Tog en sväng till kolonin idag i regnet för att kolla av och tänka lite...
Kom fram till följande:
Det är egentligen inte själva höstgrävandet som är problemet - det är alla projekt som jag hade tänkt skulle vara klara i år, innan det skulle grävas!!
Så då är det ju egentligen lugnt! För som ni sa (tack för era kloka ord) dem kan jag ju fortsätta med nästa år!!! Och så kan jag slipa på planerna hela vintern...skriva och rita för att komma ihåg osv.
Det är så att jag ska lämna en bit land till nästa år så jag är tvungen att höstgräva det annars blir det böter från föreningen!
Jag hade storslagna visioner om massor med grönsaker och rader av drivbänkar så jag tog över en grannes land i våras. Men så tapade jag sugen totalt för grönsaker och så stod jag där med 100 kvadrat extra som bara växte igen framför ögonen på mig.
Det är det som har stressat igång mig tror jag.
Men man lär sig av sin misstag...
Det var blommorna som lockade mig till trädgårdsodling och det är sålunda blommorna jag ska fokusera på... ett tag framåt i alla fall...kanske lite squash i komposten men det blir allt!
Ett projekt som jag hade tänkt göra i år var att anlägga en rabatt med rosor och klematis. Bygga spalje , fixa jorden och sen plantera - det är sånt jag vill göra inte rensa grönsaker ju!!
Det blir det första jag ska sätta mig och rita på nu om kvällarna!!!
vad skönt det är med ett forum som detta där man kan skriva av sig, få feedback av folk som förstår en och komma fram till en möjlig lösning...