Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Höstfärg persika?, Färger liksom aprikos?
          Anders Roslagen
          Inlägg 11-11-2007, 21:45
          Länk hit: #1

Gäster

Eftersom frågan gäller höstfärgen och prydnadsvärdet la jag inte in det under avdelningen köksträdgården...

Jag är ny med persikoträd, (´Riga´) och nu faller löven gröna i den isande vinden. En anledning tilll gröna löv under sen höst kan vara övergödning, har persika höstfärger normalt sett?

Aprikosträden har haft höstfärger trots att de har vuxit mycket.

En helt ovidkommande men vacker bild på mina första aprikoser. (Plommonet ´Komet´i bakgrunden.)

Redigerat av Anders Roslagen: 15-11-2007, 11:02

Citera
          2 sidor V  < 1 2  
          Nytt inlägg
          Svar (20 - 30)
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 13-11-2007, 23:27
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (jegi @ 13-11-2007, 22:35) *
          Förvisso, men i mitt fall är det så liten tillväxt att det är andra faktorer än ev svagväxande grundstam som haft betydelse (jag vet inte vilken grundstam det är). Det kan t ex vara härdighetsproblem och det jag nämnde ovan.

är det en dvärg sort eller träd form , för min dvärg persika växer inte alls mycket (plus svag växande underlag). men dock står den torrt vilket gör att den antagligen växer sämre .

Citera
          jegi
          Inlägg 14-11-2007, 10:37
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 815
          Medlem nr: 5 651

Ah, du tänkte så, nej, min nektarin är ett träd. Jag skulle misstänka att den står på St Julien och den har växt hyfsat i fjol. Däremot har jag en dvärgpersika och den är ju långsam.

--------------------
          Jerker i Gävle

Citera
          Anders Roslagen
          Inlägg 14-11-2007, 12:18
          Länk hit: #23

Gäster

CITAT (Christer i Falköping @ 13-11-2007, 18:33) *
          Men inte kan väl aprikoser få krusbladssjuka?

Jag har ingen aning om det, men jag förvirrade till det i tidigare inlägg, bra att du ifrågasatte det, jag har redigerat där nu.

Persikan ´Riga´ är motståndskraftig mot krussjuka, aprikosen ´Hargrand´ är vald för sin härdighet och sina stora frukter.

Citera
          Cilla
          Inlägg 14-11-2007, 13:49
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Det är vanligt att persikoträden behåller sina blad länge och fäller dem gröna, jag har sett det med olika äldre och nya sorter på flera håll i zon 3. Men mitt eget lilla dvärgpersikoträd (utan namn) får gula blad sent om hösten och fäller dem nedifrån och upp.
          I år fick jag på det lilla trädet ca 15 persikor. Visserligen oätliga eftersom de inte hann mogna, men de var stora och skulle säkert ha smakat bra med mer sol.

Persika lär ju reagera på ljuset mer än kylan både för igångsättning och avsomning, så man kan experimentera med skuggning om man inte har ett optimalt ställe. Jag hade ett stort spaljerat persikoträd i zon 3-4 en gång, och det skuggade jag med stora jutevävar över hela husväggen på vårvintern. Ett år gjorde jag inte det och då blommade det på tok för tidigt och mycket av blommen frostförstördes.

Krussjukan på våra härliga stenfruktsträd är ju ett litet elände, men min erfarenhet är att den har som livligast period i början av bladsäsongen. Tar man bort alla angripna blad eller bladdelar fram till midsommar kan man rädda bladmassan som kommer lite senare och den kan vara tillräcklig för att trädet ska kunna bära mycket frukt. Stödbevattning hjälper också, edt gäller ju att trädet orkar utveckla nya blad.

Intressant är det med er som inte alls får krussjuka i era persikoträd 'Frost' (för jo, det förekommer också!). Hur ni planterat och sköter era träd skulle man studera närmre!

Om man inte vill eller kan satsa på ätbar mandel så är Prunus Tenella ett härdigt pytteträd/buske som är lysande vackert på våren, olivträdsgulligt på sommaren och fint med många, ludna mandlar och som får höstfärger i bladverket. Jag tror den klarar zon 6. Men som sagt, inte ätligt och inte ett stort träd alls.

Redigerat av Cilla: 14-11-2007, 13:51

--------------------

Citera
          Christer i Falkö...
          Inlägg 14-11-2007, 18:42
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 3 056
          Medlem nr: 2 460

Det är en kärnsådd. Den planterades ut redan sitt första levnadsår och jag trodde väl att den skulle ge upp ganska snart. Första året växte den inte så mycket, men sedan satte den fart. Nu är den lika hög som jag ungefär, 1,8 meter alltså. Min står i söderläge utanför en öppen uteplats. Det enda den slipper är kraftiga nordanvindar, det tar huset från den. Tack och lov så har jag dessutom sandjord i stort sett i hela trädgården.
          Christer.

--------------------
          Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se

Citera
          Eleena
          Inlägg 15-11-2007, 09:36
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 90
          Medlem nr: 9 680

Jag fick fina höstfärger på mitt Riga (zon 1). Röda vackra blad, inte alla, vissa satt kvar gröna. De röda bladen (majoritet) satt kvar ett bra tag, tre fyra veckor.

Köpte det i våras, det är nu ca två meter högt. Tyvärr har jag ingen bild på det unsure.gif

Citera
          Anders Roslagen
          Inlägg 15-11-2007, 10:59
          Länk hit: #27

Gäster

Jag tror på det, även utan bild! smile.gif

Vad bra att få veta att det är möjligt även om det inte verkar vara vanligt, tack för att du skrev. Det är just därför det är så bra med ett forum som detta, man får ta del av så många olika erfarenheter som det skulle ta åratal att skaffa sig själv och som inte finns att läsa i böcker.

Citera
          Eleena
          Inlägg 15-11-2007, 12:31
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 90
          Medlem nr: 9 680

Håller med dig!!

Måste tillägga att jag inte trodde att persikor hade så fin höstfärg, jag blev glatt överaskad av det! Det var faktiskt väldigt tjusigt, inga av mina andra fruktträd blev så fina! Möjligen fick äpplet Alice lite höstglöd, men inget i jämförelse med Riga...

Citera
          Ophelia
          Inlägg 17-11-2007, 14:11
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

Jättebra att veta om Rigas höstfärger. Den som växer hos mina bekanta är inget framträdande alls (inte skruttful men inte heller någon trevlig juvel under höstarna, lite intetsägande men med goda persikor). Väldigt roligt att kunna förena en nyttoväxt med både trevlig smak och utseende tummenupp.gif

Citera
          Big Gardener
          Inlägg 17-11-2007, 21:49
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 1 124
          Medlem nr: 4 943

CITAT (Anders Roslagen @ 11-11-2007, 22:56) *
          Har ingen aning om torktåligheten jämförd mellan olika aprikossorter, men jag får en känsla av att aprikos tål torka bättre än persika och nektarin

Det är min bestämda uppfattning att det förhåller sig så, ja.

--------------------
          Birger Ekenstierna - Hortonom
          Trädgårdscoach.se

Citera
          MarieG
          Inlägg 11-06-2009, 13:22
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 10 167

Hej, jag har också köpt mig ett Persikoträd av sorten Riga, tänkte höra hur det gått för ditt träd eftersom det är ett par år sedan du planterade det?

Jag bor själv i Åkersbergatrakten så vi borde ligga i ungefär samma zon

Marie

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-08-2025, 21:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon