Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

9 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Det här med härdighet., Vi är lite lättvindiga ibland med det ordet.
          freddie
          Inlägg 11-11-2007, 15:29
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem nr: 10 947

CITAT (kompostjord @ 11-11-2007, 10:23) *
          Mitt råd är
          Gå med i nån väletablerad trädgårdsförening.
          Bekanta dig med de som odlat i 50år eller mer, då har du en säker källa.
          Utgå ifrån att de har kunskaper.
          Jag har läst ett par böcker om vad kunskap egentligen är, spännande böcker som skrivits av kunskapsprofessorer. Utifrån dessa böcker har jag en lite flummig syn på kunskapsbegreppet, men här är den.

Lyssna.
          På så vis kan man tjäna hundratals år av försök och utveckling inom ämnet.
          Språket är den avgörande betydelsen för människans utveckling och det är därför människan har utvecklats till den kunskapsnivå vi har i dag, vi har kunnat bära med oss tidigare erfarenheter från tidigare generationer.
          Kunskap kommer av erfarenheter, och ett snabbare sätt att tillförskansa sig dessa är att snacka med säkra källor,använda sig av språket, en hypotes är bara en spekulation, alltså ingen erfarenhet som kan leda till kunskap.

Men som sagt, boka in ett möte med nån 90årig zonknäckare, det mötet ger er erfarenheter och därigenom har ni en väg till egen kunskap.

En enkel metod är att besöka en större stad, uppsök de gammla villaområdena från sekelskiftet, finn en välplanterad trädgård, och finn sedan den växt ni vill odla, för är den härdig så finns den ju där sen urminnes tider. Det som man finner eller inte finner är en egen erfarenhet och kan kallas för kunskap.

Oj, nu låter det som om jag inte tror på eller gillar zonknäckeri, det gör jag ju verkligen.
          Var mest sugen på att skriva lite om minn kunskapsyn.

Håller väl med dig. Men samtidigt är kunskap något som man bygger upp, om t.e.x. människor inte hade varit så experimentellt inriktade som tex flaxxs, så hade vi fortfarande bott i kojor i skogen och ätit älg och blåbär. Sedan är det klart att man är dum om man försöker sig på omöjliga projekt som är dödfödda från start! Håller med om att ordet "härdighet" bör användas med försiktighet. Också viktigt att tänka på att Sverige ligger på samma breddgrad som Alaska, Stockholm är en av världens fem nordligaste huvudstäder (och även omvänt sett breddgradsmässigt dvs det finns inga huvudstäder på södra halvklotet på samma "polnära" breddgrad). New York ligger på samma breddgrad som Mallorca. Det är bara att inse att vi inte kan tänja på gränserna hur långt som helst!

--------------------
          Fånga dagen? - Visst! Men ta inte livet av dig när du jagar!

Citera
          Christer i Falkö...
          Inlägg 11-11-2007, 15:41
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 3 056
          Medlem nr: 2 460

CITAT (flaxss @ 11-11-2007, 14:43) *
          den växer utmärkt i norra skåne och södra småland som har zon 2-3 . plus där den växer vilt blir det -25c -30c . så väldigt konstigt att den då inte äns klarar bra zon 3 lägen eller hur . och fryser ner till marken som du påstår . så vilken temp menar du att den fryser ner i ?

Förra vintern kom vi ju aldrig ned till mer än -20 om jag inte minns fel. Ned frös den dock ändå.
          Christer.

CITAT (kerstin z5-6 @ 11-11-2007, 15:19) *
          Om man tittar generellt på härdighet så tror jag inte att bara temperatur -lägsta har betydelse för hur härdig en växt är .
          Finns ju så mycket mer som spelar in -Halvhärdigt kanske passar på vedartat , men inte på perenner
          I så fall är ju många perenner halvhärdiga i de södra delarna av Sverige och fullt härdiga i norra

Sommarens längd , soldagar, timmar ? säsongens längd kopplat till förmånga att avmogna , vinterväta med mera har också stor betydelse för växtens överlevnad .

Sen är det ju roligt att testa gränserna för just min trädgård

yes.gif

Håller med om att perenner är betydligt knepigare. Vet inte riktigt hur man skall göra med dem, eftersom de mycket väl kan klara sig betydligt mycket bättre norröver än här söderöver. Där har det nog väldigt mycket med antal soltimmar som du skriver.
          Christer.

--------------------
          Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 11-11-2007, 15:56
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (Christer i Falköping @ 11-11-2007, 15:41) *
          Förra vintern kom vi ju aldrig ned till mer än -20 om jag inte minns fel. Ned frös den dock ändå.
          Christer.
          Håller med om att perenner är betydligt knepigare. Vet inte riktigt hur man skall göra med dem, eftersom de mycket väl kan klara sig betydligt mycket bättre norröver än här söderöver. Där har det nog väldigt mycket med antal soltimmar som du skriver.
          Christer.

och mina föräldrars fryser inte ner den har varit där nu i 10år . den har sett mycket lägre än -20c . så om dte nu blir -28c där den växer vilt?? varför fryser den då ner redan vid -20c ??, och varför fryser den inte ner i norra skåne då? där det kan och har blvit ner till -20c . sommaren är det samma i zon 2-3(4) ev nån vecka längre eller kortare , sommaren kan ju till och med vara värmare uppåt än i skåne plus mer sol uppåt . så varför fryser den ner hos dig redan vid -20c men inte i skåne ?
          plus är det mycket kallare än -20c -25c där blåregnet växer vilt .

Citera
          Christer i Falkö...
          Inlägg 11-11-2007, 16:33
          Länk hit: #44

Medlem

De frågorna kan jag faktiskt inte svara på, om de i sverige alltså. I sitt hemområde är det inte så konstigt, längre varmare somrar!
          Christer.

Redigerat av Christer i Falköping: 11-11-2007, 16:37

--------------------

Citera
          Tosan
          Inlägg 11-11-2007, 16:33
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

Jag tror att kyla kan va ett väldigt relativt begrepp... -20 i Umeå är hur kallt som helst, -20 här i inlandet är rätt behagligt vinterväder.
          Och en växt som klarar -20 utan snö kan jag mycket väl tänka mig att den kanske tom kan klara -30 om den är översnöad.
          Vindar och luftfuktighet är jag rätt säker på att det har betydelse.

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 11-11-2007, 16:34
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

För att inte glömma hur -5 känns i Göteborg -fear-.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 11-11-2007, 17:08
          Länk hit: #47

Medlem

CITAT (Christer i Falköping @ 11-11-2007, 16:33) *
          De frågorna kan jag faktiskt inte svara på, om de i sverige alltså. I sitt hemområde är det inte så konstigt, längre varmare somrar!
          Christer.

jag vet att dom här omkring mig inte fryser ner vid -25c -20c och dom har varit där i minst 20-10år . att dom gör det uppe hos dig i zon 4 , tråkigt för dig . och jag håller än fast vid att blåregn tål -30c . men då rätt läge,jord m.m. som är självklart . och blåregn växer vilt i norra /östra Korea,Japan vilket har långa och kalla vintrar (-30c) och svala somrar och mycket berg . inte långa och heta som du skriver ,det är mellersta och västra japan som har det . det blåregn som kommer från kina kommer från den kalltemperade delan av kina(östra/norra) inte södra , och dom sorter som växer i östra usa kräver varm och lång sommar JA , men dom har vi heller inte ute .

Citera
          Christer i Falkö...
          Inlägg 11-11-2007, 17:25
          Länk hit: #48

Medlem

Och likväl ligger norra Korea på ungefär samma breddgrader som Italien. Liite längre somrar tror jag nog.

--------------------

Citera
          freddie
          Inlägg 11-11-2007, 17:35
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem nr: 10 947

CITAT (Christer i Falköping @ 11-11-2007, 17:25) *
          Och likväl ligger norra Korea på ungefär samma breddgrader som Italien. Liite längre somrar tror jag nog.

Japp, jag får nog hålla med här! Våra somrar ÄR korta och svala!!! Lägg sedan till att vårt ljus försvinner i slutet september.

Redigerat av freddie: 11-11-2007, 17:35

--------------------
          Fånga dagen? - Visst! Men ta inte livet av dig när du jagar!

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 11-11-2007, 17:40
          Länk hit: #50

Medlem

CITAT (Christer i Falköping @ 11-11-2007, 17:25) *

och länder som ligger på samma breddgrad som Sverige har hårdare vintrar . Sverige är milt jämfört med andra klimat på samma bredgrad . att det ligger på samma bredgrad menas inte att dom alla har exakta samma somrar och vintrar . berg,hav,sjöar,vindar gör det allt olika . så jag säger igen ,och blåregn växer vilt i norra /östra Korea,Japan vilket har långa och kalla vintrar (-30c) och svala somrar och mycket bergsklimat , och det är bättre att veta än att tro . och Italien och klimatet i Korea har två helt skilda klimat .

plus har du inte svarat på frågan varför dom inte fryser ner i skåne när det blir -20c -25c ? , jag vet att många blåregn i norra skåne har sett -25c -20c och lever än och frodas .

CITAT (freddie @ 11-11-2007, 17:35) *
          Japp, jag får nog hålla med här! Våra somrar ÄR korta och svala!!! Lägg sedan till att vårt ljus försvinner i slutet september.

desto kallare vintrar är det i norra Asien också . som jag skrev östra och norra korea och Ö/N japan har svala somrar och långa och kalla vintrar . längre sommar har dom säkert . men inte så mycket att det gör någon skillnad . Korea ligger nära havet vilket gör det marint och kommer man uppåt till norra blir det mycket berg som ligger på hög höjd dvs fuktigt och svalt .plus har norden mer ljus under sommaren .

Redigerat av flaxss: 11-11-2007, 17:41

Citera
          Ophelia
          Inlägg 11-11-2007, 18:08
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

Tack och lov för de som hela tiden söker efter odlingsvärda växter som i våra östliga grannländer eller andra länder som har ett klimat som kan betecknas som bistert. Eller de som jobbar med att få fram grundstammar för att underlätta odling. Det gör odlingens fröjder lite roligare när det introduceras vindruvor som klarar av lite tuffare klimat eller persiokosorter som även kan glädja boende lite mer norrut än Skåne tummenupp.gif

Hoppas bara det finns ett blåregn som klarar av att blomstra även uppe i Mälardalen och en bit därutöver för jag kan nog hålla med Christer att det är inte härdigt att få en liten stolk som förmodligen aldrig kommer att blomma (de är ju inte direkt kända för att blomma i rödaste rappet). Det är lika intressant som att odla något ätbart som bara växter men som aldrig ger någon mogen frukt.

Ja det är många faktorer som spelar in för att växterna ska kunna fixa vårt klimat OCH frodas.

Citera
          MariaS
          Inlägg 11-11-2007, 19:07
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

I norra skåne blir det -20 under några få timmar en natt. I Falköping blir det -20 i en vecka eller mer KONSTANT. Ligger dessutom nordan på, är -20 motsvarande -28. I skåne blåser det sällan nordan och när det gör det, är temperaturen betydligft lägre och ger inte samma problem.

Falköping ligger utsatt och får därför inte så tjockt med skyddande snö.

Hela denna blåregnsdiskution hänger faktiskt på HUR LÄNGE DET ÄR -20 OCH UNDER VILKA FÖRHÅLLANDEN DET ÄR -20.

Visst är det kul att knäcka zoner. Jag har själv knäckt zoner på de mest osanolika växter, men de är INTE HÄRDIGA fördet. I undantagsfall har ricin t.ex klarat -6 utan problem, tomater -4 och så vidare. Men att dessa växter klarat denna temperaturen under några minuter innan soluppgång, innebär inte att de ÄR HÄRDIGA i dessa temperaturer. Jag skulle inte ens rekomendera något sådant förfarande, bara för att det har lyckats hos mig. Däremot sägere mig min ERFARENHET att ricin och tomater inte bör stanna utomhus under tio plus. För under det gradantalet, varken växer, blommar eller mognar de!!!!

Citera
          bejron
          Inlägg 11-11-2007, 19:14
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 155
          Medlem nr: 6 593

Jag kan inte förstå varför flaxx med ett par års erfarenhet går emot hela sverige vad som är beprovat och vedertaget. Minusgrader i all ära men det är väl ändå vad alla vi andra provat och kommit fram till som gäller. Jag tror säkert du är påläst med provat är det inte. Minus antal grader är inte hela sanningen. Kanske skulle du läsa några fler sidor och böcker innan du uttalar dig så tvärsäkert. Det är nog inte det du faktiskt kan som retar andra utan vad du tvärsäkert hävdar utan att ha läst på nog. Det räcker inte med att läsa på ett ställe tyvärr.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 11-11-2007, 19:17
          Länk hit: #54

Medlem

CITAT (MariaS @ 11-11-2007, 19:07) *
          I norra skåne blir det -20 under några få timmar en natt. I Falköping blir det -20 i en vecka eller mer KONSTANT. Ligger dessutom nordan på, är -20 motsvarande -28. I skåne blåser det sällan nordan och när det gör det, är temperaturen betydligft lägre och ger inte samma problem.

Falköping ligger utsatt och får därför inte så tjockt med skyddande snö.

Hela denna blåregnsdiskution hänger faktiskt på HUR LÄNGE DET ÄR -20 OCH UNDER VILKA FÖRHÅLLANDEN DET ÄR -20.

Visst är det kul att knäcka zoner. Jag har själv knäckt zoner på de mest osanolika växter, men de är INTE HÄRDIGA fördet. I undantagsfall har ricin t.ex klarat -6 utan problem, tomater -4 och så vidare. Men att dessa växter klarat denna temperaturen under några minuter innan soluppgång, innebär inte att de ÄR HÄRDIGA i dessa temperaturer. Jag skulle inte ens rekomendera något sådant förfarande, bara för att det har lyckats hos mig. Däremot sägere mig min ERFARENHET att ricin och tomater inte bör stanna utomhus under tio plus. För under det gradantalet, varken växer, blommar eller mognar de!!!!

nja , jag har haft ett fantastiskt ricin och tomat år på friland. och alla nätter under hela sommaren har varit under +10c . och dagrar bara runt +15c +20c . och läser du skrev jag inte att ricin va härdig . skrev enbart att den själv sår sig . och visst blåser det nordan hos mig väst och nordan vind har jag ofta under vintern i nord/östra skåne . men det blir ändå mer än -20c där blåregn växer vilt och då snackar vi -20c i flera dagar och nätter med -25c -30c . och jag hålla med dig om att antalet nätter med sträng kyla kan vara förödande för många växter även blåregnet . men under kalla vintrar i skåne har vi haft -20c flera nätter och blåregnen har inte frösit ner .

Citera
          Christer i Falkö...
          Inlägg 11-11-2007, 19:20
          Länk hit: #55

Medlem

Tycker nog att Ophelia, Maria S och bejron sagt det jag skulle vilja säga. Finns inte så mycket mer att tillägga tycker jag. Pröva gärna zonnäckeri, men hävda inte att något är härdigt om du bara läst om något och står utan långvarig erfarenhet själv. Det kan kosta andra mycket pengar.
          Christer.

Redigerat av Christer i Falköping: 11-11-2007, 19:21

--------------------

Citera
          MariaS
          Inlägg 11-11-2007, 19:21
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (flaxss @ 11-11-2007, 19:17) *
          nja , jag har haft ett fantastiskt ricin och tomat år på friland. och alla nätter under hela sommaren har varit under +10c . och dagrar bara runt +15c +20c . och läser du skrev jag inte att ricin va härdig . skrev enbart att den själv sår sig . och visst blåser det nordan hos mig väst och nordan vind har jag ofta under vintern i nord/östra skåne . men det blir ändå mer än -20c där blåregn växer vilt och då snackar vi -20c i flera dagar och nätter med -25c -30c . och jag hålla med dig om att antalet nätter med sträng kyla kan vara förödande för många växter även blåregnet . men under kalla vintrar i skåne har vi haft -20c flera nätter och blåregnen har inte frösit ner .

...Jaha och gassande solsken på dagarna med lägst -5. SAmtidigt har FAlköping mulet väder nordan och -20 på dagen. Till natten klarnar det upp, vinden avtar och det är fortfarande -20 grader. Skickligt! Det är samma dygnstemperatur rotfl.gif

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 11-11-2007, 19:32
          Länk hit: #57

Medlem

CITAT (bejron @ 11-11-2007, 19:14) *
          Jag kan inte förstå varför flaxx med ett par års erfarenhet går emot hela sverige vad som är beprovat och vedertaget. Minusgrader i all ära men det är väl ändå vad alla vi andra provat och kommit fram till som gäller. Jag tror säkert du är påläst med provat är det inte. Minus antal grader är inte hela sanningen. Kanske skulle du läsa några fler sidor och böcker innan du uttalar dig så tvärsäkert. Det är nog inte det du faktiskt kan som retar andra utan vad du tvärsäkert hävdar utan att ha läst på nog. Det räcker inte med att läsa på ett ställe tyvärr.

jag går inte emot hela sverige , jag har läst om blåregn som växer i zon 3-4 och vet folk som fått dom att klara sig ,hos mig i zon 2-3 växer dom utmärkt och blommar bra . och allt jag säger är av andra erfarenhet . och som jag sa visst den fryser ner tråkigt för dom . och från första början jag skrev aldrig att den va härdig i zon 4 vilket folk verka glömma .

där jag köpte mitt blåregn stod där på lappen zon 1-4 , botanican står där att blå regn klara usda 5

http://www.floridata.com/ref/W/wisteria.cfm
          här klara den zon 3

http://davesgarden.com/guides/pf/go/55392/
          http://davesgarden.com/guides/pf/go/55391/
          http://www.rangedala-plantskola.se/Categor...231&Search= enligt rångedala s zon 3 .

ännu en gång skrev aldrig att den va härdig i zon 4 , skrev att den är härdig utan för zon 2 som zon 3 eller annats skyddat läge . och jag håller fast att den tål -30c vid rätt läge och rätt klimat då det blir -25c -30c där den växer vilt .

CITAT (MariaS @ 11-11-2007, 19:21) *
          ...Jaha och gassande solsken på dagarna med lägst -5. SAmtidigt har FAlköping mulet väder nordan och -20 på dagen. Till natten klarnar det upp, vinden avtar och det är fortfarande -20 grader. Skickligt! Det är samma dygnstemperatur rotfl.gif

och mulet väder under vintern gör det milt , det går inte riktigt ihop .

jag kan lova dig här är inte solsken under vintern .

Citera
          bejron
          Inlägg 11-11-2007, 19:38
          Länk hit: #58

Medlem

Det som är ditt största problem flaxx är att du överför usda zoner på sverige. Det som finns på kartan är ungefärligt och med amerikanska mått. Den svenska zonkartan bygger inte bara på minusgrader utan på beprövad erfarenhet och kan därför anses gälla här. Usda är bara en grov överföring och har därför bara tagit med temperatur men inget annat. Det är inte bara breddgrader som räknas, vi har havsströmmar, inlandsklimat och mycket mer som också ger effekter. Om man bara stirrar sig blind på vilken lägstatemperatur en växt tål men inte ser till andra betingelser skulle vi kunna få massor av växter att trivas hos oss. Men så enkelt är det inte tyvärr.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 11-11-2007, 19:41
          Länk hit: #59

Medlem

CITAT (bejron @ 11-11-2007, 19:38) *
          Det som är ditt största problem flaxx är att du överför usda zoner på sverige. Det som finns på kartan är ungefärligt och med amerikanska mått. Den svenska zonkartan bygger inte bara på minusgrader utan på beprövad erfarenhet och kan därför anses gälla här. Usda är bara en grov överföring och har därför bara tagit med temperatur men inget annat. Det är inte bara breddgrader som räknas, vi har havsströmmar, inlandsklimat och mycket mer som också ger effekter. Om man bara stirrar sig blind på vilken lägstatemperatur en växt tål men inte ser till andra betingelser skulle vi kunna få massor av växter att trivas hos oss. Men så enkelt är det inte tyvärr.

jag kan redan det ,folk verkar gilla att skriva saker till mig som jag redan vet . men vet man vad en växt klara som lägst vet man att den har en chans . men ingen verkar ju tro på vad jag säger och vet av egen erfarenhet så det kvittar ju vad jag säger . och å andra sidan kom jag och tänka på varför skrev du 'vi' i din rubrik? när allt eller det mesta enbart va riktat mot mig ?

Redigerat av flaxss: 11-11-2007, 19:49

Citera
          bejron
          Inlägg 11-11-2007, 20:01
          Länk hit: #60

Medlem

CITAT (flaxss @ 11-11-2007, 19:41) *
          jag kan redan det ,folk verkar gilla att skriva saker till mig som jag redan vet . men vet man vad en växt klara som lägst vet man att den har en chans . men ingen verkar ju tro på vad jag säger och vet av egen erfarenhet så det kvittar ju vad jag säger . och å andra sidan kom jag och tänka på varför skrev du 'vi' i din rubrik? när allt eller det mesta enbart va riktat mot mig ?

Jag har ingen aning om vilket "vi" i rubriken du menar eftersom jag inte har skrivit någon rubrik alls. Men känns det inte lite tufft att som 19-åring säga emot människor som odlat 30-40 år. Med en sån erfarenhet. Det är inte kritik alls mot vad du kan, men lite kritik mot vad du tror du kan utan att ha på fötterna.

Citera

9 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-08-2025, 08:20

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon