu skyggare, även om undantag finns. Men visst har ni en hel del varg i värmland? Hur ser debatten ut där?
--------------------
Stolt HBT-kompis
|
|
|
|
|
|
|
|
31-10-2007, 17:43
|

Medlem

|
Vem har släppt ut alla mördarsniglarna? Länsstyrelsen?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
31-10-2007, 17:47
|
Medlem

|
CITAT (aq42 @ 31-10-2007, 17:43)  Vem har släppt ut alla mördarsniglarna? Länsstyrelsen? Va väl inte riktigt samma sak. Men samma typ av problem. Däremot har jag lärt mig massor om mördarsniglar bara på detta forumet, så när den dagen kommer att jag också blir drabbad, ja då är jag väl förberedd. Kunskap.
|
|
|
|
|
|
|
|
31-10-2007, 18:02
|
Medlem

|
CITAT (Tosan @ 31-10-2007, 17:59)  Visst, vissa individer är tuffare än andra. Men nu är ju inte älgen direkt känd för att vara överdrivet skygg heller, den står ju gärna länge och väl och glor på en.
Iofs kanske vi vet väldigt lite om hur helvilda vargar fungerar, nu vet jag inte riktigt hur länge sen vi hade varg här sist, men ett 50-tal år skulle jag gissa. Men om man tittar på vargarna på djurparken som matas av människor och ser tusentals människor varje dag, så är de fortfarande ordentligt skygga och vaksamma, de som aldrig sett människor borde rimligtvis va ännu skyggare, även om undantag finns.
Men visst har ni en hel del varg i värmland? Hur ser debatten ut där? Det har regelbundet vandrat in vargar från Finland, senast nu i vinter, då man kunde följa Pessinkivargens minst 80 mil långa vandring. Att ensamma vargar söker konstakt med hundar är inget konstigt. http://www.rovdjur.se/shi,12,1,429.html
|
|
|
|
|
|
|
|
31-10-2007, 18:10
|

Medlem

|
Nej det är verkligen inte samma sak!! Är bara väldigt, väldigt trött på dem som oreflekterat sprider konspirationsmyter av typ, myndigheterna har fött upp vargar och släppt ut i smyg. Inse att det finns ett problem, problemet kan belysas ur flera perspektiv. En vettig diskussion blir det bara om man är beredd att ta till sig information och argumentera utifrån denna. Att sprida myter och skylla på överheten i Stockholm är inte det minsta konstruktivt.
PS F´låt Tosan. Jag hänvisade felaktigt till dig om rennäringen. Det var ju jan Lindgrens åsikt jag delade DS
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
31-10-2007, 20:28
|

Medlem

|
CITAT (KURT @ 31-10-2007, 18:02)  Det har regelbundet vandrat in vargar från Finland, senast nu i vinter, då man kunde följa Pessinkivargens minst 80 mil långa vandring. Att ensamma vargar söker konstakt med hundar är inget konstigt. http://www.rovdjur.se/shi,12,1,429.htmlTack för länken, den ska jag spara. Det stod faktiskt en hel del där som inte framkommit i pressen.
--------------------
Stolt HBT-kompis
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|