Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

9 sidor V  « < 4 5 6 7 8 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Det här med härdighet., Vi är lite lättvindiga ibland med det ordet.
          Anders Roslagen
          Inlägg 14-11-2007, 12:44
          Länk hit: #101

Gäster

Intressant med klimatjämförelsen mellan Korea och Sverige! En grej jag tänker på är att hög sommartemperatur inte alltid är ett krav för de växter som växer där, men de klarar det! Värme hämmar många växter, är det inte tomat som trivs sämre när det blir över +24°? Hur som helst finns övre gränser för alla växter när de inte växer lika bra längre.
          En annan sak är dygnslängden. Det är betydligt fler soltimmar i Stockholm än i Pyongjang under sommaren. En del arter är kortdagsväxter och blir ´förvirrade´ av långa dagar och växer knappt, andra kan tillgodogöra sig ljuset och växa ännu bättre än i sina hemländer. Svagare sol är det hos oss också - det hämmar vissa växter, men andra reagerar tvärt om.

Man kan spekulera i vad som kan vara härdigt här och vissa slutsatser kan man dra generellt. Men det slutar ändå med att vi måste testa i praktiken, kul att många gör såna försök!

Citera
          freddie
          Inlägg 14-11-2007, 13:37
          Länk hit: #102

Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem nr: 10 947

CITAT (Anders Roslagen @ 14-11-2007, 12:44) *
          Man kan spekulera i vad som kan vara härdigt här och vissa slutsatser kan man dra generellt. Men det slutar ändå med att vi måste testa i praktiken, kul att många gör såna försök!

Håller med!

--------------------
          Fånga dagen? - Visst! Men ta inte livet av dig när du jagar!

Citera
          Christer i Falkö...
          Inlägg 14-11-2007, 18:31
          Länk hit: #103

Medlem
          Antal inlägg: 3 056
          Medlem nr: 2 460

CITAT (flaxss @ 13-11-2007, 23:32) *
          det jag menar framför allt frilands hibiskus ,, den växer där det blir vansinnigt kallt . runt -25c -30c och lång vinter som jag skrev, och klara då zon 3-4 i Sverige , men den kommer enbart blomma i zon 1-2 jo för att vi inte får så varm sommar som där den växer vilt . men överlever vintern gör den ändå . ev den kommer bli 2-5m hög i zon 1-2 men kanske bara 1m i zon 4 . tummenupp.gif
          så kerstin , vad gör du nu då ?

Faktum är att jag har hört om en frilandshibiskus som skall finnas i Östersund (utan skydd på vintern) och blomma varje år frosten inte kommer för tidigt. Antar att den växer väl skyddat där.
          Christer.

--------------------
          Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se

Citera
          flaxss
          Inlägg 14-11-2007, 18:34
          Länk hit: #104

Gäster

CITAT (Christer i Falköping @ 14-11-2007, 18:31) *
          Faktum är att jag har hört om en frilandshibiskus som skall finnas i Östersund (utan skydd på vintern) och blomma varje år frosten inte kommer för tidigt. Antar att den växer väl skyddat där.
          Christer.

skulle tro den har ett zon 3 läge då kanske , för visst blommar den även i zon 6 om såväl bara sommaren är varm men som detta år har dom knappt hunnit att blomma i zon 2 .

Citera
          Anders Roslagen
          Inlägg 14-11-2007, 20:51
          Länk hit: #105

Gäster

De olika sorterna av frilandshibiskus borde vara olika härdiga, jag har en frösådd som verkar vara väldigt härdig för den har inte frusit något på de fem-sex år jag haft den. Och, den blommade fint och länge i augusti-september i år. Zon III har jag, på gränsen till IV och jag har den vid en bodvägg med fem timmars sol kanske, 9-14, en del träd och buskar skuggar ibland under den tiden.

Citera
          flaxss
          Inlägg 14-11-2007, 21:29
          Länk hit: #106

Gäster

finns olika både perenner och busk frilands hibiskus . mina brukar blomma varje år . men å andra sidan har du zon 3(4) så borde den klara sig fint där .

Citera
          MariaS
          Inlägg 15-11-2007, 07:35
          Länk hit: #107

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (Anders Roslagen @ 14-11-2007, 20:51) *
          De olika sorterna av frilandshibiskus borde vara olika härdiga, jag har en frösådd som verkar vara väldigt härdig för den har inte frusit något på de fem-sex år jag haft den. Och, den blommade fint och länge i augusti-september i år. Zon III har jag, på gränsen till IV och jag har den vid en bodvägg med fem timmars sol kanske, 9-14, en del träd och buskar skuggar ibland under den tiden.

Tjusig. Jag har ett gäng frösådda Hibiskusar. (Årets sådd) Ska bli kul att se hur de blir nästa år. Och Flaxxs, jag har två inne också, bara för att jämföra...

Citera
          Christer i Falkö...
          Inlägg 15-11-2007, 18:49
          Länk hit: #108

Medlem

Mycket av hur härdiga fröplantorna är, beror på moderplantans ursprung. Kan inte komma på vad det heter just nu. Om moderplantan står på en för den kall plats, kommer många av fröplantorna att klara av just det klimatet och kanske lite till. Medans fröplantor från en som står väldigt varmt året runt, kommer att ha sämre härdighet. Däremot betyder det inte att en stickling från just den växten har lika bra härdighet som moderplantan konstigt nog.
          Christer.

--------------------

Citera
          flaxss
          Inlägg 15-11-2007, 19:02
          Länk hit: #109

Gäster

CITAT (MariaS @ 15-11-2007, 07:35) *
          Tjusig. Jag har ett gäng frösådda Hibiskusar. (Årets sådd) Ska bli kul att se hur de blir nästa år. Och Flaxxs, jag har två inne också, bara för att jämföra...

dom där ute kommer bli större om dom planteras i marken som senare kommer ge en överdådig blomning , men eget val ju eller hur tummenupp.gif

Citera
          flaxss
          Inlägg 15-11-2007, 19:13
          Länk hit: #110

Gäster

CITAT (Anders Roslagen @ 14-11-2007, 20:51) *

tror inte din är härdigare än övriga . bara att den har ett bra läge och att du aldrig får kallt under en längre tid dvs -30c . plus mycket snö som ev skyddar den , vet inte vad du har för klimat där ?

att den fryser tillbaka är om skotten är gröna än .

CITAT (Christer i Falköping @ 15-11-2007, 18:49) *
          Mycket av hur härdiga fröplantorna är, beror på moderplantans ursprung. Kan inte komma på vad det heter just nu. Om moderplantan står på en för den kall plats, kommer många av fröplantorna att klara av just det klimatet och kanske lite till. Medans fröplantor från en som står väldigt varmt året runt, kommer att ha sämre härdighet. Däremot betyder det inte att en stickling från just den växten har lika bra härdighet som moderplantan konstigt nog.
          Christer.

men då måste moderplantan kommit från flera generationer av plantor där dom har ändrats i härdighet det tar lång tid att ändra en genetisk kod , vilket tar många år,eller det har kanske redan hänt? då kan man få olika plantor från olika provis(nåting) som vill ha olika klimat men ändå samma plantor exempel björkar . och en stickling har samma härdighet som modern . den kommer inte ändras . den har samma genetiska uppsättning som moderplatan . det är en bit av modern samma celler . stcikling=klon

Redigerat av flaxss: 15-11-2007, 19:20

Citera
          Christer i Falkö...
          Inlägg 15-11-2007, 19:47
          Länk hit: #111

Medlem

Provinsiens heter det ja.
          Christer.

--------------------

Citera
          MariaS
          Inlägg 15-11-2007, 20:03
          Länk hit: #112

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (flaxss @ 15-11-2007, 19:02) *
          dom där ute kommer bli större om dom planteras i marken som senare kommer ge en överdådig blomning , men eget val ju eller hur tummenupp.gif

Är de ute, så är de också planterade där. Jag har INGEN krukodling utomhus. Totalt 12 frösådda planterade hibiskusar ute och två krukade inne. Ska bli kul att jämföra i alla fall.

Citera
          flaxss
          Inlägg 15-11-2007, 20:43
          Länk hit: #113

Gäster

CITAT (Christer i Falköping @ 15-11-2007, 19:47) *
          Provinsiens heter det ja.
          Christer.

japp smile.gif

CITAT (MariaS @ 15-11-2007, 20:03) *
          Är de ute, så är de också planterade där. Jag har INGEN krukodling utomhus. Totalt 12 frösådda planterade hibiskusar ute och två krukade inne. Ska bli kul att jämföra i alla fall.

jag har krukodling ute , tycker det är fint .

du får berätta hur det går tummenupp.gif . men dom där ute i marken kommer garanterat bli större med tiden med rätt skötsel och blomma bättre . du får knappast en 3-5m hög buske i kruka .

Redigerat av flaxss: 15-11-2007, 20:44

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 15-11-2007, 21:06
          Länk hit: #114

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

provinens tror jag smile.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          flaxss
          Inlägg 15-11-2007, 21:18
          Länk hit: #115

Gäster

CITAT (kerstin z5-6 @ 15-11-2007, 21:06) *

jag kan inte ens uttala det rolleyes.gif

Citera
          Tosan
          Inlägg 15-11-2007, 21:39
          Länk hit: #116

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

Apropå det... Några ggr har jag köpt plantor, rotknölar osv som drivits upp i varmare klimat och de överlever knappt ens sommarn. Däremot om jag driver upp egna plantor från frön så går det betydligt bättre, antar att det beror på att de bott här redan från början. Frön från såna plantor kanske tom går ännu bättre?

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          flaxss
          Inlägg 15-11-2007, 21:47
          Länk hit: #117

Gäster

CITAT (Tosan @ 15-11-2007, 21:39) *
          Apropå det... Några ggr har jag köpt plantor, rotknölar osv som drivits upp i varmare klimat och de överlever knappt ens sommarn. Däremot om jag driver upp egna plantor från frön så går det betydligt bättre, antar att det beror på att de bott här redan från början. Frön från såna plantor kanske tom går ännu bättre?

men det har med att göra om dom är härdade eller ej . köper jag en växt från en plantskola och sätter den i södersolen kan bladenbrännans och den får omfattande skador .

men drar jag upp den från frön och den är från början i söder solen blir den inte skadad .

plus som med lavendel som oftas säljs i torv , fryser ihjäl på vintern i kalla zoner men frösår du lavendel från början i bra jord så fryser den inte ihjäl . inget med härdighet att göra utan jord och om den är härdad eller ej .

Citera
          Tosan
          Inlägg 15-11-2007, 21:58
          Länk hit: #118

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

Jo, visst är det så! De är ju vana vid ett helt annat klimat om de dragits upp i holland eller skåne eller vart som helst. De jag drar upp här blir ju vana vid mitt klimat med en gång.
          Men det kan va rätt irriterande ibland när man betalat dyra pengar för en växt thumbdown.gif Och till exempel en rotknöl vet jag inte hur jag ska härda på annat sätt än att gräva ner den där jag tänkt att den ska bo så fort jag kan...

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          flaxss
          Inlägg 15-11-2007, 22:16
          Länk hit: #119

Gäster

CITAT (Tosan @ 15-11-2007, 21:58) *
          Jo, visst är det så! De är ju vana vid ett helt annat klimat om de dragits upp i holland eller skåne eller vart som helst. De jag drar upp här blir ju vana vid mitt klimat med en gång.
          Men det kan va rätt irriterande ibland när man betalat dyra pengar för en växt thumbdown.gif Och till exempel en rotknöl vet jag inte hur jag ska härda på annat sätt än att gräva ner den där jag tänkt att den ska bo så fort jag kan...

visst är det irriterande ,, jag brukar aldrig räkna med att ny inköpta växter ser snygga ut första år . däremot andra eller tredje året ser dom snygga ut . när dom har anpassat sig till nya förhållande .

Citera
          jegi
          Inlägg 15-11-2007, 23:03
          Länk hit: #120

Medlem
          Antal inlägg: 815
          Medlem nr: 5 651

CITAT (kerstin z5-6 @ 15-11-2007, 21:06) *

Jag vill slå ett slag för proveniens.

--------------------
          Jerker i Gävle

Citera

9 sidor V  « < 4 5 6 7 8 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-06-2026, 06:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon