Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Beställt frön...
          *Ulrica*
          Inlägg 13-11-2007, 23:01
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem nr: 11 481

CITAT (kerstin z5-6 @ 13-11-2007, 22:40) *
          stabila stadiga härdiga perenner de flesta -modest lista smile.gif Haha smile.gif Ingen risk att känna sig tokig här inte

Nåja det var en del

MALVA sylvestris 'Zebrina'
          SALVIA sclarea
          är de enda jag känner mig osäker på härdigheten hos -jag har inte testat just dem -de andra är stensäkra i z6
          Både malvan och salvian ska borde klara sig (jag har zon 2-3) enligt min bok som delar upp perenner i A, B, C och D. C betyder: "kan odlas i stora delar av landet på skyddat och väldränerat läge". Jag är helt ointresserad av zonknäckning och håller mej helst till just stabila, stadiga och härdiga perenner! tummenupp.gif

CITAT (Eva 33c @ 13-11-2007, 22:47) *
          Håller med Kerstin, en mycket sansad lista, men jag gissar att den blir längre innan våren är här, eller? Zebrina har jag haft några gånger men inte lyckat få att överleva en vinter. Men den blommar redan första året så man får glädje av den i allafall. Salvia sclarea har jag inte heller lyckats med heller, än.
          Jooo, den lär bli lite längre till våren, eller mycket längre om det blir som sambon misstänker.... blush.gif men jag ska ju ha plats med allt och sen ska det ner i jorden också.... och... ja... crazy.gif

Såg du bor i zon 5 så hos mej kanske de klarar sig då eftersom jag har zon 2-3 (vet inte riktigt)...

CITAT (Eva 33c @ 13-11-2007, 22:47) *
          Jag har precis "nattat" mina kvarvarande perennsådder i krukor, vilket pyssel.
          Berätta, hur gör du då? Jag sådde lite i augusti som är pyttesmått fortfarande så det har jag satt bredvid pelargonerna i källaren, kan det funka?

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 13-11-2007, 23:02
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Såg du bor i zon 5 så hos mej kanske de klarar sig då eftersom jag har zon 2-3

Ja med råge smile.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 13-11-2007, 23:42
          Länk hit: #23

Gäster

CITAT (*Ulrica* @ 13-11-2007, 23:01) *
          Berätta, hur gör du då? Jag sådde lite i augusti som är pyttesmått fortfarande så det har jag satt bredvid pelargonerna i källaren, kan det funka?

Jag övervintrar dem ute. Krukorna står på marken tätt ihop, sedan lägger jag över en fiberduk (skyddar mot fåglar som vill stjäla namnstickor bla) och sedan lägger jag löv i en vall runt omkring. När snön kommer ordentligt skottar jag över den. I år står krukorna under "tak", dvs en plåt på bockar. Förra året täckte jag med lite plast. Anledningen är att hösten och våren ibland blir väl blöta, och växter i småkrukor kan lätt drunkna.
          Förra året testade jag att ställa några krukor i jordkällaren under vintern. Men det var inte helt lyckat även om de överlevde. Tydligen var det för varmt trots allt för en del, så de gick aldrig i vila utan sköt lite bleka skott i mörktet.
          Men jag har haft någon självsådd akleja som följt med krukväxterna in på hösten. Och den levde hela vintern och hade gått att plantera ut om jag velat till våren. Men annars perenner vissnar ju vanligtvis ner på hösten om de står ute.
          Du får väl titta till dina småplantor och se hur de mår. Jag har inte provat den sortens övervintring,men det kanske funkar när de är så små...
          Kanske har någon annan erfarenheter där.

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 14-11-2007, 09:37
          Länk hit: #24

Medlem

CITAT (Eva 33c @ 13-11-2007, 23:42) *
          Jag övervintrar dem ute. Krukorna står på marken tätt ihop, sedan lägger jag över en fiberduk (skyddar mot fåglar som vill stjäla namnstickor bla) och sedan lägger jag löv i en vall runt omkring. När snön kommer ordentligt skottar jag över den.

Du får väl titta till dina småplantor och se hur de mår. Jag har inte provat den sortens övervintring,men det kanske funkar när de är så små... Kanske har någon annan erfarenheter där.
          Alternativet är att låta dem stå i fönstret i ett ouppvärmt uthus, där har jag nämligen ställt lavendelsticklingarna, men jag vet inte hur kallt de där miniplantorna klarar. Det är Achillea, Hyssopus och Verbascum som är några centimeter stora och Delphinium som typ bara har fått 1-2 karaktärsblad...
          Hur små är de du har "nattat" utomhus?

Citera
          Irene_L
          Inlägg 14-11-2007, 09:50
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 4 111
          Medlem nr: 5 006

Jag bor i zon 3 och Malva sylvestris "Zebrina" överlever inte vintern hos mig. Den sår jag varje år så den blir som en vanlig ettåring. Jag har läst att den kan självså sig men det gör den inte heller hos mig.

--------------------
          Irene sår och odlar i zon 3

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 14-11-2007, 09:58
          Länk hit: #26

Medlem

CITAT (Irene_L @ 14-11-2007, 09:50) *
          Jag bor i zon 3 och Malva sylvestris "Zebrina" överlever inte vintern hos mig. Den sår jag varje år så den blir som en vanlig ettåring.
          Då hoppas jag att jag bor i zon 2! laugh.gif

Såg att du gillar vallmo! Jag kan inget om vallmo. Jag har vallmo här, stora röda blommor. Men de försvinner på 1 vecka och sen är det bara bladen kvar som fort blir bruna och fula. Finns det någon vallmo som blommar lite längre eller som åtminstone behåller ett fint bladverk?

Redigerat av *Ulrica*: 14-11-2007, 10:01

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 14-11-2007, 10:01
          Länk hit: #27

Gäster

CITAT (*Ulrica* @ 14-11-2007, 09:37) *
          Hur små är de du har "nattat" utomhus?

Det är allt ifrån riktiga plantor som skulle ha kunnat planterats ut men som jag inte haft plats med i rabatterna, till sånt som grott så sent att det bara är millimeterstora hjärtblad, någon gentiana tex och en del annat pyttigt. Lite svinn har jag varje år på övervintrade plantor i krukor, men ganska "nyckfullt". Dvs jag kan inte se ett direkt samband mellan små och stora plantor eller speciella sorter. Ibland har det som planterats ut gett upp under vintern medan samma planta i kruka klarat sig, och ibland tvärtom.
          Jag ska försöka göra lite aneckningar i vår om vad som lyckats/misslykats. Så jag törs inte ge mig på något absolut råd till dig. Har man flera krukor av samma sort kan man ju testa olika tillvägagångssätt.

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 14-11-2007, 10:10
          Länk hit: #28

Medlem

CITAT (Eva 33c @ 14-11-2007, 10:01) *
          Det är allt ifrån riktiga plantor som skulle ha kunnat planterats ut men som jag inte haft plats med i rabatterna, till sånt som grott så sent att det bara är millimeterstora hjärtblad
          Jaha! Oj! Då kanske jag är onödigt försiktig?
          Men finns det något negativt med att låta dem övervintra "för varmt" (5 grader)?

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 14-11-2007, 10:26
          Länk hit: #29

Gäster

Är det 5 grader och ljust? Eller 5 grader och mörkt?
          En fullvuxen perenn överlever den kalla och ljusfattiga tiden med att vissna ner och vänta.
          Mitt jordkällar försök visade att en del växter inte gick i vila utan kämade med att fortsätta växa trots ljusbrist, vilket antagligen tog en hel del kraft ifrån dem, hade jag inte räddat in dem till lysrörsterapi had de nog "vuxit ihjäl sig" där i mörkret. Men en del vilade och började skicka upp nya skott först på vårsidan och då tog jag in dem i växthuset så de fick ljus. (Olika arter kanske invintrar på olika signaler, temperatur eller ljus? )
          Vad som kan hända är alltså att de fortsätter växa och då måste de ha ljus, under vintern betyder det nog belysning med lysrör, annars blir de eländiga och dukar lätt under för löss och annat. Men om de vissnar ner kan det nog funka.
          Men jag har som sagt inte provat, så detta är mest spekulationer.

Citera
          Irene_L
          Inlägg 14-11-2007, 10:28
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 4 111
          Medlem nr: 5 006

Ulrica....Dom ettåriga vallmon blommar hela sommaren, det kommer hela tiden nya blommor. Jag vet inte vad den heter men du kan få frön om du vill. Pm-a mig din adress så kommer det frön.

röd vallmo.JPG En röd ettårig vallmo. Den har blommat hela sommaren . Det kommer hela tiden nya blommor.

--------------------
          Irene sår och odlar i zon 3

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 14-11-2007, 10:38
          Länk hit: #31

Medlem

CITAT (Eva 33c @ 14-11-2007, 10:26) *
          Är det 5 grader och ljust? Eller 5 grader och mörkt? Vad som kan hända är alltså att de fortsätter växa och då måste de ha ljus, under vintern betyder det nog belysning med lysrör, annars blir de eländiga och dukar lätt under för löss och annat. Men om de vissnar ner kan det nog funka.
          Ja, jag har ju lysrör där de står nu så de skulle kunna stå ljust hela vintern, men det blir ju till att lura dem på vintervilan... måste de ha vintervila? Usch, detta var svårt... Jag tror nog att det är bättre att låta dem stå ute i söderfönstret i uthuset då, där är det ju kallt men lite mer skyddat än utomhus... så får jag väl se till så att de inte torkar ut.

CITAT (Irene_L @ 14-11-2007, 10:28) *
          Ulrica....Dom ettåriga vallmon blommar hela sommaren, det kommer hela tiden nya blommor. Jag vet inte vad den heter men du kan få frön om du vill. Pm-a mig din adress så kommer det frön.
          Aha! Då förstår jag! Så snällt! Jag skcikar ett PM! kompiskram.gif

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-01-2026, 10:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon