Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

9 sidor V  « < 6 7 8 9 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Det här med härdighet., Vi är lite lättvindiga ibland med det ordet.
          flaxss
          Inlägg 18-11-2007, 19:18
          Länk hit: #141

Gäster

CITAT (MariaS @ 18-11-2007, 19:13) *
          Hur skulle det vara med den samlade vetenskapen och erfarenheterna från vårt eget unika land SOM INTE GÅR ATT JÄMFÖRA MED ANDRA LÄNDR?

för att dom växterna växer inte vilt i Sverige , att veta hur den har det i det vilda är första steg till att få den trivas i andra länder .

CITAT (kompostjord @ 18-11-2007, 19:08) *
          Okej, nu kanske jag låter lite retlig i tonläget men
          Ta nu inte illa upp :-)
          Gillar zonknäckeri men det måste finnas en viss hejd på övertygelsen.

här kommer det................
          Jag tror, men har ingen egen erfarenhet att x kan växa där, men jag har även hört av säker källa att den kan dö där.

jo du skriver lite om båda sakerna . menar du att jag inte har nån hejd då ? ,, och det sista menar du att jag inte har nån egen erfarenhet ??

Citera
          Christer i Falkö...
          Inlägg 18-11-2007, 19:45
          Länk hit: #142

Medlem
          Antal inlägg: 3 056
          Medlem nr: 2 460

Hur länge har du hållit på att odla då? Själv har jag hållit på sedan 5-6 års åldern och nu är jag 43. Så en del erfarenhet har jag trots allt samlat på mig under åren. Nu skriver jag inte detta för att minska ned den erfarenheten du har Linus. Du har säkert kunskap och erfatrenhet som jag saknar.
          Christer.

--------------------
          Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se

Citera
          flaxss
          Inlägg 18-11-2007, 19:49
          Länk hit: #143

Gäster

CITAT (Christer i Falköping @ 18-11-2007, 19:45) *
          Hur länge har du hållit på att odla då? Själv har jag hållit på sedan 5-6 års åldern och nu är jag 43. Så en del erfarenhet har jag trots allt samlat på mig under åren. Nu skriver jag inte detta för att minska ned den erfarenheten du har Linus. Du har säkert kunskap och erfatrenhet som jag saknar.
          Christer.

det jag menar , att argumentera att man har hållit på i ett viss antal år håller inte .

1.det är ointressant
          2.det är skrytsamt
          3.man blir aldrig full lärd
          4.att man hållit på med nåt viss antal år menas inte att man kan nåt

wow hur mycket kunde du om trädgård i 5-6åldern . var du trädgårds mästare när du fyllde 15?

har hållit på med växter sen 03-4 fick trädgård 06 ,har alltid haft trädgård omkring mig sen liten,min familj är trädgårds intresserade . visst det låter inte mycket men jag kan mycket . ska vi skryta på mer så har jag jobbat med växter och haft praktik i ca 1,5c år . visst nåt borde jag kunna .

Redigerat av flaxss: 18-11-2007, 19:51

Citera
          Christer i Falkö...
          Inlägg 18-11-2007, 19:54
          Länk hit: #144

Medlem

Det var inte mycket jag kunde då. Fick mitt första paket med freesialökar då. Vi hade ett sommarställe där jag planterade dem intill lekstugan. Faktiskt enda gången jag riktigt lyckats med dem. Sedan satt jag fast i odlandet. Inte alls min mening att skryta, inte så jag menade. Men ibland, när man läser dina inlägg, ger du mig en känsla av att du fullständigt förkastar den kunskap som vi andra har och att bara den kunskap du har duger. Kanske menar du inte så, men den känslan får i alla fall jag.
          Christer.

--------------------

Citera
          flaxss
          Inlägg 18-11-2007, 19:57
          Länk hit: #145

Gäster

CITAT (Christer i Falköping @ 18-11-2007, 19:54) *
          Det var inte mycket jag kunde då. Fick mitt första paket med freesialökar då. Vi hade ett sommarställe där jag planterade dem intill lekstugan. Faktiskt enda gången jag riktigt lyckats med dem. Sedan satt jag fast i odlandet. Inte alls min mening att skryta, inte så jag menade. Men ibland, när man läser dina inlägg, ger du mig en känsla av att du fullständigt förkastar den kunskap som vi andra har och att bara den kunskap du har duger. Kanske menar du inte så, men den känslan får i alla fall jag.
          Christer.

nej jag menar inte så . och var har du fått den känsla av att ingen annans erfarenhet duger ?

visst argumentera emot det gör alla , men att argumenterar emot har inget emd att göra att man skiter i andras erfarenheten . och vad med min erfarenhet då ? den verkar du själv inte så noga med . du brukar förkasta min också .

Redigerat av flaxss: 18-11-2007, 19:58

Citera
          Christer i Falkö...
          Inlägg 18-11-2007, 20:06
          Länk hit: #146

Medlem

Problemet med att inte se och höra den man "talar" med är att man lägger in sina egna tolkningar i orden. Om jag inte minns fel står det tidigare i denna långa tråd att andra upplever det på samma sätt. Men det är kanske just det här med att man lägger in sina egna tolkningar i det någon annan skriver som gör att det blir så.
          Hittills tror jag nog att jag i egentlig mening bara protesterat om det här med härdigheten? Kan inte minnas att jag bråkat om något annat. När det gäller H. syriacus har jag bara berättat att det går att övervintra den på annat sätt än du skrivit. Att den trivs utmärkt ute vet jag ju mycket väl.

--------------------

Citera
          flaxss
          Inlägg 18-11-2007, 20:12
          Länk hit: #147

Gäster

CITAT (Christer i Falköping @ 18-11-2007, 20:06) *
          Problemet med att inte se och höra den man "talar" med är att man lägger in sina egna tolkningar i orden. Om jag inte minns fel står det tidigare i denna långa tråd att andra upplever det på samma sätt. Men det är kanske just det här med att man lägger in sina egna tolkningar i det någon annan skriver som gör att det blir så.
          Hittills tror jag nog att jag i egentlig mening bara protesterat om det här med härdigheten? Kan inte minnas att jag bråkat om något annat. När det gäller H. syriacus har jag bara berättat att det går att övervintra den på annat sätt än du skrivit. Att den trivs utmärkt ute vet jag ju mycket väl.

och jag håller med dig att det går övervintra den på andra sätt . men jag menar det finns bättre sätt , jag själv har övervintrat den inne i värmen och märk väl av egen erfarenhet vet jag att den mår bättre av att övervintra svalt +5c 0c . vill du då inte att andras samma växt ska få det bästa ? , då menar jag att det funkar alla 3sätten bara att ett är bättre för växten .

du skulle väl inte själv övervintra trädgårds växter inne eller hur ?

att jag skriver att det låter som jag skiter i andra erfarenhet kan jag inte hjälpa , så fall är det mitt skirvsätt

Redigerat av flaxss: 18-11-2007, 20:17

Citera
          Ophelia
          Inlägg 18-11-2007, 20:14
          Länk hit: #148

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

Jag skulle verkligen önska att blåregn trivdes bra där jag bodde förrut men det är bara att glömma och här i Sala är det verkligen bara att lägga ner önskemålet för nog vill jag att de även ska bli till något och inte se ut som halvfärdiga ynk.

Citera
          Lotta i Gbg
          Inlägg 18-11-2007, 20:30
          Länk hit: #149

Medlem
          Antal inlägg: 352
          Medlem nr: 275

CITAT (flaxss @ 18-11-2007, 18:57) *
          men då under -20c ja , hur mycket under ? , klart blåregnet kan fryser ihjäl då

Men om det inte klarar under -20 så är det ju knappast härdigt i zon 3 heller, eller? Vi har i min trädgård, under flera perioder de senaste 10 åren haft under -20, ner till -26. Det är zon 3. Jag har personligen aldrig reflekterat över att det skulle kunna gå att odla blåregn där.

Redigerat av Lotta i Gbg: 18-11-2007, 20:30

--------------------

Citera
          flaxss
          Inlägg 18-11-2007, 20:34
          Länk hit: #150

Gäster

CITAT (Lotta i Gbg @ 18-11-2007, 20:30) *
          Men om det inte klarar under -20 så är det ju knappast härdigt i zon 3 heller, eller? Vi har i min trädgård, under flera perioder de senaste 10 åren haft under -20, ner till -26. Det är zon 3. Jag har personligen aldrig reflekterat över att det skulle kunna gå att odla blåregn där.

men dom blåregn som växer hos mig har varit med om under -20c och ner till -25c . 04 va det -21c -22c och det kände blåregnet . den lever än i dag och är större än nånsin

Citera
          Christer i Falkö...
          Inlägg 18-11-2007, 20:44
          Länk hit: #151

Medlem

Det finns ju de som kanske inte har en trädgård, men ändå vill ha just den växten. Då kan det vara bra för dem att veta att det går bra att övervintra dem även på annat sätt. Förresten, trädgårdsmästare blev jag inte förrän långt senare än 15års åldern sweatingbullets.gif
          Christer.

--------------------

Citera
          Lotta i Gbg
          Inlägg 18-11-2007, 20:49
          Länk hit: #152

Medlem
          Antal inlägg: 352
          Medlem nr: 275

Det här börjar kännas som en rundgång:-) Enstaka temperaturer är inte det viktigaste utan också andra saker som jord, fukt, somrar, värme, ljus, placering mot varm vägg etc etc....Hos mig i min zon 3 skulle inte blåregn klara sig, och det beror inte på att jag är motståndare till att pröva svåra plantor. Jag har tagit död på ett större antal, helt på eget bevåg. Jag har varit väl medveten om riskfaktorn.

--------------------

Citera
          flaxss
          Inlägg 18-11-2007, 21:01
          Länk hit: #153

Gäster

CITAT (Christer i Falköping @ 18-11-2007, 20:44) *
          Det finns ju de som kanske inte har en trädgård, men ändå vill ha just den växten. Då kan det vara bra för dem att veta att det går bra att övervintra dem även på annat sätt. Förresten, trädgårdsmästare blev jag inte förrän långt senare än 15års åldern sweatingbullets.gif
          Christer.

jo skriv det till dom då som alt 2-3 att det går övervintra inne svalt eller vanlig temp men att optimalt är svalt .

när personer frågar mig om den växten . så säger jag då ute zon1-3 eller inne svalt-kyligt .

har man inte svalt utrymme eller någon trädgård finns vanlig hibsuikus att köpa . så va det med det

CITAT (Lotta i Gbg @ 18-11-2007, 20:49) *
          Det här börjar kännas som en rundgång:-) Enstaka temperaturer är inte det viktigaste utan också andra saker som jord, fukt, somrar, värme, ljus, placering mot varm vägg etc etc....Hos mig i min zon 3 skulle inte blåregn klara sig, och det beror inte på att jag är motståndare till att pröva svåra plantor. Jag har tagit död på ett större antal, helt på eget bevåg. Jag har varit väl medveten om riskfaktorn.

jag vet att det inte är det viktigaste . därför säger jag att jag vet välmående blåregn även i zon 3 . men det funkar kanske inte i alla zon 3 . exempel i en zon 3 i lerjord med blåst kommer kanske blåregnet frysa ner .

om ni/du vill kan jag gärna visa bilder på fina ex av blåregn som har sett -20c -25c .

Citera
          Christer i Falkö...
          Inlägg 18-11-2007, 21:20
          Länk hit: #154

Medlem

Vanlig hibiskus att köpa? Spelar väl ingen roll om man nu vill ha en syriacus, eller hur?

--------------------

Citera
          Christer i Falkö...
          Inlägg 19-11-2007, 18:06
          Länk hit: #155

Medlem

Linus, för att verka vara en person som är villig att testa gränser för växter är du förvånansvärt fast i dina egna åsikter. Gör mig riktigt förvånad faktiskt. Naturligtvis blir växten mindre i och med att man har den i kruka, inget konstigt med det alls. Beror förstås på hur stor kruka man kan ha.
          Christer.

Redigerat av Christer i Falköping: 19-11-2007, 18:08

--------------------

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 19-11-2007, 18:38
          Länk hit: #156

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

CITAT (Christer i Falköping @ 18-11-2007, 21:20) *
          Vanlig hibiskus att köpa? Spelar väl ingen roll om man nu vill ha en syriacus, eller hur?

För växten spelar det kanske roll? Om syriacus mår bättre om den kan få uppleva svalka är det väl bättre att välja vanlig hibiscus om man inte har någon svalka att erbjuda den?

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          flaxss
          Inlägg 19-11-2007, 19:13
          Länk hit: #157

Gäster

CITAT (MimmiH @ 19-11-2007, 18:38) *
          För växten spelar det kanske roll? Om syriacus mår bättre om den kan få uppleva svalka är det väl bättre att välja vanlig hibiscus om man inte har någon svalka att erbjuda den?

tack , äntligen nån som förstår .

CITAT (Christer i Falköping @ 19-11-2007, 18:06) *
          Linus, för att verka vara en person som är villig att testa gränser för växter är du förvånansvärt fast i dina egna åsikter. Gör mig riktigt förvånad faktiskt. Naturligtvis blir växten mindre i och med att man har den i kruka, inget konstigt med det alls. Beror förstås på hur stor kruka man kan ha.
          Christer.

nej jag är inte fast , vill bara växters bästa . när det gäller övervintring som frilands hibiskus .
          den blir även mindre och blommar sämre utan sin väl behövda vintervila . du förstår väl att man inte ska ha temperade växter inne åretrunt? visst det ser ut att funka ha den i värmen om vintern , men den mår inta bra av det . och vill vila även om man har den i kruka .

Citera
          Anders zon 1
          Inlägg 19-11-2007, 23:43
          Länk hit: #158

Medlem
          Antal inlägg: 1 171
          Medlem nr: 409

Har inte heller orkat läsa hela tråden, men jag skulle vilja kommentera diskussionen om klimatet i Korea och Kina. Först och främst är klimatet där av monsunkaraktär, det vill säga på somrarna blåser varma, fuktiga vindar från havet och på vintrarna kyliga, torra vindar från Centralasien. Detta gör att det är stora skillnader mellan sommar och vinter men klimatet är samtidigt väldigt stabilt vilket är gynnsamt för många växter. När väl sommarvärmen kommer på våren (vinden vänder) så är risken för frost i princip över och omvänt är kylan rätt konstant när vintermonunen väl sätter in. Om man tittar på Bejing så har man där VÄLDIGT varma somrar. Medeltemperaturen är omkring 27 grader i juli. Som jämförelse har Rom 24 och Stockholm 17 grader i juli. Vintrarna i Bejing är måttligt kalla och ganska korta, det är sällan kallare än -10 till -15 grader på nätterna och strax under noll på dagarna. Det kan dock vara minusgrader under ganska långa perioder. Det är frostfritt och högsommarvarmt med våra mått mätt från och med april till och med oktober - alltså minst 3-4 månader mer än i Sverige vilket naturligtvis har stor betydelse för växternas avmognad inför vintern. Korea har liknande klimat men kyligare. Somrarna i låglandet är dock fortfarande betydligt varmare och längre än här i Sverige.
          Den som är intresserad av klimat kan till exempel kolla på denna hemsida: http://www.wetteronline.de/cgi-bin/klisufr...mp;x=12&y=9 Visserligen på tyska och rätt snårig att navigera på men med lite tålamod kan man hitta dem mesta där.

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 20-11-2007, 06:22
          Länk hit: #159

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

Man kan också kolla klimat på http://www.weatheronline.co.uk

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Anders zon 1
          Inlägg 20-11-2007, 17:28
          Länk hit: #160

Medlem
          Antal inlägg: 1 171
          Medlem nr: 409

CITAT
          Man kan också kolla klimat på http://www.weatheronline.co.uk

Jättebra! Tyska är inte precis min starka sida så det här var ju betydligt bättre.

Citera

9 sidor V  « < 6 7 8 9 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-06-2026, 06:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon