Ja, visst finns det mycket i Bibeln som fortfarande fungerar som ett bra rättesnöre för kyrkan och dess medlemmar. Jesu kärleksbudskap, framför allt. Men det finns också mycket regler i Bibeln som tillhör svunnen tid, skapade p g a okunskaper och rädsla för homosexualitet. Är det inte ofattbart att homosexualitet inte togs bort som sjukdomsdiagnos förrän 1979???
Inte ens kyrkan själva följer idag Bibeln som ett rättesnöre, i alla fall inte Svenska Kyrkan i och med att majoriteten av våra stift nu säger ja till homovigslar.
Inget gjorde mig gladare och stoltare som kristen i somras när jag såg Svenska Kyrkan gå i Pride-paraden under en stor banderoll med texten "Störst av allt är kärleken". Inget gör mig gladare och stoltare som kristen när mitt stift nu säger ja till homoäktenskap med motivationen att vi ska följa Jesu kärleksbudskap i frågan, och att det är dags för kyrkan att sluta sin förföljelse och särbehandling av de homosexuella.
Det är dock en tudelad tydning, detta med med Bibelns syn på homovigslar. Gud säger nej, men Jesus säger ingenting alls. Jesus säger bara att vi ska älska varandra... Mitt rättesnöre som kristen är det senare.