Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Era sämsta rosor, Kajsa gav mig en ide...
          Kajsa
          Inlägg 13-11-2007, 13:32
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Ewa, jag blev så otroligt nyfiken och imponerad av dina Nina Weibull rose.gif att jag köpte 5 st på stört och dom har inte frusit ner förstås, det kan man kalla tuffa rabattrosor. Det är ju lika med Katharina Zeimet, vilken tuff ros. Jag skrev upp alla rabattrosor zon 5 som jag kunde hitta när jag började med rosor, för jag ville ha kvar mina rabattrosor år efter år.

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          Tosan
          Inlägg 13-11-2007, 13:45
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

Jag kan ju tillägga att Nina Weibull klarar sig bra inne i Lycksele. Min moster har en sedan flera år tillbaks som lever och mår. Jag tog en stickling av den i somras som nu växer och frodas i väntan på våren smile.gif

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 13-11-2007, 16:28
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

De Nina jag planterade i början är borta sedan länge

Rolf
          Turkisk gulros , om jag inte minns fel är det en ros man ska vara lite snål med -sandjord o lite magrare ..
          fast jag har ju ingen erf av svartfläck --

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          toppbo
          Inlägg 13-11-2007, 17:40
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 13 041

Vilken jättebra idé, era sämsta rosor! Det lär ju man sig mycket på! Mordern centennial hos mig i zon 4-5 blommade som en galning ända till mitten av oktober. Då kom rådjuren. MC står i ganska skyddat läge med sol 4-5tim tror jag och med lavendel runt fötterna.
          Min sämsta är nog annars Blanc Double de Coubert, min första ros. Växer gör den väl, och rådjursfri är den, men sååå ful när det regnar och det gör det ju tyvärr mycket nuförtiden! fast doft har den!

Citera
          Christina i Taxi...
          Inlägg 13-11-2007, 18:32
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 3 894
          Medlem nr: 3 702

'New Dawn' fryser alltid ner här också, men eftersom den ganska snabbt skickar upp långa årsskott så blommar den vackert ändå!

--------------------
          När tillgången på ord är större än efterfrågan är det dags att vara tyst!
          MIN HEMSIDA - VÄLKOMMEN!

Citera
          svennis
          Inlägg 13-11-2007, 19:04
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 1 649
          Medlem nr: 12 789

Rumba har vi haft det var ingen hit. sad.gif

Citera
          Mejal
          Inlägg 13-11-2007, 19:48
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 139
          Medlem nr: 2 497

Rumba var ingen hit hos mig heller. Den är söt när den slår ut, men när den börjar bli överblommad ser den förskräcklig ut.
          Lichtköningin Lucia har jag försökt med två gånger och de bara dör...
          sfs- ja, det är många som angrips. Plötsligt bara står där en naken ros. Eye Paint har varit nr 1 i nakendansen.

Citera
          Tosan
          Inlägg 13-11-2007, 20:09
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

CITAT (svennis @ 13-11-2007, 19:04) *
          Rumba har vi haft det var ingen hit. sad.gif

Hoppas den blir bättre hos mig då unsure.gif Den bor i kruka och har iaf knopp nu...

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          Kajsa
          Inlägg 14-11-2007, 13:05
          Länk hit: #29

Medlem

Min första Alba ros var en besvikelse, Königin von Dänemark, jag kämpade med den i 5 år, den fick kraftiga angrepp av rosrost varje år, plockade bort alla blad under rosen på höstarna mm, men inget hjälpte så den åkte till sist i soptunnan. Sedan var jag nog avig till alla alba rosor och har inte många, Mme Plantier och Celestial har dock skött sig. Maiden´s Blush som jag köpte på rea i höstas ska enligt LÅG också få mycket rost, men det såg jag inte av i sommar men den åker ganska fort ut om den får rost angry.gif hopplöst att få bukt med.

--------------------
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          noranettan
          Inlägg 14-11-2007, 13:30
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 686
          Medlem nr: 2 985

När det gäller rost så hade jag inte ett spår de första åren. Den första ros jag fick det på var en Maxima och den grävdes upp och brändes, för det var så jag trodde man var tvungen att göra. Efter det har jag fått lära mig att man kan spruta med kumulus, vilket jag aldrig gjort....men kanske ändå måste ta till. Numera får både Celestial, Maxima, Gudhem och Suaveolens rost. Tursamt kommer det efter blomningen på alla tre, men de ser förfärliga ut och jag plockar grenar och blad. Hela tiden är det rosor i samma rabatt som blivit drabbade. Jag har ett antal fler albor men de har varit friska, peppar, peppar.......

Citera
          Kajsa
          Inlägg 14-11-2007, 14:11
          Länk hit: #31

Medlem

I LÅG under Albarosor /egenskaper står också, att angrepp av rost kan bli kraftiga, det sitter väl i generna. Vi har haft Kumulus till våra spaljéträd och då har även mossrosen Nuits de Yuong fått en dusch då den får mycket mjöldagg, men det ser hemskt ut hela sommaren då bladen blir vitaktiga, det är inget som regnar bort, så egentligen förfulas hela rosen. Visste inte att Kumulus kan användas mot rost. Att min Celestial klarat sig många år är märkligt, den är frisk.

--------------------
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          Mia, zon 3
          Inlägg 15-11-2007, 12:22
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 1 491
          Medlem nr: 3 603

Om man inte tar med alla besvikelser på felnamnade rosor thumbdown.gif , vilket är irriterande, så har jag nog inte så många besvikelser ännu....
          Jo - Frühlingsduft har jag haft i 4 år utan en enda blomma - det är trist!
          Rose de rescht var jag ilsk på i tre år, för den doftade knappt alls, och det ska den ju göra. Men nu i år så var det skillnad - kanske den behövde etablera sig ordentligt?
          Glamis castle är nysatt, men jag hann bli lite besviken redan direkt - jag ahde för mig att den skulle dofta mycket, men det gör den inte. Kanske är den underbar ändå - vi får se...
          Mina rotäkta rosor har varit myyyycket försiktiga, och har knappt vuxit alls än. Flera av dem har inte blommat än, men jag vill inte kalla det besvikelser ännu. De kommer väl när de kommer.
          En av de få rosor som fanns här när jag flyttade in var The Fairy. Hur många kvalitéer den än har så - näää, jag skulle inte sakna dem om de dog... De är lite för råååsa för min smak. Plus att de blommar sent, blir skräpiga och saknar doft... Och det där med platsen - de står utmed gången, vilket gör att alla förbipasserande fastnar i dem, taggarna är ju rätt rejäla. Men jag ska behålla en planta, och flytta till ett råååsa hörn, så får den en chans till.

Nu ska jag hålla hårt i trä, men jag har faktiskt inte alls haft mycket sjukdomar ännu... De kommer väl nu, när det finns fler rosor att ge sig på... Vita flygare har nog varit det tristaste hittills.

Citera
          Anna NV Uppsala
          Inlägg 17-11-2007, 23:27
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 260
          Medlem nr: 387

Jag har gett bort några rosor som definitivt inte passade hos mig. Alchymist, zon 5, jo pyttsan! Den frös ner till ett par dm rätt ofta, och då blev det ingen blomning. Kom det blommor något gång så kände Bambi det på kilometrars avstånd och kom genast och knipsade knopparna.

Flammentanz, ha, härdig? Den frös ner varannan vinter så den fick också gå.

Persiana är fin med eländigt svartfläckig. Har problem med Agnes också. Och några gula pimpineller.

Citera
          Kajsa
          Inlägg 18-11-2007, 12:56
          Länk hit: #34

Medlem

Visst har det blivit en hel del sorgebarn i rosväg, men man lär sig utmed vägen
          Här en ros som får väldigt mycket svartfläck och har en äckligt mosig färg

Blue Parfume, som är mer rödlila än blå. Hade den i kruka i två år och i juli var varenda blad väck.
          Den blev lite friskare nergrävd i rabatten, men det hjälps inte. Vid tillfälle får den ge plats åt något roligare
          trodde den skulle frysa bort, men icke.

--------------------
          Bor i zon 3 - 4

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-12-2025, 16:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon