Hej...
Kanske finns det någon här som kan hjälpa mej hjälpa min syster, själv kan jag inget om detta...
Bakgrund: För en vecka sedan köpte min syster en kattunge som är 50% Maine Coon. Mamman (endast 9 mån.) hade varit på rymmen... Min syster märkte att kattmamman kliade sig mycket i öronen och liksom ruskade på huvudet så där som katter och hundar gör om det kliar i öronen. Kattungen hade var i ögonen och verkade lite snorig men när min syster påtalade detta talade säljaren om något annat. Min syster fick heller inget riktigt svar på varför det bara fanns en kattunge. Annars verkade säljaren väldigt mån om sina katter (hade många raskatter) och uppträdde kunnigt. Hon hade en väääldigt bra kontakt med "sin" veterinär men hade inte vaccinerat kattungen. Detta var på lördagen. På måndagen var kattungen märkbart sämre med snuva, var ur ögonen etc. Min syster talade med veterinär om vaccination men fick rådet att vänta tills kattungen var frisk. På tisdagen kräktes kattungen och verkade ha svårt att andas så min syster ringde igen och fick rådet att komma in akut. Veterinären sa att kattungen var det värsta fallet av öronskabb hon sett någonsin på en katt samt att den hade kattsnuva vilket sannolikt katten kommer att få leva med resten av livet. Min syster fick medicin mot skabben. Kattungen äter och dricker bra men min syster tyckte att den verkade lite loj igår. Min syster är jätteorolig...
Mitt antagande: Försäljaren måste ju ha vetat att hennes katter hade öronskabb eftersom det var så tydligt på den stora katten. Rimligtvis har kattungen fått kattsnuvan av de vuxna katterna vilket innebär att säljaren även måste ha vetat eller åtminstone misstänkt även detta. Tydligen kan kattsnuva leda till missfall etc. vilket kan förklara att det bara blev en unge. Jag tycker att det verkar som om min syster har blivit lurad av en skamlös människa som inte tar hand om sina katter ordentligt.
Fråga: Har människor som säljer katter någon skyldighet att se till att deras djur och de djur de säljer är friska? Har de skyldighet att informera om sjukdom skulle kunna förekomma? Har min syster någon rättighet att klaga eller har försäljaren agerat helt rätt? Vad skulle ni ha gjort i hennes situation? Försäljaren är inte någon "riktig" uppfödare.
Redigerat av *Ulrica*: 10-11-2007, 12:15
|