Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V  « < 4 5 6 7 8 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Svenska kyrkan
          Pirum
          Inlägg 04-11-2007, 13:57
          Länk hit: #101

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Jag är med i svenska kyrkan men har några gånger funderat på att gå ur. Jag kallar inte mig själv för troende, men är döpt, har gått i söndagsskola/kyrkans barntimmar, och är konfirmerad. Agnostiker kanske ligger närmast min åskådning. Så, det är väl mer information än man bör ge på nätet smile.gif

En av orsakerna till att jag inte går ur är att jag menar kyrkan gör ett överlag bra och viktigt arbete i samhället. Och mycket viktigt arbete utomlands. Jag tycker inte heller att de felsta kyrkobyggnaderna är flådiga, i mina hemtrakter skulle jag snarare säga att de förfaller...

Sen inser jag att organiserad religion alltid kan missbrukas, och det är såklart inte bra. Och det finns säkert överbetalda personer inom svenska kyrkan, men färre än i de flesta andra delar av vårt samhälle.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Berith
          Inlägg 04-11-2007, 14:09
          Länk hit: #102

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Men varför läggs inte pengar på reparationer och underhåll av kyrkorna? Samlas pengarna bara på hög?

Enligt Svenska kyrkans sida har dom en nettoförmögenhet på 31 miljarder och en årlig kostnad på 11 miljarder. Det finns ju faktiskt lite att röra sej med där.

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 04-11-2007, 16:06
          Länk hit: #103

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

CITAT (Berith @ 04-11-2007, 14:09) *
          Men varför läggs inte pengar på reparationer och underhåll av kyrkorna? Samlas pengarna bara på hög?

Enligt Svenska kyrkans sida har dom en nettoförmögenhet på 31 miljarder och en årlig kostnad på 11 miljarder. Det finns ju faktiskt lite att röra sej med där.

Är det den sida du länkade till tidigare? Där stod ju också att det mesta var bundna tillgångar...alltså fastighet. Själva skogar, åkrar och byggnader. Eller är det 31 miljarder reda pengar?? Säljer de fastigheter så åker ju de pengarna in i fonder stod det ju. Typ till prästlöner eller vad det var.

För inte är det väl så att bara för att man äger ett hus som är taxerat till 2 miljoner är man väl inte miljonär. Då måste man väl oftast ta lån för att renovera. Eller är jag ute o cyklar nu?? *osäker lägenhetsboende*

Redigerat av anna_rispan: 04-11-2007, 16:07

Citera
          Berith
          Inlägg 04-11-2007, 16:57
          Länk hit: #104

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (anna_rispan @ 04-11-2007, 16:06) *
          Är det den sida du länkade till tidigare? Där stod ju också att det mesta var bundna tillgångar...alltså fastighet. Själva skogar, åkrar och byggnader. Eller är det 31 miljarder reda pengar?? Säljer de fastigheter så åker ju de pengarna in i fonder stod det ju. Typ till prästlöner eller vad det var.

För inte är det väl så att bara för att man äger ett hus som är taxerat till 2 miljoner är man väl inte miljonär. Då måste man väl oftast ta lån för att renovera. Eller är jag ute o cyklar nu?? *osäker lägenhetsboende*

Jaa det var nog samma sida. Och jag förstår hur du tänker, om låsta tillgångar och så. Men om man äger så mycket så kan man nog komma på sätt att ha råd att hålla efter dom egendomarna man har.

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          |Birgitta|
          Inlägg 04-11-2007, 23:17
          Länk hit: #105

Medlem
          Antal inlägg: 126
          Medlem nr: 8 823

*raderat*

Redigerat av |Birgitta|: 24-01-2008, 09:19

Citera
          Bee
          Inlägg 05-11-2007, 11:27
          Länk hit: #106

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Jag har itne haft möjlighet att vara inne på Odla på några dagar så jag håller på att läsa ikapp. Intressant diskussion det här med kyrkan.
          Jag besöker inte kyrkan särskilt ofta men jag har ingen tanke på att gå ur av ekonomiska skäl. Faktum är att jag tror att det blir mer och mer viktigt att vara medlem i kyrkan, av "ideologiska" skäl. Som döpt och konfirmerad i Svenska kyrkan betraktar jag mig som kristen om än inte särskilt aktiv.
          Någon skrev om pråliga kyrkobyggnader. Hm. Har ni kollat på kyrkorna i de katolska länderna? Där kan vi snacka om pråligt. Våra svenska kyrkor är tämligen påvra vid jämförelsen. De flesta konstverken är dessutom skänkta av församlingsbor (det kanske dom är i dom katolska kyrkorna också för den delen).
          Rivningen av kyrkan i Maglarp kändes märklig. Förnuftsmässigt förstår jag det men känslomässigt är det fel! En helig, allmännelig kyrka... Trist!
          Slutligen det här med kyrka och politik. Det har jag aldrig förstått mig på! Man har skilt kyrka och stat åt och då borde politikerna hålla sina smutsiga fingrar borta från den kyrkliga syltburken. Politik och religion skall hållas isär! Det är väl snart 500 år sen Gustav Vasa la rabarber på kyrkan? Dags att lämna tillbaka den till folket.

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          Castea
          Inlägg 05-11-2007, 12:24
          Länk hit: #107

Medlem
          Antal inlägg: 2 458
          Medlem nr: 5 087

Ja, visst finns det mycket i Bibeln som fortfarande fungerar som ett bra rättesnöre för kyrkan och dess medlemmar. Jesu kärleksbudskap, framför allt. Men det finns också mycket regler i Bibeln som tillhör svunnen tid, skapade p g a okunskaper och rädsla för homosexualitet. Är det inte ofattbart att homosexualitet inte togs bort som sjukdomsdiagnos förrän 1979???

Inte ens kyrkan själva följer idag Bibeln som ett rättesnöre, i alla fall inte Svenska Kyrkan i och med att majoriteten av våra stift nu säger ja till homovigslar. tummenupp.gif

Inget gjorde mig gladare och stoltare som kristen i somras när jag såg Svenska Kyrkan gå i Pride-paraden under en stor banderoll med texten "Störst av allt är kärleken". Inget gör mig gladare och stoltare som kristen när mitt stift nu säger ja till homoäktenskap med motivationen att vi ska följa Jesu kärleksbudskap i frågan, och att det är dags för kyrkan att sluta sin förföljelse och särbehandling av de homosexuella.

Det är dock en tudelad tydning, detta med med Bibelns syn på homovigslar. Gud säger nej, men Jesus säger ingenting alls. Jesus säger bara att vi ska älska varandra... Mitt rättesnöre som kristen är det senare.

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 05-11-2007, 12:33
          Länk hit: #108

Medlem

Hmm, apropå att Svenska kyrkan blir "slapp" eller vad det nu är. Det är väl ingen som tror att Svenska kyrkan är den mest konservativa inriktningen av kristendom?? Protestatismen är ju rätt liten del av det stora hela också om jag minns rätt. Fats det kanske någon anan redan påpekat?

Vad var första frågan i den här tråden...wink.gif

Citera
          Tezzla
          Inlägg 05-11-2007, 13:15
          Länk hit: #109

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

CITAT (Castea @ 05-11-2007, 12:24) *
          Gud säger nej, men Jesus säger ingenting alls. Jesus säger bara att vi ska älska varandra...

Jesus säger det Gud säger. Treenigheten känner du väl till? wink.gif Jesus kom för att fullborda det Fadern sagt.

Redigerat av Tezzla: 05-11-2007, 13:16

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          Castea
          Inlägg 05-11-2007, 13:24
          Länk hit: #110

Medlem

Klart jag känner till, men jag kan inte annat än att tro att homosexförbuden i Bibeln kom till p g a dåtidens okunskap och rädsla för saken samt av hänsyn till judarnas starka fokus på en fungerande fortplantning och säkrandet av stora familjer. Visst, Paulus har skrivit ett och annat om saken också i NT, men merparten av reglerna finns i GT.

Citera
          Tezzla
          Inlägg 05-11-2007, 13:38
          Länk hit: #111

Medlem

"...av hänsyn till judarnas starka fokus på en fungerande fortplantning och säkrandet av stora familjer"

ohmy.gif Utveckla gärna.

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 05-11-2007, 13:41
          Länk hit: #112

Medlem

Abraham var jude. Fick inte han en hel hög söner. var det han som skulle befolka jorden?? g.gif

Citera
          Bee
          Inlägg 05-11-2007, 14:03
          Länk hit: #113

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Du har så rätt Castea! "Störst av allt är kärleken" - finns det ett vackare talesätt?

Det får mig återigen att tänka på att det är NT som är biblen för oss kristna. GT är ett historiskt dokument.

Det är inte bara homosexuella som har farit illa pga gamla obsoleta regler i GT. Jag hade inte haft mitt älskade barnbarn om dom reglerna fortfarande gällt (dom ändrades i modern tid!) Min dotter har nämligen epilepsi och förr i världen fick inte folk med epilepsi gifta sig och därmed inte föda barn.

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          Castea
          Inlägg 05-11-2007, 15:23
          Länk hit: #114

Medlem

CITAT (Tezzla @ 05-11-2007, 13:38) *
          "...av hänsyn till judarnas starka fokus på en fungerande fortplantning och säkrandet av stora familjer"

ohmy.gif Utveckla gärna.

Att det var väldigt viktigt för judarna att man och kvinna skulle leva tillsammans, och inga andra förhållanden tilläts, för att säkra barnafödandet och stora familjer som ju var viktigt för judarna. Då är det väl inte så svårt att förstå varför homosexförbudet uppstod, eftersom homosexuella förhållanden motarbetar det hela?!

Citera
          Tezzla
          Inlägg 05-11-2007, 15:27
          Länk hit: #115

Medlem

CITAT (Castea @ 05-11-2007, 15:23) *
          Att det var väldigt viktigt för judarna att man och kvinna skulle leva tillsammans, och inga andra förhållanden tilläts, för att säkra barnafödandet och stora familjer som ju var viktigt för judarna. Då är det väl inte så svårt att förstå varför homosexförbudet uppstod, eftersom homosexuella förhållanden motarbetar det hela?!

Homosex"förbudet" kan ju även ha uppstått för att Gud avsåg att man och kvinna skulle leva tillsammans.

*väntar på halshuggning*

Redigerat av Tezzla: 05-11-2007, 15:29

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 05-11-2007, 15:39
          Länk hit: #116

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Hur många höjer idag på ögonbrynen för att för att vi har kvinnliga präster?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Castea
          Inlägg 05-11-2007, 15:46
          Länk hit: #117

Medlem

CITAT (Tezzla @ 05-11-2007, 15:27) *
          Homosex"förbudet" kan ju även ha uppstått för att Gud avsåg att man och kvinna skulle leva tillsammans.

*väntar på halshuggning*

Jag har svårt att tro att homosexförbudet kommer från Gud, utan tror att det är ett förbud som skapades av judarna själva för att säkra sin familjefortlevnad.

Jag som troende har svårt att förstå varför Gud själv skulle exkludera homosexuella människor från rätten att leva tillsammans med den man älskar och inte få gifta sig med vederbörande heller.

Redigerat av Castea: 05-11-2007, 15:47

Citera
          Tezzla
          Inlägg 05-11-2007, 16:01
          Länk hit: #118

Medlem

CITAT (Castea @ 05-11-2007, 15:46) *
          Jag har svårt att tro att homosexförbudet kommer från Gud, utan tror att det är ett förbud som skapades av judarna själva för att säkra sin familjefortlevnad.

Jag som troende har svårt att förstå varför Gud själv skulle exkludera homosexuella människor från rätten att leva tillsammans med den man älskar och inte få gifta sig med vederbörande heller.

Och jag som troende ser på Bibeln som ett verk inspirerat av Den helige ande. Bibeln är ett tilltal till oss mäniskor. Ett tilltal till de som levde då och till de som lever nu. Bibeln är inte enbart ett "historiskt dokument" skrivet av judar.

Gud exkluderar inga! Gud älskar! Men det behöver nödvändigtvis inte betyda att han accepterar allt som vi människor gör.

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          |Birgitta|
          Inlägg 05-11-2007, 16:03
          Länk hit: #119

Medlem
          Antal inlägg: 126
          Medlem nr: 8 823

*raderat*

Redigerat av |Birgitta|: 24-01-2008, 09:19

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 05-11-2007, 16:15
          Länk hit: #120

Medlem

Apropå bibeln: den är så fiffigt skriven så att mycket går att tolka på flera sätt. Antingen bokstavligt eller bildligt. Som en liknelse eller en saga.
          Osv.

Redigerat av anna_rispan: 05-11-2007, 16:16

Citera

8 sidor V  « < 4 5 6 7 8 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-09-2025, 08:14

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon