| |
Vems fel är det?, Mitt eller sotarens? |
|
|
|
|
12-11-2007, 10:14
|

Medlem
Antal inlägg: 24 744
Medlem nr: 110

|
Men visst är det lönt att prata med sotaren! Inte i en anklagande ton för då blir det kanske tvärstopp, men kanske det går att nå en uppgörelse. Jag tror att du kan få ersättning via ditt försäkringsbolag, men då har du ändå självrisken. Kanske sotarna har nån försäkring som kan täcka upp den biten så du slipper bli lidande ekonomiskt. Jag tror inte det är något större problem att sotaren måste dra ut en väggkontakt för att få tillgång till el och säkert är det inte på jävelskap som han sen låtit bli att koppla in frysen igen. Den mänskliga faktorn bara.
Sen förstår jag att du är ledsen Ingrid. Speciellt över att ditt egenodlande blivit förstört. Det köper man liksom inte nytt av. Jag har också varit med om en frys (på landet) som lagt av och allt var förstört. Då var det lingonen jag sörjde - alla timmars jobb man haft att plocka och rensa.
|
|
|
|
|
|
|
|
12-11-2007, 23:25
|
Medlem
Antal inlägg: 4 792
Medlem nr: 5 891

|
För det första måste jag tacka alla Er som svarade på min fråga i går, jag läste och begrundade och tänk, alla Era invändningar, och några till, kom sotarmurres dam med.
Även om jag försökte vara vänlig så fick jag nog när hon tillslut hetsade upp sig och frågade om jag var felfri! Är jag inte och det erkände jag villigt men sedan orkade jag inte med alla anklagelser, så då avslutade jag samtalet. Men innan dess hade hon diskuterat innehållet i vår sopptunna och en massa andra saker som jag ansåg helt ovidkommande.
Summa summarum – 7 timmar senare ringde hon tillbaka (så lång tid behövde hon på sig för att lugna ner sig) och talade om att de stod för självrisken. Jag som bara ville påpeka att ett fel begåtts och önskade att de fortsättningsvis skulle informera sina kunder om att kontrollera att allt var som det skulle efter sotarens besök, då jag inte önskar någon annan den upplevelsen jag fick, fast kanske jag retade upp henne när jag sa detta för då på slutet var jag kanske lite spydig.
Någon har skrivit om att det varit ett monopol, detta med sotning och så upplever jag det verkligen, någonstans har de missat att jag som kund ska vara nöjd med den tjänst de tillhandahåller. Sotaren erbjuder mig en tjänst och jag anser att kvaliteten på varan de levererar ska gå att lita på, beror bristerna på att priset är för lågt kan jag tänka mig att betala ett högre belopp.
Kanske jag är gammalmodig men jag anser att öppnar man en grind, ska man stänga den när man åker sin väg och de dörrar man öppnar för att gå in ska man stänga när man lämnar ”lokalen” i detta fall min källare men det har ännu aldrig hänt och så ska man sätta tillbaka den kontakt man drar ur, men självfallet finns den mänskliga faktorn och glömma kan man. Så ett råd till alla husägare - kolla att allt är som det ska när sotaren varit där.
ingrid
|
|
|
|
|
|
|
|
13-11-2007, 07:38
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem nr: 2 930

|
Grattis till framgången och beklagar samtidigt den vändning det tagit med sotarfrun.
Jag har ungefär samma erfarenhet av sotarbesök, men här stänger de alltid av cirkulationspumpen till värmen, när de dka tända lyset (kontakterna sitter bredvid varandra)
Förra torsdan råkade jag också ut för en besiktningsman (Nu igen) på bilprovningen, som kostade mig 795:-. Han satte nämligen på innerbelysningen i bilen, istället för strålkastarna. Tyvärr släckte han inte belysningen igen, utan bilbatteriet var tomt på fredagen när jag skulle ta bilen igen. SAmma problem på söndagen och måndagen. Efter att ha gått igenom hela bilens elschema, bytte jag batteri i måndags (795:-) i tisdags var batteriet tomt igen! På med snabbstarten (bokat möte) och åkte iväg. På vägen in till "stan", skulle jag rätta till backspegeln och kände att den var varm? Då upptäckte jag att kartlampan i backspegeln lös! = innerbelysningen tänd! Det går inte att se dagtid att en lampa lyser på golvet i baksätet, om man inte vet om det!
|
|
|
|
|
|
|
|
13-11-2007, 07:50
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
Grattis till uppgörelsen Ingrid, vilken tur du hade där!  CITAT (MariaS @ 13-11-2007, 07:38)  .../Förra torsdan råkade jag också ut för en besiktningsman (Nu igen) på bilprovningen, som kostade mig 795:-. Han satte nämligen på innerbelysningen i bilen, istället för strålkastarna. Tyvärr släckte han inte belysningen igen, utan bilbatteriet var tomt på fredagen när jag skulle ta bilen igen./... Kontakta bilprovningen, sånt där har de mest troligt försäkringar som täcker!
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
|
|
|
13-11-2007, 07:53
|
Medlem

|
CITAT (Betty @ 13-11-2007, 07:50)  Grattis till uppgörelsen Ingrid, vilken tur du hade där!  Kontakta bilprovningen, sånt där har de mest troligt försäkringar som täcker! Jag orkar inte bråka med dem igen. Och sanningsenligt... Ett extra batteri har jag användning för, med två husvagnar på gården. För att inte tala om den likströmsladdade Imperialen från 1956, efter en crousing lär jag behöva batteriet efter några timmar i alla fall.
|
|
|
|
|
|
|
|
13-11-2007, 08:03
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
CITAT (Betty @ 13-11-2007, 07:50)  Kontakta bilprovningen, sånt där har de mest troligt försäkringar som täcker! CITAT (MariaS @ 13-11-2007, 07:53)  Jag orkar inte bråka med dem igen. Och sanningsenligt... Ett extra batteri har jag användning för, med två husvagnar på gården. För att inte tala om den likströmsladdade Imperialen från 1956, efter en crousing lär jag behöva batteriet efter några timmar i alla fall. OK, jag förstår. (fast visst hade det varit smidigare att bara köpa ett till batteri, utan att ha joxet med bilprovningen som mellanspel...)
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
|
|
|
13-11-2007, 08:13
|
Medlem

|
CITAT (Betty @ 13-11-2007, 08:03)  OK, jag förstår. (fast visst hade det varit smidigare att bara köpa ett till batteri, utan att ha joxet med bilprovningen som mellanspel...)  Tääänkte inte på de
|
|
|
|
|
|
|
|
13-11-2007, 11:11
|

Medlem
Antal inlägg: 4 016
Medlem nr: 10 798

|
CITAT (MariaS @ 13-11-2007, 07:53)  Jag orkar inte bråka med dem igen. Och sanningsenligt... Ett extra batteri har jag användning för, med två husvagnar på gården. För att inte tala om den likströmsladdade Imperialen från 1956, efter en crousing lär jag behöva batteriet efter några timmar i alla fall. Det är aldrig fel med två batterihållare när det är cruising  Man ställer ett batteri på varje sida så är det fort gjort att skifta när det ena tröttnat
--------------------
Stolt HBT-kompis
|
|
|
|
|
|
|
|
13-11-2007, 15:06
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
Men varför bygger man inte om till växelströmsladdning? Det gör man ju på gamla traktorer, typ Grålle, som ofta står på tomgång.
Men, för att återknyta till tråden, bra att de betalar självrisken. Men samtidigt tror jag att det nog är väldigt svårt att bevisa något sådant här, kanske borde det finnas ett efterbesiktningsprotokoll av något slag. Dvs, hantverkaren skriver på ett papper vad han/hon gjort (dragit ur kontakt si och så, stängt av x, vridit på inställning z) och sen får han/hon kolla sakerna efteråt. Och då vet också kunden vad som har gjorts. Felet är såklart att det bygger på att man kommer ihåg att fylla i protokollet...
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
|
|
|
13-11-2007, 15:50
|

Medlem
Antal inlägg: 4 016
Medlem nr: 10 798

|
CITAT (Pirum @ 13-11-2007, 15:06)  Men varför bygger man inte om till växelströmsladdning? Det gör man ju på gamla traktorer, typ Grålle, som ofta står på tomgång. Man bygger inte om en orörd orginalbil... Sen är det problem även med växelströmmarna, de går på för låga varv vid cruising, så det matar lixom ingenting. Man får hela tiden komma ihåg att varva upp då och då, annars är man snart strömlös.
--------------------
Stolt HBT-kompis
|
|
|
|
|
|
|
|
14-11-2007, 07:06
|
Medlem

|
CITAT (Pirum @ 13-11-2007, 15:06)  Men varför bygger man inte om till växelströmsladdning? Det gör man ju på gamla traktorer, typ Grålle, som ofta står på tomgång. Enkelt. GEneratorn är integrerad med servopumpen. Byte till växelströmmare=ingen servo! Ingen kul bil att köra sen. Tjänstevikten är 2310kg.
|
|
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|