Tante Morgan
Jag har inte ens börjat höstgrävningen än i år och det ser ännu för jävligt ut på kolonilotten.
Alla projekt har blivit halvfärdiga och delvis igenväxta med ogräs till nästa gång jag lyckats komma dit!!
Suck. Jag har inset att jag måste hitta en lägenhet närmre min koloni eller ett koloniområde närmre min lägehet.
Det idealiska läget ska vara några minuters promenad dit.
Då ka jag gå dit en sväng och påte lite varja dag istället för att alla sysslor läggs på en stor hög som måste fixas vid de få tillfällen jag har att åka ut till min befitliga lott...
Jag ska undersöka vilka områden som finns i södra visby och om de har nåt ledigt till mig i vår...
Jag vill egentligen inte lämna migg gamla område. Det är så trevligt där ocj jag har fått ett pat kompisar att flytta dit oxå.
ewa zon 3
Inte roligt när odlandet blir något kravfullt istället för lustfyllt.
Men du har ju redan börjat fundera på en annan lösning med byte av kolonilott eller lägenhet.
Kanske du kan skippa det där med höstgrävning i år om det bara känns pressande?
Hoppas att det går att ordna så att odlandet känns kul igen.

/Ewa
kerstin z5-6
Käre Tante Morgan smile.gif
Sluta fundera på höstgräva om du inte har tid i år med det
Vill du ha grönsaksodlingar blir pallkragar mindre ogräsinvaderade
Marktäck all bar jord efter vårrensning
Trädgård ska vara roligt annars kan det vara

-beundrar verkligen de som hr trädgården en bit bort
Nu går den i vila , planera för nästa år i stället
smile.gif
K
Tante Morgan
Tog en sväng till kolonin idag i regnet för att kolla av och tänka lite...
Kom fram till följande:
Det är egentligen inte själva höstgrävandet som är problemet - det är alla projekt som jag hade tänkt skulle vara klara i år, innan det skulle grävas!!
Så då är det ju egentligen lugnt! För som ni sa (tack för era kloka ord) dem kan jag ju fortsätta med nästa år!!! Och så kan jag slipa på planerna hela vintern...skriva och rita för att komma ihåg osv.

Det är så att jag ska lämna en bit land till nästa år så jag är tvungen att höstgräva det annars blir det böter från föreningen!
Jag hade storslagna visioner om massor med grönsaker och rader av drivbänkar så jag tog över en grannes land i våras. Men så tapade jag sugen totalt för grönsaker och så stod jag där med 100 kvadrat extra som bara växte igen framför ögonen på mig.
Det är det som har stressat igång mig tror jag.
Men man lär sig av sin misstag...
Det var blommorna som lockade mig till trädgårdsodling och det är sålunda blommorna jag ska fokusera på... ett tag framåt i alla fall...kanske lite squash i komposten men det blir allt!
Ett projekt som jag hade tänkt göra i år var att anlägga en rabatt med rosor och klematis. Bygga spalje , fixa jorden och sen plantera - det är sånt jag vill göra inte rensa grönsaker ju!!
Det blir det första jag ska sätta mig och rita på nu om kvällarna!!! bravo.gif wink.gif cool.gif rolleyes.gif

vad skönt det är med ett forum som detta där man kan skriva av sig, få feedback av folk som förstår en och komma fram till en möjlig lösning... thanks.gif tummenupp.gif wub.gif
Piccante
CITAT (Tante Morgan @ 06-11-2007, 01:36) *
Jag har inte ens börjat höstgrävningen än i år och det ser ännu för jävligt ut på kolonilotten.
Alla projekt har blivit halvfärdiga och delvis igenväxta med ogräs till nästa gång jag lyckats komma dit!!
Suck. Jag har inset att jag måste hitta en lägenhet närmre min koloni eller ett koloniområde närmre min lägehet.
Det idealiska läget ska vara några minuters promenad dit.
Då ka jag gå dit en sväng och påte lite varja dag istället för att alla sysslor läggs på en stor hög som måste fixas vid de få tillfällen jag har att åka ut till min befitliga lott...
Jag ska undersöka vilka områden som finns i södra visby och om de har nåt ledigt till mig i vår...
Jag vill egentligen inte lämna migg gamla område. Det är så trevligt där ocj jag har fått ett pat kompisar att flytta dit oxå.

Får man vara liten nyfiken och fråga var i Visby du har din kolonilott? När jag bodde i Visby för några år sedan brukade jag gå förbi ett stort koloniområde och titta in på de fina trädgårdarna som fanns där. Men jag var aldrig inne på själva området, gick bara utanför. Måste vara bra förutsättningar för odling där för klimatet var väldigt milt, såg knappt snö det året.
kerstin z5-6
ninja.gif Äntligen
Ett projekt som jag hade tänkt göra i år var att anlägga en rabatt med rosor och klematis. Bygga spalje , fixa jorden och sen plantera - det är sånt jag vill göra inte rensa grönsaker ju!!

behöver du nåt tips finns vi i rosavdelningen till tjänst
Klart du ska ha rosor ! Du som bor på Rosonas ö ! smile.gif

Samplantera med låga nävor -de täcker marken fantastiskt bra
Tante Morgan
Markus:
Hepp, där ser man! vad kul - du ha ett förflutet på Gotland!! smile.gif
Japp, det är jättebra odlings klimat här. Zon 0 enligt nya kartan fick jag reda på nyligen! Enda problemet man kan ha är milda och blöta vintrar utan skyddande snötäcke...
Min koloni ligger i östra utkanten av Visby. Precis bredvid rondellen när man kör mot Roma om det säger dig nåt...=)
Det är rena odlingslotter från början så de flesta ser ut mer som trädgårdsland än trädgårdar. Men en och annan stuga har kommit upp de senaste åren. Inte alls så vackert som det området som jag tror du tänker på. Det är äldre och har små söta stugor på varje lott och ligger ganska nära köpcentrat utanför österport?
Det är verkligen små trädgårdar där med uppväxta fruktträd och häckar. Lumigt och mysigt...
Än så länge är det en känsla av "öppna landskap" på mitt område... unsure.gif blink.gif

Kerstin:
Du läser mina tankar!!!!!! w00t.gif
Jag har minsann doppat tårna i rosträskets avdelning redan för inspiration!!! crazy.gif
Håller som bäst på och letar efter namnen och bilderna på clematisarna som jaq redan har - för att kunna göra en lista så ni kan komma med förslag.... help.gif flirting.gif
Piccante
CITAT (Tante Morgan @ 06-11-2007, 22:41) *
Markus:
Japp, det är jättebra odlings klimat här. Zon 0 enligt nya kartan fick jag reda på nyligen! Enda problemet man kan ha är milda och blöta vintrar utan skyddande snötäcke...
Min koloni ligger i östra utkanten av Visby. Precis bredvid rondellen när man kör mot Roma om det säger dig nåt...=)
Det är rena odlingslotter från början så de flesta ser ut mer som trädgårdsland än trädgårdar. Men en och annan stuga har kommit upp de senaste åren. Inte alls så vackert som det området som jag tror du tänker på. Det är äldre och har små söta stugor på varje lott och ligger ganska nära köpcentrat utanför österport?
Det är verkligen små trädgårdar där med uppväxta fruktträd och häckar. Lumigt och mysigt...
Än så länge är det en känsla av "öppna landskap" på mitt område... unsure.gif blink.gif

Kerstin:
Du läser mina tankar!!!!!! w00t.gif
Jag har minsann doppat tårna i rosträskets avdelning redan för inspiration!!! crazy.gif
Håller som bäst på och letar efter namnen och bilderna på clematisarna som jaq redan har - för att kunna göra en lista så ni kan komma med förslag.... help.gif flirting.gif

Jag tänkte på området vid Österport ja. Jag bodde på Birkagatan, mitt emot sjukhuset som ligger där, så jag hade det koloniområdet ganska nära. Men då vet jag var du har din koloni.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Tante Morgan @ 06-11-2007, 22:41) *
Markus:

har du bild på den nya zon kartan ? över mig också , den jag såg hade dom givetvis klippt bort skåne .

och sen får du börja om på nytt nästa år , inte för mycket att göra . blir det bara tråkigt om man har en massa jobb . att börja med rosrona till våren låter som en bra ide .
Citrona
Nya kartan? Nya kartan? Nu har jag missat något igen help.gif
Lillja
Jag tycker inte att du ska sluta med odla grönsaker
de är en häftig känsla att äta egna grönsaker smakar
bättre sen känner man sig rik på nåt vis, du har all
tid i världen att göra saker under vinterhalvåret hemma
så va o gräv på din lott så mycket du kan det brukar ju
lugna ner sig med ogräset efter några år, så lite blandat
med blommor o grönsaker tycker jag är fint.
Tante Morgan
Flaxss och Citrona:
Jag har tyvärr inte heller sett den nya zonkartan..!
Jag fick den nya uppgiften när jag tittade på Söderläge för nån månad sedan när de var på Gotland. De nämde det lite i förbifarten när de pratade om Gotlands gynsamma klimat.
Stora delar av Skåne har alltid haft samma zon, så jag tror nog att du Linus oxå blivit uppgraderad!!! tummenupp.gif
Eller nedgraderad, hur man nu ska se det - uppgraderad till gynnsammare klimatzon men nedgraderad till lägre siffra... confused.gif biggrin.gif

Lillja:
Du har så rätt, det är underbart med egna grönsaker! Jag är helt med dig...så någon grönsak kommer jag nog klämma in på den delen som jag har kvar. Jag måste bara skala ner mina ambitioner - tanken var att jag skulle vara helt självförsörjande. Men den planen sprack i och med att jag inte daglig tillgång till kolonin. Och då blir det för mycket jobb när jag väl kommer dit.
Men om några år kankse....om jag bor närmre eller till och med har en trädgård utanför dörren! rolleyes.gif sleep.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Tante Morgan @ 07-11-2007, 14:37) *
Flaxss och Citrona:
Jag har tyvärr inte heller sett den nya zonkartan..!
Jag fick den nya uppgiften när jag tittade på Söderläge för nån månad sedan när de var på Gotland. De nämde det lite i förbifarten när de pratade om Gotlands gynsamma klimat.
Stora delar av Skåne har alltid haft samma zon, så jag tror nog att du Linus oxå blivit uppgraderad!!! tummenupp.gif
Eller nedgraderad, hur man nu ska se det - uppgraderad till gynnsammare klimatzon men nedgraderad till lägre siffra... confused.gif biggrin.gif

hmm är i zon 1-2 nu , blir jag då zon 0-1 confused.gif . fint
kerstin z5-6
och jag är väl snart i z3 som jag alltid önskat då coolgleam.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-11-2007, 17:32) *
och jag är väl snart i z3 som jag alltid önskat då coolgleam.gif

jammen , trevligt Kerstin snart lika milt som mig ju !! tummenupp.gif om du snart är zon 3 så då är jag Italien !!?? hmm
Annie-72
Hej Tante Morgan!! Jag förstår så väl det du beskriver med alla drömmar/tankar/förhoppningar om vad man vill göra och vad tiden och orken sedan räcker till.. Jag har det precis så.. Nu försöker jag dämpa mig för jag vet att jag inte fixar det med två små, hund, två bonustonåringar men min tid kommer åxå... Så dröm men skala bort ångesten och ytan om det inte går.. för som de andra så klokt beskriver så ska trädgård vara njutning//Annie
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon