Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Någon som prövat stenmjöl?
          Mejal
          Inlägg 04-11-2007, 15:58
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 139
          Medlem nr: 2 497

Vilken bra ide. Jag skall se om jag kan göra det nästa helg så får vi se hur den blir. Tack.

Hamnade förresten på blomsterlandet: en Harrison Yellow och en Awakening. Kön växer....

Citera
          Anna NV Uppsala
          Inlägg 05-11-2007, 00:12
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 260
          Medlem nr: 387

Jag tycker det verkar rimligt att nykrossat berg innehåller en hel del nyttiga mineraler, till skillnad från våra mineraljordar som hunnit lakas ut på det mest lättvittnade materialet sedan tusentals år.

Men om man redan tillför mineraler på annat sätt till rosorna så känns det lite svårt att fatta att mera av samma skulle ge sådan väldig extra sprutt. Fast om man tänker sig en omväg via pigga mikrober, trevlig och livlig mikroflora, levande jord och allt sånt, så varför inte ;-)

Citera
          Piccante
          Inlägg 05-11-2007, 00:33
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (noranettan @ 01-11-2007, 08:24) *
          Det jag fastnade för när jag läste/hörde reportaget var teorierna om istidernas betydelse. Att jordlagret efter en istid är ~2,5 meter djupt och näringsrik pga mineralerna, men att det nu är så länge sedan senaste istiden att jordarna är så urlakade att matjordstjockleken bara är några dm. Jorden i TV-reportaget verkade fet och svart, man pratade om mager och sur för 10 år sedan, så det kanske var en torvrik "jord" man startade med. Man menade också att orsaken till att vi tillför gödning är bristen på mineraler och spårämnen och att det istället borde vara det vi tillför. Jag odlar rosor - i den magraste sandjord. Det betyder att många av de rosor jag tycker är underbart vackra - exvis remontanter och bourbonnerosor - inte går att odla öht (eller bara med mycket arbete) Jag vräker ut kossa på påse och biofer varje år och fyller på med Algomin och vedaska. Jag har valt kogödsel eftersom jag lärt mig att det är bäst för sandjord för att förbättra strukturen. (stallgödsel för lerjord) Men jorden rinner ändå mellan fingrarna när jag lyfter upp den. Det är därför jag funderar över om den här teorin skulle kunna verka här. Vad jag förstår är det bara Kerstin som prövar och Mejal som prövat. Så frågan kvarstår lite tror jag - är det bara i surjordar det funkar??? Blir det cement i lerjord? Vad blir det i så fall i sandjord???? Offrar jag rosorna i den rabatt jag funderar på att pröva i???? Någon som vet var man kan läsa mer? unsure.gif Anette

Istiden har ingen betydelse på matjordslagret för istider skapar inte matjord. Att jorden skulle ha varit mer näringsrik efter istiden är heller inte säkert, tvärt om bildades våra sandjordar och moränjordar efter istiden och de är näringsfattiga jordar.

CITAT (Anna NV Uppsala @ 05-11-2007, 00:12) *
          Jag tycker det verkar rimligt att nykrossat berg innehåller en hel del nyttiga mineraler, till skillnad från våra mineraljordar som hunnit lakas ut på det mest lättvittnade materialet sedan tusentals år.

Men om man redan tillför mineraler på annat sätt till rosorna så känns det lite svårt att fatta att mera av samma skulle ge sådan väldig extra sprutt. Fast om man tänker sig en omväg via pigga mikrober, trevlig och livlig mikroflora, levande jord och allt sånt, så varför inte ;-)

Nykrossat berg innehåller förmodligen även en hel del "onyttiga" mineral som arsenik, kvicksilver och uran. Stenmjölets näringsvärde beror nog väldigt mycket på från vilket berg det kommer.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          noranettan
          Inlägg 05-11-2007, 07:30
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 686
          Medlem nr: 2 985

Tack Marcus. Jag tror jag släpper hela idén - åtminstone i min trädgård - det får bli fortsatt kossa på påse och biofer. Fast jag kommer nog ändå att följa projektet med stenmjöl i Skottland - jag gillar när teorier sätts på sin ände. blush.gif Anette

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 05-11-2007, 18:26
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Feeding poor soil with mixed rock dust may be compared to feeding an ill person a varied diet of unrefined, natural food. If no one single food is a panacea, it might follow that no single rock type is "ideal." Indeed, the virtue of glacial gravel is said to lie in its broad spectrum of rock types. The late John Hamaker advocated the use of glacial gravel dust, ideally followed by river and seashore gravels and mixtures of single rock types...

vi får se hur mina Morden blommar nästa sommar angel_not.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Cilla
          Inlägg 06-11-2007, 01:44
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Paret som driver Rosenhill på Ekerö i Stockholm har haft det skotska "Rockdustparet" hos sig på föreläsningar i somras (tror jag det var). Jag vet att de då också sålde några olika stendammsprodukter. Antar att de också har gjort några första tester själva. http://www.rosenhill.nu/

Olika material påverkar ju inte bara kemin i jorden, utan också ordens struktur, vattnets genomträngnings- och genomsläppningsförmåga, det organiska livet i jorden, syresättning och säkert mycket mer. Rosor lever ju med rötter i djupa skikt och det gör också att jag tror det kan vara värt att på olika håll testa alla möjliga och omöjliga material som kan påverka näringsupptaget.

--------------------

Citera
          noranettan
          Inlägg 06-11-2007, 09:24
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 686
          Medlem nr: 2 985

TAck Cilla för den länken. Jag tycker fortfarande att det är oerhört intressant, men........kanske i någon liten rabatt. whistling.gif Anette

Citera
          Mia, zon 3
          Inlägg 07-11-2007, 12:48
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 1 491
          Medlem nr: 3 603

Nu måste jag fundera lite..... confused.gif
          När man lägger marksten så får man ofta rådet att använda stenmjöl istället för sättsand, eftersom det gör att myrorna inte gillar att bygga bo i det, plus att det ska bli mindre ogräs.... Hur rimmar det med att andra växter växer BÄTTRE i stenmjöl? Tänker på som du skrev Kerstin, att det inte var fråga om att blanda ut, utan plantera i rent stenmjöl...?

Jaja - oavsett vilket så är det kul att höra hur ni upplever resultaten sedan.
          Själv har jag motsatsen till Anettes jord - tuuuung lera - så jag skulle nog inte våga blanda i mer finmalet material hos mig. Däremot grus, kompost och skit, skit, skit i alla de former... giggle.gif
          Kanske inte har med samma saker att göra, men jag är ganska så frälst i benmjöl också. Långtidsverkande, ekologiskt, håller rådjuren på avstånd, och hittills inga hundbesök i rabatterna heller (tack för det!).

Citera
          Anders Roslagen
          Inlägg 07-11-2007, 22:22
          Länk hit: #29

Gäster

Om jag förstått rätt så är grundförutsättningarna i Skottland annorlunda på två sätt. De använder sig av finkrossad basalt som är annorlunda än stenmjöl av granit eller gnejs, och deras årsnederbörd är betydligt högre. Det kan inte skada att tillsätta bergsborrningsstoft hos oss, men förbättringen är inte lika stor om jag får gissa. De försurade och urlakade skotska jordarna får en verklig kick av ett mjöl av näringsrik basalt med högt pH.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-12-2025, 00:25

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon