Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

14 sidor V  « < 4 5 6 7 8 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Krisgrupper, - varför i kyrkan?
          Berith
          Inlägg 11-11-2007, 08:25
          Länk hit: #101

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (Netha @ 10-11-2007, 22:51) *
          Måste fråga. Väljer du medvetet att inte umgås med människor som är troende... eller menar du att du inte har såna i din bekantskapskrets?
          För ... om du blev god vän med någon, och det senare skulle visa sig att denna var troende... skulle du då säga upp bekantskapen?

Jag menade att jag inte har "såna" i min bekantskapskrets. Och jag skulle såklart inte säga upp bekantskapen bara så där, eller bara för det. Jag vet inte hur det skulle utveckla sej, kanske fortsätter vi att umgås.... kanske rinner det ut i sanden.

Och så vill jag bara säga att här får det vindla hur det vill biggrin.gif det kommer fram så mycket intressant så fortsätt bara.

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          huskatt
          Inlägg 11-11-2007, 08:43
          Länk hit: #102

Medlem
          Antal inlägg: 55
          Medlem nr: 12 737

Alla människor är ju olika-men en Medmänniska kan vara ett bra stöd för många...Kanske en präst har lite av det kunnandet. angel_not.gif

Citera
          Berith
          Inlägg 11-11-2007, 08:52
          Länk hit: #103

Medlem

CITAT (huskatt @ 11-11-2007, 08:43) *
          Alla människor är ju olika-men en Medmänniska kan vara ett bra stöd för många...Kanske en präst har lite av det kunnandet. angel_not.gif

Men! är inte jag en medmänniska då? Eller en kusin, eller moster, eller granne, lärare, sophämtaren, brevbäraren, gamla mormor....? Alla är väl medmänniskor?

Eller är det nån slags förening? "Gå en kurs och bli Medmänniska."?

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Feronia
          Inlägg 11-11-2007, 10:12
          Länk hit: #104

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 9 001

På www.hbl.fi (http://hbl.fi/text/inrikes/2007/11/10/d7451.php) kan man i dag läsa en intervju med krisprästen som var med då de anhöriga till offren i Tusby fick veta att deras nära hade dödats. Ur artikeln framgår det dessutom att de drabbade också själva ville samlas i just kyrkan. Även om kyrkan i det här fallet var den första samlingsplatsen betyder det inte att prästerna och kyrkan hade monopol på krishanteringen, utan det fanns också andra krishanterare på plats. Åtminstone i Finland finns det krispräster som har fått extra utbildning för att kunna stöda i särskilt svåra situationer.

Citera
          Gita
          Inlägg 11-11-2007, 10:53
          Länk hit: #105

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

Jag är inte troende, men för mig känns det helt rätt med kyrkan som krishanteringslokal.
          Jag går då och då in i en kyrka ,sitter ner en stund bara för att byggnaderna i sig oftast är så vackra och rogivande.
          Och så tror jag att kyrkan är en symbol för tröst för många, även icke-troende.
          Gita

Citera
          Berith
          Inlägg 11-11-2007, 11:12
          Länk hit: #106

Medlem

Intressant artikel, och några intressanta tankar han hade...

- "För Drumsöprästen Kaj Engström har Jokelatragedin varit väldigt konkret. Det är han som, tillsammans med polisen, gått med sorgebudet till offrens familjer."

- "Grannar har tagit ledigt från arbetet för att stöda de drabbade familjerna. De har hämtat mat till dem och skött om dem."

- "Likaså har Jokela - precis som tsunamikatastrofen - åter väckt liv i ett latent behov av andlighet.

- Jokela är ingen ort som är känd för sin kyrklighet. Men när det här skedde var det i kyrkan folket ville samlas.

Engström jämför finländarnas religiositet med en försäkring.

- Vi har försäkringsbrevet i arkivet men läser det väldigt sällan. När något sedan händer så tar vi fram det. Och det är viktigt att vi gör det.

För traditioner, säger han, har en bevarande kraft.

- Så enkla saker som att tända ljus, den eviga livslågan. Det är en enkel och tydlig tradition vi finländare har."

Tydligen är det så i Finland också, att prästen kallas in tidigt i krisarbetet. Och här står det ju att prästen tillsammans med polisen meddelar de anhöriga.

--------------------

Citera
          Farbror Blå
          Inlägg 11-11-2007, 12:34
          Länk hit: #107

Medlem
          Antal inlägg: 3 471
          Medlem nr: 6 573

så tryggt!

hoppas at min pastor är med när jag får höra hemska nyheter!
          känns tryggt att nån kan be för en, när man själv inte orkar.

--------------------

Citera
          Berith
          Inlägg 11-11-2007, 15:13
          Länk hit: #108

Medlem

CITAT (Farbror Blå @ 11-11-2007, 12:34) *
          så tryggt!

Vem skulle du inte vilja kom och meddelade dej en sån nyhet? Borde ju finnas nån som du inte vill ha där just då.

--------------------

Citera
          netaave
          Inlägg 11-11-2007, 15:37
          Länk hit: #109

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

CITAT (Farbror Blå @ 11-11-2007, 12:34) *
          så tryggt!

Ja iaf som kan visa sin medmänsklighet och stötta dig. En som är utbildad för det, mjölkbudet och andra outbildade skulle säkert kunna säga helt fel saker och förvärra saken.

--------------------

Citera
          Berith
          Inlägg 11-11-2007, 16:30
          Länk hit: #110

Medlem

CITAT (netaave @ 11-11-2007, 15:37) *
          Ja iaf som kan visa sin medmänsklighet och stötta dig. En som är utbildad för det, mjölkbudet och andra outbildade skulle säkert kunna säga helt fel saker och förvärra saken.

Det är sånt här som jag blir så förundrad över. Varför skulle inte mjölkbudet och andra "outbildade" kunna visa sin medmänsklighet och stötta i svåra stunder?

Hittills har det bara sagts vilka som kan stötta och vilka som inte kan det, men ni har inte förklarat var skillnaden ligger mellan dessa olika människor. Det måste ju vara nåt mer än att dom i botten har olika yrken eller sysselsättningar.

Jag vill gärna veta det ni vet. yes.gif

--------------------

Citera
          Piccante
          Inlägg 11-11-2007, 16:45
          Länk hit: #111

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Berith @ 11-11-2007, 16:30) *
          Det är sånt här som jag blir så förundrad över. Varför skulle inte mjölkbudet och andra "outbildade" kunna visa sin medmänsklighet och stötta i svåra stunder?

Hittills har det bara sagts vilka som kan stötta och vilka som inte kan det, men ni har inte förklarat var skillnaden ligger mellan dessa olika människor. Det måste ju vara nåt mer än att dom i botten har olika yrken eller sysselsättningar.

Jag vill gärna veta det ni vet. yes.gif

jo man undrar ju om empatin för andra sitter i prästkragen? innocent.gif

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Berith
          Inlägg 11-11-2007, 17:07
          Länk hit: #112

Medlem

CITAT (Markus_H @ 11-11-2007, 16:45) *
          jo man undrar ju om empatin för andra sitter i prästkragen? innocent.gif

Så illa kan det väl ändå inte vara? Att bara för att en person bär en prästkrage så uppfattas automatiskt den personen som kompetent i krisfrågor? Låter ju som... som... ja som vad? Hjärntvätt?

dunno.gif

--------------------

Citera
          Farbror Blå
          Inlägg 11-11-2007, 17:27
          Länk hit: #113

Medlem
          Antal inlägg: 3 471
          Medlem nr: 6 573

CITAT (Berith @ 11-11-2007, 17:07) *
          Så illa kan det väl ändå inte vara? Att bara för att en person bär en prästkrage så uppfattas automatiskt den personen som kompetent i krisfrågor? Låter ju som... som... ja som vad? Hjärntvätt?

dunno.gif

En troende person har en djupare förståelse om liv och död, känslor , medmänsklighet.
          En person som via sin tro vill jobba för andra människor(präst och liknande) har en djupare insikt om folks sökande efter livets mening än en som valt ett annat yrke, som baserar sig på bara utbildning och lön.
          För oss troende är detta självklart, för icketroende inte.Så är det bara. End of discussion.

--------------------

Citera
          Cacki
          Inlägg 11-11-2007, 17:34
          Länk hit: #114

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

Men självklart så kan väl de alla flesta visa empati, men konsten att hålla sej någorlunda saklig och att inte "dras ner i kolmörkret" själv kräver en viss utbildning. Jag tror inte att man kan hjälpa någon ifall den man talar med sitter och gråter värre än man själv. Skulle nog inte inge någon trygghetskänsla för mej i alla fall. Det handlar ju också om att de som ingår i krisgruppen själva ska klara av det mentalt också. För inte vore det väl särskilt smart heller om man skulle vara tvungen att ordna en krisgrupp åt dem som ingått i krisgruppen sedan? Varför ifrågasätter ni att inte en präst skulle klara att ta till sej en sådan utbildning lika bra som någon annan? Fast det skulle vara kul att höra vilken yrkesgrupp som ni som är anti skulle vilja ersatte kyrkans personal. Någon mer passande än "sockerbagaren i staden" alltså.

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          herkules
          Inlägg 11-11-2007, 18:00
          Länk hit: #115

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Cacki @ 11-11-2007, 17:34) *
          /--/
          Det handlar ju också om att de som ingår i krisgruppen själva ska klara av det mentalt också. För inte vore det väl särskilt smart heller om man skulle vara tvungen att ordna en krisgrupp åt dem som ingått i krisgruppen sedan?
          /--/

en krisgrupp bör ha handledning och spegling efteråt.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Piccante
          Inlägg 11-11-2007, 18:04
          Länk hit: #116

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Farbror Blå @ 11-11-2007, 17:27) *
          En troende person har en djupare förståelse om liv och död, känslor , medmänsklighet.
          En person som via sin tro vill jobba för andra människor(präst och liknande) har en djupare insikt om folks sökande efter livets mening än en som valt ett annat yrke, som baserar sig på bara utbildning och lön.
          För oss troende är detta självklart, för icketroende inte.Så är det bara. End of discussion.

Det där lät fruktansvärt auktoritärt!!! hoppas du slant på tangenterna och formulerade dig olyckligt så du inte tror så på riktigt fear.gif Menar du verkligen att en icketroende person skulle sakna djupare känslor och medmänsklighet????

CITAT (Cacki @ 11-11-2007, 17:34) *
          Men självklart så kan väl de alla flesta visa empati, men konsten att hålla sej någorlunda saklig och att inte "dras ner i kolmörkret" själv kräver en viss utbildning. Jag tror inte att man kan hjälpa någon ifall den man talar med sitter och gråter värre än man själv. Skulle nog inte inge någon trygghetskänsla för mej i alla fall. Det handlar ju också om att de som ingår i krisgruppen själva ska klara av det mentalt också. För inte vore det väl särskilt smart heller om man skulle vara tvungen att ordna en krisgrupp åt dem som ingått i krisgruppen sedan? Varför ifrågasätter ni att inte en präst skulle klara att ta till sej en sådan utbildning lika bra som någon annan? Fast det skulle vara kul att höra vilken yrkesgrupp som ni som är anti skulle vilja ersatte kyrkans personal. Någon mer passande än "sockerbagaren i staden" alltså.

Jag har svårt att se varför en präst enbart i egenskap av sitt ämbete skulle vara mer lämpad än mjölkbudet, sockerbagaren ,psykologen, kuratorn eller någon annan att hantera kriser?

Jag vet flera präster som själva har drabbats av djupa kriser pga sitt arbete så de är inte på något vis annorlunda mot andra "vanliga dödliga".

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 11-11-2007, 18:07
          Länk hit: #117

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

Jag har genomlevt fyra nära anhörigas död. På något underligt sätt upplevde jag att en del människor undvek mig eller åtminstone inte talade om det som hänt. Vi har pratat om det efteråt och de har berättat att de inte vetat vad de skulle säga, känt sig otillräckliga...

Och så är det väl ... tror att de flesta av oss inte riktigt vet hur vi skall hantera sorgen, vad vi skall säga, rädda att göra det hela värre osv ... fast en kram1.gif säger mer än tusen ord,

Därför tror jag att det behövs en viss utbildning och i all synnerhet för de människor som ofta genom sina yrken ställs inför död och annat elände ...

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 11-11-2007, 18:08
          Länk hit: #118

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Nu örjar det bli lite märkligt här. Det är väl ingen som direkt sagt sig misstro att en präst kan vara bra på krishantering, men däremot har det ifrågasatts varför dom alltid skall vara med. Och varför det oftast är kyrkor inblandade. Nog kan vem som helst, nästan, ställa upp på krishantering bara man får rätt utbildning. Om det nu är så att troende personer inklusive präster skulle vara fulla av empati undrar jag hur man förklarar alla katolska präster som utnyttjat småpojkar sexuellt?

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Lena i Torslanda
          Inlägg 11-11-2007, 18:38
          Länk hit: #119

Medlem
          Antal inlägg: 1 123
          Medlem nr: 250

Så bra - nu antar jag att det kommer att vara lång kö av sökande till utbildningar i krishantering efter detta! Förstår att det här på Odla finns många volontärer som vill ställa upp i krishanteringsgrupper utan inblandning av personer med anknytning till något religiöst samfund.
          Go for it - eller????

och ja - jag är utbildad i krishantering! och nej - jag till hör inget religiöst samfund av något slag.

--------------------
          Lena

Citera
          Cacki
          Inlägg 11-11-2007, 18:57
          Länk hit: #120

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

CITAT (herkules @ 11-11-2007, 18:00) *
          en krisgrupp bör ha handledning och spegling efteråt.

Självklart! Men man kan nog ha lite nytta av en viss erfarenhet av att delta i detta också. Inte helt okomplicerat det heller.

Markus_H, av de yrkesgrupper som du räknade upp ser jag psykologen och kuratorn som lika eller egentligen ännu viktigare än prästen i gruppen. Och självklart kan även en präst hamna i en personlig kris lika väl som andra. Det är ju det som gör även präster mänskliga och har förmåga att visa empati lika bra som sockerbagaren. Det är bara det att prästen har fått utbildning i hur man kan stötta andra människor i kris. Varför prästen skulle uteslutas p g a sitt yrke förstår jag inte riktigt. Det är väl alldeles utmärkt att utnyttja de resurser vi har i samhället.

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera

14 sidor V  « < 4 5 6 7 8 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 14:30

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon