Full version: Rhododendron polticum
krelan
Bor i allmännyttan där man, för att installera fjärrvärme, tvingats gräva upp gräsmatta och ta bort häck. Nu är man klara med detta och i stället för de gamla buskarna fick vi önska nya och beställde då Rhododenron Polticum. Nu har leveransen av dessa blivit uppskjutna hela tiden och kommer att levereras omkring den 8-9/11.

Min fråga är: Är det för sent att plantera nu? Bör vi vänta till våren?

Har beställt jord med rätt surhetsgrad som också kommer att leveras i samband med plantorna.
Räcker det att man fyller på runt hålet där växten skall stå och blanda för övrigt med den vanliga jorden (den verkar ganska lucker)?

Jag har samlat löv som det finns gott om här och blandat med jorden där plantorna skall stå och kommer också att lägga löv runt om, räcker det?

Bor i Stockholm (vet ej vilken zon det är).

Kan ni något om detta, snälla svara så snabbt som möjligt!!!!!!
På förhand tack/Krelan
Jan Lindgren
Hej!
Valet av R. ponticum var kanske inte så lyckat. Den är dåligt härdig. Det finns massor av hybrider som är snyggare och härdigare.
Eftersom plantorna levereras med jordklump så går det bra att plantera nu. Har du inte alltför kalkhaltig jord så kan du blanda den med okalkad torv. Välj en grovmald sort tex stallströ. Var hade du tänkt att förvara plantorna om du inte sätter dem nu?
MVH
Jan Lindgren
kerstin z5-6
I min lerjord fungerar det inte alls att sätta roddar i ett "hål" hur bra blandning man än har runt dem tynar de bort efter ett tag
Jag har mina i upphöjda torvblocksbäddar
HelenN
Liiite sent att plantera rhododendron nu väl.....senast september säger ju de flesta....bäst är ju att plantera dem till våren. Men du måste ju kunna avbeställa dem eftersom leverantören skjuter upp leveransen hela tiden!
krelan
CITAT (Jan Lindgren @ 04-11-2007, 11:44) *
Hej!
Valet av R. ponticum var kanske inte så lyckat. Den är dåligt härdig. Det finns massor av hybrider som är snyggare och härdigare.
Eftersom plantorna levereras med jordklump så går det bra att plantera nu. Har du inte alltför kalkhaltig jord så kan du blanda den med okalkad torv. Välj en grovmald sort tex stallströ. Var hade du tänkt att förvara plantorna om du inte sätter dem nu?
MVH
Jan Lindgren

Hej och tack för ditt svar som jag tar till mig.

Ja, jag är bara amatör och det var bråttom att hitta en rhododendron varför jag var inne på nätet och tittade. Bestämde mig för den som jag tycker mig ha sett lite överallt, både i parker och trädgårdar. Så fel man kan ha.
Nu hoppas jag ändå på det bästa, att de tar sig och att vi alla i området får glädje av dem.
När det gäller förvaring så hade jag inte alls tänkt förvara dem utan skjuta upp leveransen till våren.

Till sist, har du några förslag på hybrider? Det kommer att bli aktuellt med fler buskar/växter till våren, har precis börjat göra i ordning en gård som ingen skött sedan husen byggdes i slutet på 30-talet. Flyttade hit för ett par år sedan och stod inte ut med den vanskötta gården, utan satte igång att gräva och tigga växter av både kända och okända. Allmännyttan som jag bor i har också bidragit med en rejäl summa pengar i år så det skall väl bli ordning här någon dag!!!!!
Med vänliga hälsningar
Krelan

Aqvakul
Rhododenron politicum - en rolig felskrivning. Liksom övriga R. så trivs den inte i snålblåst, men kan ta en och annan syrlighet. Skämt åsido så talar mycket för att avvakta till nästa säsong med en så känslig växt.
mvh
Anders
krelan
Ja där ser ni vilken amatör jag är eller så hade jag någon politiker i tankarna när jag skrev första insändaren.

Ponticum/politicum, strunt samma, jag blev i alla fall förstådd.

Det lutar alltså åt att skjuta upp leverans och plantering till våren. Inser också att jag måste gräva bort en massa jord och i stället tillsätta den som är surare och alltså, vad jag förstått, den bästa för Rhododendron.

Kul att så många vill dela med sig av sina kunnnanden, jag är ytterst tacksam för det.

Ha en underbar kväll/Krelan
Jan Lindgren
Hej!
Skjut upp leveransen om du kan. Det är bättre att leverantören övervintrar plantorna. Jag vågar inte rekommendera några sorter. Det skulle bli en alltför lång lista. Det bästa du kan göra är att ägna vintern till att studera Hachmanns sortiment.Han har det bästa sortimentet i Europa, bra kvalite på plantorna och ger realistiska temperaturangivelser. www.hachmann.de Hachmann är också Europas bästa hybridisör och har många egna sorter
Skulle du vilja ha vildarter så är Cox i England bäst. www.glendoick.com Cox härdighetsangivelser är ibland lite optimistiska men vi hoppas att det ska bli varmare i Sverige.
När du anlägger en rhododendronplantering så välj sorter med olika blomningstid. Med rätt val så har du blommor åtminstone under tre månader.
Kerstins ide om upphöjda bäddar är mycket bra. Jag anlägger gärna upphöjda bäddar för att det är så svårt att gräva här på grund av all sten. Upphöjda bäddar är också bra för äldre som då lättare kan titta på små plantor.
Glöm inte att det finns många växter som trivs ihop med rhododendron. Se tråden om gentiana. Storfruktiga blåbär, amerikanska tranbär och lingon är andra växter som jag tror skulle bli uppskattade av de boende.
Jag har funderat på om det inte skulle vara populärt med fler ätliga växter i offentliga planteringar. Tänk en snygg lökplantering som blommar vackert på våren och sedan döljs den fula blasten av en rad med hösthallon.Kanske ett par minikiwi (Actinidia arguta och A. kolomikta) som slingrar sig i ett prydnadsträd. Jag tror att det finns många möjligheter att tänka lite annorlunda.
Jag hoppas att du berättar hur anläggningen blir till slut.
MVH
Jan Lindgren
krelan
Hej Jan.
Det första jag gjorde i morse var att ringa min kontaktperson för att avstyra leverans nu. Det har varit några riktigt kalla frostnätter och t o m jag inser att det är för sent att plantera nu.

Det här med buskar med bär, vilken underbar idè. Förhoppnngsvis ställer allmännyttan upp med en rekvisiton, på inköp av växter, även nästa år och då skall jag se till att det blir några av den varan.

Jag har flera rabatter på gång, en med rosor enbart, olika sorter och färger. En med blandade sorter såsom kärleksört och andra mer tåliga växter som tål att stå i skugga och som blommar långt in på hösten. En tredje är en salig blandning av "fådda" och "tiggade" växter och ytterligare två är på gång, varav den ena skall hysa fem st rhododendron men som också har plats för
t e x hallonbuskar.

Så ser det ut just nu, har bara hållit på i två somrar och det har varit lång väntan på att få hjälp med att rycka upp gamla buskar som hade tagit över helt. Nu är det mesta borttaget så till våren/sommaren hoppas jag att det blir så fint som jag har tänkt mig. Det tar tid när man till 99% gör allt själv och det FÅR ta tid.

Att gå med i detta forum skulle jag ha gjort långt tidigare för här får man verkligen hjälp vilket kommer att underlätta enormt i mitt fortsatta planterande.

Självklart skall jag återkomma med både bilder och text när allt finns på plats.

Med vänliga hälsningar
Krelan
Aqvakul
Hej igen!
Bra att du fick stopp på leveransen. Har grunnat en del sen sist på kombinationen Rhododendron och häck. En häck har man ju bl.a. för att ta vind. R. är en skogsväxt som själv vill skyddas av annan vegetation. R. som buskage, gärna i skydd av lite högre buskar/träd ja, men som häck??
Det är inte heller alldeles lätt att få den att "uppföra sig" som en häck. Visserligen kan de beskäras, men det tar några år innan de blir snygga igen. Kanske ska du fundera lite till ...
Mvh
Anders
Jan Lindgren
Hej!
Det går utmärkt att ha rhododendron som häck. Det är inte vanligt i Sverige men finns i andra länder. Rhododendron trivs utmärkt på soliga platser men vissa sorter tål skugga. Oftast blir plantorna mycket vackrare i sol. När man odlar rhododendron kommersiellt så planterar man dem på stora öppna fält.
MVH
Jan Lindgren
Aqvakul
Är mer bekymrad över vind och uttorkning än solsken!
krelan

De rhododendron som skall planteras kommer inte att planteras som häck.

Den gamla häcken med fula buskar är borta och istället för häck kommer jag att göra en plantering eftersom det blev en ganska stor yta när allt det gamla tagits bort.
Växterna kommer att stå i skydd av ett litet hus (där vi sorterar våra sopor) så de kommer inte att stå helt utan skydd.
Placeringen tror jag blir bra även med tanke på att det inte är allt för mycket sol just där. Vi bor i ett område i närheten av en park och vår gata är en gammal allé så det finns gott om lövträd som ger lä men också skymmer solen större delen av dagen.

Jag tror nog att jag fått tillräckligt med hjälp och råd när det gäller detta så tack alla ni som engagerat er.
Återkommer när det blir aktuellt att fråga om andra växter. Har lärt mig av detta att kolla upp med de som besitter kunskapen innan jag beställer/köper/tigger plantor till våra rabatter,

Med vänliga hälsningar
Krelan
Alexander-VG-zon3
CITAT (krelan @ 05-11-2007, 21:12) *
De rhododendron som skall planteras kommer inte att planteras som häck.

Den gamla häcken med fula buskar är borta och istället för häck kommer jag att göra en plantering eftersom det blev en ganska stor yta när allt det gamla tagits bort.
Växterna kommer att stå i skydd av ett litet hus (där vi sorterar våra sopor) så de kommer inte att stå helt utan skydd.
Placeringen tror jag blir bra även med tanke på att det inte är allt för mycket sol just där. Vi bor i ett område i närheten av en park och vår gata är en gammal allé så det finns gott om lövträd som ger lä men också skymmer solen större delen av dagen.

Jag tror nog att jag fått tillräckligt med hjälp och råd när det gäller detta så tack alla ni som engagerat er.
Återkommer när det blir aktuellt att fråga om andra växter. Har lärt mig av detta att kolla upp med de som besitter kunskapen innan jag beställer/köper/tigger plantor till våra rabatter,

Med vänliga hälsningar
Krelan

hur nära huset ska buskarna stå ?
krelan
Rhododendron ponticum

Några av buskarna kommer att stå en dryg meter från väggen medan resterande kommer att planteras drygt en 1/2 m
från dessa buskar.

Är det inte bra? Om inte så måste jag tänka om helt och hållet.

Är det bättre att plantera dem i en större rabatt där de har skydd mot fastighetens vägg. Där kan de planteras ca 1/2 m från husväggen men nackdelen är att det är väldigt mycket skuggigare där.

Hur skall de egentligen planteras? Även om det är ett tag till våren så börjar jag känna mig stressad eftersom jag har tänkt att byta ut den jord som finns, mot den surare, redan nu. Det är viktigt att jag gör det på rätt ställe eftersom det kommer att bli ett väldigt, väldigt tungt jobb som jag måste göra själv med hjälp av en spade och en skottkärra. Blotta tanken på att behöva göra det mer än en gång känns oöverstiglig.

Med vänliga hälsningar
Krelan
Aqvakul
Hej Krelan!
Jag tror att dina Rhododendron kommer att trivas bra, där du planerat för dem.
Mvh
Anders bravo.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (krelan @ 06-11-2007, 10:09) *
Rhododendron ponticum

Några av buskarna kommer att stå en dryg meter från väggen medan resterande kommer att planteras drygt en 1/2 m
från dessa buskar.

Är det inte bra? Om inte så måste jag tänka om helt och hållet.

Är det bättre att plantera dem i en större rabatt där de har skydd mot fastighetens vägg. Där kan de planteras ca 1/2 m från husväggen men nackdelen är att det är väldigt mycket skuggigare där.

Hur skall de egentligen planteras? Även om det är ett tag till våren så börjar jag känna mig stressad eftersom jag har tänkt att byta ut den jord som finns, mot den surare, redan nu. Det är viktigt att jag gör det på rätt ställe eftersom det kommer att bli ett väldigt, väldigt tungt jobb som jag måste göra själv med hjälp av en spade och en skottkärra. Blotta tanken på att behöva göra det mer än en gång känns oöverstiglig.

Med vänliga hälsningar
Krelan

ska du ha Rhododendron ponticum ?? och i vilken zon har du ? den tål bara runt -17c -20c

både för och nack delar med att plantera dom där vid väggen , det blir varmare men dock går blåsten hårdare mot dom vilket gör att det blåser kallare och hårda vindar . plus är det alltid torrare nära dräneringslagret . vinden åker ju på väggen och tillbaka i samma styrka om inte hårdare ,eller gå den över och ner och på buskarna hårdare . det är bara närmast väggen det inte blåser . eller är byggnaden bred så går blåsten över och veck . beror ju lite hur formen på byggnaden är och vilket läge det blåser .

för Rhododendron ponticum - surjord och soligt läge som skyddas av vindar ( silande vindar ) och fuktigjord ingen torka .
då dom inte är så härdiga skulle jag inte plantera dom i skugga där du uppnår den kalla tempen . söder har en zon varmare ju .

visar en bild

första bild visar var vinden går , närmast väggen är det ingen fara men kommer man ut nån meter blir det värre, ( vinden är mörk blå) , typ har du en väst vänd vägg så blåser det hårt direkt på växten . och för växter som inte tål mycket bör man tänka på detta också
[attachment=9231:vind.JPG]

så här är bättre för växter att vinden bromsas ner och silas . som igenom ett plank eller annat luftigt stopp
(det ljusblåa är svag vind)
[attachment=9232:vind2.JPG]
Aqvakul
Snygga teckningar, Flaxss!!
Bassam
Hej
jag tycker att det är inte fel att plantera nu på grund att de i kruka eller har stor klumpjord så naven ska inte förstörd men det är fel att man gör om plantera nu det är mycket av naven förstörd
och växter kan inte etablera sig så bra.
lycka till
H: BASSAM
krelan
Hej Anders, jag litar på dig och gör som jag tänkt.
Skulle det, mot förmodan, inte fungera som jag tänkt mig, ja då har jag åtminstone försökt.

Till dig som gjorde så fina teckningar, tack så hjärtligt. Nu bor jag så att det finns mycket buskar och träd runt om som kommer att skydda våra rhododendron. Dessutom kommer jag att plantera andra buskar bredvid, hallon och vinbär t ex. Där blir det ju också skydd för rhododendron.
Vilken zon jag bor i vet jag faktiskt inte men om jag söger Stockholm så kanske någon kan ge mig svar på den frågan.
Jag är, som jag tidigare skrivit, en glad amatör som för två år sedan satte i gång att vända jord och gräva rabatter och plantera allt som jag fått/tiggt/köpt på rea. Det enda jag frågat om dessa växter är om de skall stå soligt eller i skugga.

Nu har jag fått den sura jorden levererad så i morgon börjar det hårda arbetet med att pytsa ut den och ta bort så mycket som möjligt av den befintliga.

Med detta så tackar jag er alla som haft åsikter om mina funderingar kring rhododendron ponticum eller politicum som jag råkade skriva första gången. Jag är tacksam över alla som engagerat sig och är väldigt glad över det.
Men nu tror jag inte jag behöver mera hjälp och råd när det gäller placeringen av rhododendronbuskarna.

Med vänliga hälsningar

Krelan
Alexander-VG-zon3
CITAT (krelan @ 06-11-2007, 18:08) *
Hej Anders, jag litar på dig och gör som jag tänkt.
Skulle det, mot förmodan, inte fungera som jag tänkt mig, ja då har jag åtminstone försökt.

Till dig som gjorde så fina teckningar, tack så hjärtligt. Nu bor jag så att det finns mycket buskar och träd runt om som kommer att skydda våra rhododendron. Dessutom kommer jag att plantera andra buskar bredvid, hallon och vinbär t ex. Där blir det ju också skydd för rhododendron.
Vilken zon jag bor i vet jag faktiskt inte men om jag söger Stockholm så kanske någon kan ge mig svar på den frågan.
Jag är, som jag tidigare skrivit, en glad amatör som för två år sedan satte i gång att vända jord och gräva rabatter och plantera allt som jag fått/tiggt/köpt på rea. Det enda jag frågat om dessa växter är om de skall stå soligt eller i skugga.

Nu har jag fått den sura jorden levererad så i morgon börjar det hårda arbetet med att pytsa ut den och ta bort så mycket som möjligt av den befintliga.

Med detta så tackar jag er alla som haft åsikter om mina funderingar kring rhododendron ponticum eller politicum som jag råkade skriva första gången. Jag är tacksam över alla som engagerat sig och är väldigt glad över det.
Men nu tror jag inte jag behöver mera hjälp och råd när det gäller placeringen av rhododendronbuskarna.

Med vänliga hälsningar

Krelan

har du buskar och träd runt om och plus soligt läge , så blir det bra för dom . buskar och träd är perfekta vind skydd eller vind silare .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon