CITAT (krelan @ 06-11-2007, 10:09)

Rhododendron ponticum
Några av buskarna kommer att stå en dryg meter från väggen medan resterande kommer att planteras drygt en 1/2 m
från dessa buskar.
Är det inte bra? Om inte så måste jag tänka om helt och hållet.
Är det bättre att plantera dem i en större rabatt där de har skydd mot fastighetens vägg. Där kan de planteras ca 1/2 m från husväggen men nackdelen är att det är väldigt mycket skuggigare där.
Hur skall de egentligen planteras? Även om det är ett tag till våren så börjar jag känna mig stressad eftersom jag har tänkt att byta ut den jord som finns, mot den surare, redan nu. Det är viktigt att jag gör det på rätt ställe eftersom det kommer att bli ett väldigt, väldigt tungt jobb som jag måste göra själv med hjälp av en spade och en skottkärra. Blotta tanken på att behöva göra det mer än en gång känns oöverstiglig.
Med vänliga hälsningar
Krelan
ska du ha Rhododendron ponticum ?? och i vilken zon har du ? den tål bara runt -17c -20c
både för och nack delar med att plantera dom där vid väggen , det blir varmare men dock går blåsten hårdare mot dom vilket gör att det blåser kallare och hårda vindar . plus är det alltid torrare nära dräneringslagret . vinden åker ju på väggen och tillbaka i samma styrka om inte hårdare ,eller gå den över och ner och på buskarna hårdare . det är bara närmast väggen det inte blåser . eller är byggnaden bred så går blåsten över och veck . beror ju lite hur formen på byggnaden är och vilket läge det blåser .
för Rhododendron ponticum - surjord och soligt läge som skyddas av vindar ( silande vindar ) och fuktigjord ingen torka .
då dom inte är så härdiga skulle jag inte plantera dom i skugga där du uppnår den kalla tempen . söder har en zon varmare ju .
visar en bild
första bild visar var vinden går , närmast väggen är det ingen fara men kommer man ut nån meter blir det värre, ( vinden är mörk blå) , typ har du en väst vänd vägg så blåser det hårt direkt på växten . och för växter som inte tål mycket bör man tänka på detta också
vind.JPG ( 52.91k )
Antal nedladdningar: 34så här är bättre för växter att vinden bromsas ner och silas . som igenom ett plank eller annat luftigt stopp
(det ljusblåa är svag vind)
vind2.JPG ( 45.71k )
Antal nedladdningar: 24
Redigerat av flaxss: 06-11-2007, 17:27