Hej! Har just varit och hämtat mina nya honungsbär (Lonicera caerulea var Edulis ). !4 nya sorter med 10 av varje. De kostar en mindre förmögenhet men är man nyfiken så kostar det. Plantorna är än så länge små så det tar nog ett par år innan jag får smaka. Visar det sig att någon sort ger bra skörd och är god så kanske den lanseras i Sverige. GRO har tyvärr inte visat något intresse för honungsbär så det här är det första försöket. Jag får inte sälja några plantor och har lovat Balsgård att rapportera hur det går. Jag kommer att rapportera här på odla också. Det är tråkigt att Sverige inte har råd med växtförädling längre och att plantskolorna inte har så stort intresse av vad Balsgård har fått fram. Det är därför viktigt att vi amatörer importerar nya växter och testar dem. Om vi sedan sprider informationen så kan det bli en efterfrågan så att plantskolorna vågar försöka sälja något nytt. Alla ni som drar upp plantor från egna frön och får fram bra sorter föröka dem vegetativt och sprid dem. Det är lite synd om någon sitter på en fantastisk planta och ingen kan få tag på den. Tänk om ett rådjur kommer och äter upp din unika planta. Har du spritt den kan du få tillbaka den. MVH Jan Lindgren
|