Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V  « < 6 7 8  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Svenska kyrkan
          *Stintan*
          Inlägg 05-11-2007, 18:27
          Länk hit: #141

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Jaha vad är då Den Helige Anden?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 05-11-2007, 18:27
          Länk hit: #142

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

CITAT (Castea @ 05-11-2007, 18:20) *
          Ja, det där har jag också funderat över. g.gif wink.gif
          Frågan är hur det står ordagrant i andra bibelöversättningar?

Jag har också grubblat på de där orden. Det är nåt som känns avigt.

För hur menar det egentligen. En man o en kvinna som är gifta behöver ju inte ens känna kärlek för varandra. De kan vara bittra ovänner av olika anledningar o ändå ha sex. O det kan ju intevara okej i såfall? Om sex blir ett maktmedel. O även ett gift par har ju faktiskt samlag för att bara ha skoj inte bara för att skaffa barn. O det är väl ändå rätt accepterat inom kristendom??

Är det det enda som står om homosexualitet?

Jag hävdar fortfarande att bibeln tar upp andra ämnen betydligt flitigare o som inte är lika debatterade i världen.

Citera
          Castea
          Inlägg 05-11-2007, 19:09
          Länk hit: #143

Medlem
          Antal inlägg: 2 458
          Medlem nr: 5 087

CITAT (anna_rispan @ 05-11-2007, 18:27) *
          Är det det enda som står om homosexualitet?

Nej, bl a har Paulus skrivit om det i en del av sina brev. Skickar en länk med litet bibelhänvisningar kring saken.

Citera
          Pirum
          Inlägg 05-11-2007, 21:29
          Länk hit: #144

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

CITAT (Castea @ 05-11-2007, 13:24) *
          Klart jag känner till, men jag kan inte annat än att tro att homosexförbuden i Bibeln kom till p g a dåtidens okunskap och rädsla för saken samt av hänsyn till judarnas starka fokus på en fungerande fortplantning och säkrandet av stora familjer. Visst, Paulus har skrivit ett och annat om saken också i NT, men merparten av reglerna finns i GT.

Det där med "okunskap och rädsla" vet jag faktiskt inte, en av de klart dominerande kulturerna i området (den grekiska/hellenistiska) tycks i många fall ha haft en ganska öppen attityd.
          Kanske har det, som så många andra regler som idag verkar stolliga, sitt ursprung i något slags (enligt deras egen mening) rationellt tänkade. Titta bara på hur reglerna ser ut för sex innan äktenskapet. Och otrohet. Där är det nej-nej, trots att de flesta i Sverige idag tycker att sådant är väldigt ok (sex innan äktenskapet) och 'acceptabelt' (otrohet - ca hälften tycks ju vara det enligt undersökningar iaf).

De gamla reglerna kunde säkert (på den tiden) motiveras med att det:

1) minskade antalet faderslösa barn - och i denna patriarkernas tid var det viktigt att veta vem som var ens far. Detta skyddade även kvinnorna, (med den tidens sätt att se), eftersom männen också tvingades ta ansvar.
          2) minskade spridningen av könssjukdomar rejält - inget sex innan äktenskapet och ingen otrohet => väldigt få könssjukdomar. Jag vet inte vilka könssjukdomar som fanns på den tiden, men det fanns ingen penicillin precis.
          3) att ha kontroll på avkomman säkrade släktens intressen vad gäller ägande etc (fånigt idag kanske, men faktiskt i många fall livsviktigt förr)

Det finns andra konstiga och knäppa regler (med vårt sätt att se) i bibelns gamla testament. Exempelvis äter de ju inte gris. De får inte jobba på helgdagen - möjligen plocka ner ett äpple för att äta, men inte plocka korgen full och lagra i jordkällaren. Med mera.

De flesta kristna anser det ok att omtolka bibeln, efter den tid man själv lever i. Så verkar det vara åtminstone. För annars skulle det bli väldigt svårt att vara kristen...

Man får komma ihåg att även om kristendomen delvis har sitt ursprung som slavreligion, så blev den snart en maktreligion - och det påverkar vad som finns med i bibeln och hur den är skriven.

Redigerat av Pirum: 05-11-2007, 21:34

--------------------
          zon2.5

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 05-11-2007, 22:15
          Länk hit: #145

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Efter att ha läst diskussionen och grubblerierna här om gud mm inser jag att livet som icketroende har sina fördelar. Jag tänker själv, alltså finns jag.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 05-11-2007, 22:19
          Länk hit: #146

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

CITAT (Pirum @ 05-11-2007, 21:29) *
          Det där med "okunskap och rädsla" vet jag faktiskt inte, en av de klart dominerande kulturerna i området (den grekiska/hellenistiska) tycks i många fall ha haft en ganska öppen attityd.
          Kanske har det, som så många andra regler som idag verkar stolliga, sitt ursprung i något slags (enligt deras egen mening) rationellt tänkade. Titta bara på hur reglerna ser ut för sex innan äktenskapet. Och otrohet. Där är det nej-nej, trots att de flesta i Sverige idag tycker att sådant är väldigt ok (sex innan äktenskapet) och 'acceptabelt' (otrohet - ca hälften tycks ju vara det enligt undersökningar iaf).

De gamla reglerna kunde säkert (på den tiden) motiveras med att det:

1) minskade antalet faderslösa barn - och i denna patriarkernas tid var det viktigt att veta vem som var ens far. Detta skyddade även kvinnorna, (med den tidens sätt att se), eftersom männen också tvingades ta ansvar.
          2) minskade spridningen av könssjukdomar rejält - inget sex innan äktenskapet och ingen otrohet => väldigt få könssjukdomar. Jag vet inte vilka könssjukdomar som fanns på den tiden, men det fanns ingen penicillin precis.
          3) att ha kontroll på avkomman säkrade släktens intressen vad gäller ägande etc (fånigt idag kanske, men faktiskt i många fall livsviktigt förr)

Det finns andra konstiga och knäppa regler (med vårt sätt att se) i bibelns gamla testament. Exempelvis äter de ju inte gris. De får inte jobba på helgdagen - möjligen plocka ner ett äpple för att äta, men inte plocka korgen full och lagra i jordkällaren. Med mera.

De flesta kristna anser det ok att omtolka bibeln, efter den tid man själv lever i. Så verkar det vara åtminstone. För annars skulle det bli väldigt svårt att vara kristen...

Man får komma ihåg att även om kristendomen delvis har sitt ursprung som slavreligion, så blev den snart en maktreligion - och det påverkar vad som finns med i bibeln och hur den är skriven.

Massa intressant.

Ny religion. Ny ordning.

Annars är det ju jättebra att ha sex med en av samma kön. Det blir inga barn alls o inga arvstvister heller. Då kunde man ju ha ett kärleksfullt förhållande fast den man var gift med var en skithög som spelade bort pengarna.

Citera
          Tezzla
          Inlägg 05-11-2007, 22:29
          Länk hit: #147

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

CITAT (Gossen Ruda @ 05-11-2007, 22:15) *
          Efter att ha läst diskussionen och grubblerierna här om gud mm inser jag att livet som icketroende har sina fördelar. Jag tänker själv, alltså finns jag.

Jag tänker också själv, tänker väldigt mycket själv. Min tro på Gud och Bibeln sätter definitivt inte stopp för det. Tvärtom yahoo.gif

Redigerat av Tezzla: 05-11-2007, 22:30

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          Betty
          Inlägg 05-11-2007, 23:41
          Länk hit: #148

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (Gossen Ruda @ 05-11-2007, 22:15) *

yes.gif

Såg just på Boston Teaparty på 5:an (med Filip & Fredrik) Fysikern i deras expertpanel förklarade Big Bang ungefär så här:
          Tänk dig att i ett stort "ingenting" finns ett sandkorn som exploderar och alla småbitarna sprids i hela "ingentinget" och bildar därmed alla solar och planeter, i det ögonblicket bildas alltså vårt oändliga universum.

*kliar mig i huvudet*...
          Tycker att det där är minst lika svårt att tro på som Skapelseberättelsen...
          Vart kom sandkornet ifrån? Hur kunde det ens finnas om allt var ett enda "ingenting" runt omkring det? Hur kunde det explodera?
          dunno.gif
          Jag gör som DiLeva, sjunger "Vem ska man tro på, tro på tro på när, tro på när allt är så här..."

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 06-11-2007, 08:07
          Länk hit: #149

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (Tezzla @ 05-11-2007, 22:29) *
          Jag tänker också själv, tänker väldigt mycket själv. Min tro på Gud och Bibeln sätter definitivt inte stopp för det. Tvärtom yahoo.gif

Det som jag ser som det största problemet är att, som andra tagit upp, eftersom källskriften du och andra stöder dig på är så luddigt skriven att andra inte tänker som du. Inget problem så länge du tänker själv men kan bli problem i samtal med andra. Luddigheten beror väl på att dom grekiska prästerna som skrev ner berättelserna inte var samspelta och kanske hittade på en del på egen hand. Deras källmaterial var dessutom mest muntligt.

Beträffande Big Bang så det fortfarande en teori eftersom ingen var där och kunde se vad som hände. Att återskapa ett skeende ett antal miljarder år i efterhand är lite vanskligt. Vad man däremot vet är att universum expanderar och när man räknar bakåt hamnar allt material på samma punkt. Teorierna försöker förklara detta och det mesta verkar hänga ihop men mycket återstår. Man får däremot en större respekt för teorin när exempelvis en forskare kommer fram till att det i så fall borde finnas en viss typ av strålning kvar efter Bangen. Det finns dock ingen möjlighet att vid den tiden detektera strålningen, den hittas först flera år senare och är precis som forskaren förutsåg.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Violmormor
          Inlägg 18-11-2007, 08:57
          Länk hit: #150

Medlem
          Antal inlägg: 18
          Medlem nr: 13 175

Har läst några inlägg.
          Begravningsavg. är obligatorisk, gäller skötsel av gravar mm.
          Skyrkoskatten går till underhåll av byggnader lön till anstölda material osv.
          Vad får man? Ja, det är olika på vilken församling man bor i.
          Här får man Barnverksamhet, alla vardagar, Ungdomsverksamhet på kvällarrna.frukost för daglediga en dag i veckan. sopplunch en dag i veckan för självkostnadspris. syförening en gång i veckan. Diakonala verksamheten inkl besöksgrupp som besöker gamla på deras födelsedagar = blomma + besök, utformat som födelsedagsbarnet själv vill. (Tex. födelsedagsbarnet bjuder på fika och representanten för kyrkan sitter och pratar, eller en annan variant: " ställ blomman i trappuppgången") Sorgegrupper de så kallade "leva vidare grupper". enskilda samtal som både diakoner och präster utför. (mycket mer utnytjat än man kan tro!!!), dop begravningar, konfrimandarbete. Barn och kyrkokörer och barnytmik för de minsta.

Sedan kommer internationellt inriktat hjälpverksamhet, och lokal krisverksamhet om/när den behövs.
          Det som oftas inte talas om är att kyrkorna är ofta med och bekostar hjälpverksamheten till att tex akolisters träffpunkter.
          Samtal och Familjerådgivningar (akuta rådgivningar, som inte har mer än högst en veckas kö) finns också ofta med som en del av kyrkorns ansvar.

Men även lokalerna finns för utlåning/går att hyras. De ytnytjas av allt från dopfamiljer, AA till myndigheter. Det finns också plats för ungdommar som behöver komma ut på aktivitet och behöver någon/några timmars "jobb", eller bara komma till en fika.

Än så länge fungerar detta men går för många ur kyrkan kommer det att av ekonomiska skäl att dras ner på verksamheten. Vår ort har tex. inte spec. mycket mer ungdomsverksamhet, förutom pojksportsverksamhet.

Tänker man lite geografiskt större, och läser anonser från våra olika församlingar så finns det ett helt underbart utbud av olika konserter. Men det senaste året har de varit tvungna att för vissa konserter ta entré

Kyrkogårdarna är här mycket fina, hur kommer det att fungera om det blir dåligt med pengar?

Ja jag är med i Svenska kyrkan. Går inte på "Vanliga"gudstjänster, men , på konserter, ibland går jag på gudstjänster för små och stora, ev adventsgudstjänst., Luciafirande och tar någon promenad på kyrkogården och kanske går in i kyrkan och sitter i stillheten.

Citera

8 sidor V  « < 6 7 8
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-06-2026, 11:52

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon