Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

14 sidor V  « < 8 9 10 11 12 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Krisgrupper, - varför i kyrkan?
          Cacki
          Inlägg 13-11-2007, 12:56
          Länk hit: #181

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

CITAT (Markus_H @ 13-11-2007, 12:51) *
          Brukar inte frivilligorganisationer som typ Röda korset bistå med dom sysslorna vid större olyckor/ katastrofer?

Jo

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Piccante
          Inlägg 13-11-2007, 12:58
          Länk hit: #182

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 13-11-2007, 12:48) *
          precis så är det.

Jag fattar inte hur man kan vara så hatiskt till präster. Undrar bara hur dessa skulle reagera när dom verkligen behöver hjälp. Skulle dom avstå från hjälpen bara för att den kommer från kyrkan?

Jo men om kyrkan aldrig har förmedlat något positivt budskap förut, vill man då höra från prästen att; han har det bättre där han är nu i en svår situation!
          Jag vet inte om jag skulle må bättre av att möta en person som varje söndag står och mässar att vi ska ha dåligt samvete och visa ånger över att Jesus dog för 2000 år sedan. Eftersom de brukar förklara allt som händer med att det antingen beror på att gud har en plan med det eller att det är pga våra synder så skänker det mig ingen tröst. Då kan man ju lika gärna säga rakt ut att det är mitt egna fel att jag var med i en olycka. Jag vill inte träffa en präst för att få höra vilken dålig människa jag är.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Tezzla
          Inlägg 13-11-2007, 13:02
          Länk hit: #183

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

Men alltså, vad HAR vissa av er för syn på präster? help.gif Tror ni på allvar att när ni sitter där i chock och kanske har förlorat era nära anhöriga att prästerna skulle sätta igång och döma er och predika?

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          Tosan
          Inlägg 13-11-2007, 13:11
          Länk hit: #184

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

CITAT (Berith @ 13-11-2007, 12:46) *
          Ajajaj... Det är precis sånt som jag reagerar på. Om nån sa så till mej om det hade hänt nån i min familj nåt, att den personen "har det säkert bättre nu" så skulle jag bli väldigt väldigt ledsen. För mina barn och min man är glada och lyckliga nu, vad det exakt beror på vet jag inte. Kanske på att dom lever med varandra, och mej? Sorry Magdis men en sån kommentar kan göra saken värre. smile.gif

Just såna kommentarer skulle jag nästan vilja påstå att fler präster än "oreligiösa" undviker. Prästerna är medvetna om att alla människor har sin egen privata tro, och den behöver inte innefatta nån gud alls.

Själv fick vi jättebra stöd av kyrkan och framförallt prästen när min morfar dog förra sommaren. Min son var då 3½ år och vi visste inte riktigt hur vi skulle förbereda honom på begravningen. Just prästen gav oss rådet att berätta så mycket som möjligt, framförallt fakta, och svara på frågor utifrån vad vi trodde, inte nödvändigtvis vad den kristna tron säger.

Sen går det inte att komma ifrån att vi har världens bästa präst, som vi dessutom umgås lite med privat. Civilt åker han cheva och spelar rock n´roll biggrin.gif

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          Cacki
          Inlägg 13-11-2007, 13:16
          Länk hit: #185

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

CITAT (Markus_H @ 13-11-2007, 12:58) *
          Jo men om kyrkan aldrig har förmedlat något positivt budskap förut, vill man då höra från prästen att; han har det bättre där han är nu i en svår situation!
          Jag vet inte om jag skulle må bättre av att möta en person som varje söndag står och mässar att vi ska ha dåligt samvete och visa ånger över att Jesus dog för 2000 år sedan. Eftersom de brukar förklara allt som händer med att det antingen beror på att gud har en plan med det eller att det är pga våra synder så skänker det mig ingen tröst. Då kan man ju lika gärna säga rakt ut att det är mitt egna fel att jag var med i en olycka. Jag vill inte träffa en präst för att få höra vilken dålig människa jag är.

Har du varit med om att en nära anhörig fört en lång och plågsam död, kanske av sjukdom? Det har jag och vet därför också att det kan vara sant att h*n har det bättre där h*n är nu var det än må vara. Självklart är det inget man säger i alla situationer men ibland är det faktisk sant.
          Och hur vet du vad prästen "mässar om" numera om du aldrig går dit? Vi lever inte på 1800-talet längre.

Och du....tänk om det faktiskt var just du som var vållande till olyckan då. Då vore det ju ingen osanning heller! flirting.gif innocent.gif

Redigerat av Cacki: 13-11-2007, 13:17

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Magdis
          Inlägg 13-11-2007, 13:26
          Länk hit: #186

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

CITAT (Berith @ 13-11-2007, 12:46) *
          Ajajaj... Det är precis sånt som jag reagerar på. Om nån sa så till mej om det hade hänt nån i min familj nåt, att den personen "har det säkert bättre nu" så skulle jag bli väldigt väldigt ledsen. För mina barn och min man är glada och lyckliga nu, vad det exakt beror på vet jag inte. Kanske på att dom lever med varandra, och mej? Sorry Magdis men en sån kommentar kan göra saken värre. smile.gif

Jamen fattade ni inte att jag menade att sånt säger inte ett proffs? Det är ert mjölkbud som skulle kunna försöka trösta er på det viset. Trodde ni att jag menade att man borde säga så? Läs i så fall mitt inlägg en gång till tack.

CITAT (Tosan @ 13-11-2007, 13:11) *
          Sen går det inte att komma ifrån att vi har världens bästa präst, som vi dessutom umgås lite med privat. Civilt åker han cheva och spelar rock n´roll biggrin.gif

Då vet jag vem du menar! En nära vän till oss. smile.gif

Citera
          Tezzla
          Inlägg 13-11-2007, 13:27
          Länk hit: #187

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

CITAT (Magdis @ 13-11-2007, 13:25) *
          Jamen fattade ni inte att jag menade att sånt säger inte ett proffs? Det är ert mjölkbud som skulle kunna försöka trösta er på det viset. Trodde ni att jag menade att man borde säga så? Läs i så fall mitt inlägg en gång till tack.

För mig var det glasklart vad du menade, Magdis yes.gif Men mycket handlar nog om vad man vill förstå, vad man vill höra på...

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          Magdis
          Inlägg 13-11-2007, 13:28
          Länk hit: #188

Medlem

CITAT (Tezzla @ 13-11-2007, 13:27) *
          För mig var det glasklart vad du menade, Magdis yes.gif Men mycket handlar nog om vad man vill förstå, vad man vill höra på...

Det tror jag också Tezzla. O det är ingen nyhet för mig att vissa vill tolka allt jag säger negativt utan att ens läsa.

Citera
          Gillan
          Inlägg 13-11-2007, 13:30
          Länk hit: #189

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

Jag har har varit på ett par begravningar där den avlidne har gått bort under mycket tragiska omständigheter. Den avlidne har dessutom i båda fallen varit mycket ung. Inte någon av de gångerna har prästen sagt ett enda ord om att h*n har det bättre nu, eller att det var " Guds mening" eller nåt liknande. Istället har prästen sagt saker som; Det som hänt är väldigt tragiskt och vad det skulle vara för mening med detta, det kan vi inte förstå och det gör ont, men vi får försöka stötta varandra i denna svåra stund. Helt enkelt sådant som vi behöver höra när det är som värst. Och detta har ändå varit under begravningscermonin, när prästen faktiskt utövar sitt "yrke".

Vad jag, skam till säges, har mer ont av, är en del andra religioner som verkligen försöker "pracka på" mig sin gudstro. Tex Jehovas vittnen, som jag har haft påhälsning av x antal ggr. Och eftersom jag inte kan vara tyst, så blev jag heller inte av med dem förrän jag sa till på skarpen att jag inte ville veta av dem blush.gif

Och jag är absolut inte religiös i den bemärkelsen att jag tror på nån specifik "Gud". Men visst, jag är religiös på mitt eget sätt. Jag tror på människan och hennes inneboende förmåga att klara av att vara just människa. Sen finns det vissa budskap i "bibeln" som jag tror benhårt på. Vem som än sa dem från början, "Gud", Jesus eller nån annan människa som hade nåt vettigt att säga.

Ps! Förstog också verkligen vad du ville ha sagt Magdis.

Redigerat av Gillan: 13-11-2007, 13:34

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          Piccante
          Inlägg 13-11-2007, 13:31
          Länk hit: #190

Medlem

CITAT (Cacki @ 13-11-2007, 13:16) *
          Har du varit med om att en nära anhörig fört en lång och plågsam död, kanske av sjukdom? Det har jag och vet därför också att det kan vara sant att h*n har det bättre där h*n är nu var det än må vara. Självklart är det inget man säger i alla situationer men ibland är det faktisk sant.
          Och hur vet du vad prästen "mässar om" numera om du aldrig går dit? Vi lever inte på 1800-talet längre.

Och du....tänk om det faktiskt var just du som var vållande till olyckan då. Då vore det ju ingen osanning heller! flirting.gif innocent.gif

Jag har varit med om nära anhöriga som har drabbats av långa plågsamma sjukdomar ja.
          jag vet iofs inte vad präster mässar om "nu mera" eftersom jag inte har besökt en gudstjänst sedan 1993-94 någon gång när jag läste. Men åtminstone då befann sig de flesta präster kvar på 1800-talet och gör nog det än är jag rädd för...
          Jag tycker att jag har varit med på allt för många begravningar där man har tagit illa vid sig av prästernas fördömanden.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 13-11-2007, 13:34
          Länk hit: #191

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Jag kan hålla med om vad alla säger när dom försvarar prästerna, förhoppningsvis stämmer det också. Men jag skulle ändå föredra en person som har krishantering som sin huvuduppgift och inte en som har religionen som sådan. Vad ni än säger och skriver så finns alltid en gnagande misstanke kvar förutom då att många har en direkt negativ tidigare erfarenhet av präster.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Tosan
          Inlägg 13-11-2007, 13:41
          Länk hit: #192

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

CITAT (Magdis @ 13-11-2007, 13:26) *
          Då vet jag vem du menar! En nära vän till oss. smile.gif

Jo, jag förstod att du skulle förstå vem jag menade biggrin.gif

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          lena:-)
          Inlägg 13-11-2007, 13:59
          Länk hit: #193

Medlem
          Antal inlägg: 1 440
          Medlem nr: 3 110

En liten fundering. är det inte så att de som jobbar med krishantering dessutom måste innefattas av tystnadsplikten? Tystnadsplikt har ju alla inom sjukvård, socialtjänst samt präster. Är man lekman måste man ju ha det inskrivet innan man ger sig ut i kris....eller vad?

--------------------
          ”Saliga äro de som inte väntar sig något alls av livet, ty de skola icke bli besvikna.”
          citat från "farmor Levengood"

Citera
          Bee
          Inlägg 13-11-2007, 14:33
          Länk hit: #194

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

CITAT (lena:-) @ 13-11-2007, 13:59) *
          En liten fundering. är det inte så att de som jobbar med krishantering dessutom måste innefattas av tystnadsplikten? Tystnadsplikt har ju alla inom sjukvård, socialtjänst samt präster. Är man lekman måste man ju ha det inskrivet innan man ger sig ut i kris....eller vad?

Jag tror du har rätt. JAg har läst reglerna för den kris- o katastrofgrupp som finns på min arbetsplats och där står att tystnadsplikt råder för den som ingår i gruppen.

För övrigt vad angår krisgrupper: det är ju ett relativt modernt fenomen med offentlig krishantering. Den minnesgode erinrar sig "premiären". På 80-talet inträffade en svår bussolycka i en tunnel i Norge. Flera svenska skolbarn omkom eller blev svårt skadade. De svenska myndigheterna blev väldigt imponerade av de norska myndigheterna som väldigt snabbt kallade in en krisgrupp, något man inte hade hört talas om i Sverige tidigare. Det var efter den olyckan som man startade arbetet med att skapa krisgrupper som ett komplement till katastrofhantering.

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          LadyG
          Inlägg 13-11-2007, 14:57
          Länk hit: #195

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

Hur många i den här tråden känner en präst, alltså privat? Hur många umgås med präster och känner till hur de arbetar och utbildar sig? Det måste vara de flesta efter så många har så bestämda åsikter om hur "präster är". På ungefär samma sätt som det är lätt att "veta" hur väktare "är" eller som förr då man minsann "visste" hur "hotentotterna" och "zigenarna" var minsann...

Lite mer kött på benen bakom påståendena om hur prästerskapet "är" vore på sin plats, hur "vet" ni att de "är" på ett visst sätt? Eller är det bara sånt "man vet"?

Den enda jag känner inte behöver svara, så där lite spontant, är Magdis.

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Piccante
          Inlägg 13-11-2007, 15:12
          Länk hit: #196

Medlem

Umgås både med präster (fd granne) och romer, gör inte skillnad på folk och folk.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Anma
          Inlägg 13-11-2007, 15:41
          Länk hit: #197

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (herkules @ 13-11-2007, 11:33) *
          vad du än gör så skratta inte ihjäl dig - risken finns ju att det kommer hem en präst till er då. rotfl.gif rotfl.gif

Det gör det ju varje dag ändå... whistling.gif laugh.gif

(förlåt Magdis, jag kunde inte låta bli... )

Citera
          Magdis
          Inlägg 13-11-2007, 15:43
          Länk hit: #198

Medlem

CITAT (Anma @ 13-11-2007, 15:41) *
          Det gör det ju varje dag ändå... whistling.gif laugh.gif

(förlåt Magdis, jag kunde inte låta bli... )

Hihi, ja nog tänkte jag samma tanke jag med. giggle.gif

Citera
          Berith
          Inlägg 13-11-2007, 16:00
          Länk hit: #199

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (Magdis @ 13-11-2007, 12:30) *
          Ska jag berätta en sanning till? Det är "vanliga människor" som inte i vanliga fall tror på Gud som gärna tar till religion när de ska försöka trösta en människa i sorg. De vet inte riktigt vad de ska säga så de tar till "men han har det säkert mycket bättre där han är nu" m.m.

Ber Magdis om ursäkt, jag missade ett inte i ditt inlägg. Jag läste "---i vanliga fall tror på Gud som gärna tar till religion när de ska försöka trösta en människa i sorg. De vet inte riktigt vad de ska säga så de tar till "men han har det säkert mycket bättre där han är nu" m.m."

Antar att jag blir så ivrig så jag läser fortare än nödvändigt. rolleyes.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Magdis
          Inlägg 13-11-2007, 16:52
          Länk hit: #200

Medlem

CITAT (Berith @ 13-11-2007, 16:00) *
          Antar att jag blir så ivrig så jag läser fortare än nödvändigt. rolleyes.gif

giggle.gif

Citera

14 sidor V  « < 8 9 10 11 12 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-10-2025, 09:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon