Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

9 sidor V  « < 5 6 7 8 9 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Det här med härdighet., Vi är lite lättvindiga ibland med det ordet.
          Tosan
          Inlägg 15-11-2007, 23:16
          Länk hit: #121

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

CITAT (flaxss @ 15-11-2007, 22:16) *
          visst är det irriterande ,, jag brukar aldrig räkna med att ny inköpta växter ser snygga ut första år . däremot andra eller tredje året ser dom snygga ut . när dom har anpassat sig till nya förhållande .

Ja fast många lever inte andra året thumbdown.gif Fast det kan väl iofs bero på mig åxå, men jag lyckas ju som sagt ofta med det jag dragit upp själ...

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          Anders Roslagen
          Inlägg 15-11-2007, 23:19
          Länk hit: #122

Gäster

CITAT (flaxss @ 15-11-2007, 19:13) *
          tror inte din är härdigare än övriga . bara att den har ett bra läge och att du aldrig får kallt under en längre tid dvs -30c . plus mycket snö som ev skyddar den , vet inte vad du har för klimat där ?

Mitt vinterklimat är lindrigt temperaturmässigt, men det finns uttorkande vindar. -23° är det kallaste sedan 60-talet vad jag vet, det har hänt tre gånger sedan dess, bland annat både senaste och näst senaste vintern. Är det kallt brukar det finnas snö, vid nordlig vind bildas snöbyar över Östersjön som driver in hos mig.

Varje plantindivid är olika härdig. Alla syskon till dennna har frusit bort de första åren på väldränerad plats i lägre zon. Helt säker kan jag inte vara att den är härdigare än sina syskon men eventuellt är det så.

Citera
          flaxss
          Inlägg 15-11-2007, 23:56
          Länk hit: #123

Gäster

CITAT (Anders Roslagen @ 15-11-2007, 23:19) *
          Mitt vinterklimat är lindrigt temperaturmässigt, men det finns uttorkande vindar. -23° är det kallaste sedan 60-talet vad jag vet, det har hänt tre gånger sedan dess, bland annat både senaste och näst senaste vintern. Är det kallt brukar det finnas snö, vid nordlig vind bildas snöbyar över Östersjön som driver in hos mig.

Varje plantindivid är olika härdig. Alla syskon till dennna har frusit bort de första åren på väldränerad plats i lägre zon. Helt säker kan jag inte vara att den är härdigare än sina syskon men eventuellt är det så.

-23c klara dom lätt , dom var kanske för små . eller nåt , jag har ju 5 på friland som jag köpt av olika plantskolor och alla lever och frodas . synd att dina andra frös bort . det kanske va ovanligt kallt en natt utan snö? som gjorde att dom strök med . fats iför sig mina har klarat -10c -20c utan snö och då små exemplar . och torka försämrar plantas hälsa men dock gör att den borde stå emot kylan bättre .

i vilket skick va dom när vintern kom , gröna eller förvedade ? små eller stora ?

Redigerat av flaxss: 16-11-2007, 00:07

Citera
          MariaS
          Inlägg 16-11-2007, 07:41
          Länk hit: #124

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (Christer i Falköping @ 15-11-2007, 19:47) *
          Provinsiens heter det ja.
          Christer.

PROVINIENS fick jag lära mig att det heter. En Proviniens, flera provinser...

Citera
          Anders zon 1
          Inlägg 16-11-2007, 10:55
          Länk hit: #125

Medlem
          Antal inlägg: 1 171
          Medlem nr: 409

CITAT
          PROVINIENS fick jag lära mig att det heter. En Proviniens, flera provinser...

Proveniens heter det och i pluralis provenienser. Provinser är ju däremot något helt annat, nämligen adminsitrativa regioner, t ex län.

Citera
          Christer i Falkö...
          Inlägg 16-11-2007, 18:21
          Länk hit: #126

Medlem
          Antal inlägg: 3 056
          Medlem nr: 2 460

Men så nära vi trots allt varit laugh.gif Proveniens alltså!
          Christer.

--------------------
          Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se

Citera
          MariaS
          Inlägg 16-11-2007, 20:02
          Länk hit: #127

Medlem

Nu du flaxxs. Vad ger du mig för den här då? unsure.gif Hittade den just ute på glasverandan, lutandes mot glaset. Jag vet inte vad det är för kaktus eller vad den tål, men den är ju knappast härdig i sverige... Den har stått härute minst tio frostnätter, där det som kallast varit 3,9 minus enligt termometern på glasverandan. Jag har tagit in den nu och kännt över den och konstaterat att den i alla fall inte är mjuk någonstans. Får väl se vad den tänker göra nu...Bifogad fil  Kaktus.jpg ( 44.52k ) Antal nedladdningar: 35

Detta var ingen medveten jakt, utan jag har helt enkelt missat att ta in den whistling.gif

Citera
          flaxss
          Inlägg 16-11-2007, 20:43
          Länk hit: #128

Gäster

CITAT (MariaS @ 16-11-2007, 20:02) *
          Nu du flaxxs. Vad ger du mig för den här då? unsure.gif Hittade den just ute på glasverandan, lutandes mot glaset. Jag vet inte vad det är för kaktus eller vad den tål, men den är ju knappast härdig i sverige... Den har stått härute minst tio frostnätter, där det som kallast varit 3,9 minus enligt termometern på glasverandan. Jag har tagit in den nu och kännt över den och konstaterat att den i alla fall inte är mjuk någonstans. Får väl se vad den tänker göra nu...Bifogad fil  Kaktus.jpg ( 44.52k ) Antal nedladdningar: 35

Detta var ingen medveten jakt, utan jag har helt enkelt missat att ta in den whistling.gif

många ökenkaktusar tål -3c -4c -6c medan tropiska inte tål under +5c. dom har ju oftast klara nätter med lätt frost i öknen följt av heta dagar +50c +55c . är inte så intresserad av kaktusar så vad det är för sort vet jag inte eller vad den tål .

Citera
          Lotta i Gbg
          Inlägg 16-11-2007, 22:35
          Länk hit: #129

Medlem
          Antal inlägg: 352
          Medlem nr: 275

Nu har jag inte orkat läsa hela tråden, men det här med temperatur på olika ställen i landet är ju oerhört varierande. Om man t ex har -23 ner på ett ställe i flera veckor så är det ju stor skillnad mot om man har en tillfällig dip på -23. Många kommuner för väderstatistik. T ex den här i Skåne, Kristanstad som visar hur milt klimatet är där. Som lägst -17 vid ett mycket enstaka tillfälle, om jag inte sett fel, men medeltemperaturen är ju lugn. Jämför den t ex med en kommun inne i Småland som t ex Gislaved så är det ju rätt stora skillnader. Klimat i Kristianstad

Gislaved har ett fletal dippar under -20 de senaste åren Gislaveds väder

Jag tror att det är svårt att prata om härdighet här och där. Vad gäller perenner så spelar mycket annat än temperatur roll, t ex dränering. Det har ju visat sig att Kerstin klarar saker som inte är tänkbara hos mig på västkusten tex. Däremot kan det vara skillnad på träd och buskar som utsätts direkt för kyla. En del är oerhört beroende av varma somrar och långa höstar medan andra mer påverkas av direkt kyla.

Jag tror att man måste lyssna mycket på de erfarenheter som finns vad gäller de olika släktena och efter det naturligtvis pröva själv. Att rekommendera osäkert prövade sorter till människor som vill ha ett stabilt vackert träd på sin tomt tycker jag inte om. Däremot är det natugreligtvis trevligt att entusiasmera för att våga odla det ovanliga, med reservationen att det kanske är ett expriment.

--------------------

Citera
          flaxss
          Inlägg 16-11-2007, 23:42
          Länk hit: #130

Gäster

CITAT (Lotta i Gbg @ 16-11-2007, 22:35) *
          Nu har jag inte orkat läsa hela tråden, men det här med temperatur på olika ställen i landet är ju oerhört varierande. Om man t ex har -23 ner på ett ställe i flera veckor så är det ju stor skillnad mot om man har en tillfällig dip på -23. Många kommuner för väderstatistik. T ex den här i Skåne, Kristanstad som visar hur milt klimatet är där. Som lägst -17 vid ett mycket enstaka tillfälle, om jag inte sett fel, men medeltemperaturen är ju lugn. Jämför den t ex med en kommun inne i Småland som t ex Gislaved så är det ju rätt stora skillnader. Klimat i Kristianstad

Gislaved har ett fletal dippar under -20 de senaste åren Gislaveds väder

så skrev jag med zon 2 i skåne är inte det samma som zon 2 uppåt i landet . fler kalla frost nätter .
          fast jag kan lova dig Kristianstad har haft lägre än -17c , den sidan du gav visar enbart från 98 till 06 . dvs inte mycket data .

Kristianstad - lägsta för jan; 1942 -27,8c och högsta +11,6c år 1975 / månad medel lägsta -8,8c 1942 och högsta +4,5c / normal 1961-90 medel för jan -0,8c / jan 2002 medel +1,8c och visst har vi kalla vintrar även här men dock inte långvarig kyla . vilket är en fördel för en del växter .

Citera
          Christer i Falkö...
          Inlägg 17-11-2007, 07:04
          Länk hit: #131

Medlem
          Antal inlägg: 3 056
          Medlem nr: 2 460

CITAT (Lotta i Gbg @ 16-11-2007, 22:35) *
          Nu har jag inte orkat läsa hela tråden,

Men snälla Lotta, det är ju bara sju sidor med text laugh.gif laugh.gif laugh.gif
          Christer.

--------------------
          Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se

Citera
          flaxss
          Inlägg 18-11-2007, 16:15
          Länk hit: #132

Gäster

kom och tänka på detta , med sommar längd och vinter längd och kyla . att norra och östra kina och korea och japan har kallare nu än vad södra Sverige har eller precis samma . så just för frilands hibiskus och blåregn tror jag inte det gör så stor skillnad mer än att dom har varme somrar där dom växer vilt . men desto kyligare och längre vintrar

typ beijing har kallare än jag har . och det ligger i samma bredgrad som turkiet .

fortsätter på beijing - läste i en bok - dom har kalltemperat klimat med lång och kylig vinter och torr period på sommaren plus på sommaren medel som inte överstiger +22c .

då har södra sverige - varmtemperat klimat som är fuktigt och sommarmedel som inte överstiger +22c . och varme nu än bejing .

blåregn växer vilt i området kring beijing och inåt i landet . och planteras ett blåregn i södra sverige får den mildare klimat än där den växer vilt med längre somrar i sverige. därav har jag svårt att tro att den endast klara zon 2 . och inte då 3 . men då dom i beijing har kort men het sommar . som gör att blåregn inte trivs i zon 4 eller uppåt . lika så för frilands hibiskus .

Redigerat av flaxss: 18-11-2007, 16:32

Citera
          MariaS
          Inlägg 18-11-2007, 18:42
          Länk hit: #133

Medlem

CITAT (flaxss @ 18-11-2007, 16:15) *
          kom och tänka på detta , med sommar längd och vinter längd och kyla . att norra och östra kina och korea och japan har kallare nu än vad södra Sverige har eller precis samma . så just för frilands hibiskus och blåregn tror jag inte det gör så stor skillnad mer än att dom har varme somrar där dom växer vilt . men desto kyligare och längre vintrar

typ beijing har kallare än jag har . och det ligger i samma bredgrad som turkiet .

fortsätter på beijing - läste i en bok - dom har kalltemperat klimat med lång och kylig vinter och torr period på sommaren plus på sommaren medel som inte överstiger +22c .

då har södra sverige - varmtemperat klimat som är fuktigt och sommarmedel som inte överstiger +22c . och varme nu än bejing .

blåregn växer vilt i området kring beijing och inåt i landet . och planteras ett blåregn i södra sverige får den mildare klimat än där den växer vilt med längre somrar i sverige. därav har jag svårt att tro att den endast klara zon 2 . och inte då 3 . men då dom i beijing har kort men het sommar . som gör att blåregn inte trivs i zon 4 eller uppåt . lika så för frilands hibiskus .

Hur är det med antalet soltimmar då? Ljuset har ju också påverkan. Då hamnar vi plötsligt på breddgrader istället och sverige får varmare men ljusare på sommaren?! Kina har ju inte golfströmmen som hjälper till, så det var ju inte heller något bra land att jämföra med.

Citera
          Lotta i Gbg
          Inlägg 18-11-2007, 18:45
          Länk hit: #134

Medlem
          Antal inlägg: 352
          Medlem nr: 275

På 80-talet hade vi ett par riktigt kalla vintrar här i västsverige. Det var temperaturer under -20 grader under flera veckor. Under dessa vintrar så dog massor av växter här. Bl a hade mina föräldrar ett gigantiskt, väletablerat blåregn som inte klararade detta. Deras zon är 1-2.

--------------------

Citera
          kompostjord
          Inlägg 18-11-2007, 18:54
          Länk hit: #135

Gäster

Ja men se där, äkta och riktig kunskap om Blåregn.
          Erfarenhet går före teori.
          Men man behöver ju inte säga det till växterna.
          Det är kul att pröva lite nytt, men kanke tänkvärt att plantera hälften av tomten med rimligt härdigt material, så att det inte blir för eländigt när vintern hugger till, för det gör den, var så säker, det kommer att hända även där just DU bor.

Våra svenska skogar är ju inte precis proppfulla av spontansådder av blåregn och rosor.

[

Redigerat av kompostjord: 18-11-2007, 18:56

Citera
          flaxss
          Inlägg 18-11-2007, 18:57
          Länk hit: #136

Gäster

CITAT (MariaS @ 18-11-2007, 18:42) *
          Hur är det med antalet soltimmar då? Ljuset har ju också påverkan. Då hamnar vi plötsligt på breddgrader istället och sverige får varmare men ljusare på sommaren?! Kina har ju inte golfströmmen som hjälper till, så det var ju inte heller något bra land att jämföra med.

vilket land tycker du vi ska jämföra med då?? blåregn och frilands hibiskus kommer just från kina ? , ska vi jämföra med Sibirien kanske

CITAT (Lotta i Gbg @ 18-11-2007, 18:45) *
          På 80-talet hade vi ett par riktigt kalla vintrar här i västsverige. Det var temperaturer under -20 grader under flera veckor. Under dessa vintrar så dog massor av växter här. Bl a hade mina föräldrar ett gigantiskt, väletablerat blåregn som inte klararade detta. Deras zon är 1-2.

men då under -20c ja , hur mycket under ? , klart blåregnet kan fryser ihjäl då

Redigerat av flaxss: 18-11-2007, 19:05

Citera
          kompostjord
          Inlägg 18-11-2007, 18:58
          Länk hit: #137

Gäster

Jämföra och jämföra, plantera på riktigt, inte webbplantera, så jämför vi resultatet om 15 år.
          Så får man en erfarenhet som ens är värd namnet, och utifrån det kan vi säga att vi vet vad som utvecklats hyfsat.
          Vi skulle kanske ha nån egen logg där vi kunde skriva in våra försök, se hur illa det gick med AoT samlade kunskaper.

Redigerat av kompostjord: 18-11-2007, 19:00

Citera
          flaxss
          Inlägg 18-11-2007, 19:03
          Länk hit: #138

Gäster

CITAT (kompostjord @ 18-11-2007, 18:58) *
          Jämföra och jämföra, plantera på riktigt, inte webbplantera, så jämför vi resultatet om 15 år.
          Så får man en erfarenhet som ens är värd namnet, och utifrån det kan vi säga att vi vet vad som utvecklats hyfsat.
          Vi skulle kanske ha nån egen logg där vi kunde skriva in våra försök, se hur illa det gick med AoT samlade kunskaper.

folk har redan planterat på riktigt . annars skulle dom ju inte fått reda på att blåregn kan växa i zon 1-2(3) . .

Citera
          kompostjord
          Inlägg 18-11-2007, 19:08
          Länk hit: #139

Gäster

Okej, nu kanske jag låter lite retlig i tonläget men
          Ta nu inte illa upp :-)
          Gillar zonknäckeri men det måste finnas en viss hejd på övertygelsen.

här kommer det................
          Jag tror, men har ingen egen erfarenhet att x kan växa där, men jag har även hört av säker källa att den kan dö där.

Redigerat av kompostjord: 18-11-2007, 19:10

Citera
          MariaS
          Inlägg 18-11-2007, 19:13
          Länk hit: #140

Medlem

CITAT (flaxss @ 18-11-2007, 18:57) *
          vilket land tycker du vi ska jämföra med då?? blåregn och frilands hibiskus kommer just från kina ? , ska vi jämföra med Sibirien kanske

Hur skulle det vara med den samlade vetenskapen och erfarenheterna från vårt eget unika land SOM INTE GÅR ATT JÄMFÖRA MED ANDRA LÄNDR?

Citera

9 sidor V  « < 5 6 7 8 9 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-06-2026, 03:45

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon