Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682
CITAT (Tezzla @ 10-11-2007, 18:49)
Förmodar att du menar det där grannprogrammet med Aschberg?
Jag förstår faktiskt varför det textades... Det var nämligen "riktigt grov dialekt" talad av "riktiga Österlenbönder" Dessutom var det ganska taskigt ljud... Det VAR svårt att höra och förstå utan textning
håller med...det var mycket som föll bort utan texten (gillar också skånska)
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18
Skånska är gôrsvårt att förstå, om en skåning pratar på tex TV och det inte textas ger jag upp. Om h*n säger nåt viktigt och dom vill att jag ska få veta så får dom anstränga sej lite mer.
Och ibland skriver skåningarna här som dom pratar. Har jag märkt...
--------------------
----<--<-@Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål.@->-->----
Medlem
Antal inlägg: 4 016
Medlem nr: 10 798
Okej, då är ju betydelsen den samma... fast det funkar ju inte med det ordet i andra sammanhang Äh, bäst jag inte grunnar för mycket för då blir det fel
Medlem
Antal inlägg: 2 328
Medlem nr: 11 218
Hej! Flaxss borde berätta att han pratar ett värre språk än vanlig skånska. Han talar göingska. Det brukar ordnas kurser i detta speciella språk. Det är tur att han lärt sig svenska också så vi begriper vad han skriver. Göingeborna har det inte lätt med malmöitiskan. För ganska många år sedan var jag i Malmö på studiebesök med en klass från Göinge. Efter studiebesöket fick eleverna en stund att gå i affärer. I bussen hem berättade eleverna att det gick inte att handla i Malmö för expediterna talade så konstigt så ingen begrep vad de sa. MVH Jan Lindgren
Medlem
Antal inlägg: 3 269
Medlem nr: 12 343
Hum. Svårt att förstå skånska? Det får mig att tänka på undersökningar som gäller danskan. Att danska barn lär sig tala senare, att danskar har allt svårare att förstå varandra. Danskarna själva har gjort parodier på detta, t ex http://www.youtube.com/watch?v=s-mOy8VUEBk
Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891
CITAT (Gudrun i Göteborg @ 11-11-2007, 19:18)
Hum. Svårt att förstå skånska? Det får mig att tänka på undersökningar som gäller danskan. Att danska barn lär sig tala senare, att danskar har allt svårare att förstå varandra. Danskarna själva har gjort parodier på detta, t ex http://www.youtube.com/watch?v=s-mOy8VUEBk
hade svårt att höra att de pratade engelska först med den accenten så lät det som danska hela tiden.
Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751
Det är härligt med dialekter. Om 50 år så är det något exotiskt, då kommer vi att sakna dem. Varför just skåningarna alltid hamnar i blåsväder är lite konstigt. Särskilt synd är det om smålänningar och hallänningar som blir klassade som skåningar, när de kommer till Stockholm. Själv har jag bott i Skåne i snart 35 år, men blir kallad för 08:a. Skåningarna är dock mkt trevligare mot "upplänningar" jämfört med hur skåningarna behandlas i Stockholm. Mvh Anders
Medlem
Antal inlägg: 1 443
Medlem nr: 9 179
klar att skånskan ska vara svår att förstå. danskarna förstår inte skånskan de heller för de är vana att höra "rikssvenska" från svenska tv-kanaler. jag menar lite svårt ska ockupationsmakterna ha