CITAT (Castea @ 05-11-2007, 13:24)

Klart jag känner till, men jag kan inte annat än att tro att homosexförbuden i Bibeln kom till p g a dåtidens okunskap och rädsla för saken samt av hänsyn till judarnas starka fokus på en fungerande fortplantning och säkrandet av stora familjer. Visst, Paulus har skrivit ett och annat om saken också i NT, men merparten av reglerna finns i GT.
Det där med "okunskap och rädsla" vet jag faktiskt inte, en av de klart dominerande kulturerna i området (den grekiska/hellenistiska) tycks i många fall ha haft en ganska öppen attityd.
Kanske har det, som så många andra regler som idag verkar stolliga, sitt ursprung i något slags (enligt deras egen mening) rationellt tänkade. Titta bara på hur reglerna ser ut för sex innan äktenskapet. Och otrohet. Där är det nej-nej, trots att de flesta i Sverige idag tycker att sådant är väldigt ok (sex innan äktenskapet) och 'acceptabelt' (otrohet - ca hälften tycks ju vara det enligt undersökningar iaf).
De gamla reglerna kunde säkert (på den tiden) motiveras med att det:
1) minskade antalet faderslösa barn - och i denna patriarkernas tid var det viktigt att veta vem som var ens far. Detta skyddade även kvinnorna, (med den tidens sätt att se), eftersom männen också tvingades ta ansvar.
2) minskade spridningen av könssjukdomar rejält - inget sex innan äktenskapet och ingen otrohet => väldigt få könssjukdomar. Jag vet inte vilka könssjukdomar som fanns på den tiden, men det fanns ingen penicillin precis.
3) att ha kontroll på avkomman säkrade släktens intressen vad gäller ägande etc (fånigt idag kanske, men faktiskt i många fall livsviktigt förr)
Det finns andra konstiga och knäppa regler (med vårt sätt att se) i bibelns gamla testament. Exempelvis äter de ju inte gris. De får inte jobba på helgdagen - möjligen plocka ner ett äpple för att äta, men inte plocka korgen full och lagra i jordkällaren. Med mera.
De flesta kristna anser det ok att omtolka bibeln, efter den tid man själv lever i. Så verkar det vara åtminstone. För annars skulle det bli väldigt svårt att vara kristen...
Man får komma ihåg att även om kristendomen delvis har sitt ursprung som slavreligion, så blev den snart en maktreligion - och det påverkar vad som finns med i bibeln och hur den är skriven.
Redigerat av Pirum: 05-11-2007, 21:34